جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آشنایی با بیماری واریس

author منتشر کننده
نظرات (1) 4 0
آشنایی با بیماری واریس

بیماری واریس از جمله بیماری هایی است که بیشتر در زنان در سنین مختلف رخ می دهد. بیماری واریس پا در مرحله اول موجب از بین رفتن زیبایی پا و کاهش اعتماد به نفس در مبتلایان می شود.

از دیگر نشانه های این بیماری می توان به درد شدید و سنگین شدن و متورم شدن اشاره کرد که در اثر ایستادن طولانی مدت در افراد رخ می دهد. این بیماری موجب اختلال در انجام کارهای روزمره فرد می شود و فرد را از انجام کار های خود هم عاجز می کند. و گاها پیش می آید که فرد بیمار به سختی زیاد روی پای خود می ایستد.

بیماری واریس یکی از شایع ترین بیماری های عروقی در مردان و زنان می باشد. گاها ممکن است که این بیماری افراد مسن و باردار و سنگین وزن را درگیر خود کند. که یکی از نشانه های اولیه آن سیاه رگ های بزرگ خونی در هم پیچیده روی سطح پوست است. که به آن رگ های واریسی گفته می شود.
این  رگ ها اغلب به صورت تار عنکبوت نمایان می شوند. این عروق علاوه بر از بین بردن زیبایی پا همراه با درد و ورم همراه می باشند.

بیماری واریس

علت بوجود آمدن واریس در پا چیست؟

این رگ ها به علت آسیب دیدن رگ های بدن و پا پدیدار می شوند. یعنی زمانی که دریچه های یک طرف رگ ها ضعیف می شود رگ ها سالم موظفند که خون را به صورت یک طرفه به قلب بفرستند اما زمانی که این دریچه ها ضعیف می شوند جریان خون را نمی توانند از خود عبور دهند و خون را به عقب هدایت می کنند و داخل رگ جمع می شود و موجب فشار به دیواره های رگ شده و آن ها را متورم می کند و در صورت این عمل دیواره رگ ها هر روز ضعیف تر شده و کوجب به وجود آمدن واریس در بدن فرد می شود.

شاید برای شما هم سوال باشد که چه کسانی به بیماری واریس مبتلا می شوند؟

هنگامی که فردی در خانواده ب شما پیوند خونی داشته باشد و سابقه ابتلا به این بیماری راهم داشته باشد به احتمال خیلی زیاد شما هم در معرض خطر این بیماری قرار دارید. از سوی دیگر گاها افراد برای ساعت های طولانی در محل کار یا در زندگی روزمره مجبورند که سرپا بایستندو یا ساعت ها به حالت نشسته هستند ممکن است در طل زمان کوتاهی به این بیماری مبتلا شوند.

همچنین عواملی همچون تغییرات هورمونی بارداری و افزایش سن و افزایش وزن موجب به وجود آمدن این بیماری در بدن فرد شود.

این بیماری راه های درمانی هم دارد که در ادامه مقاله به هر یک از آن ها می پردازیم. مراجعه به پزشک پوست تا حدودی خیلی زیادی می تواند شما را در درمان این بیماری یاری کند که با شیوه های خود مراقبتی و جراحی های ساده کمک به بهبود این بیماری می کند. همچنین با کمک پزشک و ورزش های مختلف می توانید تا حدودی این بیماری را کنترل کنید. این نوع ورزش ها شما را در از بین بردن این بیماری یاری نمی کند بلکه فقط در کنترل زیاد شدن این رگ های عروقی کمک می کند و راه های دیگری هم هست که در بهبود و درمان بیماری واریس می تواند شما را تا حدودی کمک کند که از جمله این کارها :

برای کمک به بهبود این بیماری می توان پاهای خود را بالا نگه دارید

هر سی دقیقه یکبار بلند شوید و کمی آرام قدم بزنید

از حمام کردن طولانی مدت بپرهیزید

هر سی دقیقه یکبار در محل کار و کار های روزمره سخت به خودتان استراحت دهید.

جوراب های واریس هم با فشار های مضاعف که به پا وارد می کنند تا حدودی به جریان خون در رگ ها به قلب کمک می کند و از لخته شدن بیشتر خون جلوگیری می کند. اما حتی برای خرید این نوع جوراب ها هم باید با پزشک متخصص مشورت داشته باشید.

مراحلی همچون اسکلروتراپی که در آن متخصص پوست ماده شیمیایی را مستقیما به رگ ا متورم و آسیب دیده تزریق می کند که در حین این عمل دیواره رگ ها تحریک شده و موجب جریان بیشتر خون در رگ ها می شود.

در حین این عمل مویرگ ها متورم شده واریس طی 3 تا6 هفته ناپدید می شوند و در نهایت طی 4 ماه به طور کامل از روی سطح پا از بین می روند.

برای بهبود کامل این بیماری ممکن است که طی 2 تا 3 جلسه مجدد این عمل تزریق انجام شود. در طی این تزریق نیاز به بستری نمی باشد و در مطب توسط پزشک متخصص صورت می گیرد.

درمان واریس با لیزر هم امکان پذیر است به طوری که با مراجعه به پزشک متخصص پوست با کمک لیزر بر روی رگ های متورم شده می توان بلافاصله این رگ ها را ناپدید کرد.

برای رسیدن به نتیجه بهتر ممکن است پزشک چندین بار درمان با لیزر را  تکرار کند. که بیشتر افراد بعد از یک روز می توانند به کار های روزمره خود ادامه دهند.

جدیدترین روش درمان واریس به صورت رادیوفرکانسی و لیزر درمانی می باشد که در این امر جراحی از روش تخریب درون وریدی بکار گرفته می شود.

که پزشک ابتدا با بیهوشی موضعی نواحی آسیب دیده را برش داده و از برش های ایجاد شده کاتتر را وار ورید آسیب دیده می کند و با فعال شدن لیزر و یا دستگاه رادیوفرکانسی گرمای عروق را بالابرده و موجب باز شدن لخته های خون در این نواحی می شود. پس از عمل در مدت کوتاهی تحت نظر پزشک خواهید بود و پس از عمل برای جلوگیری از تورم و التهاب توصیه می شود که به مدت 1 تا 2 هفته از جوراب واریس استفاده کید. در این درمان نیز هم تقریبا 1 سال طول می کشد تا دعروق به طور کامل ناپدید شود و برای نتیجه بهتر ممکن است که 1 یا چند بار این عمل انجام شود.

آشنایی با بیماری واریس

در ادامه به 9 روش مقابله و پیشگیری و روش درمان بیماری واریس اشاره شده است

۱- به فکر گردش خون بهتر باشید

گردش خون مناسب برای پیشگیری و مقابله با رگ های تار عنکبوتی بخصوص روی پاها لازم و ضروری است. برای داشتن گردش خون مناسب به توصیه های زیر عمل کنید:

-به طور منظم ورزش کنید

بدوید، پیاده روی و دوچرخه سواری کنید، پله ها را بالا پایین کنید. فعالیت های بدنی دیگر مانند تمیز کردن خانه، پیاده رفتن به سر کار و غیره نیز می تواند به بهبود جریان خون کمک کند.

– خودتان را کش دهید

اگر کارتان به گونه ای است که مدت طولانی می نشینید و یا سر پا می ایستید، بهتر است هر چند دقیقه یک بار حرکات کششی انجام دهید و وضعیت نشستن تان را عوض کنید. انجام هر حرکتی به شما کمک می کند تا گردش خون تان را تحریک کنید.

۲- وزن خود را کنترل کنید

اضافه وزن و چاقی مفرط دو عامل رایج بروز رگ های تار عنکبوتی است. به خاطر اینکه فشار وارده به پاها زیاد شده و باعث بروز این مشکل می شود.

در نتیجه لازم است که وزن خود را کنترل کنید و به فکر کاهش اضافه وزن تان باشید.

۳- ماساژ را دریابید

ماساژ خوب کلید بهبود و افزایش جریان خون است و برای پیشگیری و مقابله با مشکل رگ های تار عنبکوتی موثر است.

برای افزایش تاثیر ماساژتان بهتر است از سرکه سیب استفاده کنید. به این ترتیب که پوست را به سرکه سیب آغشته کرده و ماساژ دهید.

همچنین می توانید پنبه را به سرکه سیب آغشته کنید و روی مناطقی که دچار این مشکل هستند قرار دهید.

روی مناطق مورد نظر ژل آلوئه ورا بزنید و با حرکات دورانی ماساژ دهید. اجازه دهید ژل آلوئه ورا به مدت ۱۵ دقیقه روی رگ های تارعنکبوتی بماند.

۴- موقع خوابیدن زیر پاهایتان بالش بگذارید

یکی دیگر از روش های افزایش گردش خون این است که موقع خوابیدن پاهایتان کمی بالاتر قرار بگیرند. برای این منظور می توانید به پشت بخوابید و بالشتی زیر پاهایتان قرار دهید.

۵- تغذیه سالمی در پیش بگیرید

برنامه غذایی نقش مهمی در پیشگیری و درمان رگ های تار عنکبوتی دارد. توصیه می کنیم که مصرف مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین های C و A را افزایش دهید.

علاوه بر این لازم است که مصرف نمک را کاهش داده و میوه، سبزیجات، مرغ، ماهی و غلات سبوس دار را در الویت برنامه غذایی تان قرار دهید.

۶- پاهایتان را قوی کنید

هر ورزشی را برای کار کردن روی عضلات پاها و تقویت آنها انجام دهید. این کار باعث پیشگیری از بروز رگ های تارعنکبوتی نیز می شود. پیاده روی، ورزش با استپ، دوی نرم، پرش و پدال زدن به شما کمک می کند تا با این مشکل مقابله کنید.

۷- پا روی پا نیاندازید

یکی از عادت های نادرستی که به سلامتی کلی بدن آسیب می زند، نشستن و پا روی پا انداختن است. پا روی پا انداختن به مدت طولانی باعث می شود که گردش خون با مشکل مواجه شده و سر و کله رگ های تار عنکبوتی نیز پیدا شود.

۸- از لباس و کفش های مناسب و راحتی استفاده کنید

همانطور که در ابتدا گفتیم لباس های خیلی تنگ و کفش های پاشنه بلند در پیدایش رگ های تار عنکبوتی تاثیر دارند.

لازم است از لباس های مناسبی استفاده کنید که تنگ نبوده و فشاری به پوست وارد نمی کنند. کفش سبک با پاشنه کوتاه باعث بهبود جریان خون و مقابله با مشکل رگ های تار عنکبوتی می شود.

۹- از کرم ضدآفتاب استفاده کنید

اشعه ماورای بنفش باعث تشدید مشکل رگ های تارعنکبوتی می شود. بنابراین لازم است قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

از کرم های ضد آفتاب متناسب با نوع پوستتان استفاده کنید و پانزده تا بیست دقیقه قبل از خروج از منزل، کرم بزنید. و در نهایت روش تشخیص و درمان این بیماری در افراد به روش های پزشک و مهارت های آن بستگی دارد. همچنین با پیشرفت علم پزشکی روش های ایمنی و کم تهاجمی تری برای درمان این مشکل توسط متخصصان ارائه و بکار گرفته می شود.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. کلا واریس از مشکلاتی هست که علاوه بر این یک نوع بیماری محسوب میشود،به شدت ظاهر پاها را بد شکل و زشت میکند.

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید