جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

تاثیر امواج موبایل بر انسان

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
تاثیر امواج موبایل بر انسان

گره خوردن زندگی انسان ها به موبایل

دل آشوب هایی بین مردم درباره تاثیر امواج موبایل بر سلامت انسان، از وقتی که گوشی تلفن همراه به طور کامل به زندگی ورود پیدا کرد، ایجاد شد، و از طرفی امروزه استفاده از تلفن همراه در جامعه امری اجتناب‌ ناپذير است، و همه ی انسان ها از اینترنت کمک می گیرند و بدون اینترنت حتی یک روز هم نمی توان به زیستن فکر کرد، ما در این مقاله می خواهیم به جزییات این مسئله بپردازیم و به طور کامل بررسی کنیم.

امواج مضر موبایل

بررسی پژوهش های علمي نشان داد مقدار تشعشعات ميدان هاي فركانس راديويي بر شروع يا رشد تومورهاي سرطاني تاثیری نداشته و دیگر مطالعات روي سلول ها و حيوانات نيز بیانگر این است كه استفاده کردن از موبايل تاثير مخربي بر روی قلب، خون و سيستم ايمني بدن ندارد.

امواج ساطع شونده از گوشی موبایل زیر گروه امواج فركانس راديويي هستند كه اين امواج غيريونيزه كننده بوده و اثر مخرب  بر روي بافت هايی که زنده هستند ندارد و تنها سبب بالا بردن دماي قسمتی از بدن مي شود كه در معرض تابش قرار گرفته باشد.

براساس تحقیقات صورت گرفته حدودا 65 درصد از بزرگسالان، هنگام خواب گوشي‌ هاي همراه شان  را با خود بـه بستـر مـي ‌بـرند كه اين حرکت از نظر بهداشتي و حفظ سلامت بسیار خطرناک و زيان بار است. بــا تــوجــه بـه مـاهيـت و اثراتی که امواج الكترومغناطيس با طول مــوج‌ هــاي متنوع بــر روی سـيـسـتـم‌ بدن انسان بر جای می گذارند نـمــي ‌تــوان از خـطــرات تـلـفـن همـراه و تجهيـزات مربوط به آن چشم پوشی کرد و آن را نادیده گرفت.

تاثیر امواج موبایل بر انسان

تأثير امواج موبايل و اینترنت بر قسمت هاي مختلف بدن

موثر بودن امواج موبایل بر بافت های بدن

اثر سوء گوشی های موبایل نقـش مخربی بر در بدن، ارگانيسم ‌ها، بافت‌ ها، سلول ‌ها، DNA، پروتئين‌ها و آنزيم‌ها دارا می باشد. در حقیقت تلفن های همراه غالب بافت‌ هاي بدن مثل مغز و حتي گوشت و ماهيچه‌ها را تخریب می کند و نبايد به موبایل به شکل وسيله‌ اي بدون خطر نگریست و یا توصیه شود که هر كس هر اندازه كه دوست داشت می تواند از آن استفاده كند؛ بلكه كاربرد تلفن همراه بايد شبیه به مصرف دارو، دارای محدودیت و كنترل شده باشد؛ به گونه ای كه يك فرد فقط ساعاتي از روز را از گوشی خود استفاده كند و استفاده بیشتر، طبیعتا مضر خواهد بود.

میزان استفاده از موبایل براي کسانی که به به بيماري ‌هاي مختلف ابتلا یافته اند متفاوت می باشد. یکی از مسائل مهمی كه بايد بسیار مورد توجه دانشمندان قرار بگيرد، مشخص کردن دز جهت استفاده از گوشی موبایل براي مبتلايان به بيماري‌هاي گوناگون است؛ به عنوان مثال، مقدار استفاده از تلفن همراه در افراد ی که به دیابت مبتلا هستند و در مقابل امواج آسيب‌ پذيرتر از افراد سالم اند بايد تفاوت داشته باشد. در حقیقت مطالعات ‌بايد حجم استفاده از تلفن را براي هر بيماري تعیین کند.

تاثیر امواج موبایل بر هموگلوبین های خون انسان

تاثير ميدان الكترومغناطيسي گوشی موبایل بر روی هموگلوبين خون نشان مي ‌دهد که نیروی الكترومغناطيس گوشی موبایل باعث تغييرات ساختاري در هموگلوبین و کاستن پيـونـد بین اكسيـژن بـا همـوگلـوبيـن مـي‌شـود. همچنيـن اخلال در رفتار هموگلوبين، می تواند باعث رها شدن اكسيژن بيشتر در بافت و در نتیجه بروز ناهماهنگي در واكنش‌هاي بدن شود. همين موضوع بيماران مبتلا تالاسمي دیده شده و در اين مورد از نظر ساختار هموگلوبين، دچار دگرگونی شده است.

امواج موبایل و غشاهاي سلولي بدن انسان

امواج موبایل حتی بر پروتئين هاي غشاء و حركت يون ها در ميان غشاها تاثیر خود را می گذارند به گونه ای که شدت اين امواج موجب توليد حرارت قـابـل تـوجهـي شده و درجـه حـرارت بـدن بالاتر از حد نرمال می رود. تعدادی از تحقیقات اظهار کرده اند که اين تاثيرات امکان دارد تغييرات ظريفي در عملكرد سلول ها ایجاد کند ولی مقدار مهم بودن اين تاثيرات در سلامت بدن انسان هنوز هم در هاله ای از ابهام است.

امواج موبایل و تاثیر آن بر رفتارها و عملکرد های شنيداري انسان

فركانس ها و امواج های موبایل اگر با شدت بالا باشند امکان دارد عملکرد انسان را تغییر دهند زیرا در اين حالت دمای بدن موقتی بالا می رود و در هنگام بالا رفتن درجه حرارت تعیین مي شود كه لرزش صوتي ای از فركانس راديويي شنيده مي شود يا خير. براي ايجاد لرزش هاي صوتي قابل شنيدن به مقدار قابل توجه موقت گرمايش در بافت هاي سر نياز داریم كه بسیار بالاتر از مقدار توليد شده مربوط به تلفن همراه است بنابراين در اين زمينه، تلفن همراه اثر چنداني در سلامت ندارد.

تاثير گذاشتن امواج موبایل بر يادگيري و حافظه

استفاده از تلفن همراه اثرات مخربی بر عملكردهاي ادراكي انسان مثل حافظه و تمركز دارد اما با مطالعاتي این امواج راديويي که با سطح پايين بر روي حيوانات بررسي كردند، تاثيري در عملكردهاي ادراكي مشاهده نكردند.

امواج موبایل و تاثیر آن بر ملانونين

بـر طبق تحقیقات صورت گرفته، تـاثيـري از تشعشـعات امواج موبایل روی ترشح مـلانـونيـن گزارش نشده است. با در نظر گرفتن محل قـرارگيـري هيپـوتـالامـوس و غـده صنـوبري در بخش هــاي پایین سـر انسـان نسبـت بـه حـيـوانـاتی که مـورد آزمون بودند، در صورت تغيير در ترشح ملانونين اين تغيير در انسان ها به نسبت به حيوانات بسيار كمتر است.

امواج موبایل و صدمه به DNA، جهش يا انحرافات كروموزومي

امواج موبایل، روي سلول هاي جسمي و بنيادي اثري ندارند. مـطــالـعــات روي بــاكـتــري هــا و سلول ‌هاي حيواني و كشت شده در مـحـيط های مصنوعي شواهد واضحی را بر روي آسـيــب DNA حـتــي در شــدت هـاي بـالا مشخص نکرده ‌است.

تاثيرگذاری امواج مضر گوشی تلفن همراه بر روی سيستم ايمني و طول عمر انسان

سيستـم ايمنـي در برابر ميكـروارگانيزم ها، ويروس ها و برخی از سلول هاي سرطاني از بدن حافظت مي كند، ایجاد تغییر در فركانس راديويي روي سيستم ايمني اثرات جبران ناپذیری روي سلامتي انسان مي گذارد. فـركـانـس 10 گيگـاهـرتـز در سطح های کم سيستم ايمني بدن را تحريك مي كند ولی هيچ گونه تاثير در رابطه با تشعشع فـــركـــانـــس راديـــويـــي در رابطه با طـــول عـمـــر نـشــان نداده است.

تاثيرات امواج ساطع شده از موبایل در پيشرفت و حرکت دادن تومورها

تحقیقات علمي صورت گرفته تاثیر امواج موبایل را در تولید و گسترش تومورها مورد تایید قرار نداده است كه اين موضوع نشان مي دهد امواج موبایل موجب ایجاد تومور نخواهد شد. با اینکه ميدان هاي فركانسي راديويي گوشی های موبایل امکان دارد باعث افزايش جزئي در فـعــالـيــت آنــزيــم هــاي اساسی شود اما بر اساس اطلاعات علمي بسيار دور به نظر مي رسد كه اين تغييرات در رشد تـومـور تـاثـيـر داشـتـه بـاشـنـد. حـتـي به روز ترین يافته‌ هاي حفاظت در برابر اشعه فدرال آلمان نيز آسیب پيشرفت سرطان تحت تاثیر امواج تلفن همراه را تاييد نكرده است.

تاثير تشعشعات موبایل بر چشم

در تحقیقی نشان داده شد تشعشعاتی که سطح بالایی داشته باشند به مدت حداقل يك ساعت سبب تشكيل آب مرواريد مي شوند. فركانسی که مربوط به اين تشعشعات است بين1 تا 10 گيگاهرتز بوده و در اين محدوده انرژي بالايي از طریق بدن انسان جذب مي شود كه در اين حالت درجه حـرارت درون چشـم بسيـار بالا است. البته شدت فركانس راديويي مورد استفاده در اين تحقيق بالاتر از محدوده فركانس مورد استفاده در گوشی موبایل می باشد و به همين دلیل تاثير تخريبي گوشي موبايل بر سلامتي چشم رد می شود.

تاثیرگذاری امواج موبایل بر گوش

تا به امروز آزمايشات نشان داده اند كه گوش انسان به فركانس هاي محدوده 200 تا 3 گيگاهرتز پاسخ مي دهد. انرژي فركانس راديويي موجب منبسط شدن بافت هاي مغزی شده كه ناشي از تغيير حرارت كوچك اما سريع بافت هاست. اين موضوع موجب ايجاد امواج فشـاري مـي شـود كـه از راه جمجمه به گوش دروني فرستاده مي شوند. محلی كه گيرنده‌هاي حساس صوتي در آنجا هستند. اما افزايش دمايي كه باعث ايجاد امواج فشاري شده كمتر از 5-10 درجه سانتيگراد است.

دستگاه قلبي عروقي و امواج موبایل

هنگام استفاده نرمال و روزمره از گوشی موبایل، وقتي تلفن در كنار گوش قرار داده شود، داشتن تاثير زیاد روي قلب انسان دور به نظر مي آید ولی تاثير روي گيرنده هايی که دارای وابستگی به شريان های بدن اند احتمال بیشتری دارد و محققان به این نتيجه رسیده اند كه تاثيرات روي فشار خون به دليل انقباض بالای عروق و يا شايد به دلیل افزايش در فعاليت سمپاتيك در ساقه مغز باشد كه اين زمينه به تحقیق بيشتري نیاز است. همچنین تاثیرات ناشي از سطوح بالاي فركانسي به تاثيرات حرارتي روي قلب و عروق مرتبط است.

عملكرد مغز انسان در برابر امواج گوشی تلفن همراه

مطالعات نشان داده است كه تلفن همراه در مدت زمان کم بر روی مغز تاثیری ندارد. نتايجی به تازگی در ارتباط با بي خطر بودن تلفن هاي همراه در مدت زمان طولاني نشان داد كه استفاده از موبايل موجب افت حافظه، تغییر در حواس و نوسان فشار خون مـي گردد. همچنيـن فقـط نواحي از مغز كه به گوش نزديك‌ تر هستند تحت تاثیر قرار مي‌گيرند.

سيستم هاي عصبي و امواج مضر موبایل

ایجاد تغییر در تـحريك پذيري نوروني رفتار سيستم عصبي و عملکرد های اكتسابي فقط در اثر تـشـعـشـعــات امواج بـالا كـه باعث جـذب کردن انـرژي فراواني در بدن شده و حرارت قابل توجهي را موجب مي شود، اتفاق مي افتد. با بررسی تاثير بر موج نگاري هاي مغزي در حيوانات مطابق آزمايشات انجام شده روي گربه ها و خرگوش ها، در فركانس هاي راديويي 1 تا 10 مگـاهـرتز یک سری تغييرات در موج نگاري هاي مغزي و پارامترهاي رفتاري گزارش شده است.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید