جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

تاثیر موسیقی بر ذهن انسان

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
تاثیر موسیقی بر ذهن انسان

موسیقی چیست؟

موسیقی همه ی صداهایی که  در اطراف و پیرامون ما حضور دارند و ما آنها را به می شنویم، از صدای آواز پرندگان گرفته تا صدایی که از برخورد امواج به ساحل و صدای بوق خودروهایی که در حال رفت و آمد هستند ایجاد می شود. اما گاهی، صداها به طور هدفمند و برای ایجاد جو و یا بیان اندیشه ها و احساسات کنار یکدیگر قرارداده میشوند. اینگونه صداهایی که سازماندهی شده اند موسیقی نام دارند. موسیقی ویژگی هایی منحصر به فرد را به اشتراک میگذارد؛ بیشتر این ویژگی ها شامل مواردی مانند ملودی، هارمونی و ریتم است. موسیقی غالبا حاصل کار یک گروه و یا تیم است و در اجرا شامل بیش از یک نفر می باشد. موسیقی شامل ضرب، ولوم و انرژی در یک قطعه است. اگر می خواهید این مطلب برای تان روشن شود آهنگ مورد علاقه تان را در نظر بگیرید؛ آیا با صدای لطیف، آهسته یا ریتم آرام شروع می شود و پایانی پر شور دارد؟

موسیقی

تاثیر موسیقی بر ذهن انسان

بعید است که در هنگام ناراحتی به آهنگی گوش ندهید تا آرامتان کند...و یا برای ایجاد شور و شادی و خوشحالی در جمعی آهنگی را پخش نکرده باشید!

در این بین استثنا هم وجود دارد یعنی افرادی که بگویند: خیر، موسیقی هیچ نقشی در زندگی مان نداشته و ندارد.

اما ما میخواهیم از اکثریت صحبت کنیم

موسیقی دارای ساختاری است که ناخودآگاه انسان را به خود مجذوب می کند و علاوه بر این خاصیت به گونه ای است که در ذهن می ماند به طوری که هر بار آن موسیقی مجددا پخش شود شما را به یاد همان روزی می اندازد که آن را برای اولین بار گوش داده اید البته در صورتی که به آن توجه کرده باشید و واقعا به آن گوش داده باشید نه اینکه از کنار آن رد شده باشید و هیچ فرکانسی از موسیقی را نشنیده باشید. از دیدگاهی دیگر موسیقی می تواند مود و حالت شما را تغییر دهد یعنی اگر خوشحال باشید و به موسیقی ای غمگین گوش فرا دهید امکان ندارد که عبوس و ناراحت نشوید. و برعکس این موضوع نیز صادق است اما مشکلی که وجود دارد این است که شاد بودن خوب است ولی اینکه شاد باشیم وغمگین شویم بسیار بد وتلخ است! موسیقی به این شکل ها بر روی ذهن و ضمیر ناخودآگاه تاثیر خود را می گذارد و این که به چه موسیقی هایی گوش دهیم موضوعی است بسیار حائز اهمیت که روانشناسان بر آن تاکید دارند و از ما می خواهند به کلام هایی گوش بدهیم که افکار مثبت می سازند و هیچ گونه فکر منفی تولید نمی کنند.شاید انتخاب چنین موسیقی هایی کمی دشوار به نظر برسد زیرا ما اغلب به دنبال این هستیم که به روز ترین آهنگ ها را از خواننده ی مورد علاقه مان دانلود کرده و پخش کنیم حتی اگر درباره مسائل نا امید کننده ای مانند خود کشی، مرگ، از دست دادن عشق و محبت و یا رفتن آدم ها باشد زیرا عادت کرده ایم به هر چیزی گوش دهیم و صرفا تبدیل به یک طرفدار پر و پا قرص شده ایم تا یک انتخاب گر صحیح. اما بدانید که انتخاب موسیقی صحیح به شما ذهنی سالم و مثبت ارائه می دهد و حتی حال شما را خوب خواهد کرد پس در مورد انتخاب هایتان حساس باشید.

با گوش دادن به موسیقی چه احساساتی را تجربه می کنیم و یا موسیقی چه تاثیری بر انسان دارد؟

همانگونه که در بالا گفته شد نوع موسیقی حال شما را دگرگون می کند و بنابراین هر نوع موسیقی احساسات خاصی را به شما منتقل می کند. به طور کلی اکثر ما درگیر مشغله های روزمره زندگی هستیم، و نواختن ساز تاثیر مثبتی در بهبود آرامش زندگی ما خواهد داشت. موارد زیر از جمله نکات مثبتی است که در صورت فراگیری این مهارت در زندگی به آن ها دست می یابیم.

عملکرد ادراک و شناخت بالا می رود

تحقیقات نشان داده است که موسیقی ای که در پس‌زمینه پخش می شود، همان موسیقی که فرد هنگام تمرکز روی انجام کاری دیگر به آن گوش می‌دهد، در افراد بزرگسال موجب بهبود عملکرد وظایف شناختی می شود و آنها می توانند مسائل خود یا امور شغلی شان را بهتر حل کنند. یکی دیگر از پژوهش ها این بود که پخش موسیقی شاد منجربه بهبود سرعت پردازش اطلاعات در مغز می‌شود و به طور کلی آنها به این نتیجه رسیدند که همه نوع موسیقی یعنی موسیقی شاد و تند و موسیقی آرام منجربه بهبود عملکرد حافظه می‌شوند.

استرس کاهش می یابد

موسیقی بر روی سیستم عصبی انسان تاثیر گذار است و به همین دلیل با تحقیقات صورت گرفته محققان به این نتیجه رسیده اند که موسیقی می تواند در موارد استرس زا به کمک انسان بیاید و از استرس فرد به شدت بکاهد.

اشتها کم می شود (البته در مورد افرادی که از لاغری رنج می برند این مورد یک نکته ی منفی است)

یکی از شگفت انگیز ترین تاثیرات موسیقی کاهش وزن است البته نه به تنهایی بلکه در کنار ورزش و رعایت کردن رژیم غذایی. طبق تحقیقات صورت گرفته اگر در هنگام غذا خوردن به موسیقی ملایم گوش دهید اشتهای شما کم می شود و به مرور زمان وزن کم می کنید.

حافظه تقویت می گردد

موسیقی موجب افزایش عملکرد حافظه می شود اما بسیار مهم است که به چه نوع موسیقی ای گوش می دهید و به چه میزان از آن لذت می برید زیرا اگر به عنوان مثال به موسیقی تند و رپ گوش فرا دهید بسیار بر روی تمرکز تاثیر منفی می گذارد و شما را از مطالعه و یادگیری دور می کند در واقع حواستان را پرت خواهد کرد.

مدیریت درد راحت تر می شود

بر اساس تحقیقات صورت گرفته ثابت شده است که موسیقی بر کاهش درد و رنج و تحمل جراحت تاثیر به سزایی دارد و در یک آزمایش نشان داده شد افرادی که قبل از عمل جراحی به موسیقی گوش دادند بعد از عمل نتیجه ی بهتری گرفتند.

خواب عمیق و راحت تر

خیلی از اطرافیان ما دچار کم خوابی و یا بی خوابی می شوند که دلیل آن می تواند مشکلات مالی ، دغدغه های فکری و یا هر گونه مسئله ی روحی باشد اگر چنین افرادی را می شناسید به آنها توصیه کنید تا قبل از به خواب رفتن به موسیقی های ملایم و آرام گوش دهند زیرا موسیقی می تواند کیفیت خواب را در حد زیادی بالا ببرد و همچنین ابزاری است آسان و ایمن که به راحتی در دسترس همه ی ماست.

انگیزه ی شما برای زندگی زیاد می شود

اگر تا به حال دقت کرده باشید زمانی که به موسیقی ای با ریتم تند گوش می دهید انرژِ و انگیزه تان برای انجام کارها بیشتر می شود. اگر تا به حال تجربه نکرده اید حتما برای یک بار هم که شده امتحان کنید. پس اگر قصد انجام کارهایی با انرژی بالا دارید به شما توصیه می کنیم که از موسیقی هایی با ضرب آهنگ تند بهره ببرید و آنها را درپلی لیست خود قرار دهید.

بهبود بخشیدن به روح و روان انسان

همانگونه که گفته شد افراد با گوش دادن به موسیقی های شاد، شاد می شوند و پژوهشگران متوجه شدند موسیقی نقش بسیار مهمی در ارتباط انگیزش با حس‌و‌حال انسان‌ها دارد.

از بین رفتن و یا کاهش افسردگی در افراد

پژوهشگران دریافته اند که موسیقی یک راه ‌درمانی است و همچنین می‌تواند شیوه‌ای ایمن و کاملا مؤثر برای درمان بسیاری از بیمارهای و اختلالات روانی از جمله افسردگی باشد. البته رعایت این نکته ضروری است که به نوع موسیقی حتما توجه کنید.

استقامت ورزشی

به طور کلی افراد در هنگام پیاده روی دارای سرعتی پایین و ثابت هستند اما با گوش دادن به یک موسیقی ریتمیک سرعت آنها افزایش خواهد یافت و همچنین رغبت و استقامت بیشتری به دوییدن نشان خواهند داد. یکی از دانشمندان اظهار می کند که: «موسیقی مانند انواع داروهای شیمیایی قادربه تغییر انگیزش‌های عاطفی و روان‌شناختی است. موسیقی حتی می‌تواند قبل از ورود افراد به باشگاه‌های ورزشی، آنها را از نظر ذهنی برای انجام حرکات ورزشی آماده کند.» و دلیل لصلی این موضوع این است که افراد به هنگام انجام حرکات ورزشی متوجه نمی شوند که در حال مصرف چه میزان انرژی هستند. و این یعنی شما سخت‌تر کار می‌کنید اما متوجه نمی‌شوید چه میزان انرژی مصرف کرده اید.

و اما بیایید با انواع سبک های موسیقی آشنا شویم:

1) کلاسیک

 2) بلوز

3) راک

 4) هیپ هاپ/رپ

 5) باروک

 6) پاپ

 7) R&B

8) امپرسیونیسم

9) رمانتیک

 10) اصیل

11) جاز یا جَز

 12) رگتایم

13) سوینگ

14) متال

15) رگی یا Reggae

16) بوسانوا یا Bossa Nova

 17) پانک یا PUNK

18) الکترونیکا

به عنوان سخن آخر اینکه، موسیقی دارای قدرتی است الهام‌بخشی و قدرت سرگرم‌کردن انسان‌ها را دارد و از طرفی دارای تأثیرات قدرتمند روان‌شناختی است که این موضوع به افزایش سلامت جسمی و بهبود حال روحی شما کمک خواهد کرد. به موسیقی به دیده‌ ی ابزاری صرفا سرگرم‌ کننده نگاه نکنید، و به فکر استفاده از قدرت بی‌نظیر آن برای بهبود روحیه‌ خود و اطرافیانتان باشید. موسیقی را وارد زندگی تان کنید و زمان‌هایی را برای گوش‌دادن به موسیقی‌های کلاسیک و آرام‌بخش اختصاص دهید. شک نکنید که این کار روحیه‌ی شما را شادتر کرده، انگیزه زندگی را در شما بالا می‌برد و آرامش بیشتری به شما هدیه خواهد داد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید