جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

تاریخچه کمپانی مرسدس بنز

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
تاریخچه کمپانی مرسدس بنز

کمپانی بنز یکی از کمپانی های قدر در زمینه تولید خودرو است تقریبا همه برند معروفی همچون بنز را می شناسند. باید گفت برند های مشهور بدون تفکر خلاق به موفقیت نمی ‌رسند و برند بنز هم از این قاعده مستثنی نبوده و نیست. این برند یکی از بزرگترین برند های خودروسازی در جهان است که می خواهیم در این مقاله در مورد تاریخچه آن به طور مفصل صحبت کنیم.

بیایید در ادامه درباره تاریخچه این برند (کمپانی بنز) صحبت کنیم. طبق گزارشات به دست آمده، دو فرد به اسامی کارل بنز و گوتلیب دایملر با همراهمی هم صنعت خودرو را بنیان گذاری کردند کمپانی ای که هم اکنون، مرسدس بنز کنونی را تشکیل می دهد. اگر به خاطر وجود برخی از نابغه‌ها نبود، ممکن بود تولد و حیات صنعت خودروسازی سال‌ها به تعویق بیافتد. این نوابغ، بنز، دایملر و مایباخ نام داشتند که هرکدام به نوبه خودشان، کمک بزرگی نه تنها به صنعت خودرویی، بلکه به پیشرفت دنیا کردند. در واقع می توان گفت نقطه ی عطف سر گذشت این شرکت آشنایی، دوستی و همکاری دایملر و مایباخ است، زیرا مایباخ بعدها به عنوان یک طراح با استعداد و ادامه دهنده مسیر دایملر، لطف بزرگی در حق کمپانی مرسدس بنز کرد.

پس از گذشت سالیان سال، دایملر توانست با خریداری یک ویلا، کارگاه مخصوص به خودش را راه‌ اندازی کرد. پس از مدتی مایباخ نیز به او ملحق شد و تمام تمرکز خود را بر روی ساخت موتوری گذاشتند که برای هر وسیله نقلیه‌ای مناسب و قابل استفاده باشد. تلاش‌های بی وقفه آن‌ها منجر به ساخت یک موتور تک سیلندر شد که امروزه با نام ساعت پدربزرگ (Grandfather Clock) شناخته می‌ شود.

جدای از این داستان، در آلمان جناب بنز به همراه دو فرد دیگر، کمپانی جدیدی  را پایه ریزی کردند که بعد از چند سال، نام آن تغییر پیدا کرد. آن‌ها توانستند با سعی بی وقفه، تعداد کارکنان کمپانی خود را به 25 نفر برسانند و موقعیت کارخانه خود را به محلی بزرگ ‌تر تغییر دهند. با وجود تمامی تلاش‌ های بنز، رز و اسلینگر هیچ امیدی به آینده این کسب و کار نداشتند. رز پیش از جدایی از کارخانه و گروه، به بنز توصیه کرد که وقت خود را برای ساخت ماشین هدر ندهد. بعدها این کمپانی به بزرگترین کارخانه تولید موتور در آلمان تبدیل شد. چند سال بعد، مایباخ و دایملر توانستند یک موتور کوچک تک سیلندر به کمک تجربیاتی که کسب کرده بودند، خلق کنند. آن ‌ها این موتور تازه تاسیس شده را بر روی یک دوچرخه درشکه شکل جای دادند و موفق شدند خودروی سواری دایملر را اختراع کنند که به اولین موتورسیکلت جهان تبدیل شد.

سال بعد از این ماجرا، کارل موتوری را ساخت که می توانست نیروی لازم برای حرکت “وسیله نقلیه بدون کمک گرفتن از چارپایان” را تامین کند. او قصد داشت برای موتور جدیدش، با دستان خودش یک وسیله نقلیه اختراع کند؛ بنابراین محصولی سه چرخ را طراحی کرد. در حقیقت در این بازه ی زمانی موفقیت کمپانی بنز به درجه ای رسیده بود که می توانست بیشتر وقتش را صرف اختراع وسایل نقلیه موتوری کند.

راز موفقیت شرکت بنز

حتما این جمله معروف را شنیده اید که می گویند کیفیت اتفاقی نیست، در مورد موفقیت هم باید همین جمله را بازگو کرد چرا که حقیقتا موفقیت یک شبه اتفاق نمی افتد و طبیعتا اتفاقی نیست. در این بخش می خواهیم درمورد عواملی که سبب موفقیت این برند شده اند بحث کنیم. در ابتدای امر می خواهیم به شما یادآوری کنیم برند بنز هرجا که می آید با خودش نوعی اعتبار به همراه دارد و این اعتبار را سال های سال است که حفظ کرده است.

در حقیقت ما می خواهیم بدانیم یک برند چه کارهایی باید انجام دهیم تا تبدیل به یک برند موفق و بزرگ شویم؟ تحقیقات و مطالعات نشان داده است که چیزی که موجب بزرگی و رشد یک برند می شود تجربه ای است که برای مشتریان فراهم می سازد. این تجربه چه مثبت باشد و چه منفی، بستگی به عملکرد کسب و کار دارد. برای همین ایجاد اولین تجربه بسیار مهم است و باعث می شود تا مشتری به سوی ما بازگردد. در نهایت به طور خلاصه می توانیم سه فاکتور را به عنوان راز های موفقیت این برند برگزینیم که به شرح زیر است:

1- نوآوری: نوآوری طبیعی ترین کیفیتی است که شما می توانید از یک شرکت مرتبط با اختراع اتومبیل انتظار داشت.

2- قیمت: قیمت بالا همیشه موجب جلب مشتری نمی شود اما همیشه تا بوده به این شکل بوده که پرستیژ کاری را بالا برده است. قیمت های بالای خودروهای این کمپانی به آن کمک کرد که به یک نام تجاری پرستیژ تبدیل شود.

3- پرستیژ: اشخاصی که مرسدس بنز سوار می شوند آن دسته از افرادی هستند که دوست دارند در زندگی احساس برتری کنند. باید دید اگر زمانی همه بتوانند مرسدس بنز برانند، آیا دارندگان قبلی همچنان خود را برتر می بینند؟ این موضوعی است که در آینده روشن خواهد شد.

نماد بنز چه معنایی دارد؟

به جهت طراحی لوگو منحصر به فرد و خاصی مثل لوگوی کمپانی بنز طبیعتا وقت زیادی صرف شده است. تاریخچه ی لوگوی این شرکت به این صورت است که نام این شرکت از نام دختر امیل جلینک، تاجر بزرگ اتریشی و نماینده فروش محصولات بنز گرفته شده است و معنای آن زیبایی و وقار است، که کارل بنز نام او را روی محصولاتش گذاشت. 

همه ی شما بدون شک لوگوی بنز را دیده اید و از هر لوگوی دیگری بیشتر می شناسید. همانطور که می دانید لوگوی این برند 3 پر یا سه خط است که در حقیقت تسلط این خودرو را بر دریا، آسمان و زمین نمایش می دهد این نماد پس از طراحی اش به عنوان یک نشان تجاری ثبت شد و در طی سال های بعد چندین بار عوض شد تا به شکل فعلی خود رسید. بعد از جنگ جهانی اول در سال ۱۹۲۶ که صنعت آلمان رو به زوال بود شرکت دایملر بنز تأسیس شد که محصولات خود را با نام مرسدس وارد بازار کرد.

هم اکنون تغییرات فاحشی در ساخت شكل ظاهری خودروهای این کمپانی ایجاد شده اما افراد در تمام رده های سنی با دیدن این لوگو، فوراً محصولات این کمپانی را به خاطر می ‎آورند. این تغییرات آنقدر واضح بوده است به طوری که محصولات این کمپانی در حال حاضر شکل وحشی ‎تری دارند، اما در شکل ظاهری لوگوی این شرکت تغییرات زیادی به وجود نیامده و ستار‎ه لوگو از سال 1903 تا کنون پا برجا بوده است.

اما حالا می خواهیم به طور دقیق بدانیم که معنای لوگوی مرسدس بنز چیست؟

از آنجایی که در بخش های بالاتر نیز گفته شد، چیزی حدود 100 سال قبل این کمپانی به کمک بنز و دایملر احداث شد و آرم آن سابقه‌ ای طولانی و باشکوه دارد. این دو، مکانیک و مهندسی مشتاق بودند که چند موفقیت‌ را به نام خود ثبت کردند. در سال ۱۸۸۶، بنز سه‌ چرخه‌ ای موتوری ساخت، و طولی نکشید که دایملر کالسکه‌ ای موتوری تولید کرد. چند سال بعد، گوتلیب دایملر شرکت  DMG  را تاسیس و بنز هم بنز را افتتاح کرد.

DMG، در سال ۱۹۰۰ به ساخت "مرسدس" ادامه داد، اما در آلمان جنگ تهدیدی برای تامین سوخت شد. رانندگان قادر نبودند که برای اتومبیل های خود بنزین فراهم کنند. برای غلبه بر این بحران، DMG  و بنز، ۲۶ سال بعد از معرفی "مرسدس" با عنوان دایملر – بنز باهم ادغام شد. حدود یک سال پس از ادغام‌شان، هزاران خودروی مرسدس - بنز تولید شد. در سال ۱۹۳۱، مرسدس بنز W15 را که به عنوان مدل 170 هم شناخته می‌شود، در نمایشگاه ماشین پاریس به نمایش گذاشت و به خوبی هم مورد استقبال قرار گرفت و حتی پس از پایان خط تولید آن در سال ۱۹۳۶ همچنان فروش داشت. موفقیت W15 به برنامه‌ی دایملر - بنز کمک زیادی کرد.

لوگوی بنز، آرمی از زمین، دریا و آسمان

باید گفت که در ابتدا  رنگ لوگو، طلایی بود و بعد از آن سفید و در نهایت نقره ‌ای شد. به ظاهر این طرح نخستین بار از کارت ‌پستال‌های خانوادگی دایملر برداشته شده بود. ستاره‌ی سه پر، ساده و صریح است: به رنگ نقره با حاشیه‌ ی مدورِ براق. هر کدام از این سه پَر به زمین، دریا و آسمان اشاره دارد و نشان‌ دهنده‌ ی برتری موتورهای دایملر اند.

موسس کمپانی بنز چه کسی بود؟

احتمالا تا به اینجای مقاله کنجکاو شده اید تا بدانید صاحب این برند معروف چه کسی بوده و یا اینکه چه ویژگی هایی داشته است، دراین بخش می خواهیم که این فرد موفق چه ویژگی هایی داشته است. کارل بنز، یک طراح و مهندس آلمانی بود که در سال 1844 متولد شد. او فرزند جوزفین ویلانت و یک راننده لوکوموتیو به نام یوهان جورج بنز بود و مدتی پیش از ازدواج آن دو به دنیا آمد. زمانی که تنها دو ساله بود، پدرش را از دست داد و مادرش نام او را به کارل فردریک بنز تغییر داد تا یاد پدرش را زنده نگه دارد. او و مادرش از وضع مالی خوبی برخوردار نبودند، اما مادرش تمام تلاشش را کرد تا بنز در شرایط خوبی درس بخواند.

کارل از طرف والدینش به مدرسه دستور زبان رفت و نسبت به هم سن و سال‌های خود، هوش و استعداد بیشتری نشان داد. در آخر نیز تحت نظر فردیناند ردتنباخر، بنیان‌گذار علم مهندسی مکانیک، در دانشگاه پلی‌تکنیک درس خواند. او تصمیم گرفت که راه پدرش را ادامه دهد و به سمت مهندسی لوکوموتیو جذب شد. اما از آنجایی که به صورت بالقوه بسیار باهوش بود، توانست در سن 15 سالگی و در رشته مهندسی مکانیک وارد دانشگاه کارلسروهه شده و در سن 19 سالگی، یعنی پس از گذشت تنها چهار سال، فارغ ‌التحصیل شود.

او با وجود اینکه بعد از تحصیلات آکادمیک در دانشگاه، 7 سال را صرف گذراندن دوره‌ های حرفه ‌ای در کمپانی‌ های مختلف کرد، اما به نظر می‌ رسید که مناسب کار کردن برای هیچ کدامشان نبود. آن طور که به نظر می‌رسد، بنز برای کمپانی ‌های مختلفی کار کرده است؛ به طور مثال، مدت زمانی را به عنوان یک نقشه‌کش در کارخانه ساخت ترازو کار کرد. کارل بعد از آن در سال 1868 تصمیم گرفت به یک شرکت در زمینه ی ساخت پل بپیوندد؛ پس از آن به وینا رفت تا برای مدت کوتاهی در کارخانه تولید آهن کار کند. او در سال 1871، با فردی به نام آگوست ریتر شریک شد و کارگاه مهندسی کوچکی را به کمک او باز کرد که بنز در آن زمان 27 ساله بود. او سعی می ‌کرد یک کالسکه بدون اسب اختراع کند گرچه نتایج این اختراع چندان امیدبخش نبود، اما او تسلیم نمی ‌شد.

بر خلاف تصور هیچ چیزی آن گونه که باید سپری می شد، پیش نرفت و ریتر تبدیل به شریکی غیر قابل اعتماد شد. اما این سختی ها ادامه‌ دار نبود، زیرا برتا رینگر، نامزد بنز و اولین کسی در تاریخ که با اتومبیل مسافت طولانی را سفر کرد‌، سهم ریتر را خرید و کسب و کار کوچک آن‌ها دوباره جان گرفت و سال بعد رینگر و بنز ازدواج کردند که حاصل این ازدواج پنج فرزند بود.

با وجود اینکه در ابتدا این زوج شانس نیاوردند، اما بنز توانست در کارخانه‌ای که متعلق به خودش و همسرش بود، موتورهای جدید بسازد. او پس از تلاش‌های بسیار زیاد توانست یک موتور بنزینی دو‌ زمانه بسازد و در 31 دسامبر 1879، اختراعش را به ثبت برساند. او همچنین توانست اختراعات زیاد دیگری مانند رادیاتور آبی، کلاچ و… را در طول عمرش به نام خود ثبت کند. اولین فروش تبلیغاتی او در پاریس و در سال 1887 صورت گرفت و همین باعث شد در طول یک سال، بتواند بیش از 50 نفر را برای تولید وسیله نقیله سه چرخ خود استخدام کند.

در طی سال 1893 کارل ابتدایی ترین وسیله نقلیه چهار چرخ خود را تحت نام کمپانی بنز، معرفی کرد. در این مدت، کم و بیش و به طور ناخودآگاه با شخصی که یکی از رقبای او محسوب می‌شد، همکاری دورا دوری داشت که نام او گوتلیب دایملر بود. کیفیت همیشه حرف اول را می زند، شاید تحویل دادن یک محصول و یا خدمت با کیفیت سخت باشد اما در نهایت منجر به موفقیت خواهد شد، کیفیت خودروهای تولیدی برند کارل بالا بود، از این رو با وجود رقابت بالا در صنعت اتومبیل سازی آلمان و تولید خودروهای با کیفیت و خاص، بنز اتومبیل‌های خاصی به بازار عرضه کرده است.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید