جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

تعریف عکاسی به روایت دوربین

author منتشر کننده
نظرات (1) 21 0
تعریف عکاسی به روایت دوربین

حرفه‌ی عکاسی جزء یکی از حرفه‌های محبوب در صنعت هنر می‌باشد. اما اگر جزء افرادی هستید که تصور می‌کنند هنر عکاسی تنها فشار دادن دکمه‌ی شاتر می‌باشد، سخت در اشتباه می‌باشید. البته هر چه تجهیزات عکاسی شما با کیفیت تر باشند در عکاسی بهتر شما را یاری خواهد کرد. اما تنها گزینه برای داشتن عکس‌های با کیفیت و زیبا نمی‌باشد. در واقع حرفه عکاسی هنر ترکیب بندی و ثبت تصاویر آن می‌باشد. در غیر اینصورت هر شخصی که توانایی مالی خرید دوربین حرفه‌ای گران قیمت عکاسی را داشته باشد را می‌توان یک عکاس دانست. در اصل عکاسی دارای سه وجه علمی، صنعتی و هنری می‌باشد، عکاسی به صورت یک علم به جهان معرفی شد و در قالب صنعت توسعه یافت و به عنوان هنر ثبت شده است.

عکاسی

عکاسی هنر است و بس

عکاسی یک هنر است و بس و عکاس باید یک هنرمند تمام عیار باشد. به عبارت دیگر برای اینکه در جامعه‌ی هنری عکاسان حرفی برای گفتن داشته باشید باید از سایر هنرها هر چند کم سر رشته و تجربه داشته باشید. عکاسی می‌تواند بر جامعه تاثیر گذاشته و متقابلا از آن تاثیر بپذیرد، پس عکاسانی که علاوه بر اصولی فنی کار با دوربین از تاریخ، فلسفه، معماری، سینما و حتی گرافیک و تبلیغات سر رشته دارند، عکس‌های ماندگار تری را ثبت خواهند کرد. اما امروزه متاسفانه بسیاری از عکاسان مبتدی و حتی عکاسان حرفه‌ای تنها فشار دهنده دکمه ی شاتر دوربین هستند. اما اگر به تازگی وارد حرفه‌ی عکاسی شده اید و قصد دارید جایگاه خود را در سالن‌های نمایشگاهی و کلکسیون‌ها حفظ کنید باید سعی کنید چیزی فراتر از اصول فنی عکاسی را فرا بگیرید.

تفاوت عکاسی پرتره و عکاسی پرسنلی

در عکاسی پرسنلی هدف تنها ثبت تصویر سر و صورت اشخاص آن هم به شکل کاملا عادی و نرمال می‌‌باشد. در این سبک عکاسی هیچ هدف خاصی دنبال نخواهد شد و پیش زمینه سفید و ساده ای برای آن معمولا استفاده می‌شود. تنها موارد استفاده از سبک عکاسی برای اهداف کاری و شناسایی هویت می‌باشد و به همین دلیل در این سبک عکاسی چهره در طبیعی ترین حالت خود قرار دارد. اما عکاسی پرتره از تنوع بسیار بالاتری برخوردار می‌باشد و خود به چندین دسته تقسیم می‌شود. به عنوان مثال عکس های آتلیه ای که معمولا مخاطب آن عروس و دامادها هستند یکی از سبک های عکاسی پرتره می‌باشد که نحوه‌ی ژست گرفتن، ترکیب بندی صحنه و نورپردازی در آن بسیار اهمیت دارد و یا عکاسی خانواده که سبک عکاسی بسیار محبوبی در میان افراد می‌باشد. همچنین عکاسی مد و عکاسی هنری از چهره ها نوعی عکاسی پرتره محسوب می‌شود که احتیاج به دانش وسیع عکاس در بحث نورپردازی و ترکیب بندی می‌باشد.

عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی

عکاسی صنعتی و تبلیغاتی دو سبک عکاسی جدا از هم می‌باشد ولی همواره مکمل یکدیگر بوده و جدایی ناپذیر می‌باشند. در این سبک عکاسی تنها قانونی که باید به آن عمل کنید تا در این سبک موفق باشید، داشتن خلاقیت می‌باشد. خلاقیت و تنوع کاری در این سبک سبب جلب مخاطب نسبت به محصولی که از آن عکاسی کرده اید می‌شود. اگر به عنوان یک عکاس حرفه ای در این سبک مشغول فعالیت هستید تا جای امکان ذهن خود را باز نگه داشته و از اتفاقات روزمره الهام بگیرید.

تفاوت عکاسی با موبایل و دوربین عکاسی

دوربین موبایل با دوربین عکاسی حرفه‌ای تفاوت های زیادی دارد که سبب شده همچنان عکاسان حرفه‌ای سراغ دوربین موبایل برای انجام پروژه های خود نروند. البته کیفیت و وضوح عکاسی دوربین‌های گوشی موبایل روز به روز در حال پیشرفت و بهتر شدن می‌باشد. اما دوربین‌های عکاسی نیز سال به سال در حال بهتر شدن هستند. یکی از مزیت‌های استفاده از دوربین موبایل در دسترس بودن وحمل راحت آن نسبت به دوربین عکاسی می‌باشد. اما ثابت بودن لنز و فاصله‌ی کانونی سبب میشود که همچنان اولویت عکاسان برای عکاسی حرفه‌ای دوربین های موبایل نباشند.

چند نکته برای عکاسی از کودکان

یکی از سخت ترین ژانرهای عکاسی، عکس گرفتن از کودکان می‌باشد. در این سبک عکاسی باید تا جایی که می‌توانید سرعت عمل خود را افزایش دهید تا بتوانید لحظات نابی را شکار کنید. حتما لنزهای واید خود و باطری اضافه همراه خود داشته باشید. سعی کنید در محیط های طبیعی عکاسی کنید تا عکس‌های جذاب تری را خلق کنید. برای داشتن ژست مناسب به کودکان امر و نهی نکنید آن‌ها بزرگسال نیستند. سعی کنید یک رابطه ی صمیمی با آن‌ها برقرار کرده و محیط صمیمی را برای آن‌ها خلق کنید. تاجای ممکن فضاهایی را برای کودکان ایجاد کنید که در آن قادر باشند با لوازم خود مشغول باشند. کودکان در مدت زمان کوتاهی حالات مختلفی از جمله گریه، خنده و بد خلقی را خواهند داشت پس باید صبور باشید.

چند ترفند برای عکاسی هنری

برای داشتن عکس‌های هنری زیبا می‌توانید از ایده‌های خلاقانه ی بسیار ساده استفاده کنید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید نور را بر روی چهره ی مدل خود تنظیم کنید خیلی ساده کافیست از یک سبد با سورخ های شکل دار استفاده کرده تا نور را بشکنید یا بدون استفاده از لوازم جانبی تنها با تغییر زاویه‌ی عکاسی نسبت به سوژه عکاسی خیلی راحت یک عکس متفاوت را از یک سوژه‌ی تکرار ثبت کنید. استفاده از پس زمینه‌های متضاد با رنگ سوژه نیز می‌تواند مفهوم و زیبایی خاصی به اثر شما ببخشد. یا اگر از اشیاء عکاسی می‌کنید می‌توانید با چیدمان نامتعارف یک اثر هنری خارق العاده خلق کنید.

ترکیب بندی اصل مهم عکاسی

ترکیب بندی مهم ترین فاکتور در گرفتن یک عکس می باشد و توجه به همین موضوع سبب تمایز بین یک عکس حرفه ای و غیر حرفه ای می‌باشد. شاید شنیده باشید که عکاسان حرفه ای همیشه بیان می‌کنند که قبل از در دست گرفتن دوربین، تصویری که می‌خواهند ثبت کنند را در ذهن تجسم می کنند. در اصل ترکیب بندی نوعی برقراری تعادل و نظم در عکسی می‌باشد که می‌خواهید آن را ثبت کنید.

چگونه سوژه عکاسی پیدا کنیم؟!

برای اینکه سوژه ی مناسبی برای عکس های خود پیدا کنید تا جای ممکن به محیط اطراف خود اهمیت بدهید و سعی کنید روایت گر یک داستان باشید. سعی کنید از سوژه هایی عکاسی کنید که قابلیت نورپردازی و ترکیب بندی در آن‌ها وجود اشته باشد. خواندن مجلات مرتبط با عکاسی نیز می تواند سوژه‌های زیادی را به شما معرفی کند.

برای عکاسی و عکاس شدن نظم داشته باشید

اگر عکاسی حرفه ی اصلی شماست و از این راه امرار معاش می‌کنید، حتما پروژه های زیادی انجام می‌دهید، پس تا جای ممکن به فایل های عکس خود و زمانبندی انجام کارها نظم بدهید. اگر بدون نظم پروژه‌های خود را انجام دهید برای پیدا کردن یک فایل قدیمی باید زمان زیادی را برای پیدا کردن آن هدر بدهید، زمانی که می‌توانست مفیدتر از آن استفاده شود.
برای عکاسی رویا پردازی کنید!

اگر می‌خواهید یک عکاس موفق باشید برای خود حد و مرز قائل نشوید به هیچ عنوان، ذهن خود را رها کنید و بگذارید آزادانه برایتان رویاپردازی کند بعدا نتیجه ی آن را در کار خود مشاهده خواهید کرد. در کارهای هنری هیچ وقت جلوی خلاقیت و داستان پردازی ذهن خود را نگیرید و خودسانسوری نکنید فقط در این صورت به جایگاه واقعی یک هنرمند دست خواهید یافت.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. برای شروع مبحث عکاسی مناسب بود. ممنون

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید