جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

تولید محتوا و اهمیت آن

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
تولید محتوا و اهمیت آن

از زمان تولد اینترنت به لطف تولید محتوا مقدار محتوایی که ما می‌توانیم با یک کلیک موس یا لمس صفحه نمایش به آن دسترسی داشته باشیم به سرعت رشد کرده است. می‌توانیم به کلیپ ها و تصاویر بی محتوا در اینستاگرام، پست های فیس بوک خویشوندان دور و ویدیو های الهام بخش و تاثیرگذار به واسطه‌ی یوتیوب دسترسی پیدا کنیم. محتوا می‌تواند توسط هرکسی، هرجا و در هر زمان تولید شود. اما اگر به دنبال استفاده از بازاریابی محتوا برای بهبود کسب و کار خود هستید به چیزی بیش از صرفا کنارهم چیدن تعدادی کلمه و تصور کافی بودن آن نیاز دارید. اگر تا به امروز از تولید محتوا در استراتژی بازاریابی برای کسب و کار و تجارت خود بهره نگرفته اید، مسیر کاری اشتباهی را می روید.

تولید محتوا

تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا تولید اطلاعات برای مخاطبان است به گونه ای که در یک یا چند پلتفرم رسانه ای دیده شود. این تولید محتوا در جهت رسیدن به یک هدف نهایی که در ذهن تولید کننده آن است انجام خواهد شد؛ بنابراین، نوع اطلاعات و اهداف تولید آن تا حد زیادی به خالق آن بستگی دارد. پست گذاشتن یک فرد 12 ساله در فضای مجازی واستفاده از قابلیت پخش زنده یوتیوب توسط یک فرد 45 ساله برای به اشتراک گذاشتن تجریباتش در زمینه بحران میانسالی هر دو نوعی تولید محتوا به حساب می‌آید. اگر تولید کننده محتوا یک کارشناس بازاریابی 23 باشد که مقاله ای برای یک شرکت تجاری مینویسد این نیز نوعی تولید محتواست. گذاشتن پست در فضای مجازی تنها چند ثانیه و تهیه ویدیو برای آن فقط چند روز زمان می‌برد. اما تولید محتوا برای یک کمپانی به معنای برنامه ریزی، اجرا و پیگیری عملکرد آن است. آیا برای این نوع تولید محتوا آمادگی دارید؟

بیشتر بخوانید: نکاتی برای ایجاد تنوع در محتوای وب سایت

چرا تولید محتوا دارای اهمیت است؟

برای پی بردن به اهمیت و لزوم تولید محتوا باید ابتدا اشاره کوچکی به مباحث بازاریابی داشته باشیم. دو نوع روش بازاریابی وجود دارد که شرکت ها می توانند در پیش گیرند. بازاریابی برونگرا و بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای.

بازاریابی برونگرا شامل اقداماتی مانند تماس های تبلیغاتی با مشتری بدون خبر و اطلاع قبلی، ایمیل های اسپم و هر نوع تاکتیک دیگر بازاریابی است که  اکنون می دانیم دیگر کارامد نیستند.

شیوه های بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای مانند تولید محتوا برای ارائه مورد ارزشمندی به مخاطبین به قصد جذب آن هاست. ابزار این نوع بازاریابی کتاب های الکترونیکی، پادکست ها، مقاله ها، اینوگرافیک ها و دیگر مواردی از این دست است. در اینجا محتوای مفید توجه را جلب می کند و مشتری انتخاب می‌کند تا با چه محتوایی تبادل داشته باشد. به کارگیری این استراتژی توسط بازاریاب ها، آگاهی از برندها به همراه احتمال ترجیح دادن آن ها نسبت به برندهای دیگر را افزایش می‌دهد. بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای هدف گذاری شده بوده درحالی که بازاریابی نوع برونگرا مانند شکار رفتن بدون همراه داشتن طعمه است.

فرآیند تولید محتوا

تا به اینجا دریافتید که تولید محتوا و اهمیت آن در دنیای بازاریابی چیست. چه نکته دیگری را باید بدانید؟

مخاطب شما باید در اولویت باشد. می دانید آن ها چه کسانی هستند؟ می‌خواهید چه کسی پست های شما را در فضای مجازی بخواند، به پادکست های شما گوش دهد و اطلاعات تصویری تولید شده توسط شما را به اشتراک بگذارد؟

ساخت پروفایل برای مشتری، با ذخیره‌ی اطلاعاتی درباره ی خصوصیات هر مشتری مانند میزان بودجه ی آن ها، حرفه ی آن ها، ارزش ها، مکان، علایق و سرگرمی آن ها، عادات رفتاری و اطلاعات دموگرافیک، مشتری ایده آل برای کمپانی شما را نشان می‌دهد. به وسیله ی ساخت یک پروفایل برای درک خوانندگان خود، عادات و علایق آن ها بیشتر آماده خواهید بود و به تبع آن بهتر می‌توانید آن ها را جذب کنید.

موضوعات جهت ایده پردازی برای تولید محتوا

ممکن است ایده پردازی آسان ترین قسمت فرآیند تولید محتوا به نظر برسد اما اغلب ثابت شده است که دشوار ترین قسمت کار است! چون ایده برای تولید محتوا می‌تواند از هرجایی به ذهن برسد محدود کردن آن به یک موضوع خاص و یافتن اهداف و جنبه های آن ایده می تواند سخت باشد.

برای این که به شما کمک کنیم کمی درباره‌ی منابع نامحدود ایده ها منسجم تر بیندیشید، لیستی از بهترین منابع را برای شما گرد آورده ایم:

- از همکاران خود بخواهید ایده های خود را بیان کنند. چه شما تنها فرد خلاق در تیم کاریتان باشید یا یکی از صدها نفر، آگاهی از ایده های افراد در دیگر بخش ها حائز اهمیت است. به عبارتی، بخش هایی مانند فروش، خدمات مشتریان و حتی فناوری اطلاعات با مشتریان اخیر و مشتریان بالقوه به طور نزدیک سر و کار داشته اند و ممکن است کمی یا بسیار بیشتر از شما درباره ی این که مخاطبین به دنبال چه چیز هستند بدانند. بعضی از ایده هایی که آن ها به شما ارائه کردند ممکن بود اگر از آن ها درخواست کمک نمی‌کردید حتی به ذهن شما خطور هم نکند!

- جست و جوی کلید واژه ها می تواند به شما و تیم شما کمک کند بیشتر درباره‌ی اینکه افراد واقعا چه چیزی را در اینترنت جست و جو می‌کنند بدانید. مخاطبین شما برای توصیف موضوعات مرتبط با شما، محصولاتتان و شرکت شما از چه کلماتی استفاده می کنند؟

نه تنها جست و جوی کلید واژه ها می‌تواند به شما در عبارت بندی ایده هایی که باید با آن ها شروع کنید کمک کند بلکه ممکن است ایده های جدیدی را که احتمالا شما در ابتدا به آن فکر نکرده بودید را به شما نشان دهد. نرم افزار های بهینه سازی (سئو) می‌تواند به شما در اموری مانند تحلیل کلید واژه ها و ترند برای شناسایی بهترین استراتژی ها جهت بهبود کاربرد یک وب سایت یاری برساند. داده های جدید می تواند فرصتی باشد تا به مخاطبین خود اثبات کنید که کمپانی شما چه نوع اعتباری دارد. استفاده از این اطلاعات در تولید محتوای شما می‌تواند به ایده های جدیدی در زمینه تولید محتوا منجر شود که مخاطبین شما تا به حال حتی آگاه نبوده اند که به آن نیاز دارند!

- از عملکرد رقیبان خود در این زمینه باخبر شوید تا سعی کنید شما در رأس بازی باشید.

رقیبان شما تا به این لحظه در رابطه با چه موضوعاتی محتوا خلق کرده اند؟ در فضاهای مجازی در جست وجوی چیز هایی که مخاطبین انها به اشتراک می گذارند باشید و اینکه چه چیزی در جست و جوی گوگل در حال افزایش است. فقط به این نکته توجه نکنید که چگونه آن ها به موضوع پرداخته اند. چگونه برند شما می‌تواند این کار را بهتر انجام دهد؟

- از نظرات مخاطبین خودتان استفاده کنید

پیشبرد این مقوله نباید با حدس و گمان باشد. پاسخ ممکن است در نقد ها و نظراتی که مخاطبین و مشتریان شما برای محصولتان ارائه می‌دهند قرار گرفته باشد. آیا در چگونگی استفاده از محصول شما سردرگمی وجود دارد؟ آیا مردم خواهان مشخصه ی جدیدی هستند؟ پاسخ به نیازهای مخاطبین را با خلق محتوا بدهید. مشخص کنید چگونه می‌توانید یک لیست بلند بالا از کلید واژه ها و جواب هایی که مخاطبین شما سخت به دنبال آن بوده اند را پیدا کنید.

محتوا می‌تواند در قالب های مختلفی ارائه شود اما به یاد داشتن این نکته اهمیت دارد که قالب های محتوایی که شما خلق می کنید در بخش توصیف مشتریان هدف یک کسب و کار قابل استفاده است. درحالی که یک ویدیوی آموزشی 3 ساعته ممکن است به شدت آموزنده باشد آیا مخاطب شما واقعا برای تماشای آن وقت خواهد گذاشت؟

- عملکرد خودتان را در سطح کاربردی نگه دارید

به یاد داشته باشید که به مانند شما مخاطبین شما هم به دنبال یافتن پاسخ به نیاز های خود هستند. چندین قالب مختلف برای محتوا وجود دارد که بازاریابان می‌توانند برای پاسخ به نیاز های مخاطبین تولید کنند. اطمینان حاصل کنید قالبی که برای محتوای خود انتخاب کرده اید نه تنها جذاب بلکه مناسب است. پرسش مهم این است که آیا خلق محتوا از طریق ساخت پادکست بهتر مقصود مورد نظر شما را منتقل می کند یا طراحی اینفوگرافیک؟

- به منابعی که در دست دارید و منابعی که به آن دسترسی ندارید توجه داشته باشید. بودجه را به چه کسی باید اختصاص داد؟ سازنده ی پادکست یا طراح گرافیک فریلنسر؟ آیا همه‌ی امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای تهیه ی یک ویدئو را در اختیار دارید؟ مهارت ویرایش آن چطور؟ قبل شروع ساخت یک محتوا پیش‌نیاز های آن را فراهم کنید.

حالا زمان آن رسیده است که دست به کار شوید. تنها یک راه برای انجام تولید محتوا وجود ندارد. در زیر نکاتی کلیدی در رابطه با چگونگی انجام صحیح آن آمده است:

- بزرگترین عامل موفقیت در تولید محتوا اطمینان از داشتن یک نظر منحصر بفرد و قابل اتکا در هر حوزه ای است.

_محتوای شما باید موثق و صحیح باشد و از طرفی بتوان آن را نقد کرد. به جای فروش محصولات و صحبت با مخاطبین درباره‌ی این که یک محصول چگونه استفاده می شود با دنبال کنندگان خود تبادل نظر و اطلاعات کنید. به آن ها حس درک و شنیده شدن را القا کنید.

- چیزی را بنویسید که خودتان احتمال دارد آن را بخوانید

یک اصل مهم این است محتوایی را تدوین کنید که احتمال داشت بخواهید خودتان آن را برای خواندن انتخاب کنید. به نظر می آید فراموش کردن این اصل مهم برای برخی از تولید کنندگان محتوا راحت باشد. اغلب دیده می‌شود که توليد کنندگان محتوا اولویت را به جست و جوی کلید واژه ها، سازماندهی محتوا برمبنای بهینه سازی (سئو) و تلاش برای همراه شدن با آخرین ترندها می‌دهند درحالی که هیچ کدام از این استراتژی ها بر آن چه که واقعا اهمیت دارد متمرکز نیستند یعنی افراد چه چیزی می‌خواهند بخوانند.

- درباره‌ی این که مخاطبین به دنبال حل چه مسئله ای هستند، در چه مورد و زمینه ای دانش کافی ندارند و... شما می‌توانید به آن ها کمک کنید.

- تنوع را چاشنی کار خود کنید

ویژگی مهم دیگر محتوا حالت چند رسانه ای بودن آن است. برای تاثیرگذار بودن در تولید محتوای خود باید از رسانه های مختلفی استفاده کنید مانند اینفوگرافیک ها، تصاویر ویدئوها، نمودار ها و گیف ها

- خجالتی نباشید

قضاوت را کنار بگذارید و ایده هایتان را با تیم کاری در میان بگذارید. با در نظر داشتن این نگرش که نداشتن نظر ایده ی جالبی نیست صدتا راه و روش پیش روی شماست که می‌تواند شما را در بازی در سطر جدول قرار دهد.

- از ایده های ناب و تفکر خلاق و واگرای افراد تیم استقبال کنید. شما می‌توانید در بازاریابی ترند باشید.

- مولد خلاقیت باشید

تولید محتوا آسان است. البته کسب مهارت در آن یک شبه اتفاق نمی‌افتد! اگر می‌‌خواهید سخت ‌کوشی شما نتیجه خوبی داشته باشد باید بدانید آن چه می‌کارید برداشت می‌کنید. این امر راحت نیست اما با یک ذهن باز و خلاق و فرآیند کاری یکپارچه تجارت شما شاهد نتایجی خواهد بود که آن را در راستای بهتر شدن تغییر خواهد داد.

تولید محتوا

بیشتر بخوانید: لیستی از ایده ها برای شروع کسب و کار اینترنتی از داخل اتاق خانه

انواع محتوایی که بازاریاب ها تولید می‌کنند چیست؟

- پست ها در صفحات شخصی در فضای مجازی

- اینفوگرافیک ها

- مطالعات موردی

- ویدیو ها

- کتاب های الکترونیک

- پادکست ها

- مقاله های سفید (گزارشی جهت طرح و حل یک مسئله به وسیله‌ی اشاره به ویژگی های یک کالا یا خدمت  به قصد تاثیرگذاری بر مشتریان احتمالی)

آگاه باشید که در دنیای دیجیتال امروزی تولید محتوا باید به یک هدف اصلی برای افزایش بازدید وب سایت شما مبدل شود. بسیاری از افراد از اهمیت وبلاگی که به طورمنظم به روز می‌شود برای رتبه بندی سایت در زمان جست و جو آگاه نیستند. تولید محتوای مناسب مشتریان بالقوه را برای بازدید وب سایت شما ترغیب می‌کند و بازدید صفحه ی وب سایت شما را افزایش می‌دهد. هر زمان که شما یک مطلب جدید منتشر می‌کنید برای بهینه سازی صفحه ی وب سایت خودتان به یاد داشته باشید که برچسب، کلید واژه و لینک اضافه کنید. گرچه فقط نوشتن محتوا بهترین روش برای محقق شدن هدفتان نیست. محتوا باید با کیفیت و آموزنده باشد و وب سایت شما را به مکانی برای آموزش تبدیل کند. در این راستا اولین گام تبدیل افراد غیر آشنا به بازدید کننده با به کارگیری بلاگ ها، کلید واژه ها و انتشار در فضای اجتماعی است. تولید محتوا همه‌ی این بار را به دوش می‌کشد. اگر مطلبی را منتشر می کنید که بازدید کنندگان در موتورهای جست وجو به دنبال آن هستند و صفحات وب سایت شما برای جست و جو بهینه سازی شده باشد، در رتبه بالایی نتایج جست و جو قرار می‌گیرید. در بازاریابی مدرن نمی‌توانید تنها محتوا را خلق کنید و برای پر کردن فضا در وب سایت قرار دهید؛ در واقع شما چیز را به اشتراک عمومی می‌گذارید. به اشتراک گذاری محتوا در رسانه های اجتماعی به طور مستقیم آن را به دنبال کنندگان شما عرضه می‌کند. بعد ازآن، یک قدم فراتر می رود و دنبال کنندگان را ترغیب می‌کند که پست را در جایی دیگر بازنشر دهند و به اشتراک بگذارند. بدین طریق محتوای شما با داشتن لینک های داخلی بیشتر به وب سایت، در نهایت به ارتقاء رتبه ی وب سایت شما در گوگل می‌انجامد.

 نکته مهم دیگر این است که فورا بعد از انتشار یک مطلب جدید باید آن را از طریق ایمیل به اطلاع کسانی که در خبرنامه وب سایت شما عضو هستند برسانید و آن ها را تشویق کنید بیشتر با شما تعامل و تبادل نظر داشته باشند. اگر گزینه های اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی در ایمیل فعال باشد آن ها می‌توانند بدون زحمت و پرداخت هزینه اضافی برای شما به راحتی در رسانه های اجتماعی اشتراک گذاری محتوا را انجام دهند یا ایمیل شما را برای اطلاع دادن به دیگران بازنشر دهند. همزمان با به اشتراک گذاری محتوای شما نام شرکت و سایت شما نیز از راه ایمیل، رسانه های اجتماعی و اینترنت به اشتراک گذاشته می‌شود و به تبع آن بازدید کنندگان بیشتری را به سمت محتوای شما می کشانند.

4 مورد از مشکلات عمده در زمینه‌ی تولید محتوا

متوجه شدید که تهیه و تولید محتوا برای پیشبرد کسب و کار امری حیاتیست اما همان طور که پیش تر اشاره کردیم، در بازاریابی محتوا، نوع محتوایی که تولید می‌کنید در موفقیت تجارت و کسب و کار شما تاثیرگذار است نه صرفا تولید آن. از پست کردن محتوایی که برای شما سودی به همراه نخواهد داشت اجتناب کنید.

1- به طور کامل حالت فروش محور نداشته باشید

زمانی که محتوای خود را منتشر می‌کنید قصد ندارید کسی را به زور مجبور کنید از محصول و خدمات شما استفاده کنند. باید ماهرانه برخورد کنید و شروع به برقراری ارتباط با مخاطبین خودتان کنید. روش و رویه انجام کار به این صورت است:

بلاگ ها، پست های فضای مجازی و وب سایتی طراحی کنید که مخاطبین شما را سرگرم کند یا به آن ها آموزش دهد. هنگامی که که یک تجربه خوشایند و مثبت برای آن ها ایجاد شود فروش خدمات و محصولات شما بسیار آسان تر خواهد بود. تحقیق کنید که چه کسانی به دنبال خدمات شما هستند و محتوا را حول محور نیازهای آن ها تدوین کنید. گرچه بسیاری از این فرآیند طاقت فرسای تحقیق و کسب اطلاعات  گریزان هستند اما به هر جهت قرار است از کار و تلاش خودتان نتیجه بگیرید.

2- تنها برای سئو متخصص استخدام نکنید

اشتباه برداشت نکنید! سئو به شدت مفید است اما باید بدانید تولید محتوای شما و سئو به طور مستقیمی بر یکدیگر تاثیر می‌گذارند. اگر دو متخصص مختلف برای کار کردن بر روی این دو مورد به طور جداگانه داشته باشید، نتایج جست و جو برای وب سایت شما کارگر نخواهد بود. بهتر است یک متخصص بازاریابی یا یک تیم بازاریابی داشته باشید که به طور همزمان بر روی همه ی قسمت های برنامه بازاریابی شما کار کنند. به این صورت، سئوی شما روزانه یا هفتگی به روز می شود که به خودی خود یک ضرورت و الزام به شمار می آید و از طرفی کلید واژه ها با کل محتوای شما در هر پلتفرمی منطبق می‌شود.

3-  میدان مسابقه را خالی نگذارید و در اشتراک گذاری هم افراط نکنید!

یکی از مسائل اساسی در حوزه‌ی تولید محتوا این است که تولید کننده ی آن نمی‌داند با چه فاصله ی زمانی بهتر است مطلبی را به اشتراک بگذارد. بنابراین، یا به طور کلی این کار را  انجام نمی‌دهند یا با اشتراک گذاری های پی در پی و متوالی به گونه ای حس دریافت پیام های مزاحم را برای دنبال کنندگان خود ایجاد می‌کنند. در حقیقت، کار در حوزه‌‌ی رسانه‌های اجتماعی امری دشوار و پیچیده نیست اما زمینه برای خطا در به کارگیری آن بسیار وجود دارد. پیشنهاد ما این است که یک تقویم و برنامه ی منظم برای بارگزاری محتوا داشته باشید. توجه داشته باشید که همواره تصاویری پست کرده و از هشتگ ها استفاده کنید. بنابراین پست های شما راحت تر به وسیله‌ی مخاطبین پیدا و دیده می‌ شوند.

4- مراقب در هم ریختگی محتوای خود باشید

شما احتمالا بیشتر قسمت های این مطلب را به طور گذرا خوانده اید! از کجا می توان از این مسئله آگاهی پیدا کرد؟ ویژگی ما به عنوان انسان عطش و کنجکاوی بسیار برای دانستن است. در عین اینکه به دلیل نداشتن صبر می خواهیم در سریع ترین زمان ممکن درباره‌ی موضوعی اطلاعات کاملی کسب کنیم. بنابراین به طور جدی از تولید محتوا در قالب سطر های طولانی متنی، بدون عنوان یا زیر عنوان خودداری کنید! بین بند های متنی فاصله بگذارید و اجازه دید در متن کمی فضای سفید ایجاد شود! این کار اطلاعات شما را جدا کرده و خواندن مطلب را با دقت بیشتر در عین درک نکات کلیدی و پیام متن برای مخاطبین میسر می‌سازد. از تصاویر هم می توانید برای فاصله گذاری در متن استفاده کنید و در عین حال به خوانندگان خود امکان درک تصویری از آنچه درباره آن بحث کرده اید بدهید.

اگر در پیشبرد هر کدام از این استراتژی ها به مشکل برخورده اید، زمان آن رسیده است که از متخصصان و کارشناسان در این حوزه کمک بگیرید و از تکرار اشتباهات قبلی که ضرر مالی برایتان به همراه داشته پیشگیری کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید