جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

تنش با تیم کوک و جدال بر سر اپل واچ، دلایل جدایی جانی آیو از اپل

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
تنش با تیم کوک و جدال بر سر اپل واچ، دلایل جدایی جانی آیو از اپل

«تریپ میکل»، خبرنگار حوزه فناوری در نیویورک تایمز، به زودی کتاب جدیدی درباره اپل منتشر خواهد کرد که اکنون بخشی از آن به اشتراک گذاشته شده است. در این قسمت از کتاب، ماجرای تنش‌های بین «تیم کوک»، مدیرعامل فعلی اپل و «جانی آیو»، معاون ارشد بخش طراحی غول فناوری آمده است که در نهایت منجر به ترک شرکت توسط آیو شد.

طبق این گزارش، مشکل اصلی آن‌ها به اپل واچ مربوط بوده که آیو قصد داشته یک محصول «مُد روز» باشد اما تیم بازاریابی اپل و کوک، تمام هزینه‌ها و تاکید آن بر مد را زیرسوال می‌بردند و بیشتر روی قابلیت‌های ساعت تمرکز داشتند. نیویورک تایمز در این کتاب که «پس از استیو: چگونه اپل به یک شرکت تریلیون دلاری تبدیل شد و ماهیت خود را از دست داد» نام دارد، توضیح می‌دهد آیو به این دلیل از سمت خود استعفا داد که غول فناوری از یک شرکت طراحی محور به نمونه‌ای منفعت‌طلب تبدیل شده بود.

رابطه جانی آیو با استیو جابز و تنش با تیم کوک

گزارش با تاکید بر رابطه بین آیو و «استیو جابز»، مدیرعامل سابق و یکی از بنیانگذاران اپل شروع می‌شود و در آن به جزئیات ساخت آی‌مک اشاره شده است. در آن توضیح داده شده که حضور آیو برای جابز نوعی «آسودگی خاطر» بوده و آن‌ها همکاری نزدیکی با یکدیگر داشتند و جابز دائما از استودیو طراحی شرکت بازدید می‌کرده است.

با روی کار آمدن کوک و مرگ جابز، تجربه آیو در غول فناوری به طور قابل توجهی تغییر کرد. ظاهرا کوک نسبت به جابز، از همان ابتدا علاقه کمتری به طراحی نشان داده و در طول ساخت اپل واچ هم بسیار کم از استودیو طراحی بازدید می‌کرده است.

ظاهرا تیم کوک در نهایت از ایده آیو برای اپل واچ استقبال کرده، اما طراح اپل بعدا از آن به عنوان نوعی «پیروزی شکست‌آمیز» یاد کرده است.

بیشتر بخوانید: جک دورسی: ایلان ماسک تنها گزینه قابل اطمینان برای هدایت توییتر است

از سوی دیگر، گفته می‌شود کوک در ادامه به روند تغییر کسب‌و‌کار شرکت در مسیری جدید ادامه داد. به عنوان مثال او «جیمز بل»، مدیر مالی سابق بوئینگ را به عنوان مدیر شرکت، جایگزین «میکی درکسلر» کرد. آیو حتی با ایجاد این تغییرات مدیریتی در شرکت از سوی تیم کوک موافق نبوده و از آن‌ها حمایت نمی‌کرده است.

با این حال، آیو در ژوئن 2019 تیم‌های طراحی خود را برای تماشای یک نمایش خصوصی تحت عنوان «دیروز» (Yesterday) به سالن سینما دعوت کرد تا تصمیمش برای جدایی از شرکت را به آن‌ها بگوید. موضوع این فیلم که نشان‌دهنده «جدال ابدی هنر و تجارت» بود، به خوبی تنش‌ها میان جانی آیو و تیم کوک را به نمایش می‌گذاشت.

آیو تیم خود را تحسین کرد و از آن‌ها خواست که هویت اپل را حفظ کنند و همچنین به آن‌ها اطمینان داد که از طریق شرکت طراحی خود که «LoveFrom» نام دارد، به عنوان مشاور به کار خود ادامه خواهد داد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید