جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

خصوصیات افراد کاریزماتیک

author منتشر کننده
بدون نظر 4 0
خصوصیات افراد کاریزماتیک

 احتمالا دقت کرده اید که مردم به برخی از سلبریتی ها یا حتی بعضی از مردم عادی می گویند که آن ها کاریزماتیک هستند. اما کاریزماتیک چیست و چه مفهومی را پیاده می کند؟ خوب است بدانید کاریزما یک خصلت است که در برخی از افراد دیده می شود. به اشخاصی که صفت کاریزما در آن ها دیده می شود به اصطلاح کاریزماتیک گفته می شود. در زبان ساده و در فرهنگ فارسی کاریزماتیک در کلمه ی جذاب خلاصه می شود. اما در فرهنگ لاتین کاریزماتیک معانی بیشتری را پیاده سازی می کند. در ادامه با مفهوم کاریزما و افراد کاریزماتیک بیشتر آشنا می شویم.

خصوصیات افراد کاریزماتیک

کاریزماتیک به چه معناست؟

همان طور که پیش تر هم اشاره کردیم کلمه ی کاریزماتیک را در زبان فارسی در مفهوم جذاب خلاصه می کنیم. جذاب کلمه ای عربی در زبان فارسی است که با واژه هایی مثل جذب و جاذبه هم خانواده می باشد. جاذبه یعنی کشش. پس جذاب یعنی افرادی که کشش و گیرایی دارند و اشخاص دیگر را به سمت خود جذب می کنند‌. خوب است بدانید که کلمه ی کاریزماتیک که برای ما جذاب تلقی می شود معانی عمیق تری دارد و در واقع کاریزماتیک به افرادی گفته می شود که بتوانند به لایه های عمیق احساسی مردم نفوذ کنند و تاثیر گذار باشند.

اما واژه ی کاریزماتیک به اینجا هم خلاصه نمی شود و اگر بخواهیم عمق آن را در یابیم باید به یونان باستان سفر کنیم. در یونان باستان به دختران زیبا و جوان کاریس یا خاریس گفته می شد.بسیاری  از باستان شناسان می گویند کاریزما از همین واژه ی کاریس نشات گرفته شده است. در آن زمان یونانیان کاریس ها را لطف خدایگان می پنداشتند و در واقع کاریزماتیک هم از تعابیری مثل لطف خدایان آمده است. حدس می زنند در بین سایر سرزمین های کهن نیز کلمه ی کاریزماتیک بودن به نحوی ارائه شده بود. اما آیا این کاریزما بودن در فرهنگ امروزی مثل تعبیر یونانیان در چهره ی افراد خلاصه می شود؟

مفهوم کاریزماتیک به یک فرد خاص گفته نمی شود و اشخاص کاریزماتیک در حوزه های مختلفی می توانند بدرخشند‌. مثلا در سیاست شخص معروفی مثل چرچیل خوش درخشیده است و در بازیگری تام هاردی و جورج کلونی حرف اول را به نسبت بقیه می بزنند. البته ابعاد کاریزماتیک بازهم به اینجا ختم نمی شوند و در بین ثروتمندان و حتی دانشمندان نیز به وفور افراد دارای کاریزما را می بینیم. پس کاریزماتیک بودن در یک شغل خاص و در یک فرد خاص خلاصه نمی شود. اما همه ی افراد کاریزماتیک خصوصیات مشابهی دارند که در ادامه با مشخصات این افراد بیشتر آشنا می شویم.

افراد کاریزماتیک چه ویژگی هایی دارند؟

افراد کاریزماتیک این توانایی را دارند که دیگران را عمیقا تحت تاثیر قرار دهند. شاید شما هم با این افراد برخورد کرده باشید. به نظر شما چرا تا این حد مردم این افراد  را دوست دارند؟ آیا آن ها به صورت ذاتی اینگونه به دنیا آمده اند و یا خیر مهارت های خاص اجتماعی را در گذر زمان کسب کسب کرده اند؟ پاسخ به این سوال ها این است که درصد کمی از جذابیت ارثی می باشد و عمده ی افراد این مهارت اجتماعی را یا آگاهانه و یا غیر آگاهانه در طول زندگی به دست آورده اند. منظور از غیر آگاهانه یعنی در شرایطی قرار گرفته اند که مجبور به کاریزما رفتار کردن شده اند. برای اینکه مطمئن بشوید کاریزماتیک بودن یک صفتِ تا حدود زیادی اکتسابی است می توانید به سلبریتی هایی دقت کنید که با وجود جذابیت خودشان اما فرزندانی خیلی معمولی دارند. اما پس اگر این صفات اکتسابی است چرا همه جذاب نیستند؟

پاسخ به سوال فوق این است که همه جذاب هستند. هیچ کس غیر کاریزماتیک نیست و هرکس برای شخص خاصی می تواند فوق العاده کاریزما باشد. حالا شاید از خودتان بپرسید که پس چرا مردم برخی از آدم ها را بیشتر از بقیه دوست دارند؟ جواب به این سوال این می شود که این افراد ویژگی هایی دارند که باعث می شود افراد بیشتری آن ها را دوست داشته باشند در ادامه با این ویژگی ها بیشتر آشنا می شویم؛ اما خوب است قبل از خواندن این ویژگی ها بدانید که این خصایل تا حدود خیلی زیادی سلیقه ای می باشد و امکان دارد با خواندن برخی از آن ها با خود بگوئید که خیر من این ویژگی ها را در افراد نمی پسندم. همچنین در نظر داشته بسیاری از خصوصیات به جنسیت افراد مرتبط می شود و ممکن است خیلی از ویژگی های مختص به آقایان در خانوم ها جذابیت نداشته باشد. در ادامه با ویژگی های ولی آدم های کاریزماتیک فارق از سلیقه و جنسیت آشنا می شویم.

خصوصیات افراد کاریزماتیک

بیشتر بخوانید: چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم؟

بخشنده بودن

بعضی ها کاریزما بودن را در مهربانی و بخشش به مردم خلاصه می کنند. یعنی در واقع می گویند کسانی که کالاها، دانش، وقت و پول خود را با دیگران سهیم می شوند افراد کاریزماتیکی هستند. البته این بخشنده بودن به معنای باج دادن به مردم نیست و تنها این مفهوم را پیاده می کند که شادی خود را با دیگران سهیم باشید. برخی از روانشناسان می گویند که بخشنده بودن در خصوص اموال برای زنان کمتراز مردان جذابیت دارد. اما توجه داشته باشید مردان هم نباید خرج های بیهوده کنند.

امیدوار بودن به آینده

آدم های کاریزماتیک، هم به آینده ی خودشان و هم به سرنوشت دیگران امید دارند و معتقدند که دنیا برای همه بهترین ها را رقم می زند. توجه داشته باشید این امید وار بودن به معنای خوش بینی کاذب نیست و فقط به معنای حس خوب به خود و دیگران منتقل کردن است. یکی از راهکارهایی که می شود دیگران را به آینده امیدوار کرد این می باشد که به آن ها بگوئیم خیلی بهتر از این چیزی که الان هستند می توانند در آینده باشند.

عاشق زندگی بودن

شاید بعضی از افراد را دیده باشید که با عشق زندگی می کنند و از صبح که پا می شوند تصمیم به ادامه ی زندگی با انرژی بیشتر از قبل را  می گیرند. این افراد نه تنها زندگی بهتری را برای خودشان رقم می زنند بلکه برای دیگران نیز الگو بخش هستند. برای اینکه این با عشق زندگی کردن را بهتر درک کنید خوب است که زندگی افرادی مثل استیو جابز را دنبال کنید. پس از فهمیدن زندگی این افراد عشق به زندگی را کاملا می توانید از اعماق قلبتان درک کنید.

خودتان باشید

شاید با خود فکر کنید که اگر شبیه فردی محبوب در بین مردم و یا سلبریتی خاص رفتار کنید، می توانید مانند او جذاب و کاریزماتیک باشید. اما به هیچ وجه اینگونه نیست و هر شخصی متمایز آفریده شده است و حتی دو انگشت یک دست مشابه یک دیگر نیستند پس اگر قرار بود شبیه به هم باشند زیبایی الآن وجود نخواهند داشت. یک جمله ی معروفی است که می گوید شما به هر سیما و اخلاقی باشید، افرادی وجود خواهند داشت که عاشق خود واقعی شما بشوند. البته به یاد داشته باشید خصلت های منفی هر شخص بهتر است از بین برود و منظور از خود واقعی شبیه نبودن به اشخاص دیگر است.

درون گرا ها را بشناسید

شاید بسیاری از افراد را دیده باشید که آرام هستند و در گوشه ای در حال خودشان نشسته اند. این افراد معمولا درونگرا هستند و نباید آن ها را با افسرده ها اشتباه بگیرید. افراد درون گرا هم کاملا مانند برون گرا دوست دارند جمعی از دوستان صمیمی داشته باشند، اما به دلیل ویژگی های شخصیتشان دیرتر می توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند. البته همه ی درون گرا ها اینگونه نیستند و تنها تعدادی برایشان ارتباط اولیه کمی سخت تر است. اگر شما از افرادِ برون گرا هستید خوب است که درون گرا ها را از درون خود با ملاحظه بیرون بکشید.  اینگونه آن ها عاشق شما می شوند.

توجه به زبان بدن

بدن هم مانند زبانِ در دهان زبانِ به خصوصِ خاصِ خودش را برای ارتباط دارد. مثلا از نکاتی که باید برای زبان بدن دقت شود ارتباط چشمی می باشد، این ارتباط باید به گونه ای باشد که نه فرد احساس معذب بودن بهش دست بدهد و نه اینکه او فکر کند که به او اهمیت نمی دهید. پس به ارتباط چشمی حتما دقت داشته باشید. از دیگر نکات زبان بدن دست دادن به صورت محکم می باشد. وقتی به فردی محکم دست می دهید به او القا می کنید که قصد ارتباط دوستانه با او را دارید.

تا به اینجای مقاله سعی شد ویژگی های کلیِ یک فرد کاریزماتیک گفته شود. اما برای اینکه یک سخنران خبره و یا یک سیاست مدار محشر شوید قطعا نکات فوق به تنهایی صدق نمی کند و باید بتوانید تاثیر گذار هم باشید. در واقع خود تاثیر گذار بودن هم از صفات افراد کاریزماتیک است. اما چگونه باید تاثیر گذار بود؟ و افراد تاثیر گذار چه ویژگی هایی دارند. در ادامه با افرادی که قدرت تاثیر گذاری دارند آشنا می شویم.

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس به طور قطع هم در آقایان و هم در خانوم فارق از هر سن و موقعیتی می تواند جذاب باشد. اعتماد به نفس یعنی پذیرش خود به معنای واقعی.‌‌ البته توجه داشته باشید که اعتماد با خود شیفتگی فرق دارد. همچنین دقت داشته باشید که نیازی نیست این اعتماد به نفس را با تعریف های کاذب از خود به دیگران نشان دهید و اعتماد به نفس را از درون خود حس کنید‌. در آخر هم این مورد را بدانید که اعتماد به نفس با اجتماعی بودن فرق دارد و هر شخص می تواند با وجود اعتماد به نفس تام ولی خجالتی نمایان شود. این موضوع به صورت برعکس هم صدق می کند.

پذیرا بودن افراد

شاید به بعضی از سرمایه داران معروف دقت کرده باشید. آن ها برای حیات کسب و کار خودشان استعداد های دیگران را شناسایی می کنند و آن ها را در جهتِ منافع خود فرد با استعداد و همچنین منفعت شخصی خودشان استفاده می کنند. در واقع یکی از خصلت های افراد کاریزماتیک این است که توانایی استعداد یابی دارند. ایلان ماسک سرمایه دار معروف هستی دارد که می گوید من اصلا به مدرک تحصیلی شما برای استخدام دقت نمی کنم و حتی از شما نمی پرسم آیا دبیرستان را گذرانده اید! در واقع هدف از این حرف او این است که به دیگران بفهماند استعداد شما مهم است و نه تحصیلات. اگر به کارگردانان معروف ایرانی هم دقت کنید افراد کاریزماتیکی را می بینید که استعداد اعضای گروه بازیگری خود را کشف کرده اند و به این طریق هم خودشان و بازیگران اطرافشان معروف و ثروتمند شده اند.

نشان دادن احساسات

از مشخصه های بارز کاریزماتیک ها این است که از نشان دادن احساسات خود هیچ ترس و اضطرابی ندارند و به راحتی هر آنچه در ذهن و قلبشان است به زبان می آورند. دقت داشته باشید این نشان دادن احساسات اگر به حد افراط برسد ممکن است دیگران شما را فردی مظلوم نما تلقی کنند، پس در این کار زیاده روی نکنید. این نکته را فراموش نشود که از نظر برخی ها احساسات باید در جنس آقا و خانوم متفاوت بروز داده شود و بروز یکسانِ حالتِ احساسی خیلی جذابیت ندارد. در مقالات آینده شما را با سایر ویژگی های افراد کاریزماتیک آشنا می کنیم. همچنین به شما درباره ی رمز موفقیت سلبریتی های معروف سخن می گوییم. پس با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید