جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

خلاقیت خود را رها کن!

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
خلاقیت خود را رها کن!

تونی بوزان یک متخصص مغز است. او قبلا رئیس موسسه منسا، جایی که فقط افرادی که در بین دو درصد برتر تست IQ قرار می گیرند می توانند به آن وارد شوند؛ بوده است و هم چنین کتاب های بسیاری در زمینه خلاقیت، یادگیری و هوش تالیف کرده است. به اعتقاد او، و نیز نویسندگان بی شماری که در این زمینه مطلب نوشته اند، پتانسیل ذهنی انسان معمولی، تقریبا دست نخوره و می توان گفت پایان ناپذیر است.

نیو کورتکس مغز یا مغز متفکر تقریبا از یک صد میلیارد سلول یا رشته عصبی تشکیل شده است. هر کدام از این رشته ها مانند تیغ های جوجه تیغی به چیزی در حدود بیست هزار گره عصبی یا فیبر متصل هستند، که به این وسیله هر سلول با سلول های دیگر ارتباط پیدا می کند. از سوی دیگر، این سلول ها نیز با هزاران و میلیون ها سلول دیگر در ارتباط و اتصال هستند؛ درست شبیه شبکه الکتریسیته که شهری بزرگ را روشن می کند و برق رسانی می کند. هر سلول، یا هر اتصال، حاوی انرژی ذهنی و اطلاعاتی است که برای استفاده سایر سلول ها آماده است.

یعنی آن که پیچیدگی مغز شما فراتر از حد تصور و باور است. بر اساس نظر تونی بوزان و سایر متخصصان مغز، تعداد ترکیبات و حالت های ترکیبی ای که مغز می تواند داشته باشد؛ از تعداد کل مولکول های کائنات بیشتر است و این رقم معادل این است که در صفحه اول کاغذی بنویسید یک و بعد از آن هشت صفحه کامل، سطر به سطر و صفحه به صفحه، صفر بگذارید.

ظرفیت عظیم ذخیره شده

اکثر مردم در طول زندگی و شغلشان از ظرفیتی معادل تنها یک یا دو درصد از صد درصد توانایی ذهنی خود استفاده می کنند. باقی مانده ظرفیت ذخیره شده است که به ندرت مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرد. اکثر مردم به خاک سپرده می شوند پیش از آن که موسیقی درونشان به گوش رسیده باشد.

برای کسب نتایج خوب در زندگی، نیاز به معجزه ندارید. فقط لازم است از ظرفیت ذهنی که مالک آن هستید، کمی بیشتر از آن چه امروز استفاده می کنید، بهره برداری کنید. این بهره برداری کوچک از توانایی فکری تان می تواند آن قدر زندگی شما را متحول کند که هم خودتان و هم دیگران را از کارهایی که طی ماه ها و سال های پیش رو انجام خواهید داد، متحیر کند.

بر اساس تحقیقاتی که با نظارت پروفسور سرگی یفراموف انجام شد؛ اگر فقط از 50 درصد ظرفیت ذهنی خود استفاده کنید؛ می توانید از دوازده دانشگاه مختلف مدرک دکترا بگیرید، دوازده زبان مختلف را به سادگی بیاموزید و 22 مدل اطلس بریتانیا را به خاطر بسپارید.

اگر در حال حاضر تنها از 2 درصد پتانسیل ذهنی خود استفاده می کنید و می توانید این مقدار را به 4 درصد افزایش دهید، پس می تونید درآمدتان را دو برابر کنید، در شغلتان پیشرفت کنید، جزو برترین افراد حرفه خود شوید و زندگیتان را متحول کنید.

خلاقیت یک توانایی طبیعی است

بر اساس آزمون های مختلف، 95 درصد از کودکان بین سنین 3 الی 5، از سطح بالایی از خلاقیت برخوردارند. وقتی همین کودکان دوباره در سنین نوجوانی مورد سنجش قرار می گیرند، مشخص می شود که تنها 5 درصد از آن ها همچنان ذهنی خلاق دارند. در طول این مدت چه اتفاقی برای آن ها رخ داده است؟

زمانی که به مدرسه می روند به آن ها آموزش داده می شود که اگر می خواهید در جمع باقی بمانید، باید با جمع همراه شوید، با معلمانتان بحث و جدل نکنید و حرف های غیر معمول نزنید. در خلال تلاشی که می کنند تا از سوی همسالان خود مورد تایید و پذیرش قرار بگیرند، خلاقیت شان را رها می کنند تا همانند آتشی بدون سوخت، خاموش شود و از میان برود.

خبر خوش اینکه خلاقیت، یک توانایی عادی و معمولی است که تقریبا همه افراد به انداره های متفاوت می توانند از آن برخوردار شوند. خلاقیت، مادرزادی است، بخشی از ساختار ژنتیک شماست و یک ویژگی منحصر به نوع بشر است، همه انسان ها خلاقند.

95 درصد جمعیت قادر به انجام عملکردی خاص و استثنایی هستند؛ اگرچه شاید کارشان در سطح نبوغ نباشد.

از آن استفاده کنید یا آن را از دست بدهید

خلاقیت مانند یک ماهیچه است. اگر از آن استفاده نکنید از دست می رود. درست همانند یک ماهیچه اگر با خلاقیت خود تمرین نکنید و مرتبا از آن کار نکشید، ضعیف و بی اثر می شود. برای آن که توانایی شما در خلق ایده های جدید، در بهترین شرایط باشد، باید دائما آن را به کار بیندازید.

خوشبختانه در هر زمانی می توانید از خلاقیت خود بهره برداری کنید و از آن در سطح بالاتری استفاده کنید. می توانید رشته های ذهنی و عصبی مغز خود را فعال نموده و ارتباطات داخلی بیشتری را بین این رشته ها در مغز خود خلق کنید. هر چه از قدرت ذهنی موجود، بیشتر استفاده کنید، ظرفیت تفکر و شفافیت فکری تان افزایش می یابد.

ایده ها منبع جدید تولید ثروت

دنیای امروز دنیای اطلاعات است. در ادامه زندگیتان خواهید دید که ایده ها، بزرگترین منبع کسب ثروت های جدید به شمار می روند. ایده ها، کلید حل تمام مشکلات هستند. آن ها مهم ترین ابزار برای دستیابی به هدف به شمار می روند. به این علت که توانایی شما برای خلق ایده های جدید نامحدود است قدرت شما نیز برای دستیابی به هر هدفی که برای خود معین می کنید نامحدود است.

همواره ثروت از خلق ارزش افزوده مانند تولید محصولی بیشتر، بهتر، ارزان تر، سریع تر و آسان تر نسبت به محصولی دیگر ایجاد می شود. یک ایده خوب برای ایجاد ارزش افزوده، همه آن چیزی است که برای خوشبختی به آن نیاز دارید.

زمانی که ایده هایی شفاف، نوشته شده، مرور شده و تصویر سازی شده داشته باشید، موتور ذهن هوشیار، نیمه هوشیار و فوق هوشیار خود را برای تولید انبوهی از ایده ها در جهت دستیابی به اهداف روشن می کنید.

هر مشکلی را حل کنید

با استفاده از خلاقیت ذهنی که دقیقا همین لحظه آن را در اختیار دارید، هیچ مشکلی نیست که نتوانید آن را حل کنید، هیچ مانعی وجود ندارد که نتوانید از آن عبور کنید و هیچ هدفی نیست که نتوانید به آن دست پیدا کنید. درست در همین لحظه آن قدر هوش و پتانسیل ذهنی دارید که در سراسر عمر می توانید از آن استفاده کنید، حتی اگر صد سال عمر کنید. اگر تا این لحظه نتوانسته اید به قدرت ذهنی خود دسترسی پیدا کنید، به این معنا نیست که از امروز نتوانید استفاده از آن را آغاز کنید.

پرورش اندام و پرورش ذهن از خیلی جهات شبیه به یکدیگر هستند. اگر بخواهید به آمادگی جسمانی مطلوبی برسید، باید ورزش کنید و تمرینات فیزیکی مختلفی انجام دهید. اگر بخواهید یک ماهیچه را ورزیده کنید، باید با وزنه آهنین کار کنید و با حرکات کشش و قدرتی، دمبل و هالتر، خون تازه را به سوی آن ماهیچه هدایت کنید. هر چقدر در طول زمان، فشار بیشتری را به آن ماهیچه وارد آورید، قوی تر و نیرومند تر می شود.

ذهن شما شباهت زیادی به ماهیچه دارد. برای اینکه عضلات خود را قوی کنید، باید با وزنه آهنین ذهنی کار کنید. به مغز خود فشار بیاورید و از آن کار بکشید، تمام انرژی ذهنی خود را برای تولید ایده ها، راه حل ها و حل مشکلات، در مسیر هدف هایتان متمرکز کنید.

تمرین طوفان ذهنی را به صورت منظم انجام دهید

یکی از قوی ترین تکنیک های افزایش هوش و خلاقیت، تکنیکی است که آن را طوفان ذهنی نام گذاری کرده اند. استفاده از آن ساده است ولی نتایجی که از این روش به دست می آورید، زندگی شما را به طور شگفت انگیزی متحول می کند.

در اولین قدم، برای شروع تکنیک طوفان ذهنی، یک صفحه سفید را بر می دارید. در بالای صفحه، هدف یا مشکل خود را به صورت سوالی می نویسید. هر چقدر سوال ساده تر و مشخص تر باشد، کیفیت پاسخ هایی که برای آن خواهید یافت، بهتر خواهد بود.

برای مثال، به جای سوالی مانند چگونه می توانم درآمدم را بیشتر کنم بهتر است بنویسید چگونه در 24 ماه آینده می توانم درآمدم را دو برابر کنم؟

حتی بهتر از آن، اگر امروز مثلا 50 هزار دلار در سال درآمد دارید بهتر است سوالتان به این شکل باشد چگونه می توانم از فلان تاریخ سالیانه 100 هزار دلار درآمد کسب کنم؟

همه جواب ها باید در قالب فرمول 3p باشند. باید به زبان شخصی، مثبت و در زمان حال بیان شوند. به بیان دیگر، جواب ها، باید به صورت دستوری و قطعی از سوی ذهن هوشیار خطاب به ذهن نیمه هوشیارتان باشد. اغلب جواب هایی را در این کاغذ می نویسید و به سرعت آن ها را فراموش کنید. ولی مدتی بعد در نتیجه فعالیت ذهن فوق هوشیار فرصت یا موقعیتی را به سوی زندگی خود جذب می کنید که به وسیله آن، به یکی از جواب هایتان عمل می کنید.

خلاقیت خود را رها کن!

راهنمای کار با این روش

زمانی که سوال را بالای صفحه نوشتید، خود را موظف کنید که حداقل 20 پاسخ برای آن سوال بنویسید. می توانید بیش از 20 جواب هم بنویسید، ولی ارائه حداقل 20 پاسخ در این تمرین لازم و ضروری است. 3 الی 5 جواب نخست ساده خواهند بود. فورا جملاتی نظیر سخت تر کار کردن، زودتر شروع کردن و دیرتر تمام کردن، کار کردن روی کار هایی که ارزش بالاتری دارند را به ذهن می آورید و یادداشت می کنید.

5 جواب بعدی دشوار تر خواهند بود. مجبور هستید که سخت فکر کنید و عمق بیشتری از ذهن خود را با روشنایی کمتری جستجو کنید ولیکن راه های خلاقانه تری را برای جواب به سوال خود به دست می آورید. 10 جواب آخرتان، بیشترین دشواری و پیچیدگی را دارند. برای بسیاری از مردم، این قسمت از تمرین آن قدر سخت است که مغزشان سوت می کشد. چشمانشان بی فروغ می شود و زمانی که کار با وزنه آهنین ذهنی را آغاز می کنند، سر درد ملایمی را به علت هجوم خون به سمت مغزشان حس می کنند.

بدون توجه به زمانی که صرف می کنید مخصوصا در دفعات ابتدایی که این تمرین را انجام می دهید، باید خود را موظف کنید که تا زمانی که حداقل 20 جواب برای سوال خود ننوشته اید، دست از کار نکشید. برخی اوقات، بیستمین جوابی که می نویسید، به شما کمک می کند که به اندازه هزاران دلار پول و ساعت ها کار سخت صرفه جویی کنید. اغلب، آخرین جواب ایده ای الهام بخش است که زندگی و شغل شما را متحول می کند.

خلاقیت خود را رها کن!

بیشتر بخوانید: رسیدن به موفقیت از زبان برایان تریسی

یک اقدام را انتخاب کنید

هنگامی که حداقل 20 جواب نوشتید به ابتدای لیست بازگردید و آن را مرور کنید. سپس، حداقل یک اقدام را که می توانید سریعا آن را آغاز و با سرعت بیشتری به سمت هدف یا حل مشکل حرکت کنید، انتخاب کنید.

می توانید با شناسایی بهترین جواب در لیست 20 جوابی و سپس بازنویسی آن به صورت سوالی در صفحه ای جدید، تاثیر و بازدهی این روش را چند برابر کنید. سپس ببینید که آیا می توانید برای سوال جدید، 20 جواب بنویسید. این تمرین ترکیبی، دور موتور ذهن را مانند موتور اتومبیل هنگامی که روشن و ثابت ایستاده است، افزایش می دهد. ذهن شما جرقه می زند و فکرتان در اثر انرژی ذهنی، شروع به جنب و جوش می کند و مانند چراغ های درخت کریسمس، با ایده های گوناگون روشن می شود.

برای مثال سوال اول ممکن است اینگونه باشد چگونه می توانم در 24 ماه آینده درآمدم را دو برابر کنم و به 100 هزار دلار برسانم؟ یکی از جواب های شما ممکن است این باشد که دو ساعت در روز بیشتر کار می کنم.

می توانید این جواب را به برگه کاغذ جدیدی انتقال دهید و این عبارت را به صورت سوالی تغییر دهید من چه می توانم بکنم تا دو ساعت زمان موثر در هر روز پیدا کنم؟ سپس می توانید شروع به نوشتن 20 جواب مختلف به این سوال بکنید که برای ذخیره کردن، بهره برداری بیشتر و صرف دو ساعت زمان اضافه برای انجام کارهایتان در روز چه می توانید بکنید.

هر جوابی را که انتخاب کردید فورا آن را به کار ببرید. کاری انجام بدهید. در این تمرین، هر چقدر سریع تر دست به کار شوید، جریان ورود ایده ها به ذهنتان در طی روز قوی تر و مداوم تر می شود. اگر این ایده ها را تولید کنید، ولی سپس کاری با آن ها انجام ندهید، خلاقیت شما رو به افول گذاشته و در نهایت متوقف می شود.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید