جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

خواص روغن کرچک

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
خواص روغن کرچک

آیا تا کنون چیزی در مورد روغن کرچک شنیده اید؟ ویا تا به حال از این روغن استفاده کرده اید؟ این روغن، یک روغن گیاهی است که از دانه‌ های گیاه کرچک گرفته می‌ شود و برای قرن‌ ها وجود داشته است. این دانه‌ ها، معمولا بدون رنگ هستند، اگرچه ممکن است نمونه‌ های زرد یا سیاه‌ رنگ آن را نیز مشاهده کرده باشید. روغن کرچک سیاه، یکی از محبوب ‌ترین گونه ‌های آن در سطح جهان شناخته شده؛ زیرا به دلیل جوشانده شدن به همراه خاکستر، غلظت بیشتری دارد و رایحه‌ ای گرم و مطبوع به آن می ‌بخشد.

خواص روغن کرچک

آشنایی با خواص روغن کرچک

یکی از متخصصان پوست در این رابطه می‌ گوید، این روغن، ویتامین E فوق العاده زیادی دارد و همچنین سرشار از اسیدهای چرب و مواد معدنی است و به لطف خاصیت نرم ‌کنندگی آن، به عنوان یکی از ماسک‌ های مطلوب و مناسب و آبرسان به شمار می‌ رود. همچنین، روغن کرچک، به دلیل اینکه نه تنها خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد، بلکه به حفظ رطوبت پوست نیز کمک می‌ کند، به عنوان یک گزینه فوق‌العاده محبوب، برای پوست سر تحریک شده، چرب و دارای شوره، شناخته شده است.

این روغن، روغنی جادویی است زیرا دارای مزایا و خواص بسیار زیادی می باشد و این در حالی است که تعداد کثیری از مردم سراسر دنیا آن آگاهی ندارند. بیشترین موارد استفاده از آن برای تقویت مو و پوست توسط این روغن است، اما باید گفت که علاوه بر این خواص زیبایی، خواص درمانی این روغن نیز قابل توجه است. مثلا استفاده از این روغن به عنوان ملین، برای رفع یبوست یکی از کاربردهای درمانی بسیار مهم آن است. همچنین، به دلیل خاصیت ضد التهابی، افراد می‌توانند برای برخی از اختلالات پزشکی مانند، درد مفاصل و برخی مشکلات پوستی همچون آکنه و جای زخم استفاده کنند. به گفته کارشناسان و متخصصان، روغن کرچک، فواید قابل توجهی دارد که افراد باید با آن آشنا شوند و به استفاده از آن روی بیاورند.

بیشتر بخوانید: تاثیر کنجد بر سلامت انسان

تاثیر روغن کرچک بر رشد مو

معمولا مصرف داروهای گیاهی حس بهتری را به ما تزریق می کنند، با وجود اینکه تا کنون مدارک و شواهد مشخص و معینی دال بر این موضوع که رشد مو ارتباط مستقیمی با مصرف روغن کرچک دارد، مشاهده نشده است اما این به معنای ناامید شدن نمی ‌تواند باشد. یکی دیگر از متخصصان مو اذعان داشت اگر دوست دارید که  موهایی صاف، نرم و درخشنده داشته باشید، روغن کرچک یک درمان بسیار آسان، مقرون به صرفه و در دسترس است. گفتنی است که اسید ریکینولیک موجود در روغن کرچک باعث می‌شود پوست سر تمیز و سالم باشد و رطوبت لازم خود را حفظ کند که همه این‌ها برای رشد مو ضروری است. بنابراین، اگر هدف شما، رشد و تقویت مو در طولانی مدت است، نباید در مصرف آن شک کنید.

با در نظر گرفتن به اثر مثبت استفاده از این روغن، بهترین حالت این است که هفته‌ ای یک یا دو بار از این روغن استفاده کنید. به این منظور، کافی است تنها مقدار اندکی از روغن کرچک را روی پوست سر خود ماساژ دهید و اجازه دهید که 15 دقیقه تا چند ساعت باقی بماند و سپس شستشو را انجام دهید.

به جهت رساندن رطوبت مناسب به موهایی که خشکی آن ها قابل توجه است، لطفا قبل از خواب روغن کرچک را درون یک کلاه حمام و یا یک کلاه پلاستیکی بریزید و روی سر خود بگذارید، و در ادمه اجازه دهید این روغن تا صبح روی سر شما باقی بماند و سپس آن را آبکشی کنید. برای یادآوری بهتر است که بدانید، روغن کرچک سیاه جامائیکا، به دلیل غلظت بالایی که دارد، برای موهایی که حجم آن ها بالاست یا زبرتر هستند، مناسب ‌تر است. با این که روغن کرچک معمولی، برای موهای نازک ‌تر بهتر است.

همانطور که خودتان بهتر می دانید رشد مو، یک شبه اتفاق نمی‌ افتد، هر چند از محصولات و درمان ‌های متنوعی استفاده کنید. هیچ قانون مشخصی برای این که در چه زمان ‌های مشخصی و اینکه چند وقت یک بار باید از روغن کرچک استفاده کنید، وجود ندارد، اما طبق توصیه پزشکان، بهتر است یک یا دو بار در هفته و حداقل به مدت سه ماه، از این روغن استفاده کنید. اگر حتی بعد از این سه ماه، تغییر چندانی در رشد موهای خود حس نکردید، حداقل موهایی مرطوب و براق خواهید داشت.

روغن کرچک مناسب برای مژه و ابرو

هیچ گونه حقیقت علمی برای این موضوع که مژه ها و ابروها رشد قطعی به دنبال مصرف کردن این روغن خواهند داشت، وجود ندارد، اما می‌ توان از آن حداقل به عنوان یک سرم مرطوب ‌کننده عالی استفاده کرد. تا وقتی که از روغن کرچک، با احتیاط لازم برای مژه‌های خود استفاده می‌کنید (به عنوان مثال، آن را مستقیما به چشمان خود ‌نزنید)، پس برای استفاده روی مژه و ابروها بی ‌خطر است. به منظور استفاده از آن، چند قطره روغن کرچک را روی انگشتان دست خود ماساژ دهید تا کمی گرم شود و سپس در امتداد رویش موی مژه و ابروهای خود آن را ماساژ دهید. همچنین، می ‌توانید یک اسفنج نرم را به روغن کرچک آغشته کرده و به آرامی به مژه و ابروها بزنید.

روغن کرچک علائم آرتروز را کم می کند

به طور کلی به عنوان یک درمان طبیعی جهت بر طرف کردن دردهای آرتروز، التهاب و درد مفاصل این روغن مورد استفاده قرار می‌ گیرد. خواص طبیعی ضد التهابی این روغن باعث شده که به یک روغن محبوب برای ماساژ تبدیل شود و می‌تواند برای برطرف کردن التهاب و درد عضلات و مفاصل به کار رود. گفتنی است که یک ماساژ مناسب در منطقه آسیب دیده با روغن کرچک، به همراه یک کیسه آب گرم، می‌تواند بسیار مثمر ثمر واقع شود.

روغن کرچک یبوست را درمان می ‌کند

گرمای طبیعی ای که در روغن وجود دارد، به رویه ی هضم غذا کمک کرده و با این روند عمل خود را آغاز می ‌کند. این ماده، به عنوان یک داروی مسهل و تحریک کننده روده به شمار می ‌رود و به پاکسازی آن کمک زیادی خواهد کرد. همان طور که در بالاتر نیز گفته شد در صورتی که روغن کرچک به شکل خوراکی مصرف شود، به عنوان یک ملین عمل می‌ کند.

در حقیقت، مطالعات زیادی، اثر این روغن را برای درمان و تسکین یبوست اثبات کرده است.ملین‌ های تحریک کننده، به سرعت عمل می ‌کنند و معمولا برای تسکین موقتی یبوست به کار می ‌روند. هنگامی که روغن کرچک به صورت خوراکی مصرف شود، در روده کوچک شکسته شده و اسید ریچینولیک، اسید چرب اصلی موجود در روغن کرچک آزاد می ‌شود. سپس، اسید ریکینولیک توسط روده جذب می ‌شود و به صورت یک ملین قوی اثر خود را بر جای می‌ گذارد.

 به طور مثال، یکی از مطالعات نشان داد، زمانی که افراد مسن این روغن را مصرف می‌ کردند، علائم یبوست در آنها کاهش پیدا می ‌کرد؛ از جمله، فشار کمتری را هنگام دفع مدفوع حس می کردند و شکایت کمتری از حرکات ناقص روده داشتند. از سویی دیگر، قابل ذکر است، اگرچه روغن کرچک در دوزهای اندک، بی خطر است، استفاده از مقادیر زیاد آن می ‌تواند باعث گرفتگی شکم، حالت تهوع، استفراغ و اسهال شود. همچنین، از روغن کرچک می‌ توان گاه به گاه برای درمان یبوست استفاده کرد و مصرف آن برای درمان در طولانی مدت توصیه نمی ‌شود.

روغن کرچک به بهبود زخم‌ ها کمک شایانی می ‌کند

بهره گیری از این روغن روی زخم‌ها، سبب ایجاد محیطی مرطوب می ‌شود که سبب بهبودی شده و از خشک شدن زخم‌ها کمک می‌ کند. گفتنی است که Venelex یکی از پمادهای محبوب در جهان که برای درمان جای زخم به کار می ‌رود، حاوی روغن کرچک است. روغن کرچک، رشد بافت را تحریک کرده و می ‌تواند سدی میان زخم و محیط پوست ایجاد کرده و همچنین مانع عفونت نیز می ‌شود. همچنین، باعث کاهش خشکی پوست و لایه ‌برداری شده و از بین بردن سلول‌ های مرده پوست، می ‌تواند به تسریع روند بهبود زخم کمک کند. قابل ذکر است که بر اساس یکی از تحقیقات انجام شده، کسانی که زخم‌ هایشان با روغن کرچک درمان می ‌شد میزان بهبودی بیشتر، در مدت زمان کمتری را نشان دادند.

خاصیت ضد قارچی روغن کرچک

نوعی قارچ به نام کاندیدا آلبیکانس وجود دارد که معمولا این قارچ سبب ایجاد مشکلات دندان ‌پزشکی مانند رشد بیش از حد پلاک دندان، عفونت لثه و عفونت کانال ریشه دندان می ‌شود. مطالعات و تحقیقات نشان داده است که روغن کرچک، خاصیت ضد قارچی دارد و به سالم ماندن محیط دهان و جلوگیری از بروز قارچ کمک می ‌کند.

پیش‌بینی وضعیت جهانی بازار روغن کرچک

این روغن به شکل خام یا تصفیه هیدروژنه شده مورد بهره برداری قرار می‌ گیرد و از اسید چرب هیدروکسیل و اسید ریکینولیک تشکیل شده است و در حال حاضر این مواد نرخ رشد مرکب سالانه بالایی را نمایان می کند. روغن کرچک برای تولید برخی مواد شیمیایی همچون شوینده‌ ها، روکش ‌های سطوح، صابون‌ های مخصوص، مواد آرایشی و بهداشتی، پلاستیک‌ ها، گریس ‌ها، داروها، عطرها، روان‌کننده‌ ها، لاستیک‌ های مخصوص و مواد اولیه خام به کار می ‌رود.

این روزها افزایش نگرانی در خصوص پایداری محیط زیست، منجر به افزایش تقاضا برای محصولات پایدار و تجزیه ‌پذیر شده است. در همین راستا، وضعیت در حال تغییر وابستگی صنایع از پتروشیمی به بیولوژیکی است. این تغییرات، نقش عمده‌ای در رشد تقاضا در بازار جهانی کرچک و مشتقات آن داشته است. علاوه بر این، افزایش خطرات زیست محیطی، منجر به افزایش سیاست‌های نظارتی مطلوب برای مقابله با خطرات زیست محیطی شده، و میزان تقاضا برای محصولاتی همچون روغن کرچک و مشتقات آن را بالا برده است. در میان تمام این مصارف روغن کرچک، پیش‌بینی می‌شود که بیشترین مصرف آن در بخش لوازم آرایشی، بهداشتی و دارویی خواهد بود.

هم اکنون، قدرت این بازار در دستان کشورهای در حال توسعه همچون آسیا- اقیانوسیه و آمریکای جنوبی است. شواهد حاکی از آن است که منطقه آسیا- روغن کرچک اقیانوسیه، در بازه زمانی 2018 تا 2026، بر بازار مشتقات روغن کرچک مسلط خواهد شد. گفتنی است که در این منطقه، هند، قطب اصلی تولید مشتقات روغن کرچک در جهان خواهد بود. قابل ذکر است که به دنبال هند، به ترتیب کشورهای دیگری همچون برزیل  و چین، قدرت این بازار را در دست دارند. افزایش تولید مشتقات روغن کرچک در آینده، منجر به افزایش تقاضا در کشورهای توسعه‌یافته مانند آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و در نهایت سبب افزایش قیمت آن می‌شود. در حال حاضر، عمده کشورهای تولید کننده روغن کرچک، هند، روسیه، پاراگوئه، فیلیپین، برزیل، چین، اتیوپی و تایلند هستند.

مزایای زیبایی روغن کرچک چیست؟

همانطور که در بخش های بالایی نیز گفته شد این روغن نه تنها کاربرد درمانی دارد بلکه در حوزه ی زیبایی نیز محبوبیت زیادی دارد. در این بخش قصد داریم از خواصی صحبت کنیم که به حیطه ی زیبایی مربوط می شود پس تا انتها با ما همراه باشید.

روغن کرچک باعث رشد ابروها می‌ شود

این یک حقیقت است که همه ی افراد، ابروهای پرپشت ندارند، و ابروی پر پشت یکی از مواردی است که در زیبایی بسیار تاثیرگذار است اما باید گفت که جای نگرانی نیست و افرادی که تمایل به داشتن ابروهای پرپشت‌تر دارند، می‌توانند از روغن کرچک برای افزایش رشد آنها استفاده کنند.

روغن کرچک روند پیری را به تاخیر می اندازد

حقیقتا که هیچ یک از ما دوست نداریم که پیر به نظر بیاییم و همیشه در تلاش هستیم که پوستی شاداب و بدنی سالم داشته باشیم. روغن کرچک فواید ضد پیری دارد و می‌تواند علائم پیری را به تعویق بیاندازد. این روغن را هر روز روی مناطقی که علامت‌های پیری زودتر نمایان می‌شود، مانند اطراف چشم، گردن و لب بمالید.

روغن کرچک آکنه را درمان می‌ کند

باکتری ‌هایی که روی صورت وجود دارند، ‌می‌ توانند منافذ پوست را بسته و سبب ایجاد آکنه شوند. از آن جایی که این روغن، خاصیت ضد باکتری و ضد التهابی دارد که به درمان آکنه کمک می‌ کند

روغن کرچک سبب رشد سالم مو می ‌شود

این روغن به غیر از مرطوب و نرم کردن موی سر، جریان گردش خون را نیز تقویت کرده و به رشد موها کمک می ‌کند. همچنین جلوگیری از ریزش مو نیز یکی دیگر از خواص این روغن می باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید