جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

خوراکی های مفید برای سلامتی پوست و مو چه چیزهایی هستند؟

author منتشر کننده
بدون نظر 8 0
خوراکی های مفید برای سلامتی پوست و مو چه چیزهایی هستند؟

همیشه تکنیک ها و روش هایی وجود دارد تا بتوانیم به وسیله آن ها پوستی سالم و زیبا داشته باشیم. اما یکی از کم هزینه ترین راه ها برای سلامت پوست و مو می‌تواند تغذیه مناسب و مفید باشد. زیرا که از این طریق مواد مورد نیاز به بدن سریع تر و به طور مستقیم می‌رسد و در شادابی و سلامتی بدن از جمله پوست و مو تاثیر به سزایی دارد. بنابراین ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع خوراکی هایی که عناصر آن برای زیبایی و تغذیه پوست و مو ضروری به نظر می‌رسد، و توسط محققان زیبایی شناسی و تغذیه نیز به اثبات رسیده  آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

سلامت پوست و مو

خوراکی های مفید و سازنده زیبایی و سلامتی پوست و مو

از آنجا که تغذیه نقش سازنده و مفیدی برای استواری و تامین انرژی بدن دارد، در نتیجه می‌توان آن را به عنوان عاملی برای زیبایی و سلامت سایر ارگان ها از جمله پوست و مو دانست. پوست به عنوان یک عامل محافظتی مانع ورود میکرو ارگانیزم ها از جمله میکرب ها و ویروس ها به بدن است. بنابراین در پاکسازی و سلامت آن باید دقت عمل و توجه را به کار برده و سلامتی آن را با روش های مختلفی همچون تغذیه تضمین نمود.

سیارا فوی، متخصص تغذیه ای کلینیک مستقر در تورنتو می‌گوید: "بدن ما تصور نمی کند کالری چیست." "درک این مسئله در مورد خوردن غذاهای کامل بسیار حائز اهمیت است زیرا آن ها حاوی مواد مغذی، فیتوشیمیایی و آنزیمی هستند که به صورت هم افزایی برای حفظ سلامت ما کار می‌کنند. در ادامه به چند ماده خوراکی مفید که می‌تواند در سلامت پوست نقش تعیین کننده را ایفا نمایند، اشاره می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: روغن نارگیل و سلامت پوست و مو!

انواع خوراکی ها برای تغذیه پوست و مو

تحقیقات نشان می‌دهد که با انتخاب غذاهای خوب می‌توانید ظاهر خودتان را تحت تاثیر قرار دهید. رشد مو (و ریزش مو)، تولید کلاژن پوست، تعادل هورمون و موارد دیگر همه به آنچه شما برای خوردن غذا انتخاب می‌کنید گره خورده است. بنابراین از خوردن مواد مغذی غافل نشوید، حتی اگر قصد دارید تا لاغر شوید. زیرا شما با  مواد خوراکی می توانید اطمینان داشته باشید که علاوه بر آنکه تمام مواد مورد نیاز برای بدن را دریافت کرده اید می‌تواند به شما در داشتن پوستی زیبا و سالم نیز کمک نماید.

ماهی چرب

ماهی هایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند از مزایای زیبایی و سلامتی باورنکردنی از جمله پوست درخشان  و براق برخوردار هستند. حدود سه درصد از ساقه مو از اسیدهای چرب امگا 3 تشکیل شده است. بنابراین می‌توان امیدوار بود که با خوردن مواد حاوی امگا 3 از جمله ماهی های چرب که مقادیر بسیار بالایی را از این عنصر دارا می باشند سلامت و مو و پوست شما تضمین است.

مقادیر امگا 3 در غشاهای سلولی در پوست سر شما و روغنهای طبیعی وجود دارند که پوست سر و موهای شما را مرطوب نگه می‌دارند. در حالی که ماهی قزل آلا معمولاً انتخاب سوپر استارها  است، اما به نظر سیارا فوی که می‌گوید ماهی خال خالی، ساردین و لنگرگاه حتی بهتر از آن می‌باشند. این ماهی ها برای تغذیه پوست و مو عالی هستند زیرا در انتهای زنجیره غذایی آن ها مقادیر مغذی از امگا 3 قرار دارند، بنابراین خیلی طولانی زندگی نمی‌کنند، این بدان معنی است که سموم مانند جیوه که در دریاها معمولا وجود دارد در آن ها جمع نمی‌شوند، پس می‌توان با اطمینان به یک تغذیه عالی برای پوست و مو به آن ها نگاه کنید.

فلفل قرمز

آیا می‌دانید فلفل قرمز حاوی ویتامین C بیشتری نسبت به مرکباتی چون پرتغال است. این ماده غذایی حاوی موادی بسیار تقویت کننده پوست، نسبت به پرتقال است. دکتر جولیا کارول، متخصص پوست و مو با کامپلاس پوستی در تورنتو می‌گوید: ویتامین C پیشرو در تولید کلاژن است و همچنین آنتی اکسیدان است. ‘هنگامی که نور به پوست برخورد می‌کند، رادیکال های آزاد ایجاد می‌کند. لذا آنتی اکسیدان ها خود را به رادیکال های آزاد متصل کرده و آن ها را خنثی می‌کنند تا صدمه نبینند. بنابراین تغذیه با  فلفل قرمز به جوان تر شدن پوست شما نیز کمک می کند و مانع چروک شدن و نیز لک های حاصل از تابش آفتاب به پوست می شود.

اسفناج

این ماده غذایی نه تنها به شما قدرت می‌دهد، بلکه یک ضد چین و چروک بزرگ نیز محسوب می‌شود. به گفته کیمبرلی اسنایدر، متخصص تغذیه نوین  مواد مغذی موجود در اسفناج  برای جلوگیری از رطوبت مناسب در اپیدرم، کمک به جلوگیری از چین و چروک و از بین بردن پوست مرده بسیار مهم است. برای جذب بیشتر بهتر است که اسفناج را با غذای پر ویتامین C جفت کنید، به طوریکه آب لیموی تازه را در اسفناجی که در حال پخته شدن است بریزید و بگذارید به مدت یک ربع بپزد (برگرفته از کتاب تغذیه The Beauty Detox Foods)، این خوراک غنی از بتا کاروتن است که به ویتامین A قدرتمند ضد پیری در بدن  تبدیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: بررسی ویتامین C و تاثیرات آن در بدن

نارگیل

آب نارگیل ها یک کمک هیدراتاسیون طبیعی عالی است و حاوی پتاسیم الکترولیتی می‌باشد که به انتقال مواد مغذی به سلول های ما کمک می‌کند. روغن نارگیل که دارای چربی های سالم، ویتامین های E و K و مواد معدنی است، یکی از بهترین مواد مغذی طبیعی برای موها به حساب می‌آید. شما می‌توانید با روغن نارگیل علاوه بر با مرطوب کردن پوست سر باعث تقویت رشد و براقیت آن نیز شوید.

روغن نارگیل همچنین برای جلوگیری از ریزش مو توصیه می‌شود. زیرا که موها حاوی پروتئین هستند و هنگام شستوی مو مقادیر زیادی مو  شروع به ریزش می‌کنند که می تواند در کاهش پروتئین تاثیر بسیاری زیادی دارند و در نتیجه موها در معرض اسیب قرار می‌گیرند. کاهش پروتئین باعث از بین رفتن استحکام و ضعیف شدن مو می‌گردد. بنابراین بهتر است قبل از آنکه موهای خود را بشویید آن ها را با روغن نارگیل خوب آغشته کرده و خوب ماساژ دهید، تا از کاهش ناگهانی مو و ضعیف شدن آن جلوگیری شود. همچنین می‌توانید از روغن نارگیل به جای روغن های نباتی برای پخت و پز استفاده کنید.

روغن آووکادو

بر همه ما خواص و فوایدی که میوه آووکادو برای تقویت سیستم عمومی بدن دارد آشکار است. حالا این روغن آووکادو است که توجه همه را به خود جلب می کند. آووکادو حاوی مقادیر خوبی از ویتامین های A ،‌D و E و اسیدهای چرب امگا 9 می‌باشد که در – ساختمان پوست سالم و زیبا موجود می باشد.همه این مواد مغذی هنگام افزودن منظم به رژیم غذایی به شما کمک می‌کند تا حتی در مدت زمان طولانی از خشکی و پیری  پوست نیز جلوگیری شود. روغن آووکادو از دود و بخار بالایی برخوردار است، بنابراین استفاده از آن در هنگام سس درست کردن یا پختن سبزیجات یا به عنوان یک چاشنی بر روی یک سوپ تابستانی سرد بسیار مناسب است.

تخم مرغ

تخم مرغ را چه در یک صبح روز آفتابی به عنوان صبحانه  میل کنید و یا آن را جوشانده و پخته نموده و در سالاد بریزید، تخم مرغ یاری کننده موهای شما برای جلوگیری از ریزش آن ها می‌باشد. یكی از عناصر اصلی تخم مرغ  گوگرد است كه یك ماده مغذی اساسی مغذی برای تغذیه مفید می‌باشد، كه از جذب ویتامین B تا عملکرد كبدی (اندام سم زدایی بدن) به سیستم  عمومی بدن كمك می‌كند. گوگرد علاوه بر آن برای تولید کلاژن و کراتین ضروری است، که به ایجاد و نگهداری موهای براق، ناخن های قوی و پوست درخشان کمک می‌کند.

سیر

به راستی یکی از بهترین داروهای طبیعی سیر است، که دارای خواص بی شماری می‌باشد. مهم ترین خواصی که سیر دارد به عنوان یک ماده غذایی مفید برای سلامت و تغذیه پوست و مو است. سیر همچنین به جلوگیری از شکستگی و حفظ شفافیت پوست کمک می‌کند. برای استفاده بیشتر از ترکیبات آنتی بیوتیکی طبیعی آن، بهتر است سیر را له کرده یا خرد کنید و چند دقیقه قبل از پخت و پز آن را در ظرفی در بسته بگذارید و بپزید. سیر همچنین در درمان زگیل موثر است و آن را از بین می‌برد. کافیست که مقداری سیر له شده را بر روی آن قرار بدهید. این کار را تا زمانی که به خوبی آن را از بین ببرد لازم است.

گردو

آجیل هایی مانند گردو دارای اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 هستند که به بدن کمک می‌کند رطوبت را حفظ کند و به موهای شما زیبایی خاصی می‌بخشد. پروتئین گردو به تقویت فولیکول های مو کمک می‌کند، موها را پر و محکم تر می‌کند. مغز گردو در درمان بیماری هایی پوستی نظیر اگزما و پزوریاسیس (نوعی بیماری پوستی که باعث به وجود آمدن لکه های قرمز در آن می‌شود) موثر است.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی ابرقهرمانان پوست هستند و به دلیل داشتن محتوای آنتی اکسیدانی زیاد از شما در برابر آفتاب محافظت می‌کنند. یک مطالعه جدید ارائه شده در انجمن سلطنتی پزشکی در لندن انجام شد که در آن به تعدادی از زنان روزانه 5 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی استاندارد و طبیعی با 10 گرم روغن زیتون به مدت 12 هفته داده شد، که در نتیجه بهبود قابل توجهی در زنان برای توانایی پوست شان برای محافظت از خود در برابر آسیب UV نشان دادند.

دانه کدو تنبل

این دانه های کوچک سرشار از روی و همچنین ویتامین های A و K و اسیدهای چرب امگا 3 می‌باشند که همگی برای ساختن ساقه مو سالم ضروری هستند. آن ها همچنین سرشار از اسیدهای چرب و ویتامین C هستند، که برای تولید سبوم - روغن طبیعی پوست شما - برای محافظت و ترمیم پوست مهم می‌باشند.

سبزی کلارد

همه انواع سبزیجات برای سلامتی ما عالی هستند، اما سبزی کلارد و کلم کیل به دلیل منابع زیاد ویتامین C از ارزش بالایی برخوردار هستند. سبزی کلارد همچنین یک آنتی اکسیدان اصلی و قوی است که با سموم مبارزه می‌کند (فقط یک فنجان کلارد 70 درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C را تأمین می‌کند). اگر شما از آن دسته افرادی هستید که سعی می‌کنید وعده های غذایی خام بیشتری را میل کنید، این نوع غذای سنتی را امتحان کنید: به این صورت که گردو ها را با ادویه تاکو و چند تاس تاماری مخلوط کنید ،روی آن را ادویه سالسا ریخته و در برگ های کلم کیل و سبزی کلارد بچینید.

کنف یا شاهدانه

دانه های کنف از 30 درصد پروتئین خالص و طیف کاملی از اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب ضروری برای حفظ ساختار پوست تشکیل شده است. برای تاثیر گذاری بیشتر این ماده غذایی می‌توانید یک قاشق مرباخوری از شاهدانه را به همراه غلات میل نمایید، یا از روغن دانه کنف در شستشوی پوستتان استفاده کنید و یا پودر شده آن را به اسموتی صبح خود اضافه نمایید. طبق مطالعه‌ای که در مجله درمان پوست نشان داده شده است، علائم خشکی پوست و خارش پس از استفاده از روغن دانه گیاه شاهدانه به مدت 20 هفته هنگام مصرف یک یا دو قاشق غذاخوری در روز، به طور قابل توجهی در بیماران بهبود یافته است.

آناناس

این میوه دارویی شیرین سرشار از ویتامین C و آنزیم برملین بوده که به عنوان یک نرم کننده موثر  برای پوست شناخته شده است. نوشیدن آب آناناس و آویشن به همراه سایر میوه ها به بدن در سنتز کلاژن، که از ساختار پوست پشتیبانی می‌کند، موثر و مفید می‌باشد. این در حالی است که  که ویتامین C و اسیدهای آمینه موجود در آنانس در ترمیم سلولی و بافت ها نیز کمک می کنند و ظاهر جوانی را به شما می‌بخشد. برای طراوت و شادابی پوستتان می‌توانید آن را به اسموتی و نوشیدنی صبحانه تان اضافه کنید.

جو دوسر

اگر عاشق موهای خود هستید جودوسر بخورید.سیارا فوی می‌گوید: " آن ها مقادیر زیادی روی، بیوتین، منیزیم و پتاسیم دارند." کمبود این مواد مغذیاصلی در بدن می‌تواند منجر به شکننده تر شدن موها و شکستگی بیشتر شود. برای صبحانه کامل تابستانی، فوی پیشنهاد می‌کند که جوهای خیس شده را در ظرفی مسی و یا روحی ریخته و روی آن را شیر مورد علاقه خود (لبنیات، شیر بادام یا سویا) و ادویه جات (مثل دارچین و جوز هندی) بریزید و بگذارید یک شب در یخچال خیس بماند. در صبح، می‌توانید انواع توت ها، آجیل و دانه ها را برای ارزش غذایی بیشتر به آن اضافه کرده و میل کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید