جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

داشتن یک مصاحبه شغلی موفقیت آمیز

author منتشر کننده
نظرات (3) 8 0
داشتن یک مصاحبه شغلی موفقیت آمیز

همانطور که همه ما می‌دانیم، فردی که برای مصاحبه به شرکت و یا ارگانی مراجعه می‌کند، بدون شک، استرس و احساس نا خوشایندی دارد. چیزی که در این مرحله مهم است این است که بتوانیم استرس خود را کنترل کنیم، تسلط کافی روی خود داشته باشیم و بهترین برخورد را با مصاحبه کننده داشته باشیم. داشتن یک مصاحبه شغلی موفقیت آمیز موجب می‌شود تاثیر مثبتی روی مصاحبه کننده بگذارد. مهم ترین نکته این است که بتوانیم ارتباط کلامی خوبی برقرار کنیم و جملات مناسبی را برای معرفی خود بکار ببریم تا بتوانیم اطلاعات و تجارب خود را به خوبی انتقال دهیم. قبل از مصاحبه چند سوال را طراحی کنید که احتمال می‌دهید از شما بپرسند. برای مثال خوئتان را معرفی کنید اینجا باید تمام مهارت‌ها، توانایی‌ها، اسم و فامیل کامل خود و رزومه کاری خود را در اختیار مصاحبه کننده قرار دهید. یا مثالی دیگر: هدفتان از استخدام در این شرکت چیست؟ شما در این قسمت باید جواب بدهید، پیشرفت کردن، داشتن آرامش، آسایش و رفاه در زندگی.

مصاحبه

قبل از مصاحبه، راجب شرکت مورد نظر تحقیق کنید

مهم ترین نکته این است که قبل از مصاحبه، راجب شرکت مورد نظر تحقیق کنید. اگر شما می‌خواهید بهترین کاندید برای مصاحبه باشید، باید راجب تمام موقعیت ها، محصولات و ارزش های این شرکت تمام اطلاعات کافی داشته باشید. برای این کار باید سایت اینترنتی شرکت را به خوبی مطالعه کنید و همچنین آخرین اخباری که از این شرکت منتشر شده است را بخوانید. داشتن اطلاعات قبل از مصاحبه از واجب ترین نکاتی است که باید رعایت کنید زیرا موجب می‌شود صحبت‌ها و حرف‌های خود را از قبل با توجه به چالش های آن شرکت آماده کنید. مورد هایی که باید راجب آن تحقیق کنید: شناخت نقاط ضعف و قوت شرکت مورد نظر، جایگاه شرکت در صنعت، اهداف و ماموریت های آن شرکت و... .

کسی که با شما مصاحبه می‌کند را شناسایی کنید

نکته بعدی این است که کسی که با شما مصاحبه می‌کند را شناسایی کنید. یادتان نرود این افراد هستند که با شما مصاحبه می‌کنند، نه شرکت ها. باید بفهمید که چه علاقه مندی ها و چه دغدغه هایی دارد. برای مثال مصاحبه با رئیس شرکت نماینده منابع انسانی متفاوت است و یکسان نیست. ازیک طرف  دیگر این امکان را بدهید که شاید نماینده منابع انسانی فقط مسئول استخدام 10 نفر باشد و تمایلی به استخدام نفر 11 نداشته باشد؛ اما رئیس شرکتی که برای مصاحبه به آن‌جا رفته اید که از پیوستن شما به شرکت خود بیشتر سود می‌برد، ممکن است از شما حمایت کند و برای استخدامتان درخواست ویژه‌ ای دهد. پاسخ هایی که می خواهید به مصاحبه کننده بدهید را با توجه به سن او بدهید. شما می‌توانید با حدس سن نسلی او، اینکه چه می‌خواهد بشنود و به چه چیزی علاقه دارد را متوجه بشوید.

دیدار اول در مصاحبه مهم ترین دیدار است

این نکته را در نظر داشته باشید که دیدار اول در مصاحبه مهم ترین دیدار است. بیشترین ذهنیت و تصوری که در افراد شکل می‌گیرد، در برخورد اول شکل می‌گیرد. اگر دیدار و رابطه در اولین برخورد، به خوبی پیش نرود، تا مدت ها قابل اصلاح شدن نیست. نکاتی است که در اولین دیدار باید رعایت کنید: در سلام کردن پیش دستی کنید، خودتان را کامل معرفی کنید، هنگام صحبت با افراد به صورت آن‌ها نگاه کنید، با دقت به حرف‌های آن‌ها گوش دهید و به هیچ عنوان حرف های شخص را قطع نکنید، به آراستگی و ظاهر خود اهمیت دهید. اگر می‌خواهید در مصاحبه اول، موفق و تأثیرگذار به نظر بیایید، باید خود را پویا، خلاق و توانا در حل مسئله نشان بدهید.

رزومه خود را جهت مصاحبه آماده کنید

قبل از مصاحبه، رزومه خود را جهت مصاحبه آماده کنید و یک دور برای خودتان توضیح دهید تا در جلسه مصاحبه دچار مشکل نشوید و تسلط خود را از دست ندهید. آن‌ها قرار است روی شما یک تحقیق کامل انجام دهند، پس بهتر از احتمال پرسیدن هر سوالی را بدهید و جواب های خود را برای سوال آماده کنید. توصیه ای که به شما می‌شود این است که، هنگامی که از شما سوالی پرسیده می‌شود بهتر از کمتر از یک دقیقه روی آن فکر کنید، تا بی درنگ پاسخ دهید و پشیمان شوید.

قبل از برگزاری مصاحبه، حرف های خود را تکرار کنید

قبل از برگزاری مصاحبه، حرف های خود را تکرار کنید و دقیقا جواب همان سوالی را بدهید که از شما پرسیده می‌شود و جواب های پرت ندهید. همانطور که گفته شد بهتر از قبل از پاسخ دادن کمی فکر کنید و بعد پاسخ دهید. اگر قبل از مصاحبه حرف های خود را آماده کنید و احتمال هرچیزی را بدهید، اگر در جلسه برای شما اتفاق افتاد دست و پای خودتان را گ نمی‌کنید و با حفظ خونسردی کامل جواب کامل و صحیح را در اختیار آن‌ها قرار خواهید داد. تام مصاحبه کننده ها این اجازه را دارند در مورد چیز هایی که مصاحبه شونده ها دوست دارند، مانند دستمزد سوال بپرسند.

مصاحبه

در مصاحبه زبان بدن را فراموش نکنید

نکته بعدی این است که در مصاحبه زبان بدن را فراموش نکنید. ارتباط کلامی به ارتباطی گفته می‌شود که با بیان جملات متناسب، حرف‌های خود را انتقال می‌دهد و ارتباط برقرار می‌کند، اما ارتباط غیر کلامی یا همان زبان بدن به ارتباطی می‌گویند که بدون استفاده از کلمات، فقط با حالات چهره و حرکات بدن مقصود خود را بیان کنند. البته برای یک مصاحبه موفقیت آمیز بهتر است که همزمان با استفاده از ارتباط کلامی از ارتباط غیر کلامی نیز استفاده شود. مهم ترین نکته این است که برقراری ارتباط باید به روش درستی انجام شود به طوری برداشت طرف مقابل، منطبق با هدف پیش برود. اثر آفتاب پرست، یک ترفند روان پزشکی است که به این منظور است وقتی دو نفر زبان بدن مشابهی را انجام می‌دهند، بیشتر می‌توانند یکدیگر را دوس بدارند.

در اولین مصاحبه انتظار هر چیز غیر منتظره ای را بدهید

در اولین مصاحبه انتظار هر چیز غیر منتظره ای را بدهید. تمام کسانی که مصاحبه را انجام می‌دهند از مصاحبه شوندگان سوال هایی می‌پرسند که دشوار باشد تا شرایط را برای مصاحبه شونده سخت کنند. یک مطالع نشان می‌دهند که 90 درصد مصاحبه کنندگان سوال های بسیار سختی از مصاحبه شوندگان می‌پرسند. شما قبل از مصاحبه باید احتمال هر چیزی را بدهید و خودتان را برای جواب دادن به دشوار ترین سوال ها آماده کنید. این نکته را در نظر بگیرید که در طی جواب دادن به این سوال ها باید آرامش خود را حفظ کنید و با صبر به سوال ها جواب دهید. خجالتی نباشید. نتایج نشان داده است کسانی که در هنگام صحبت با افراد مختلف در چشمان طرف نگاه کند و ارتباط چشمی برقرار کند نسبت به کسی که به چشمان طرف نگاه نکند، باهوش تر به نظر می رسد. بنابر این فراموش نکنید برای موفقیت در کارتان، ارتباط چشمی را جز لازمه ی کارتان قرار دهید. شما به عنوان متقاضی به یک فروشنده تشبیه می‌شوید و محصولی که می‌فروشید توانایی و قدرت شما برای پاسخ به نیاز‌ها، مهارت حل مسئله های مختلف و جلوبردن اهداف گوناگون سازمان به سمت موفقیت است.

در مصاحبه رفتار درست و محترمی داشته باشید

در مصاحبه رفتار درست و محترمی داشته باشید. برای اینکه رفتار شما محترم و درست به نظر برسد، باید طبق قوانین آن شرکت پی بروید. این قوانین در محیط های مختلف یکسان نیست. به ققوانینی که کارکنان یک شرکت باید رعایت کنند، الزامات محیط کار گفته می‌شود. اگر متوجه اشتباه از مصاحبه کننده شدید، به هیچ وجه پرخاش نکنید و سعی کنید با لبخند و حفظ آرامش، به مصاحبه کننده تذکر دهید. به هیچ عنوان از لفظ های غیر محترمانه استفاده نکنید زیرا تاثیر مثبتی که شما روی فرد گذاشته اید را از بین می‌برد. این نکته را در نظر داشته باشید، اگر می‌خواهید باهوش به نظر برسید از صحبت های تکراری و همسان به شدت دوری کنید. طبق مطالعاتی که انجام شده است بین گفتگوی دو شخص، کسی که کمی تندتر، بلندتر، بدون مکث صحبت می‌کند، از انرژی بیشتری هم نیز برخوردار است.

در اولین مصاحبه، روی ظاهرتان دقت زیادی بکنید

در اولین مصاحبه، روی ظاهرتان دقت زیادی بکنید، سعی نکنید مدل موی جدید را اولین بار در آن روز روی خود امتحان کنید. آرایش و ظاهر و پوشش شما باید در حد متوسط باشد و آنقدر بیش از حد نباشد که مصاحبه کننده از ظاهر شما زده شود و خوشش نیاید. تمیز و شسته رفته باشید و به هیچ عنوان شلخته در آن جلسه حاضر نشوید. قبل از رفتن به جلسه مصاحبه، برنامه ریزی کنید و لباس های خود را انتخاب کنید تا لحظه آخر مجبور نشوید با عجله و بدون فکر لباس بپوشید. لباسی را که مناسب با شرکت و یا سازمان مورد نظر است، انتخاب کنید و سعی کنید حرفه‌ای‌ترین ظاهر خود را برای جلسه مصاحبه به نمایش بگذارید و داشته باشید. همیشه این را در نظر داشته باشید، لباس رسمی پوشیدن بهتر از لباسس غیر رسمی پوشیدن است. بهتر از قبل از مصاحبه، غذا نخورده باشید و سیگار نکشیده باشید و حتما مسواک زده باشید و از دهان شوی استفاده کرده باشید.

در مصاحبه، با اعتماد به نفس به نظر برسید

نکته بعدی در مصاحبه، با اعتماد به نفس به نظر برسید. مهم ترین و تاثیر گزار ترین نکته این است که به مصاحبه کنندگان نشان دهید که در تمام طول مصاحبه با تمرکز بالا پیش می روید. بدون شک و تردید باید با اعتماد به نفس، باهوش  و آماده به نظر برسید تا تاثیر مثبتی در فرد بگذارید. یادتان نرود باید آرام باشید و تا آخر همینگونه به نظر بیایید. با ادب بودن راهی است برای نشان دادن رفتار حرفه‌ای شما. به یاد داشته باشید که آن را از طریق تماس با چشم‌ها، دست دادن و انجام ندادن برخی از اقدامات مانند لم دادن به صندلی نشان بدهید. اگر از شما سوال پرسیده شد که بزرگترین نقطه ضعفت چیست؟ سعی نکنید با جا زدن نقاط قوت پاسخ آن را بدهید برای مثال: نگویید که بسیار سختگیر و منظم هستم، بهتر از جواب این سوال را صادقانه بدهید تا مصاحبه کننده از شما دلسرد نشود برای مثال: در وقت شناسی بهترین نیستم.

چند دقیقه زودتر از زمان مصاحبه به محل برسید

به عنوان یک قاعده کلی در هر شرایطی، به شما توصیه می‌شود چند دقیقه قبل زودتر از زمان مصاحبه به محل برسید تا همیشه سر وقت به جلسه‌های خود برسید. این کار یک روش هوشمندانه و حرفه ای است که به طرف مقابل ثابت می‌کند که شما علاقه زیادی به آن شرکت و شغل دارید. تصور کنید در راه با ترافیک یا هر اتفاق غیر منتظره ای روبرو شوید که وقت شما را به بدترین حالت ممکن بگیرد و باعث شود دیر به تر از ساعت مشخص شده به جلسه‌ی مصاحبه برسید، به همین علت بهتر است که زودتر راه بیوفتید. این را هرگز فراموش نکنید که زمانی که برای مصاحبه کننده بهترین است را انتخاب کنید، نه برای شما. بهترین موقع برای انجام مصاحبه ساعت 10.5 صبح است.

برای یک مصاحبه موفق، انواع سبک های مصاحبه را بشناسید

برای یک مصاحبه موفق، انواع سبک های مصاحبه را بشناسید. شما باید برای انواع و اقسام مصاحبه ها آماده بشوید تا از آن مصاحبه سر بلند بیرون بیایید. اکثر و معمولا همه ی مصاحبه‌کننده‌ها از یک لیست ساده سوال می‌پرسند، اما بعضی دیگر یک سبک مکالمه‌ای را پیش می گیرند و ادامه می‌دهند و برخی دیگر نیز می‌توانند چیزی بگویند مثل «در مورد خودت به ماتوضیح بده و بگو که چرا ما باید تو را استخدام کنیم و دلایل خودت را بازگو کن». حتی ممکن است از شما بخواهند که یک ارائه‌ی گرافیکی را به لغات روی تخته بیاورید و توضیح دهند.

برای مصاحبه، مثبت فکر کنید

برای مصاحبه، مثبت فکر کنید. تمام کسانی که برای مصاحبه می‌روند باید با انژی باشند و لبخند بزنند زیرا لبخند، مسری است. مطمئن باشید برای مصاحبه‌شوندگان این سوال پیش میاید که شرایط کارکنان دیگر چطور است و رند پیشرفت شرکت چگونه است؟ بنابر این مصاحبه کننده باید در حد امکان توضیحی راجب این موضوعات بدهد. این را فراموش نکنید کسانی روی  مصاحبه کنندگان تاثیر می گزارند که مثبت اندیش باشند و هرنوع چالش و مشکلی برایشان جذاب باشند و مشتاقانه دنبال راه حل آن باشند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (3)

  1. اينكه سعي كنيم نقاط قوت خودمون رو بزرگ جلوه بديم و روشون تاكيد داشته باشيم هم بسيار كمك كننده ست و در نهايت اينكه با اعتماد به نفس بالا صحبت كنيم:)

  1. الان ويديو هاي بسياري در يوتيوب هست كه سوالات احتمالي مصاحبه هاي شغلي و بهترين جواب اون هارو بيان كرده و خيلي به درد بخور هستن.

  1. زبان بدن واقعا از مهم ترين چيز هاست، زودتر رسيدن استرس خود فرد رو هم كاهش ميده، الان ويديو هاي بسياري در سايت هاي مختلف مثل يوتيوپ هست كه سوالات

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید