جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

درآمد بالا با پرورش شتر مرغ

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
درآمد بالا با پرورش شتر مرغ

استارت آپ پرورش شتر مرغ

احتمالا تا به حال در مورد پرورش شتر مرغ چیزهایی شنیده اید و کنجکاو شده اید که بدانید چگونه از این طریق می شود درآمد بالایی کسب کرد، اگر می خواهید جزییات زیادی در این رابطه بدانید تا انتهای مقاله همراه ما باشید. پرورش شتر مرغ یک فعالیت تولیدی-تجاری بسیار پرسود است و همه ی بخش های این تجارت سودآور است؛ اما به این شرط که بی گدار به آب نزنید و ابتدا با چم و خم کار به طور کامل آشنا شوید. این شغل به همان اندازه که سودآور است سختی ها و زحمات بیشماری دارد که نباید از آنها صرف نظر کرد!

امکانات و سرمایه مورد نیاز به جهت پرورش شتر مرغ

شما برای شروع به کار در زمینه ی پرورش شتر مرغ به سرمایه با ثبات و پشتیبان نیاز دارید، سرمایه ثابت مثل تاسیسات، زیر ساخت ها و سرمایه جاری شامل هزینه خرید غذا، دارو، حقوق و غیره می باشد، سرمایه پشتیبان سرمایه ای بسیار حیاتی است زیرا هر اتفاقی ممکن است بیفتد و اگر سرمایه پشتیبان را لحاظ نکرده باشید بدهکاری و دردسر و در نتیجه وام و قرض و بدهکاری برایتان می ماند! ناگفته نماند که اگر آموزش ببنید و یا کارآموزی کنید، تجربه کنید و بعد وارد کار شوید احتمال ضرر و زیان شما بسیار کم و یا نزدیک صفر خواهد بود اما در هر صورت سرمایه پشتیبان را فراموش نکنید. شما به غیر از بحث سرمایه نیازمند زمین مناسب، نیروی ‏انسانی، آب و مجوز هم هستید.

امکانات و سرمایه مورد نیاز به جهت پرورش شتر مرغ

بیشتر بخوانید: چگونه بیزینس عکاسی راه بیندازیم؟

زمین

فضایی که شما برای پرورش شتر مرغ احتیاج دارید فضایی بزرگ تر از فضای لازم برای دیگر پرندگان است زیرا این پرنده از لحاظ جثه بدنی و نیازی که به دویدن دارد، در محیط های کوچک نمی تواند زندگی کند، علاوه بر این محل نگهداری شتر مرغ در دوره های گوناگون باید جداگانه باشد. به طور مثال نمیتوان پرنده های بالغ را در جوار جوجه های چند هفته ای نگه داشت. با توجه به برنامه ای که در ذهن خود دارید باید تصمیم بگیرید که چه مساحتی از زمین را به جفت گیری، نگهداری ‏جوجه ها، پرورش پرنده ها تا سن کشتار و تجهیزات جوجه کشی می خواهید اختصاص دهید و فراموش نکنید که ‏فضاهای مختلف دیگری را جهت ساختمان های اداری، فروشگاه یا محل استراحت کارگران هم در طول دوران کار باید درنظر بگیرید.

متخصصان در زمینه ی پرورش شتر مرغ، نگهداری جفتی شتر مرغ و یا سه ‏تایی را پیشنهاد می دهند یعنی قرار گرفتن یک نر و دو ماده و یا یک نر و یک ماده؛ زیرا کنترل کردن عملکرد و رفتار فردی هر پرنده در این روش راحت و دقیق تر است. فضای لازم نیاز جهت پرورش یک دسته سه تایی سی متر در پنجاه متر و در کل 1500 ‏متر مربع است.

جوجه های شتر مرغ در طول چهار هفته از ابتدای زندگیشان به فضای کوچک تری محتاج اند؛ تحقیقات نشان داده است که فضای 2 متر در 10 متر برای 20 عدد جوجه کافی است، اما جوجه ها سرعت رشد بالایی دارند و با رشد جوجه ها ‏نیاز به فضا خیلی سریع افزایش می یابد. پس توجه بفرمایید که اگر می توانید 60 جوجه را در شروع کار بخرید، قبل از خرید بررسی کنید که آیا توانایی تامین فضا برای 20 گروه بالغ سه تایی که چیزی معادل 30.000 متر مربع است را هم دارید؟! نادیده گرفتن این موضوع توسط بسیاری از سرمایه گذاران تازه کار موجب شکست و ضرر و زیان آنها شده است. نکته ی دیگر این است که جوجه های شترمرغ ها متناسب به شرایط آب و هوایی، هنگام شب به سالن نیاز دارند. اگر منبع گرمایی وجود داشته باشد، ‏همه جوجه ها باید به این منبع گرمایی دسترسی داشته باشند. مطابق با احتیاجات بدنشان جوجه ‏ها باید دور از حرارت بنشینند. وقتی جوجه ها به طور مستقیم از هچر به زیر سایه بان در طول روز انتقال می یابند، در طی 2 هفته اول به یک لامپ حرارتی در طی شب نیازمندند. بنابراین شما بایستی تمامی این موارد را در نظر بگیرید و در کار خود لحاظ کنید.

بیشتر بخوانید: استارتاپ و مباحث مربوط به آن

تغذیه ی شتر مرغ ها

شما برا ورود به این کار باید علاوه بر ایجاد محیط مناسب به تغذیه ی شترمرغ ها توجه جدی کنید. هر شترمرغی که بالغ است در طی روز حدودا 2900 گرم خوراک مصرف میکند؛ تعداد پرنده های مورد نظر را در این عدد ضرب کنید و حساب کنید که چه حجمی از غذا فقط برای یک روز صرف می گردد و باید به این نکته هم توجه کنید که جایی را برای نگهداری غذای آنان به گونه ای که ظرفیت دپوی 1 ماه جیره غذایی داشته باشد،  فراهم کنید .

هزینه غذا به خودی خود اهمیت ندارد مهم تفاوت موجود در درآمد پرنده های پروار شده و هزینه تولید آن هاست. به غیر از هزینه تخم، جوجه، پرنده آماده کشتار که همه فاکتورهای حیاتی اند، محاسبه افزایش در آمد حاصله از تولید بالاتر مثل تعداد تخم، جوجه، مقدار گوشتی که تولید می شود و غیره حائز است.

بهداشت لازم برای نگهداری شتر مرغ ها

بهتر است که بدانید شترمرغ ها علاقه زیادی به نوشیدن آب آن هم در هنگام غذا خوردن دارند که این موضوع باعث کثیف شدن سریع آب می گردد پس می بایست دائما آب تمیز در اختیارشان قرار بگیرد. شست و شوی هر روزه ی ظرف آب شترمرغ ها یکی از موارد مهمی است که به جهت حفظ سلامتی آن ها باید مورد بررسی قرار گیرد. شاید شما از این نکته سریع و بدون توجه عبور کنید اما جالب است که بدانید متاسفانه همین نکته ای که به ظاهر کوچک به نظر می رسد گاهی اوقات موجب ضررها و تلفات گسترده ای در هنگام پرورش شترمرغ شده است.

کارگران مزرعه جهت پرورش شترمرغ

شترمرغ از لحاظ قوای بدنی قدرت بسیار بالایی دارد و توانایی را دارد که ضربه هایی پر قدرت با پاهایشان وارد کند. پس علاوه بر این که دیواره ها و حصار محل نگهداری آنها باید بسیار مستحکم باشند، نکته دیگر جان کارگرانی است که باید برای پرورش شتر مرغ آموزش ببینند.

از کارهای دیگری که نیاز شدیدی به نیروی انسانی دارد تمیز کردن لانه جوجه ها است تا جوجه ها از خوردن مدفوع دور نگه داشته شوند (بسته به تراکم، سطح و سن جوجه ها) چیدن تخم ها و نظافت هچر زمان زیادی را احتیاج دارد. پس از استخدام و دادن آموزش های لازم به کارگران مزرعه، قسمت بزرگ کار پرورش، نظارت است. همانگونه که می دانید پیشگیری بهتر از درمان است و رفع نقصان ها و کمبود ها قبل از بروز مشکل باعث صرفه جویی در وقت و هزینه خواهد شد.

نظارت اگر به صورت مکرر باشد بسیار موثر است، ولی عالی ترین حالت این است که مولد ها جدا از زمان خوراک دادن و جمع آوری تخم شترمرغ به حال خود رها شوند. انجام امور با یک شخص امکان پذیر است ولی استفاده از دو یا چند نفر راحت تر بوده و استرس کمی دارد.

آب لازم برای شتر مرغ

مانند همه ی موجودات دیگر، پرندگان در طی شبانه روز به آب زیادی نیاز دارند. این موضوع را باید در طراحی لانه ها در نظر گرفت که طبیعتا تأمین آب، هزینه ای هنگفت را به شما تحمیل خواهد کرد. در آب و هوای سرد، امکان دارد نیاز به نصب آبگرمکن هایی حس شود تا دمای آب را برای همه پرنده ها در بیست درجه سانتیگراد ثابت نگه دارد و فقط یخ نزدن آب کافی نیست.

شیوه نگه داری شتر مرغ ها

اگر می خواهید که بدانید شترمرغ ها را چگونه نگهداری کنید باید با خصوصیات آن ها آشنا باشید، شترمرغ ها حیواناتی هستند که علاقه دارند در  اجتماع باشند و دوست دارند کنار هم نوعانشان زندگی کنند، سرعتی که آنها دارند 70 کیلومتر در ساعت است و آنها در عین اجتماعی بودن به دلیل قدرت بدنی بالا بسیار مبارزه طلب هم هستند مخصوصا در فصل تولیدمثل، نر ها برای محافظت از قلمروشان خیلی خشن و تا حدودی خطرناک می‌شوند. پس اگر قصد شروع به کار در این زمینه را دارید بایستی با تمامی ویژگی های این پرنده عظیم آشنا شوید تا بتوانید به موفقیت برسید.

درآمد بالا با پرورش شتر مرغ

درآمد بالا با پرورش شتر مرغ، شغل پولساز

پرواربندی شترمرغ های بالغ در طول یک سال حدود 45 درصد سود می دهد که در بحث تولید این یک رقم بسیار مناسب است. هر تخم شتر مرغ حدودا میان 1600 تا 2400 گرم وزن دارد که هر تخم مرغ سرشار از امگا 3 و امگا 6 است و جالب اینجاست که اگر تخم شتر مرغ را آب پز کنید یک ساعت و نیم زمان نیاز دارد و طعم آن نیز از تخم مرغ بسیار لذیذ تر و بهتر است. گوشت، پر، پوست، پاها، چشم ها، چربی، تخم و پوست تخم شتر مرغ حتی اگر خرد شده باشد، ارزش مادی و خریدار دارد و همین است که تجارت و پرورش این پرنده عظیم الجثه بسیار درآمد زاست و می توان به آن شغل پولساز گفت.

ارگان های حمایتی و تسهیلات

اگر مهارت های مورد نیاز مثل دانش فنی، تجربه یا زمین مناسب را داشته باشید ارگان های دولتی همانند بسیج سازندگی و جهاد کشاورزی در مناطق شهری و روستایی در بستر های ارائه تسهیلات ارزان، آموزش و مشاوره، پشتیبان شما خواهند بود.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید