جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

درم ابریژن چیست؟

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
درم ابریژن چیست؟

یکی از معضلات دوران بلوغ و جوانی ایجاد لک ها و نقاط برآمده به جا مانده از جوش های این دوره است. در دوران بلوغ باید تا حد امکان از کندن و دست کاری جوش ها پرهیز کرد تا کم ترین اثری از آن ها روی پوست باقی بماند؛ اما معمولا کم تر کسی می تواند بر خود غالب شود و جوش های دوست نداشتنی اش را دست کاری نکند!

دست کاری جوش ها همانا و جاهای باقی مانده ی آن ها همانا! بعضی وقت ها افراد به دنبال علت جوش های خود نمی روند و به فکر درمان آن نیستند. جوش ها علل مختلفی دارند که باید منشا آن ها شناخته شده و سپس به درستی درمان شوند. بعضی ممکن است به علت های هورمونی جوش های بد و ملتهبی روی صورتشان پدیدار شود که کندن و دست کاری آن ها، کار بسیار اشتباهی است!

قبلا راه های درمانی برای از بین بردن این اثرات در دسترس همه نبود یا هزینه های آن بالا بود؛ اکنون اما با روش های درمانی جدید می توان پوست را دوباره، تا حدودی، جوان کرد. یکی از این راه ها روش درم ابریژن است. در این مقاله بیشتر راجع به این روش درمانی صحبت خواهیم کرد.

درم ابریژن چیست؟

چرا درم ابریژن انجام می شود؟

درم ابریژن یک روش درمانی جدید است که برای از بین بردن لک ها و چین و چروک های پوستی بسیار موثر است. این کار باید تحت نظارت یک متخصص پوست انجام شود تا نتایج عالی برای شما پدیدار شود.

این روش با تکنیک تراشیدن لایه فوقانی و نیمی از لایه میانی پوست با دستگاه میکروموتور یا سنباده انجام می گردد.

درم ابریژن باعث بهتر شدن اسكار آكنه و اسكارهاي حاصل از زخم های قدیمی مربوط به تصادف يا بيماري ها مي شود. هم چنين این روش در درمان ديگر وضعيت ها و حالات پوستي از قبيل اسكار tattoo، چروك ها و لكه ها مرتبط با سن موثر است.

درم ابریژن همچنین ممکن است براي برداشتن رشدهاي پره كانسرو پوستي، نرم و صاف شدن اسكارهاي آكنه صورت و حتي كنترل آكنه استفاده شود. مردان و زنان در هر سني مي توانند از درم ابريژن بهره بگیرند. بهترين راه براي تعيين اينكه آيا پوست شما به درم ابریزن نیاز دارد یا ندارد، مشاوره با یک متخصص زیبایی است.

درم ابریژن چگونه صورت می گیرد؟

خراش پوستي يا Dermabrasion ، يك روش است كه در آن پوست سرد شده و سپس از يك وسيله چرخنده خاص با سرعت بالا استفاده مي شود تا پوست را به ذرات بسيار كوچك شبيه ماسه تبدیل کند.

قبل از انجام درم ابریژن، پوست به طور کامل تمیز شده و داروهای بی حسی استفاده می شود؛ زیرا درم ابریژن برخلاف میکرودرم ابریژن می تواند دردناک باشد. پزشک با استفاده از دستگاهی که در دست دارد، لایه ی خارجی پوست را بر می دارد و ناهمواری های سطح پوست را صاف می کند.

درم ابریژن چیست؟

بیشتر بخوانید: روغن های محبوب برای داشتن پوستی خوب!

به طور معمول، درم ابريژن يك روش نسبتا سريع است كه بر حسب منطقه مد نظر در حدود 60-30 دقيقه به طول مي انجامد. اگر پوست نيازمند تصحيح شديدي باشد يا اينكه لازم باشد يك منطقه بزرگي از پوست تحت درمان قرار گيرد، متخصص شما مي تواند تصميم بگيرد كه به جاي يك جلسه، درم ابريژن را در طی چند مرحله انجام دهد.

پوست ما از سه لایه تشکیل شده که شامل اپیدرم یا لایه فوقانی، درم یا لایه میانی، هیپودرم یا لایه زیرین است.

در درم ابریژن با سلول های فیبروبلاست ناحیه درم تحریک شده و کلاژن سازی و تولید بافت همبندی لایه میانی پوست افزایش می یابد. پوست مجددا بازسازی شده و در نتیجه با ترمیم لایه های از دست رفته، پوست صاف تر و جوان تر می شود.

انواع درم ابریژن

به طور کلی، دو نوع درم ابریژن داریم که به طریق زیر صورت می گیرند.
خراش پوستی باعث برداشتن خارجي ترين لايه پوست توسط يك برس فلزي سفت يا يك وسيله محتوي ذرات الماس مي شود. درم ابريژن نسبت به ميكرودرم ابريژن به مراتب تهاجمي تر است و باعث پاك نمودن قابل توجه اکثر چروك ها و اسكارها مي شود؛ بنابراين درم ابريژن باعث خون ريزي مي شود، در حالي كه ميكرودرم ابريژن خون ریزی ندارد.

در Derma planning جراح از يك وسيله دستي به نام درماتوم استفاده مي كند كه شبيه به يك ريش تراش برقي با يك تيغ جراحي است. درماتوم داراي يك تيغه است كه حركت رو به عقب و به جلو دارد و باعث برداشتن لايه هاي سطحي پوستي مي شود كه يك اسكار عمقي يا يك ضايعه پوستي را احاطه کرده اند.

این عمل پوست برداري آن قدر انجام مي شود تا عمیق ترين نقطه اسكار يا چروك با پوست اطراف هم سطح شود و پوست به مراتب صاف تر شود. پوستي كه توسط اين وسيله لايه برداري شده است سپس ترميم يافته و باعث پوست سفت تر و كاهش ظاهر چروك ها و اسكارها مي شود.

چه کسانی به درم ابریژن نیاز دارند؟

اگر یکی یا چند تا از موارد زیر را دارید، شما می توانید برای رفع مشکلات خود از درم ابریژن استفاده کنید:

- داراي درجات خفيف تا متوسط پيري صورت دارید

- از لحاظ فيزيكي سالم هستید

- اسكار هاي آكنه صورت و یا آسيب ناشي از آفتاب داشته باشید

- می خواهید ظاهر بهتری داشته باشید!

به شما توصیه می کنیم قبل از انجام هر روش درمانی، به خوبی تحقیق کنید تا بدانید ساز و کار آن چگونه است و برای انجام آن به کجا باید مراجعه کرد. متاسفانه برخی از روش های تهاجمی پوست و زیبایی امروزه در کلینیک های زیبایی توسط افرادی غیر از جراح پلاستیک یا متخصص پوست انجام می شود که در صورت هر اشتباه کوچکی خطرات جبران ناپذیری به همراه دارد.

درم ابریژن چیست؟

قبل از درم ابریژن چه مراقبت هایی لازم است؟

اگر شما می خواهید درم ابريژن انجام دهید، باید شرایط و مراقبت های زیر را انجام دهید. انجام درست و دقیق مراقبت های قبل و بعد از درم ابریژن، می تواند در حصول نتیجه ی عالی برای شما موثر باشد:

- مواد رقيق كننده خون را يك هفته قبل از درمان، قطع كنيد

- مصرف برخی داروها که سبب تیره تر شدن پوست می شود (هایپرپیگمنتاسیون) نیز باید قطع گردد.

- سيگار كشيدن را يك هفته قبل از درمان متوقف كنيد. سیگار جریان خون در پوست را کم کرده و سبب کند شدن فرایند بهبودی می شود.

- اگر سابقه تب خال داريد، يك دوره قرص ضد تب خال براي شما تجويز مي شود که باید آن را مصرف کنید

- مصرف آنتی بیوتیک قبل از درمان در صورت داشتن آکنه فعال

- اگر از مشتقات ایزوترتینوئین مانند رآکوتان استفاده می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید

- از آسپيرين، عوامل ضد التهابي و مكمل هاي گياهي به دليل افزايش خطر خون ريزي باید اجتناب كرد

- در مراحل قبل و بعد از درمان از صورت شما عکس گرفته می شود تا ميزان پيشرفت این روش درمانی ارزیابی شود.

بعد از درم ابریژن چه اتفاقی برای پوست می افتد؟

بعد از درم ابریژن، پوست شما ملتهب است و ممکن است تا چند روز بسوزد. این احساس سوزش بعد از گذشت 7 تا 10 روز به طور کامل از بین می رود. پوست جدید شما، در ابتدا کمی قرمز است و سپس پس از مدت بیشتری به رنگ طبیعی خود باز می گردد. این برگشت رنگ پوست به رنگ طبیعی خود ممکن است 6 تا 8 هفته زمان ببرد.

به علت حساس شدن پوست اگر مراقبت های توصیه شده توسط پزشک را رعایت نکنید، ممکن است نتایج کاملا بر عکس برای شما داشته باشد. شما باید تا چندین هفته از نور آفتاب دوری کنید و استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF 30 و بالاتر توصیه می شود.

چه مراقبت هایی بعد از درم ابریژن لازم است؟

حتما بعد از مدتی که پزشکتان تعیین می کند برای ویزیت مجدد و بررسی پوست مراجعه کنید. از داروهای ترمیم کننده و مرطوب کننده ای که برایتان تجویز شده است استفاده کنید. مصرف آسپرین یا مسکن ها نظیر ایبوپروفن تا ۱ هفته بعد از عمل توصیه نمی شود. سیگار نکشید! و برای چندین ماه در معرض نور خورشید قرار نگیرید و حتما از عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب و کلاه لبه دار استفاده کنید.

درم ابریژن چیست؟

برخی نکته های قابل توجه که باید پس از درم ابریژن آن ها را در نظر داشت، شامل موارد زیر است:

- عموماً پس از ۱۰ روز بهبودی حاصل می ‌شود.

- ممکن است پزشک شما برای بهبود حس خراشیدگی و التهاب پوست بعد از انجام درمان، برای شما داروهای مسکن یا آرام بخش تجویز کند.

- مصرف آنتی بیوتیک های موضعی و خوراکی و داروهای ضد تبخال و کرم های ترمیم کننده بعد از عمل ضروری است.

- برای تکمیل فرایند درمان، تا تکمیل فرآیند شما باید تحت نظر پرشک باشید.

- توصيه مي شود تا بعد از درمان براي 6-3 ماه از مواجهه غير ضروري مستقيم و غير مستقيم با نور خورشيد دوری کنید.

- استفاده از کرم ضد آفتاب را هیچ گاه فراموش نکنید.

- آسپیرین یا هر محصول حاوی آسپیرین یا ایبوپروفن را تا یک هفته پس از انجام درم ابریژن مصرف نکنید.

- همچنین از سیگار کشیدن اجتناب کنید.

- پوست بعد از انجام درم ابریژن ظرف هفت تا ده روز ترمیم می شود اما قرمزی ناشی از آن برحسب جنس پوست هر فرد، تا مدتی باقی می ‌ماند که پروسه طبیعی بوده و با مراقبت از آفتاب و اجرای دستورات پزشک برطرف خواهد شد.

- برای کاهش لک های بعد از درم ابریژن، باید از کرم های لایه بردار بعد از ترمیم پوست استفاده شود.

- در صورت تداوم قرمزی، از لیزرهای PDL و دستگاه IPL می توان جهت بهبود قرمزی استفاده نمود.

عوارض درم ابریژن

درم ابریژن ممکن است عوارضی داشته باشد که شامل موارد زیر است :

- ایجاد تغییرات ناهمگون در پوست (رنگ پوست)

- ایجاد اسکار

- التهاب و تورم پوست

- عفونت

- تیرگی پوست که معمولا موقتی است اما گاهی ممکن است دائمی شود. علت تیرگی، قرار گرفتن در نور خورشید است برای همین توصیه می شود استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید.

درم ابریژن چیست؟

مزایای درم ابریژن

درم ابریژن منجر به افزایش کلاژن سازی پوست می شود و منجر به جوان سازی پوست و به دنبال آن کم شدن عمق اسکارها و فرو رفتگی های پوست یا از بین رفتن آن ها می شود. علاوه بر این مزایا و موارد کاربرد درم ابریژن به شرح زیر است:

• از بین بردن اسکار و جای زخم

• رفع چین و چروک ها

• کاهش منافذ پوست

• رفع خطوط دور لب و پیشانی

• درمان پیری زودرس پوست

• رفع لکه های پوست

• درمان پوست های مستعد جوش و آکنه

• رفع جوش های سر سیاه

• درمان التهاب پوستی و اگزما

• رفع اسکار جراحی

• درمان تومورهای خوش خیم پوستی

• درمان تومورهای بدخیم پوستی

• درمان خالکوبی (تاتو) مقاوم به لیزر

• برداشتن خال

• درمان رینوفیما

• درمان آفتاب سوختگی

• درمان ملاسما

سخن پایانی

یادتان باشد، شما برای هر عمل زیبایی باید ابتدا به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید نه سالن های زیبایی. زیبایی شما چیزی نیست که آن را به دست هر کسی بسپارید! گاهی برخی برای پرداختن پول کمتر به افراد متخصص مراجعه نمی کنند و وقتی متوجه اشتباه خود می شوند که کار از کار گذشته است.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید