جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

درون تلفن هوشمند من چیست؟ نگاهی عمیق به اجزای مختلف یک گوشی هوشمند

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
درون تلفن هوشمند من چیست؟ نگاهی عمیق به اجزای مختلف یک گوشی هوشمند

هنگام خرید گوشی هوشمند فاکتورهای زیادی وجود دارند که باید آن ها را در نظر داشته باشید. فاکتورهایی چون صفحه نمایش، عمر و نگهداری باتری، شارژ سریع، اسپیکر، دوربین و یک طراحی خاص. اما، انتخاب یک گوشی هوشمند مناسب به دلیل اشباع شدن بازار کنونی، پیچیده تر از همیشه شده است. با این حال، جدا از زیبایی بیرونی، اجزای داخلی نیز به یکی از فاکتورهای اصلی گوشی های هوشمند تبدیل شده اند و ممکن است به شما در تصمیم گیری بهتر برای خرید آن ها کمک کنند. انتخاب فاکتورهای بهتر در اجزای اخلی یک گوشی، موجب می شود که اگر مشکلی در گوشی شما پیش بیاید، با مشکلات کمتری دست و پنجه نرم کنید.

اکنون ما به بررسی اجزای داخلی یک پلتفرمی می بپردازیم که به یکی از ابزارهای ضروری عصر تکنولوژی روزمره تبدیل شده است. آیا حاضرید اطلاعات بیشتری در مورد اجزای داخلی یک گوشی هوشمند به دست آورید؟ پس بیایید شروع کنیم.

صفحه نمایش؛ بارزترین مؤلفه یک گوشی هوشمند

شاید بارزترین مؤلفه یک گوشی هوشمند مدرن، نمایشگر آن باشد. اگرچه صفحه نمایش از طریق جزئیاتی که می بینید در بخش بیرونی گوشی قرار گرفته ، ولی یک قطعه ی داخلی دستگاه به شمار می رود. تکنولوژی های نمایشگر در گوشی های هوشمند امروزی بر دو نوع اصلی پایه گذاری شده اند:

- پنل های مبتنی بر( LCD هابا  فن آوری IPS و تغییرات آن)

- پنل های مبتنی بر( LED ها بر دو نوع  AMOLED یا Super AMOLED و تغییرات آن)

تفاوت بین LCD و LE:

تفاوت این دو نوع نمایشگر در این است که در یک صفحه نمایش مبتنی بر LCD، نور پس زمینه از طریق برخی پلاریزه کننده ها و فیلترها می تابد. لذا با دستکاری صفحه نمایش کریستالی، می توانید انبوهی از رنگ های مختلف را در سمت دیگر ببینید. به عبارتی نور توسط خود نمایشگر تولید نمی شود؛ بلکه توسط نور پشت نمایشگر ایجاد می شود و چیزی که مشاهده می کنید از سمت دیگر نمایشگر می آید.

اما در یک نمایشگر مبتنی بر LED، دیودهای ساطع کننده نور تمام کارهای پلاریزه ها را انجام می دهند. تمام پیکسل های قابل مشاهده و غیرقابل مشاهده، توسط دیودهای ساطع کننده نور ناچیز که با نام LED نیز شناخته می شوند و رنگ های قرمز، سبز و آبی تولید می کنند منتشر می شوند.

در اینجا خود صفحه نمایش رنگ های متفاوت و پر جنب و جوشی را تولید می کند. مزیت نمایشگرهای AMOLED یا Super AMOLED  نسبت به همتایان IPS LCD خود این است که تک تک پیکسل ها می توانند خودشان را خاموش کنند. با این کار، آن ها از حداقل  باتری استفاده می کنند و یا چه بسا از باتری هیچ استفاده ای نمی کنند. به همین دلیل اکثر افراد استفاده از حالت تاریک (نایت مود) و والپیپرهای تیره در گوشی های دارای پنل AMOLED استفاده می کنند.

با این حال، با یک LCD، اگر رنگ یا نور سیاه متلاطم شود، فرآیند صفحه نمایش کریستالی، به گونه ای عمل می کند که هیچ نوری از آن عبور نکند. لذا نور پشت صفحه نمایش برای ساطع شدن و گذشتن از صفحه نمایش به طور مداوم در حال تولید خواهد بود و این عملکرد، گوشی های هوشمند را وادار می کند تا فقط بتوانند از قطعات کوچک تری برای باتری استفاده کنند.

اما LED ها هم یک عیبی با خود به همراه دارند. یکی از معایبی که باید به آن اشاره کنیم این است که پنل های AMOLED گران تر از IPS هستند. بنابراین اگر یک گوشی هوشمندی با چنین نمایشگری را بینید، قطعا برچسب قیمت بالاتری را از آن خود کرده است. همه شما می دانید که صفحه نمایش یکی از عوامل موثر در ایجاد فاصله زیاد بین قیمت ها است.

باتری نماینده ی فناوری لیتیوم یونی در گوشی هوشمند

باتری های یک گوشی هوشمند، معمولا از فناوری لیتیوم یونی قابل تعویض یا غیر قابل تعویض ساخته می شوند. با این باتری ها که یک قطعه ی بسیار ضروری برای یک گوشی هوشمند هستند، دیگر نیازی نیست نگران مشکلات "کالیبراسیون" یا "تست" باشید. لذا مشکلات کالیبراسیون چند سالی بود که گریبان گیر سلول های مبتنی بر نیکل شده بودند. البته این مورد، به این معنی نیست که باتری های نسل کنونی دچار مشکلات تست یا کالیبراسیون نمی شوند؛ لذا کاربران باید در هنگام استفاده و حتی و حمل کردن چنین قطعاتی توجه لازم خود را مبذول دارند. باتری های گوشی های هوشمند امروزی فاصله زیادی با باتری های نسخه های پیشین دارند. تا چند سال قبل فقط شاهد باتری 2 هزار و 3 هزار میلی آمپری بودیم اما شیائومی با تولید گوشی Poco M3 رکورد باتری های لیتیوم غیرقابل تعویض را شکست. اکنون گوشی شیائومی Poco M3 مجهز به یک باتری غول‌پیکر ۶۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی‌ در جایگاه اول بهترین گوشی از نظر باتری در سال 2022 محسوب می شود.

درون تلفن هوشمند من چیست؟ نگاهی عمیق به اجزای مختلف یک گوشی هوشمند

چیپست ؛ ضروری ترین قطعه موجود در یک گوشی هوشمند

SoC یا چیپست، شاید ضروری ترین قطعه موجود در یک گوشی هوشمند باشد. البته کاربران ممکن است آن را با پردازنده دستگاه اشتباه بگیرند. با این حال، system on chip چیزی فراتر از پردازنده است. SoC نه تنها شامل CPU گوشی هوشمند، بلکه شامل GPU، مودم LTE، پردازنده نمایشگر، پردازنده گرافیکی و دیگر قطعات سیلیکونی است که بر روی چیپست قرار گرفته اند و آن را به یک «سیستم» کاربردی در گوشی تبدیل می کند.

امروزه گوشی هایی را می ببینید که SoC های متفاوتی از کوالکام، مدیاتک، سامسونگ، کایرین هواوی و چیپست های توسعه یافته اپل را ارائه می کنند. آن ها از معماری سیستمی مشابه ARM استفاده می کنند.ARM  با تولید پردازنده ها و GPU های خود و اعطای مجوز طراحی و معماری سیستم خود به شرکت های دیگر عمل می کند تا آن ها بتوانند از فناوری خود برای ساخت SoC های قدرتمند و کارآمد استفاده کنند.

برخی شرکت ها نیز تا زمانی که با معماری سیستم ARM سازگار باشند، از مجوزهای معماری برای ساخت پردازنده های اختصاصی خود برای استفاده در گوشی های هوشمند بهره می برند. نمونه هایی از این موارد، چیپست های سفارشی ساخت اپل هستند که هسته های پردازشی سفارشی سایکلون یا پردازنده های Kryo کوالکام را اجرا می کنند. همچنین چیپست های سفارشی کایرین هواوی و کوالکام سامسونگ و شیائومی. گوشی های هوشمند نسل قبلی معمولا از ARM 86 بیت استفاده می کردند ولی امروزه ARM 64 بیتی با قابلیت های بیشتری در اختیار کاربران قرار گرفته تا نه تنها ساده تر و ارزان تر باشند بلکه تمایل به عملکرد بهتری دارند.

حافظه رم و جانبی در گوشی هوشمند

هیچ گوشی هوشمندی نمی تواند بدون رم و حافظه (ذخیره سازی سیستم) کار کند. ابتدا بیایید در مورد رم صحبت کنیم. اکثر دستگاه های موبایل امروزی با رم  LPDDR X4 عرضه می شوند، در حالی که برخی از گوشی های هوشمند رده بالا با رم  LPDDR 5 وارد بازار شده اند.

LPDDR X4 کارآمدتر و قدرتمندتر از LPDDR 4 است، در حالی که  LPDDR 5 از بهترین قابلیت های یک رم را به خود اختصاص داده که منجر به سرعت و کارایی بی سابقه می شود. با این حال تولید LPDDR 5 برای سازندگان و هم مشتریان، گران تر تمام می شود و به همین دلیل است که این رم ها را فقط در گوشی های هوشمند پرچمدار می بینید. زمانی که نسل های جدیدتر حافظه رم مانند LPDDR 6 معرفی شوند، شاهد شکوفایی حافظه  LPDDR 5 در دستگاه های میان رده خواهید بود.

در مورد حافظه داخلی هم باید بگوییم که گوشی های هوشمند جدید حداقل از ۳۲ گیگابایت حافظه فلش بهره می برند و در بسیاری از گوشی های میان رده تا ۲۵۶ گیگابایت و پرچمدار تا 512 گیگابایت هم قابل افزایش است. طبیعتا با افزایش سریع نیاز کاربران به میزان حافظه ذخیره سازی که استفاده می کنند، تولیدکنندگان گوشی به صورت تصاعدی میزان حافظه رم موجود در گوشی های هوشمند را افزایش خواهند داد. البته زمانی که برای اولین بار دستگاه خود را روشن می کنید، نکته ای که متوجه آن خواهید شد این است که حافظه ذخیره سازی تعریف شده ، دقیقا به اندازه ای نیست که در سایت ها از آن صحبت می شد.

برای مثال، یک گوشی با ۶۴ گیگابایت حافظه ذخیره سازی احتمالا بین ۵۳ تا ۵۵ گیگابایت برای استفاده شخصی شما در دسترس خواهد بود. علت آن چیست؟ به این دلیل که سیستم عامل گوشی های هوشمند و اپلیکیشن های از پیش نصب شده به حافظه داخلی اولیه نیاز دارند. همچنین قسمتی از حافظه نیز صرف عملکرد بهتر رم می شود. حافظه فلش مورد استفاده در گوشی های هوشمند دارای دو نوع eMMC و UFS می باشد.

مودم؛ حاکم اجزای ارتباطی گوشی هوشمند

یک گوشی هوشمند فقط یک ابزار برای تماشای فیلم و بازی نیست، بلکه این گوشی ها برای دریافت و ارسال پیامک و تماس به اجزای ارتباطی نیاز دارند. اینجاست که مودم ها وارد عمل می شوند. هر یک تولیدکننده های از جمله کوالکام، سامسونگ، هواوی و چندین شرکت دیگر SoC برند مودم های خود را دارند.

این تولیدکنندگان به طور رومزه در حال رقابت با یکدیگرند تا سریع ترین، کارآمدترین و بی رقیب ترین دسته از تراشه های LTE را منتشر کنند. Cat9، که سریع ترین مودم موجود در دسته ی مودم  LTE است. اگر شبکه چیپست گوشی شما از سرعت این مودم پشتیبانی نمی کند، دلیلی برای حضور چنین تراشه های قدرتمندی در گوشی های هوشمند شما وجود ندارد. لذا شرکت ها تمام تلاش خود را خواهند کرد تا مطمئن شوند که آخرین، بزرگ ترین و بهینه ترین تراشه های دسته مورد نظر خود را تولید می کنند.

درون تلفن هوشمند من چیست؟ نگاهی عمیق به اجزای مختلف یک گوشی هوشمند

بیشتر بخوانید: مشخصات موبایل جدید ویوو فاش شد

تاثیر دوربین ها در گوشی هوشمند

هر گوشی هوشمند با یک دوربین پشت و جلوی عکاسی ساخت و ساز می شود. امروزه امکان ندارد یک گوشی هوشمندی را ببینید که در آن دوربین تعبیه نشده باشد.
دوربین گوشی های هوشمند از سه بخش اصلی تشکیل شده اند:

- سنسورها (که نور را تشخیص می دهند)

- لنزها (قسمتی است که نور از آن ها عبور می کند)

- و پردازنده تصویر

با اینکه مگاپیکسل ها در گوشی های هوشمند هنوز هم بخش مهمی از دوربین به شمار می روند، اما نسبت به گذشته اهمیت کمتری دارند. اکنون عواملی چون سنسورهای تله فوتو  واولتراواید دوربین گوشی و میزان حساسیت آن در هنگام عبور نور از لنز (همان فریم) اهمیت بیشتری از مگاپیکسل های سنسور اصلی دارند.

به یاد داشته باشید که هر سنسور در گوشی های هوشمند مختلف رفتار متفاوتی دارد، بنابراین هر تصویر یا ویدیویی که ثبت می کنید در مقایسه با یک گوشی دیگر از لحاظ کنتراست، دقت رنگ، اشباع و چندین مورد دیگر متفاوت خواهد بود. اکثر اپلیکیشن های دوربین، دارای تنظیمات دستی برای ثبت تصویر یا ویدیو مطابق با تنظیمات شما هستند، اما اکثر دستگاه ها چنین فهرست گسترده ای از کنترل های دستی را ندارند.

از آنجایی که گوشی های هوشمند اندازه سنسور کوچکی دارند، معمولا در مناطق کم نور عملکرد ضعیفی دارند؛ حوزه ای که تولیدکنندگان سنسور دوربین، همواره برای بهبود قابل توجه آن تلاش کرده اند، اما به نظر می رسد راه درازی در پیش است.

عملکرد جداگانه سنسورها در یک گوشی هوشمند

پنج سنسور اصلی در یک گوشی هوشمند وجود دارد که به شما اجازه می دهد تا عملکرد یک «دستگاه هوشمند با قابلیت لمس» را در اختیار داشته باشید. اسامی تمام این سنسورها و اهمیت آن ها را برای شما توضیح می دهیم:

Accelerometer (حسگر شتاب سنج):

این حسگر توسط اپلیکیشن ها برای تشخیص جهت های دستگاه هنگان تاچ و لمس و حرکات آن و همچنین اجازه دادن به ویژگی هایی مانند تکان دادن گوشی برای تغییر موسیقی وبقیه ی موارد استفاده می شود. لذا هر گاه با انگشت خود صفحات گوشی را جا به جا می کنید به خاطر حسگر شتاب سنج است.

ژیروسکوپ:

ژیروسکوپ با شتاب سنج همکاری می کند تا برای ویژگی هایی مانند کج کردن گوشی برای انجام بازی های مسابقه ای یا تماشای فیلم. چرخش گوشی شما را تشخیص دهد،

Digital Compass (قطب نمای دیجیتال):

این قطب نما به گوشی کمک می کند تا جهت شمال را برای اهداف نقشه و مسیریابی پیدا کند. همچنین این قطب نما اساس و پایه ی بهبود عملکرد GPS و مکان نمای گوشی می باشد.

سنسور نور محیطی:

این سنسور به صورت خودکار قادر به تنظیم روشنایی صفحه نمایش براساس نور اطراف است و به حفظ عمر باتری کمک می کند. این موضوع همچنین توضیح می دهد که چرا روشنایی گوشی هوشمند شما در محیط های کم نور کاهش می یابد، در نهایت به کاهش فشار روی چشمان شما کمک می کند.

حسگر مجاورت:

در طول تماس، اگر دستگاه به گوش شما نزدیک شود، به طور خودکار صفحه نمایش را قفل می کند تا از دستورهای لمسی ناخواسته جلوگیری کند.
اکنون که اطلاعات بیشتری در مورد قابلیت های پیچیده ی درون یک گوشی هوشمند در اختیار دارید، می توانید با مقایسه اجزای مختلف موجود در این دستگاه های هوشمند مدرن، در مورد خرید آینده خود قضاوت کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید