جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

در دوران بارداری چگونه مراقب سلامت پوست خود باشیم؟

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
در دوران بارداری چگونه مراقب سلامت پوست خود باشیم؟

تجربه ی بارداری و مادر شدن، قطعا حس نابی است که جان دیگری به یک زن می بخشد؛ اما تحمل این 9 ماه هم آسان نیست! بارداری شرایط فیزیولوژیک بدن مادر را تغییر می دهد و او نسبت به قبل حساس تر می شود. علاوه بر این، باید عادات خود را تغییر دهد چون ممکن است عواقبی برای فرزندش داشته باشد!

یکی از مشکلات دوران بارداری، تغییراتی است که ممکن است در پوست نمایان شود و بسیاری از خانم ها نگران آن هستند؛ اینکه ممکن است چه مشکلی برای پوست آن ها رخ بدهد، چه مواد آرایشی و بهداشتی منع مصرف دارند و چه موادی قابل استفاده هستند، و اینکه چگونه می توان از پوست در این دوره مراقبت کرد، از سری سوالاتی هستند که ذهن یک تازه مادر را درگیر می کند! در این مقاله با ما همراه باشید تا جواب این سوالات را بدانید!

آنچه در این مقاله می خوانیم

مشکلات احتمالی برای پوست هنگام بارداری

مواد نامناسب مراقبت از پوست در دوران بارداری کدام اند؟

محصولات بی خطر مراقبت از پوست در دوران بارداری کدام اند؟

راهکارهایی برای مراقبت از پوست در دوران بارداری

در دوران بارداری چگونه مراقب سلامت پوست خود باشیم؟

مشکلات احتمالی برای پوست هنگام بارداری

بارداری یکی از دوره هایی است که ممکن است یک زن در طول زندگی خود تجربه کند و بدن را از نظر فیزیولوژیک در شرایط خاصی قرار می دهد. علاوه بر این، در این دوران خانم ها به شدت حساس تر از قبل هستند و ممکن است هر چیزی را به یک مشکل بزرگ اطلاق کنند و برای آن نگران باشند.

 همان طور که می دانید، یکی از مهم ترین مسائل زندگی هر کسی، مسئله ی زیبایی اوست و این مورد در مورد خانم ها بیشتر احساس می شود. برخی ممکن است به خاطر مشکلاتی که بارداری می تواند در پوست و زیبایی آن ها ایجاد کند، از این دوران ترس زیادی داشته باشند.

مشکلات پوستی دوران بارداری ممکن است مانند یک بیماری باشند که نه تنها در دوران بارداری، بلکه در دوران عادی زندگی نیز برای فرد رخ بدهند و یا بیماری پوستی باشد که تنها مختص این دوران هستند. همچنین بارداری می تواند بر کیفیت و کمیت این مشکلات موثر باشد. در ادامه به برخی از مشکلات احتمالی را که ممکن است در طی بارداری رخ دهد، می پردازیم.

در دوران بارداری چگونه مراقب سلامت پوست خود باشیم؟

- ملاسما

یکی از مشکلات عدیده ای که ممکن است در دوران بارداری به آن گرفتار شوید، تیرگی پوست یا ملاسما است. این مشکل پوستی، با تیره شدن برخی نقاط خاصی از پوست بروز می یابد برای مثال می تواند روی ران ها، خط و دیواره شکمی، زیر بغل، سینه ها و .... ظاهر شود. حتی ممکن است در دوران بارداری، خال هایی که از قبل روی بدن وجود داشته اند، تیره تر شوند و حتی دچار خارش و خون ریزی گردند. در صورت مشاهده ی هر یک از این علائم باید به پزشک مراجعه کنید.

- اگزما

یکی دیگر از مشکلات این دوره برای خانم هایی که از قبل دچار اگزمای پوستی بوده اند، تشدید علائم اگزمای پوستی است. برای جلوگیری از این عوارض باید موارد حساسیت زا مثل مایع شست و شوی ظروف، حیوانات خانگی مثل سگ و گربه، خوردن برخی مواد غذایی حساسیت زا و دیگر موارد این چنینی پرهیز شود و برای بهبود آن ها تحت نظر پزشک قرار گیرید و دارو مصرف کنید.

- آکنه

آکنه یک مشکل پوستی است که خیلی از ما از دوران بلوغ آن را تجربه می کنیم، مگر اینکه از ژن خوب بهره مند باشیم! آکنه های دوران بارداری به صورت نقاط سفیدی بروز پیدا می کنند که به علت تغییرات هورمونی این دوره است.

باید بدانید که دست کاری کردن هر نوع آکنه ای، به حذف آن کمک نمی کند و به عکس، باعث تشدید و زیادتر شدن آن ها می شود. برای رفع آکنه ها، می بایست روزی حداقل دو بار صورت خود را با مایع شست و شوی مناسب پوست خود، بشویید و برای استفاده از دیگر کرم های ضدجوش باید با دکتر مشورت کنید که برای شما منع مصرف نداشته باشد.

در دوران بارداری چگونه مراقب سلامت پوست خود باشیم؟

- واریس

واریس یک مشکل پوستی است که در آن، رگ ها ریز در زیر پوست نمایان می شوند. علت به وجود آمدن این مشکل می تواند به دلیل زیاد شدن هورمون استروژن و میزان خون بدن باشد.

- پسوریازیس

در مقالات قبلی به این بیماری پرداخته ایم. این بیماری یک بیماری ارثی است و بارداری در ایجاد آن تاثیری ندارد و فقط می تواند علائم و عوارض آن را تشدید بخشد.

- کشیدگی پوست و ظهور خطوط قرمز

این مشکل را می توان شایع ترین مشکل دوران بارداری دانست. کشیدگی پوست و به وجود آمدن خطوط قرمز از ماه سوم بارداری ظاهر می شود و تا پایان یافتن دوره بارداری این خطوط از بین نمی روند. بعد از دوران بارداری می توان با مراقبت و کرم های درمانی اثر این خطوط را از بین برد.

در دوران بارداری چگونه مراقب سلامت پوست خود باشیم؟

- برجستگی گوشتی

ظهور برجستگی گوشتی از دیگر مشکلات پوست دوران بارداری است که به صورت برجسته بوده و در مناطقی مثل زیر بغل، گردن و کشاله ران به وجود می آید. این برجستگی ها معمولا خود به خود از بین می روند و نیاز به درمان خاصی ندارند.

مواد نامناسب مراقبت از پوست در دوران بارداری کدام اند؟

خانم ها ممکن است روزانه از انواع مختلف کرم و لوسیون ها استفاده کنند و به این نکته توجه نکنند که برخی از این کرم و لوسیون ها امکان عبور از سد پوستی را دارند و می توانند جذب بدن شوند. در دوران بارداری اما، باید حواستان را بیشتر جمع کنید و مراقب محصولاتی که استفاده می کنید باشید، چون ممکن است این محصولات برای جنین شما خطرناک باشند و در موارد شدیدتر، منجر به سقط شوند.

در مقابل، نگهداری و مراقبت از پوست در دوران بارداری خیلی مهم است. در دوران بارداری پوست حساس تر می شود و استفاده از کرم ها و لوسیون ها برای کمک به پوست ضروری است؛ اما سوال این است که کدام کرم ها بی خطرند و کدام یک برای جنین خطر دارند؟

در دوران بارداری چگونه مراقب سلامت پوست خود باشیم؟

بیشتر بخوانید: راجع به بیماری پسوریازیس بیشتر بدانید

برخی مواد موجود در کرم ها در دوران بارداری نباید مورد مصرف قرار گیرند که بهتر است آنها را بشناسید. برخی از این مواد شامل موارد زیر است.

- کرم ‌های حاوی رتینوئیدها و ویتامین A

رتینوئید، نوعی ترکیب قوی است که در برخی از کرم‌ های پوست وجود دارد؛ به جوان ماندن و کاهش چروک‌ های پوستی کمک می کند. رتینوئیدها نوعی ویتامین a است که تقسیم سلولی را افزایش می‌ دهد، بازسازی پوست را تسریع و از تجزیۀ کلاژن پوست جلوگیری می ‌کند.

 مصرف دوز بالای ویتامین a یا رتینوئیدها در دوران بارداری برای جنین مضر است. اغلب پزشکان محض احتیاط توصیه می ‌کنند از این کرم ‌های حاوی ویتامین a یا رتینوئید‌ها در دوران بارداری پرهیز کنید.

- کرم و لوسیون ‌های حاوی اسید سالیسیلیک

اسید سالیسیلیک نوعی اسید خفیف است که در درمان مشکلات پوستی مانند آکنه و در لایه ‌برداری پوست یا پیلینگ استفاده می‌ شود. همچنین ممکن است از کرم ‌های حاوی اسید سالیسیلیک یا سایر ترکیبات آن مانند bha  برای رفع چین ‌و چروک پوست استفاده‌ شود. دوز بالای خوراکی این ماده در دوران بارداری می ‌تواند تأثیرهای خطرناکی برای جنین داشته باشد، اما استفاده از دوز کم آن به صورت موضعی و بر روی پوست ممکن است تأثیری نداشته باشد.

در هر صورت، بهتر است در دوران بارداری بیشتر مراقب باشید و کرم‌ های حاوی این نوع مادۀ شیمیایی را مصرف نکنید. اگر در دوران بارداری قصد پیلینگ یا لایه برداری پوست دارید، بهتر است با پزشک خود در این رابطه مشورت کنید.

- محصولات حاوی ترکیبات سویا

 برخی از مادران باردار در دوران بارداری به دنبال کرم‌ های حاوی ترکیبات گیاهی مانند سویا برای مراقبت از پوست خود هستند؛  اما باید بدانید که این ترکیبات اثرهای استروژنی دارند و ممکن است باعث تشدید لکه‌ های تیره ملاسما یا کلوآسما شوند! این ترکیبات می ‌توانند بروز لکه‌ های تیرۀ پوست را در دوران بارداری بیشتر کنند. این ترکبات برای جنین ضرری ندارند، ولی روی پوست مادر تاثیر بدی دارند که بهتر است استفاده نشوند.

- محصولات درمان آکنه

همان طور که گفتیم، در دوران بارداری به علت تغییرات هورمونی ممکن است دچار آکنه شوید و احساس ناخوشایندی به شما دست دهد. پزشک متخصص پوست می تواند برای رفع این مشکل آنتی بیوتیک های موضعی بی ضرر تجویز کند.

بسیاری از داروهای درمان آکنه شاکل اسید سالیسیلیک و رتینوئید و ویتامین A هستند که دوز بالای آن ها برای جنین می تواند مضر باشد و باید برای مصرف آن ها با پزشک مشورت کنید و از مصرف خودسرانه داروها و کرم ها به شدت خودداری کنید.

محصولات بی خطر مراقبت از پوست در دوران بارداری کدام اند؟

در مقابل برخی مواد هستند که مصرف آن ها خطری برای جنین و خود مادر، در پی ندارد. در ادامه برخی از آن ها آمده است:

- کرم ضدآفتاب

کرم های ضد آفتاب، از بی ضررترین مواد در دوران بارداری هستند که استفاده از آن ها به شدت در تمامی دوران های زندگی توصیه می شود! مقدار ترکیبات موجود در کرم های ضدآفتاب که به پوست نفوذ می‌ کند بسیار کم است و جای نگرانی ندارد. کرم ‌های ضدآفتاب حاوی دی‌ اکسید تیتانیوم یا اکسید زینک از جمله ضدآفتاب ‌هایی است که با وجود قدرتمند بودن به پوست نفوذ نمی ‌کند.

- موبرها

لوسیون ها و کرم هایی که به صورت شیمیایی موهای زائد را از بین می برند، کاملا بی خطر هستند و می توانند در رفع موهای زائد توسط زنان باردار استفاده شوند. مهم ترین نکته در استفاده از این محصولات، حساسیت پوستی به مواد تشکیل دهنده ی این کرم ها است که باید از قبل از مصرف، این مواد را روی قسمت داخلی آرنج خود تست کنید.

در دوران بارداری چگونه مراقب سلامت پوست خود باشیم؟

راهکارهایی برای مراقبت از پوست در دوران بارداری

برخی موارد می تواند به شما کمک کند در دوران بارداری از پوست خود مراقبت کنید. در ادامه به چند مورد اشاره می کنیم:

- پوست خود را پاکسازی کنید

- استفاده از مرطوب کننده و ضدآفتاب را از یاد نبرید

- از داروهای ضدآکنه خودسرانه استفاده نکنید

- از روغن های طبیعی استفاده کنید

- ورزش را از یاد نبرید

- بیشتر آب بنوشید

- از آرایش های سنگین پرهیز کنید

- از ترکیبات سمی و حساسیت زا دوری کنید

سخن پایانی

به یاد داشته باشید که سخت ترین مشکلاتی که در دوران بارداری برای پوست شما رخ بدهد، موقتی است و می توان ان را بعد از دوران بارداری درمان کرد. به علاوه، رعایت نکات گفته شده می تواند به شما در داشتن پوست سالم کمک کند، پس دیگر نگران نباشید!

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید