جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

دستاورد محقق ایرانی سرطان بدخیم را درمان می کند

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
دستاورد محقق ایرانی سرطان بدخیم را درمان می کند

تحقیقی جدید نشان می دهد فناوری که «امید ویسه» پژوهشگر ایرانی برای سرطان تخمدان ابداع کرده بود، قادر به درمان نوع بدخیمی از سرطان دیگر در موش ها است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، در اوایل سال جاری گروهی از محققان دانشگاه رایس با همکاری امید ویسه، پژوهشگر ایرانی، روشی بسیار نوین برای مقابله با سرطان تخمدان و روده بزرگ ارائه کردند که مبتنی بر «کارخانه های داروسازی» به شکل دانه هایی کوچک بود که در بدن ایمپلنت می شد تا کمتر از یک هفته تومورهای سرطانی را از بین ببرد.

اکنون محققان این فناوری را با داروهای ایمونوتراپی دیگر ترکیب و پتانسیل این روش برای درمان انواع دیگر سرطان را بررسی کردند و جالب آنکه به نتایج مشابهی دست یافتند.

دانه های «کارخانه داروسازی» به اندازه سر سوزن و مملو از هزاران سلول مهندسی ژنتیک شده هستند تا ماده IL-2 را بسازند. این سیتوکین به طور طبیعی گلبول های سفید خون را فعال می کند تا با سرطان بجنگند. همچنین سازمان غذا و داروی آمریکا این روش را به عنوان یک درمان ایمونوتراپی برای سرطان تایید کرده است.

پس از ایمپلنت این دانه ها همراه تومورها در موش های مبتلا به سرطان تخمدان و روده بزرگ، کارخانه های داروسازی به طور موثر ماده IL-2 را تولید کردند و رشد تومورها در کمتر از ۶ روز متوقف شد. این نتایج گروه دیگری از محققان را که روی مزوتلیوما (نوعی سرطان بدخیم و نادر است که منشأ آن سلولهای مزوتلیوم هستند) کار می کردند، به خود جلب کرد.

دکتر برایان برت از کالج پزشکی بیلور در این باره می گوید: این بیماری به طور تهاجمی بخش داخلی ریه ها را درگیر می کند و با جراحی نیز به سختی درمان می شود.

برت و همکارانش فناوری امید ویسه را با نوع دیگری از ایمونوتراپی موثر در درمان مزوتلیوما ترکیب کردند. این نوع درمان در حقیقت به شکل داروهای بازدارنده هستند که سیستم ایمنی بدن را برای شناسایی و تخریب سلول های سرطانی آموزش می دهد.

تحقیقات نشان داد در موش های مدل مبتلا به مزوتلیوما، دانه های کارخانه داروسازی به تنهایی بیش از ۵۰ درصد تومورها را نابود کردند و ترکیب آن با داروهای بازدارنده مذکور، تومورهای مزوتلیوما را در ۷ موش به طور کامل از بین برد و آنها کاملا درمان شدند.

اکنون محققان براساس نتایج پژوهش های پیشین ، تاییدیه آزمایش بالینی برای بیماران مبتلا به سرطان تخمدان در آمریکا را به دست آورده اند. نتایج جدیدترین مرحله آزمایش بالینی بدان معنا است که احتمالا یک آزمایش دیگر با محوریت بیماران مزوتلیوما نیز انجام می شود.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید