جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

دلایل موفقیت شرکت نایک

author منتشر کننده
بدون نظر 7 0
دلایل موفقیت شرکت نایک

همه چیز در مورد شرکت نایک و چگونگی به وجود آمدن آن

کمتر کسی وجود دارد که شرکت مشهور نایک را نشناسد و یا بهتر است بگوییم آیا ممکن است کسی این شرکت و برند نام آشنا را نشناسد؟ آیا تا به حال به پرآورازه بودن این مدل شرکت ها فکر کرده اید؟ آیا علاقه دارید که رمز و راز های موفقیت این چنین برندهای جهانی را بدانید؟ اگر پاسختان به این سوال ها بله است پس تا انتها با ما همراه باشید. این یک شرکت یک شرکت چند ملیتی می باشد که در حال حاضر به طراحی، توسعه، تولید و بازاریابی جهانی و فروش کفش، پوشاک، تجهیزات، لوازم و خدمات مشغول است. این شرکت شعبی زیادی در کشور های مختلف دارد و یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌ کنندگان کفش‌ و پوشاک ورزشی و تولیدکننده ‌ی عمده‌ی تجهیزات ورزشی است.

Blue Ribbon Sports یا روبان آبی نام ابتدایی این شرکت بود و افرادی به نام های بیل بوئرمن و فیل نایت آن را راه اندازی کردند و در مدتی بعد نایک نام گرفت. داستان از این قرار است که جناب "نایت" یک دونده نیمه استقامتی بود که مربی اش" باورمن" بود و زیر نظر او آموزش دیده بود. " باورمن" مدام به دنبال روش هایی بود تا بتواند عملکرد شاگردانش را بالا ببرد و شاهد موفقیت آن ها باشد، او در اوقات بیکاری تلاشش این بود که کفش های ورزشی نایت را بهبود بخشد. او ترکیبات بسیار مختلفی را مورد آزمون قرار داد اما زیاد موفقیت آمیز نبودند. در این موقعیت " نایت" برای ادامه تحصیل در رشته مدیریت امور مالی به دانشگاه "استنفورد" رفت. او تصمیم گرفت با یک کمپانی ژاپنی وارد مذاکره شود و به آنها گفت که کاری خواهد کرد تا این شرکت بتواند با بهترین برند های آلمانی وارد رقابت شود. پیشنهاداتی که او می داد سال های سال نادیده گرفته شدند، به همین دلیل او تصمیم گرفت از ژاپن کفش وارد کرده و در منطقه محلی خود آن کفش ها را بفروشد. "نایت" سعی کرد اولین موجودی کفش هایش را به مربی سابقش "باورمن" بفروشد، اما نقطه عطف ماجرا این جا بود که فهمید "باورمن" تمایل زیادی به شراکت در این زمینه با او دارد، به همین دلیل آنها تصمیم به شراکت برابر گرفتند. هر چند در آغاز کسب و کارشان به کندی پیش می رفت و سودی نداشتند یا سودشان بسیار کم بود، اما آنها در سال 1965 توانستند میزان فروششان به 20000 دلار برسانند و این بسیار حیرت انگیز بود.

نام این شرکت از واژه‌ی یونانی نایک، الهه‌ی پیروزی، گرفته شده است. این شرکت به غیر از تولید محصولاتی از قبیل پوشاک و تجهیزات ورزشی، فروشگاه ‌های خرده‌ فروشی را با نام شهر مدیریت می‌کند. نایک بسیاری از ورزشکاران و تیم‌ های ورزشی مشهور در سراسر دنیا را از لحاظ مالی ساپورت می کند و علامت تجاری just do it و لوگوی Swoosh آن بسیار معروف و به نام است.

دلایل موفقیت شرکت نایک

محصولات شرکت نایک

این که شما به غیر بر تولید و عرضه محصولات با کیفیت، به سمتی پیش بروید که موجب ایجاد یک پیوند قوی ذهنی و عاطفی با مشتریان خود شوید، کاری بسیار با ارزش و بزرگ است. هر برندی از عهده انجام این کار، موفق بیرون نمی ‌آید. اما این شرکت با تکیه بر شعار مشهور خود یعنی “Just Do it” ، ارتباط هرچه بیشتر ذهنی و قلبی با مخاطبان و مشتریان وفادار خود برقرار کرده است. سالیان طولانی است که برند نایک، سعی و تلاش خود را کرده است تا جذاب ترین و اصولی ترین طرح های پیشرفته را به بازار ورزش و سبک زندگی جهانی ارائه کند حالا در ادامه ی این بخش در مورد انواع و اقسام این کالا ها صحبت میکنیم.

نایک در حال حاضر به عنوان یک برند و شرکت مشهور محصولات ورزشی بسیار زیادی را تولید و ارائه می‌ کند. کفش ‌های مخصوص پیاده روی به عنوان اولین محصولات این کمپانی بودند. در حال حاضر کفش، تخته اسکیت، پیراهن ورزشی، شورت، استوک، لباس‌ های لایه ‌ی نخست، و غیره را برای طیف گسترده‌ ای از ورزش ‌ها نظیر گلف، دو و میدانی، بیسبال، هاکی روی یخ، تنیس، فوتبال، فوتبال آمریکایی، ورزش های رزمی، لاکراس، اسکیت بورد سواری، دوچرخه سواری، بسکتبال، کشتی رانی، تمرین ‌های ورزشی برای مردان، زنان و کودکان و کریکت تولید می‌کنند. به تازگی این برند یک محصول جدیدی را عرضه کرده که یک کفش بسکتبال با عملکرد بسیار عالی است که با الهام از محیط زیست طراحی شده است.

در فرهنگ نوجوانان و جوانان این برند به دلیل ارائه ی لباس ‌های به روز، مشهور و محبوب است. اخیرا این برند برای تولید نایک پلاس با شرکت اپل همکاری کرده است، محصولی که از طریق ابزار رادیویی داخل کفش که به آیپد نانو متصل است، عملکرد دونده را ارزیابی می‌ کند. این محصول بر خلاف ارائه ‌ی آمار مفید، مورد انتقاد پژوهش گرانی قرار گرفته است که قدرت این را داشتند که با استفاده از ذرات هوشمند پنهان ‌شدنی کوچک، وسایل RFIDکاربر را از فاصله‌ی ۶۰ پایی در شبکه ‌ی حسگر بیسیم شناسایی کنند.

دلایل موفقیت شرکت نایک

اصرار موفقیت شرکت نایک

نایت موسس کمپانی نایک طی چند سال اخیر راز موفقیت خود را بازگو کرده است و نصیحت ها و تجربه های نایت در این قسمت به طور کامل آمده است:

برای موفق شدن به دنبال یادگیری باشید

نایت پس از اینکه از دانشگاه فارغ التحصیل شد، تقریبا یک سال در نیروی دریایی برای دولت خدمت کرد. در همان سن سالگی تصمیم گرفت تا به کشور های مختلف سفر داشته باشد. او برای این سفر نیاز به پول داشت برای همین از خانواده خود درخواست کمک کرد و یک بلیط هواپیما برای سفر به هاوایی گرفت. ماه ها به سفرش ادامه داد و از شهر های ژاپن، هنگ کنگ، ویتنام، فیلیپین، هند، کنیا، مصر، ترکیه، آلمان، فرانسه و انگلیس بازدید کرد. او از تمام این سفر ها در مورد تاریخ، فرهنگ و اقتصاد بسیاری کشور ها اطلاعات زیادی دریافت کرد زیرا همیشه به دنبال یاد گیری بود و همیشه می گوید برای موفق شدن باید به دنبال آموختن باشید.

به خود اعتقاد داشته باشید تا موفقیت را لمس کنید

فروش دایره المعارف نخستین شغل نایت بود. دومین کارش فروش اوراق بهادار بود. او در کار اولش اصلا موفق نبود و در کار فروش اوراق بهادار هم نتواست درآمد آنچنانی کسب کند. بعد از مدت ها به این نتیجه رسید که کار فروشندگی به دلیل ویژگی درون گرایی ای که داشت برایش مناسب نیست. اما موضوعی که تعجب او را به دنبال داشت موفقیت او در فروش کفش بود چیزی که نتواسنته بود در ابتدا با آن ارتباط بگیرد. در حقیقت او به دلیل اعتقاد به کارش بود که توانست موفق شود. نایت زمانی که دانشجو بود فعالیت های ورزشی زیادی داشت. او دوندگی را به خاطر علاقه و برتری که در این رشته داشت انتخاب کرد و همیشه به دنبال برنده شدن بود. این علاقه و برتری جویی او موجب شد که در فروش کفش موفق باشد. زیرا محصولی که به فروش می رساند را دوست داشت و این محصول مرتبط با رشته ی ورزشی مورد علاقه اش بود.

ایده هایتان را عملی کنید با این کار بیشتر به موفقیت نزدیک خواهید شد!

نایت در طولی سفری که به کشور های زیادی داشت با اینکه مشکلات مالی او را اذیت می کرد اما به سفر های خود ادامه می داد. در طی یکی از سفر ها ایده ای به ذهنش رسید و آن راه اندازی شبکه توزیع آمریکایی (در کشور آمریکا) برای تولید کننده های پوشاک ژاپنی بود. با مشکلات فراوان و شکست های زیاد در در کار فروشندگی او از توکیو به کوبه رفت و با مدیران شرکت اونیت سوکا ملاقاتی را هماهنگ کرد.

هنگامی که مدیران شرکت از او سوال کردند که “آیا او نماینده شرکت خاصی است؟” او به دروغ پاسخ آن ها را داد. سال های بعد به گونه ای برخورد کرد که شریکش را قانع ساخت که دفتری در ساحل شرقی دارد و به گونه ای رفتار کرد که توانایی پیش خرید تعدادی از محصولات شرکت را دارد، در حالی که این طور نبود. اما بعدا حرف هایش را عملی ساخت و در اولین اقدام شرکت شخصی خود را به نام Blue Ribbon یا همان برند نایک امروز را تاسیس کرد، بعد از آن هم یک دفتر در ماساچوست آمریکا خریداری کرد و در آخر هم بودجه مالی مورد نیاز برای پیش خرید کفش ها را تهیه نمود.

داشتن شریک قابل اعتماد در زندگی شخصی و کاری

نایت همیشه توصیه می کند که با افرادی وارد شراکت شوید که کاملا آن ها را می شناسید و به آن ها اعتماد دارید خود او توانست با کمک همکاران قابل اعتماد خود که شامل هم تیمی های ورزشی دوران دانشجویی، مربی ورزشی و تعدادی از حقوقدانان و حسابداران بودند شرکت خود را استارت بزند.

بی احتیاط نباشید زیرا از موفق شدن دور خواهید شد

نایت در اوایل شروع به کارش به صورت تمام وقت به عنوان حسابدار و دستیار استاد، فعالیت می کرد. هدف نایت از این کار این بود که از موفقیت کسب و کار جدیدش مطمئن نبود و این که به درآمد ثابتی برای پرداخت هزینه های شخصی خودش نیاز داشت. اما زمانی که تصمیم گرفت کل تمرکزش را روی شرکتش بگذارد راه برگشتی وجود نداشت، زیرا خانه خود را تضمین شرکتش قرار داده بود تا بتواند وام دریافت کند.

اهداف را مشخص کنید تا راه موفقیت برایتان هموار گردد

نایت مهارت های زیادی مثل ثبت قرارداد های تجاری، تامین مالی، تولید، شبکه های توزیع و قرارداد های کاری را در طی سالهای زیاد آموخت زیرا معتقد بود قبل از مذاکره باید بدانید هدفتان از معامله چیست و به چه چیزهایی می خواهید برسید. مثلا وقتی به دنبال یک شریک مالی بود به آن ها گفت درصورت تامین مالی سهمی از شرکت به آن ها داده نمی شود و از همان ابتدا خواسته و هدف خود را دنبال کرد و با شرکای خود درمیان گذاشت تا در آینده سوء تفاهمی ایجاد نشود.

برای رسیدن به موفقیت باید نقشه B داشته باشید

نایت یکی از درس های مهمی که گرفت این بود که داشتن راه حل و نقشه جایگزین یک نکته کلیدی برای موفق شدن است. این تجربه از آن جا به وجود آمد که شرکت اونیت سوکا به شکل پنهانی دنبال شراکت با شرکت توزیع و پخش دیگری در آمریکا بود. نایت به محض با خبر شدن از این موضوع، نقشه ی جایگزینی ریخت تا خط تولید کفش اختصاصی خود را راه اندازی کند. یک سال بعد از این که تامین کننده کفش نایت با او قطع همکاری کرد، کفش های نایک در فروشگاه ها قابل خرید بود. کفش های نایک در ابتدا کیفیت بسیار پائینی داشتند اما آن ها دست از تلاش برنداشتند، هیچکس حتی خود نایت هم، سال قبلش به این فکر نمی کردند که بتوانند خودشان خط تولید کفش داشته باشند.

کنترل کسب و کار یک اصل مهم برای موفق شدن

چند مرتبه نایت در برابر از دست دادن کنترل شرکتش قرار گرفت به این خاطر که شرکت ژاپنی تامین کننده کفش به دنبال خرید سهام بود اما نایت مقاومت نشان می داد. پس از مدت ها نایت راضی شد تا قسمتی از سهام شرکتش را به صورت عمومی ارائه کند، اما بازهم به گونه ای سهام را واگذار کرد که کنترل و مالکیت شرکت از دستش نرود و قدرتش کم نشود.

امید و دلیلی برای موفقیت

هنگامی که شرکت اونیت سوکا با نایت همکاری اش را با نایت هم زد، همه کارکنان نگران بودند، چون شرکتی که توانسته بودند با آن موفق شوند از آن ها جدا شده بود. نایت برای ارتقاء روحیه ی کارکنان خود پس از آن بحران مجموعه ای از امید، باور، خوشبینی و اعتماد به نفس را به کارکنان اهدا کرد. نایت به آنان گفت: شرکت اونیت سوکا باعث موفقیت ما نشد، بلکه کار و تلاش شما رمز موفقیت ما بود. در نهایت این قطع همکاری باعث شد تا نایک کفش های خود را با کیفیت بهتر و سرعتش بیشتر به بازار های آمریکا برساند.

روحیه جنگجو داشته باشید تا موفق شدن برای شما آسان شود

کمپانی نایک مثل هر شرکت دیگری طی سال هایی که در حال خدمت رسانی بود با مشکلات متفاوتی رو به رو شد مثل: دریافت خطوط اعتباری، قطع همکاری با اونیت سوکا و حتی مالیات های ظالمانه آمریکا اما مهم این است که در نهایت توانست از همه این چالش ها با موفقیت بگذرد. نایت همیشه با مشکلات جنگید و روحیه خود را حفظ کرد ولی می دانست چه زمانی باید دست از جنگیدن بردارد. نایت پس از 50 سال سفر به کشور های گوناگون الان آن شور، نشاط، انگیزه و هیجان دوران جوانی را ندارد اما او  بنیانگذار بزرگترین شرکت ورزشی در جهان با ارزش هشتاد و پنج بیلیون دلار است.

چگونه به شرکت موفقی مانند نایک نزدیک شویم؟

پس از صحبت ها و توضیحات فراوان در مورد موفقیت این کمپانی به عنوان سخن پایانی باید گفت اول از همه به شعار مشهور این کمپانی توجه کنید که می گوید (فقط انجامش بده) و به جای به اصطلاح دست دست کردن به فکر انجام دادن آن ایده یا تفکری باشید که در ذهن می پرورانید. این موسس موفق فردی است که از صفر شروع کرده است پس شما هم می توانید با رعایت کردن نکاتی که به عنوان تجربیات نایت بود به خواسته های خود برسید فقط فراموش نکنید که دست از تلاش برندارید و سخت کوشانه به مسیر خود ادامه دهید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید