جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

ده قدم تا خوشبختی ! _ قسمت دوم

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
ده قدم تا خوشبختی ! _ قسمت دوم

از ابتدای خلقت، انسان ها به هر طریقی به دنبال زندگی شاد و خوشبختی بودند حتی اگر لازم باشد حاضر هستند برای رسیدن به زندگی ایده آل سختی های زیادی را تحمل کنند. یکی از فیلم های معروف در این زمینه که کمتر کسی است که ندیده باشد؛ فیلم در جستجوی خوشبختی است. اگر به مطالعه این مطلب علاقمند هستید احتمالا این فیلم هم شما را جذب خواهد کرد.

خوشبختی یک مقصد نیست و شما در مسیر این حس را تجربه خواهید کرد؛ اما چطور می توان مسیر زندگی را زیبا کرد؟ زندگی ما وابسته به انتخاب های ماست؛ از غذایی که می خوریم و خواب شبانه روزی ما تا رفتار ما با دیگران، همه و همه بر احساس و درک ما از زندگی موثر هستند.

در نتیجه، با جایگزین کردن عادت های بدی که در کل روز مشغول به تکرار آن هستیم می توانیم قدم های بزرگی را برداریم و زندگی با کیفیتی را در پیش بگیریم. خوشبختانه هیچ کدام از این کار ها وقت زیادی نمی گیرند و نیاز به صرف هزینه مالی زیادی ندارند پس در هر کجای دنیا که باشید و در هر قشری از جامعه که باشید می توانید به راحتی آن ها را به کار بگیرید.

تنها چیزی که مهم است پایبندی به انجام مستمر آنهاست تا حدی که تبدیل به جزء جدایی ناپذیر زندگی شما شوند. این جایگزینی عادت ها از چیزی که فکر می کنید بسیار ساده تر است و تنها چیزی که شما در ابتدای مسیر لازم دارید، احساس نیاز به تغییر زندگی و مقداری اراده است.

در قسمت اول ده قدم تا خوشبختی به بررسی عادت هایی پرداختیم که در زندگی روزمره شما معجزه می کردند و شما با انجام آن ها قدم به قدم به پیشرفت زندگی خود کمک می کردید. در قسمت دوم درباره عادت های هفتگی، ماهیانه و سالیانه صحبت می کنیم و به بررسی دقیق آن ها می پردازیم. از آن جایی که برخی از این موارد همان موارد گفته شده در قسمت اول هستند و تنها شما باید در مقیاس بزرگ تر آن ها را اجرا کنید؛ توصیه می کنیم اگر قسمت اول را مطالعه نکردید، آن را مطالعه کنید و بعد به سراغ قسمت دوم بیایید.

بی نظمی، یک پروژه بزرگ

از بین بردن شلوغی و بی نظمی اتاق، یک کار طاقت فرساست و شاید از انجام مراحل طولانی کار های اداری نیز سخت تر به نظر بیاید. اما اختصاص دادن تنها بیست دقیقه در هفته می تواند شما را از این بی نظمی نجات دهد. یک تایمر روی تلفن خود تنظیم کنید و 15 دقیقه وقت بگذارید تا یک قسمت خاص از یک اتاق را مرتب کنید. همه چیز را در جای خود قرار دهید و هر درهم و برهمی اضافی را که دیگر به درد شما نمی خورد، دور بریزید.

از 5 دقیقه باقیمانده برای پیاده روی سریع در فضای زندگی خود استفاده کنید و اگر چیزی دیدید که دیگر مفید نیست و به درد شما نمی خورد؛ آن را دور بریزید. می توانید این ترفند را یک بار در هفته، یک بار در روز یا هر زمانی که احساس می کنید فضای شما از کنترل خارج می شود، انجام دهید.

ملاقات با دوستان

انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند و این حقیقت که داشتن دوستان نزدیک می تواند ما را شادتر کند انکار ناپذیر است. اگر دلتان برای یکی از دوستانتان تنگ شده، الان فرصت مناسبی است تا برنامه ای برای دورهم بودن یا حتی یک مکالمه تلفنی طولانی ترتیب دهید. متاسفانه در بزرگسالی، پیدا کردن دوستان جدید تقریبا غیرممکن است اما این موضوع به همین جا محدود نمی شود.

تعداد دوستان شما اهمیتی ندارد و چیزی که مهم است کیفیت رابطه شما با آن هاست. سعی کنید روابط معناداری ایجاد کنید که موجب ایجاد احساس خوب در شما بشود؛ اهمیتی ندارد که چند دوست داشته باشید، یک الی دو نفر هم کافیست.

برای شروع می توانید در فعالیت های گروهی محله خود داوطلب شوید و با افرادی که هم فکر شما هستند آشنا شوید. حتی لزوما این هم نشینی به انسان ها محدود نمی شود و حیوانات خانگی نیز گزینه های خوبی برای برقراری ارتباط هستند. اگر حیوانات را دوست دارید و امکان نگهداری از آن ها را در منزل ندارید می توانید به صورت داوطلبانه در پناهگاه های حیوانات فعالیت کنید.

از برنامه ریزی هفتگی غافل نشوید

سعی کنید در پایان هر هفته بنشینید و یک لیست اساسی برای هفته بعد تهیه کنید. خبر خوب این است که قرار نیست همه مواردی که نوشتید به سرعت تیک بخورند و انجام شوند. حتی اگر به برنامه پایبند نباشید، ذهن شما آرام است که همه کار ها را از قبل می داند و برای هر کاری زمان مخصوصی در نظر گرفته است.

برای انجام برنامه ریزی می توانید از دفتر های برنامه ریزی کمک بگیرید یا حتی از کاغذ های کوچک چسبناک استفاده کنید تا بر روی میز کار یا بر روی کامپیوتر بچسبانید و کار های مهم را یادداشت کنید.

گوشی خود را کنار بگذارید

تمام وسایل الکترونیکی را خاموش کنید و حتی هندزفری و هدفون هایتان را حداقل یک ساعت در هفته کنار بگذارید. جای نگرانی نیست زیرا این وسایل باز هم در کنار شما خواهند بود و شما را ترک نخواهند کرد! با انجام این کار از تاثیر آن شگفت زده می شوید زیرا شما با جدا شدن از دنیای الکترونیکی و رسانه های اجتماعی، زمانی را برای رسیدگی به خودتان و انجام کارهایی مانند مطالعه کتاب، مدیتیشن، پیاده روی، .... باز کردید.

وارد طبیعت شوید

بر اساس یک مطالعه در سال 2016، گذراندن حداقل 30 دقیقه در هفته در فضاهای سبز می تواند به کاهش فشار خون و افسردگی کمک کند. فضای سبز انتخابی شما می تواند هر جایی باشد؛ پارک، حیاط خانه، باغ و حتی پشت بام هم گزینه های خوبی هستند.

از مدیتیشن غافل نشوید

مدیتیشن برای کاوش در درونتان روش های زیادی دارد. این روش ها ممکن است با معنویت آمیخته باشند یا تنها به دنبال افزایش تمرکز شما طراحی شده باشند اما چیزی که مهم است این است که مدیتیشن نباید پیچیده باشد. مدیتیشن می تواند به سادگی انجام شود و تنها کاری که باید برای آن انجام دهید این است که 5 دقیقه در محیطی آرام بنشینید و با افکار خود خلوت کنید. حتی تمریناتی که برای تنفس عمیق در قسمت گذشته ذکر کردیم می تواند نوعی مدیتیشن محسوب شود.

تراپی کردن را به یاد داشته باشید

وقتی یاد می گیریم چگونه با موانع کنار بیاییم، مطمئناً خوشحال تر زندگی می کنیم. وقتی با مشکلی روبرو می شوید، به این فکر کنید که چه چیزی شما را در گذشته از چیزی مشابه عبور داده است. آیا این راه حل در این مشکل هم موثر است؟

اگر احساس می کنید که در میان دیوار های آجری محبوس شدید بهتر است با درمانگران صحبت کنید. درمانگران برای کمک به افراد در بهبود مهارت های مقابله ای آموزش دیده اند و به شما کمک می کنند که از زاویه درستی به مشکل نگاه کنید و آن را حل کنید.

برنامه ای برای مراقبت از خود داشته باشید

در دنیای شلوغ و پر سرعت امروز، نادیده گرفتن مراقبت خود چیز دور از ذهنی نیست. توجه داشته باشید که بدن شما، افکار شما و روح شما، همه روزه در مقابل عوامل استرس زا زیادی قرار می گیرند پس مراقبت و رسیدگی به آن ها از اولویت های زندگی شماست.

برای این کار می توانید هفته کاری خود را با یک دوش آب گرم تمام کنید یا یک روتین مراقبت پوستی برای داشتن احساس راحتی بیشتر ترتیب دهید. حتی می توانید راحت ترین لباس های خود را بپوشید و خودتان را به تماشای فیلم مورد علاقه تان دعوت کنید.

در ادامه می خواهیم به بررسی سه عادتی بپردازیم که انجام دادن آن ها به صورت ماهیانه می تواند در این مسیر به شما کمک کند.

ده قدم تا خوشبختی ! _ قسمت دوم

برنامه های مرتب ماهیانه

اگر کارهایی که در بخش روزانه به شما پیشنهاد داده شد را انجام دادید و متوجه شدید که ارتباطات با اطرافیانتان و تعریف و تمجید از آن ها بیش از چیزی که فکر می کردید به زندگی شما شادی می بخشد می توانید آن را در مقیاس بزرگتر و  ماهیانه به اجرا در آورید. برای مثال تصمیم بگیرید در هفته سوم هر ماه به یک خیریه کمک کنید یا دوستان نزدیکتان را به منزل دعوت کنید.

خودتان را به بیرون دعوت کنید

کسی را ندارید که با او به بیرون بروید؟ مشکلی نیست! چه قانونی می گوید که نمی توانید تنها بیرون بروید؟

به رستوران مورد علاقه خود بروید، بلیت سینما تهیه کنید یا به سفری بروید که همیشه آرزویش را داشتید. حتی اگر بسیار اجتماعی هستید، گذراندن زمانی به تنهایی، موجب می شود با فعالیت هایی که به آن ها علاقه دارید ارتباط برقرار کنید.

لیست افکار خود را بنویسید

فرض کنید با یک نفر قرار دارید و شما حدود ده دقیقه زودتر می رسید؛ این زمان را صرف چه کاری می کنید؟ آیا تلفن همراه خود را بر میدارید و در اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی چرخ می زنید؟  این بازه زمانی کوتاه بهترین زمان است تا افکار خود را کنترل کنید و آن ها را مرتب و دسته بندی کنید. با این کار می توانید نگرانی خود را از هفته شلوغی که در پیش دارید کاهش دهید.

در همین زمان های کوتاه و در ابتدای هر ماه، فهرست کوتاهی از خاطرات شاد یا چیزهایی که مشتاقانه منتظرشان هستید، روی یک کاغذ کوچک یا روی گوشی خود تهیه کنید.

به مرحله آخر عادت ها رسیدیم و در این قسمت می خواهیم عادت های مفید سالیانه را به شما بگوییم:

برای تأمل وقت بگذارید

شروع سال جدید زمان خوبی برای فکر کردن است؛ همان طور که به یک قرار دوستانه می روید و برای دوستتان وقت می گذارید، برای خودتان هم همین کار را بکنید و به سوالات زیر پاسخ دهید:

- حال شما چطور است؟

- در این سال چه دستاورد هایی داشتید؟

- آیا نسبت به سال گذشته شادتر بودید؟

مشکلی که در این مرحله بسیار شایع است این است که شما ممکن است پس از پاسخ به سوالات بالا، خود را قضاوت کنید. اگر پس از فکر کردن به این سوالات متوجه شدید که نه تنها زندگی شادی نداشتید بلکه مشکلات روانی شدیدی را تحمل کردید، بهتر است با یک روان درمانگر صحبت کنید.

ده قدم تا خوشبختی ! _ قسمت دوم

بیشتر بخوانید: ده قدم تا خوشبختی ! _ قسمت اول

اهداف خود را دوباره ارزیابی کنید

هیچ مشکلی ندارد اگر پس از گذشت چند روز و چند ماه، بخواهید اهداف خود را تغییر دهید. همه ما تغییر می کنیم پس بهتر است به این فکر کنید که آیا واقعا می خواهید به همان مسیر قبلی ادامه دهید و به سمت همان مقصد قبلی حرکت کنید؟ اهدافی را که دیگر نمی خواهید رها کنید حتی اگر بر روی کاغذ بسیار زیبا و خواستنی به نظر برسند.

از بدن خود مراقبت کنید

احتمالا این جمله را در مطالب زیادی خوانده باشید و چیز جدیدی برای شما نداشته باشد. شما موظف هستید همان طور که برای سلامت روان و شاد بودنتان وقت و هزینه می کنید، به سلامت جسمی خود نیز اهمیت دهید. برای چکاپ های فیزیکی سالیانه به پزشک خود مراجعه کنید و مراقب هر گونه بیماری مزمن باشید. همچنین برای معاینه دهان و دندان حفظ سلامت آن، به دندانپزشک مراجعه کنید و مو به موی توصیه ها را جدی بگیرید.

کینه ها را کنار بگذارید

گفتن این جمله بسیار آسان تر از انجام دادن آن است. گاهی اوقات، بخشش یا کنار گذاشتن کینه بیشتر به مراقبت از خود مربوط می شود تا دلسوزی برای دیگران. در نتیجه شما این کار را برای طرف مقابل انجام نمی دهید و دلیل شما برای کنار گذاشتن کینه ها، مراقبت از خودتان است.

روابط خود را با دیگران بررسی کنید. آیا نسبت به کسی کینه ای در دل دارید؟ اگر دارید می توانید این مسئله را با صحبت کردن حل کنید اما در نظر داشته باشید که اگر در این رابطه شما آسیب می بینید مجبور به ادامه آن نیستید و می توانید به راحتی ارتباط خود را با آن فرد قطع کنید.

اگر به هر دلیلی علاقه ای برای صحبت کردن ندارید، می توانید حرف های خود را در یک نامه بنویسید اما بدانید که مجبور به ارسال آن نامه نیستید. می توانید پس از نوشتن نامه آن را دور بیندازید و از حس خوب خالی کردن ذهنتان از احساسات منفی، لذت ببرید. با این کار شما به دنیای رهایی وارد می شوید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید