جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

ده قدم تا خوشبختی ! _ قسمت اول

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
ده قدم تا خوشبختی ! _ قسمت اول

خوشبختی از دید هر کس معنی متفاوتی دارد؛ یکی خوشبختی را زندگی آرام در کنار عشق خود می بیند و دیگری خوشبختی را در داشتن دوستانی می بیند که بتواند بی قید و شرط با آن ها به بیرون برود و لحظات خوشی را رقم بزند. صرف نظر از اینکه شما در کدام دسته هستید و خوشبختی را در چه چیزی می بینید؛ داشتن زندگی آرام و شاد از اهداف مهم شماست. اگر با دقت به فعالیت های روزمره خود نگاه کنید می بینید که تقریبا تمامی اعمال ما در همین راستاست و همه روزه زمان زیادی را برای ارتقای کیفیت زندگی و رسیدن به هدف نهایی و تجربه حس خوشبختی اختصاص می دهیم.

برای رسیدن به این زندگی آرام و شاد کافیست چند روتین ساده را به زندگی روزمره خود وارد کنید؛ اگر تاکنون در طول زندگیتان قصد ترک یک عادت بد را داشتید به خوبی می دانید که عادت ها چقدر ریشه دار هستند اما خبر خوب اینجاست که از طرف دیگر، عادت های خوب نیز همین قدر عمیق هستند و اگر شما عادت های خوب را با عادت های بد جایگزین کنید به سرعت در زندگی پیشرفت می کنید.

در اینجا نگاهی به برخی از عادت های روزانه، ماهانه و سالانه برای پیشرفت در زندگی و رسیدن به زندگی پر آرامش و شاد می اندازیم. فقط به یاد داشته باشید که نسخه شادی هر کس کمی متفاوت است، و همچنین مسیر هر کس برای رسیدن به آن نیز با دیگری تفاوت دارد. تنها یک نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است برخی از این عادات برای شما استرس زا باشند و یا به هر دلیلی با زندگی شما سازگاری نداشته باشد؛ اگر چنین است می توانید در ابتدای راه این عادت ها را کنار بگذارید.

این عادت ها در دو الی سه قسمت در اختیار شما قرار خواهند گرفت پس اگر این مطلب را پسندیدید و در زندگی به کار گرفتید و شاهد نتایج فوق العاده آن بودید از مطالعه قسمت های بعدی غافل نشوید! یادتان باشد که شما فقط یک بار زندگی می کنید و داشتن یک زندگی آرام و احساس خوشبختی حق شماست.

لبخند بزنید

وقتی خوشحال هستید تمایل دارید که لبخند بزنید. اما جالب اینجاست که لبخند زدن در واقع یک خیابان دو طرفه است. ما لبخند می زنیم زیرا شاد هستیم و لبخند زدن باعث ترشح دوپامین در مغز می شود که ما را شادتر می کند. این بدان معنا نیست که باید همیشه با یک لبخند ساختگی که روی صورتتان نقش بسته است، مشغول رسیدگی به کارهایتان شوید. اما دفعه بعد که احساس کردید احساس ضعف می کنید، لبخند بزنید و ببینید چه اتفاقی می افتد. یک پیشنهاد خوب این است که هر روز صبح را با لبخند زدن به خودتان در آینه شروع کنید.

ورزش کنید

ورزش فقط برای بدن شما نیست. ورزش منظم می تواند به کاهش استرس، احساس اضطراب و علائم افسردگی کمک کند و در عین حال عزت نفس و شادی را افزایش دهد. برای ایجاد این تغییر نیازی نیست صخره نوردی کنید و یا به ورزش های سنگین بپردازید؛ حتی انجام ورزش های سبک و فعالیت های کوتاه هم می تواند چنین تغییراتی را در شما ایجاد کند.

نکته مهم این است که این قسمت از روتین زندگیتان را سنگین و شدید نکنید؛ چرا که ورزش های سنگین می تواند موجب ایجاد ناامیدی در شما شود و نظم را بر هم بزند و دیگر تمایلی به ادامه ورزش کردن نداشته باشید.

برای شروع فعالیت بدنی، چند پیشنهاد برای شما داریم:

- هر شب بعد از شام در اطراف محوطه قدم بزنید.

- در یک کلاس مبتدی ورزشی برای مثال، یوگا یا تای چی ثبت نام کنید.

- روز خود را با 5 دقیقه حرکات کششی شروع کنید.

- فعالیت‌های سرگرم‌کننده‌ای را که زمانی از آن لذت می‌بردید، اما از بین رفته‌اند، دوباره شروع کنید.

- فعالیت هایی که همیشه دوست داشتید شروع کنید اما به هر دلیلی نتوانستید آن را آغاز کنید، پیگیری کنید.

به اندازه کافی بخوابید

مهم نیست چقدر جامعه مدرن ما را به سمت خواب کمتر سوق می دهد، ما می دانیم که خواب کافی برای سلامت بدن و حفظ عملکرد مغز ضروری است. به طور معمول بزرگسالان هر شب به 7 یا 8 ساعت خواب نیاز دارند. برای داشتن خواب بهتر می توانید به دیگر مطالب سایت در این حیطه مراجعه کنید. در ادامه چند نکته به اختصار آورده شده است:

- ساعت قبل از خواب را به عنوان زمان استراحت در نظر بگیرید. در این زمان، حمام کنید، مطالعه کنید یا کاری آرامش بخش انجام دهید و از خوردن و آشامیدن سنگین بپرهیزید.

- اتاق خواب خود را تاریک، خنک و ساکت نگه دارید.

- تخت خواب با کیفیت تهیه کنید.

- اگر مجبور به چرت زدن هستید، سعی کنید آن را به 20 دقیقه محدود کنید.

- و در نهایت اگر مشکل خواب شما شدید است با پزشک مشورت کنید تا در صورت نیاز، فرآیند درمان را هر چه سریع تر آغاز کنید.

مراقب غذاخوردن باشید

همه ما اطلاعات زیادی درباره غذا خوردن داریم و می دانیم چه موادی باید محدود شوند و جای خود را به کدام دسته از مواد غذایی بدهند. اما در این قسمت می خواهیم درباره مسائل پیشرفته تری صحبت کنیم:

کربوهیدرات ها، هورمونی در بدن ترشح می کنند که موجب ایجاد احساسی خوب در بدن ما می شود. این هورمون سروتونین نام دارد و بهتر است برای تحریک ترشح آن از کربوهیدرات های پیچیده مانند سبزیجات، لوبیا و غلات کامل استفاده کنید و از کربوهیدرات های ساده را به حداقل برسانید. کربوهیدرات های ساده موجب افزایش کوتاه مدت انرژی می شوند و شما را مجبور به مصرف مداوم خود می کنند.

گوشت بدون چربی، مرغ، حبوبات و لبنیات سرشار از پروتئین هستند. این غذاها دوپامین و نوراپی نفرین را آزاد می کنند که انرژی و تمرکز را افزایش می دهند. از طرف دیگر غذاهای فرآوری شده یا سرخ شده و هم چنین حذف وعده های غذایی در بدن ایجاد ناراحتی می کند.

زندگی ما نتیجه انتخاب های ماست؛ شما می توانید با چند انتخاب ساده به راحتی روتین غذایی خود را اصلاح کنید برای مثال، یک شیرینی بزرگ و شیرین صبحانه را با مقداری ماست یونانی با میوه جایگزین کنید. شما هنوز هم طعم شیرین را در این ترکیب حس می کنید با این تفاوت که این ترکیب انتخابی جدید شما حاوی پروتئین است و می تواند مدت زمان بیشتری انرژی شما را تامین کند.

سپاس گزار باشید

سپاس گزاری یکی از ساده ترین عادت هایی است که می تواند خلق و خوی شما را تقویت کند. نتیجه یک مطالعه نشان می دهد که تمرین قدردانی می تواند تأثیر قابل توجهی بر احساس امید و شادی داشته باشد. برای شروع این عادت می توانید هر روز صبح برای یک چیزی که در زندگیتان موجب خوشحالی شماست سپاس گزاری کنید. این سپاس گزاری زمان زیادی نمی گیرد و نیازی به تشریفات خاصی ندارد. شما به سادگی می توانید سپاس گزاری را زمانی که در حال مسواک زدن هستید نیز انجام دهید.

چیز های خوشایند زندگی که می توانید بابت شان سپاسگزاری کنید می توانند مواردی بزرگ یا کوچک باشند. برای مثال ممکن است شما بابت فردی که عاشقانه شما را دوست می دارد سپاس گزاری کنید یا از همکار خود که امروز صبح برایتان یک فنجان قهوه آورده است سپاس گزار باشید.

تعریف و تمجید را فراموش نکنید

تعریف و تمجید صمیمانه راهی سریع و آسان برای زیبا کردن روز یک نفر و از طرف دیگر تقویت احساس شادی در شماست. توجه داشته باشید که برای تعریف و تمجید از ویژگی دیگران باید این کار را با احترام انجام دهید.

نفس عمیق بکشید

برای همه ما پیش آمده است که احساس تنش می کنیم و حس می کنیم عضلات ما سفت است. غریزه انسان در این جا می گوید نفس عمیق بکشد که باید بگوییم این غریزه کار خود را به درستی انجام می دهد! طبق گفته هاروارد هلث، تنفس عمیق می تواند به سرعت استرس را کاهش دهد. برای انجام تنفس عمیق مراحل زیر را در پیش بگیرید:

- چشم هایتان را ببندید و سعی کنید خاطره ای شاد و زمانی که خوشحال بودید را به خاطر آورید.

- یک نفس آرام و عمیق از طریق بینی خود بکشید.

- به آرامی از طریق دهان یا بینی نفس خود را بیرون دهید.

- این روند را چندین بار تکرار کنید تا زمانی که احساس آرامش کنید.

- اگر به سختی نفس های آهسته و عمدی می کشید، سعی کنید با هر دم و بازدم تا 5 در سر خود بشمارید.

ده قدم تا خوشبختی ! _ قسمت اول

لحظات ناخوشایند را بپذیرید

زندگی همه ما مخلوطی از لحظات شاد و غم انگیز است و هیچ کس از این قاعده مستثنی نیست. همه ما روزهای تلخی را تجربه می کنیم که بسیار غم انگیز هستند و این ذات زندگی ماست. اگر اخبار بدی دریافت کردید، مرتکب اشتباه شدید، .... نیازی نیست که وانمود کنید خوشحالید و اتفاقی نیوفتاده است. احساس ناراحتی را بپذیرید و به خودتان اجازه دهید لحظه ای آن را تجربه کنید. سپس، تمرکز خود را به سمت آنچه که این احساس را در شما ایجاد کرده است و آنچه ممکن است برای بهبودی لازم باشد تغییر دهید.

دفتر خاطرات داشته باشید

ژورنال نویسی راه خوبی برای سازماندهی افکار، تجزیه و تحلیل احساسات و برنامه ریزی است. خوشبختانه برای این کار نیازی نیست که نویسنده ماهری باشید و یک اثر ادبی خلق کنید. ژورنال نویسی می تواند به سادگی نوشتن چند تا از افکار خود قبل از خواب باشد. از آن جایی که تنها چیزی که اهمیت دارد نوشتن احساسات و افکارتان است؛ اگر افکاری دارید که شما را عصبانی و آشفته می کند، می توانید پس از نوشتن آن، کاغذ را خرد کنید و در سطل زباله بیندازید.

با استرس رو به رو شوید

زندگی پر از عوامل استرس زا است و اجتناب از همه آنها غیرممکن است. کلی مک گونیگال روانشناس استنفورد می گوید که استرس همیشه مضر نیست و ما حتی می توانیم نگرش خود را در مورد استرس تغییر دهیم. برای آن دسته از عوامل استرس زا که نمی توانید از آنها اجتناب کنید، به خود یادآوری کنید که همه استرس دارند و دلیلی وجود ندارد که فکر کنید همه چیز به شما بستگی دارد. بدانید که به احتمال زیاد، شما قوی تر از آن چیزی هستید که فکر می کنید.

به جای اینکه اجازه دهید استرس شما را در خود غرق کنید، هر چه سریع تر به مقابله با آن بپردازید. برای مثال زودتر به کار های کوچک عقب افتاده خود رسیدگی کنید یا یک مکالمه استرس زا را هر چه سریع تر انجام دهید.

روانپزشک بالینی دکتر مایکل جنووز می گوید که ما به ندرت استرس را یک چیز مثبت می دانیم، اما eustress دقیقا همان کلمه ای است که به همین مفهوم اشاره دارد؛ استرس مثبت! به طور خلاصه Eustress به ما کمک می کند با انگیزه بمانیم، برای رسیدن به اهداف تلاش کنیم و احساس خوبی نسبت به زندگی داشته باشیم. پریشانی و eustress در دو طرف طیف قرار دارند. بر خلاف eustress، پریشانی یا distress می‌تواند باعث شود که شما احساس غرق شدن کنید زیرا منابع شما (از لحاظ فیزیکی، ذهنی، عاطفی) برای برآورده کردن خواسته‌هایی که با آن روبرو هستید ناکافی است.

ده قدم تا خوشبختی ! _ قسمت اول

بیشتر بخوانید: جنگ، جنگ تا پیروزی !

از نظر عاطفی، eustress می تواند منجر به احساس مثبت رضایت، الهام، انگیزه و جریان شود  و از نظر روانشناسی eustress به ما کمک می کند تا خودکارآمدی، خودمختاری و انعطاف پذیری خود را ایجاد کنیم. اگر دوست دارید این حس را تجربه کنید می توانید از منطقه امن خود خارج شوید و فعالیت هایی را تجربه کنید که به شما احساس هیجان مثبت می دهند.

شما می توانید eustress را در تمام زمینه های زندگی خود پیدا کنید. از کار و روابط بین فردی گرفته تا روابط خانه و خانواده، همه و همه تعداد بی شماری فرصت برای تجربه این حس خوب هستند. یک مثال از eustress در محل کار، انجام پروژه جدیدی است که شما را تشویق می‌کند تا از نقاط قوت موجود استفاده کنید و از شما می‌خواهد مهارت‌های موجود را تقویت کنید یا مهارت‌های جدید را بیاموزید.

تعیین اهداف چالش برانگیز پیرامون علایق خود نمونه دیگری از eustress است. انسان ذاتا توانایی یادگیری دارد و بهتر است بدانید که در مسیر یادگیری ممکن است هزاران بار شکست بخورید اما با دیدن برد های کوچک در این مسیر می توانید انگیزه خود را حفظ کنید و با انرژی به مسیر خود ادامه دهید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید