جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

دیابت را بهتر بشناسیم

author منتشر کننده
نظرات (3) 16 1
دیابت را بهتر بشناسیم

دیابت بیماری‌­ای است که مربوط به قندخون بدن است. در هنگامی که فرد به دیابت مبتلا است توانایی تولید هورمون انسولین از بین می‌رود و انسولین کارکرد طبیعی خودش را از دست می‌دهد. بدین ترتیب قندخون بالا می‌رود. وقتی قند خون بالا برود، رگ­‌های ریز در بدن از بین می‌روند و سیستم­‌های حیاتی بدن مثل کلیه، چشم، اعصاب اختلال پیدا می­‌کنند. دیابت بیماری بسیار خطرناکی است که توصیه می­‌شود حتما افرادی که احتمال ابتلا به آن را می­‌دهند، آزمایش بدهند و در صورت مثبت بودن جواب آزمایش هرچه سریع تر عملیات جلوگیری و پیشروی از آن را انجام بدهند.

دیابت

علائم دیابت

بسیاری از عوامل وجود دارند که احتمال ابتلا به دیابت را بیشتر می­‌کنند. برای مثال افرادی که در خانواده‌­شان دیابت وجود دارد، یا افراد چاق و کسانی که تحرک کمی دارند، بیشتر در معرض بیماری دیابت قرار دارند. معمولا افرادی که دیابت دارند، پس از صرف غذا گرسنه اند و همواره احساس تشنگی می‌­کنند. از دیگر علائم ابتلا به دیابت تکرر ادرار و خشک شدن دهان است. علائم دیابت در بزرگسالان و کودکان متفاوت است. برای مثال دیابت در کودکان خودش را به شکل کم کردن افراطی وزن نشان می­‌دهد.

پیشگیری از دیابت

چند نمونه از بهترین راهکارهای پیشگیری از دیابت، متناسب نگه داشتن اندام، اصلاح رژیم غذایی و ورزش کردن است. خوردن انواع قندها، چربی ها، کشیدن سیگار، کم تحرکی از عوامل تحریک کننده است. برای پیشگیری از دیابت لازم است که افراد در خوردن غذاهای نشاسته دار حد لازم را رعایت کنند و نان و برنج را تا حد امکان در برنامه غذایی­شان کاهش دهند. افرادی که سن بالاتری دارند، بیشتر در معرض دیابت هستند. توصیه می‌­شود افراد در سنین میانسالی به بعد بیش از بقیه مردم به فکر رژیم غذایی و ورزش کردن باشند.

کنترل بیماری دیابت

برای کنترل کردن بیماری دیابت افراد ملزم به رعایت برخی نکات هستند که برای عده­ای سخت به نظر می­رسد. توصیه می‌­شود تا حد امکان از خوردن فست فود در برنامه غذایی­تان جلوگیری کنید. فست فود به دلیل چربی بالایی که دارد، باعث بسته شدن رگ­‌های شما و افزایش احتمال دیابت در شما می­‌شود. روزی چند دقیقه ورزش را فراموش نکنید. از خوردن میوه­‌های پر قند مثل هندوانه پرهیز کنید. سیگار را ترک کنید. از مصرف نوشیدنی­‌های با کافئین پرهیز کنید و تا حد امکان، دمنوش‌های گیاهی را جایگزین آن کنید.

عوارض دیابت

انسولین که وظیفه­‌اش تنظیم قندخون است، در زمان دیابت نمی­‌تواند به وظیفه خودش عمل کند بنابراین مشکلات قندخون گریبان بیمار را می‌­گیرد. از انواع عوارض دیابت، مشکلات فشارخون و افزایش کلسترول در بدن است. افرادی که به دیابت مبتلا هستند بیش از بقیه به ضعف بینایی مبتلا هستند. در افرادی که دیابت حاد دارند، از کار افتادن کلیه­‌ها دیده می­‌شود که بسیار خطرناک است. در افراد مبتلا به دیابت احتمال قطع عضو بسیار زیاد است. افراد مبتلا به دیابت کمتر از بقیه عمر می­‌کنند و در طول زندگی از مشکل اعصاب و مشکلات قلبی همواره رنج می‌­برند.

دسته بندی دیابت

دیابت چند نوع دارد. در نوع اول انسولین، هورمونی را که موجب تنظیم قندخون می‌­شود را متوقف می­‌کند. در دیابت نوع دوم بدن نمی­‌تواند از هورمون انسولین برای تنظیم قندخون استفاده کند، بنابراین چربی بالا می­‌رود تری گلیسیرید افزایش می­‌یابد که برای بدن بسیار مضر است. نوع دیگری از دیابت، دیابت بارداری است که در زمان بارداری این بیماری همراه با بیمار است اما پس از زایمان این مشکل رفع می‌­شود اما در درصد کمی از زنان این بیماری به یک بیماری دائمی تبدیل می­‌شود و همواره با فرد می­‌ماند.

آسیب شناسی دیابت

در زمانی که فرد به دیابت مبتلا می­‌شود، انسولین نمی­‌تواند قندخون را در بدن تنظیم کند. یکی از خطرناک‌­ترین دیابت‌­ها، دیابت در زمان بارداری است. در دیابت بارداری فرد بیمار با کنترل نکردن قند خونش به آسیب­‌های جدی­ای دچار می­‌شود. آسیب‌­ها معمولا روی جنین تاثیر می­‌گذارد. در برخی مواقع آسیب‌­ها آنقدر شدید است که گاها منجر به سقط جنین می‌­شود. در بارداری هایی که با دیابت همراه هستند، اکسیژن کمتری به جنین می‌­رسد، خون غلیظ تر می­‌شود، متابولیسم فعال تر می­‌شود، انسولین برای ترشح بیشتر تحریک می‌­شود و مشکلاتی جدی را در نوزاد بوجود می­‌آورد.

انواع دیابت

برخی از افراد، بیمارانی هستند که به تازگی به دیابت مبتلا شده­‌اند. این افراد با رعایت کردن برخی نکات به راحتی می‌­توانند سلامت خود را بازیابند. مثلا با یک آزمایش ساده متوجه می­‌شوید که کمی قندخون شما بالا است. در اینصورت با رعایت کردن رژیم غذایی و دوره‌­ی کوتاهی ورزش می­‌توانید به عدد درست قندخون برسید و لازم است این نکات را تا همیشه رعایت کنید. اما برخی به دیابت نوع حاد دچارند. این افراد مجبور به تزریق انسولین هستند. حتی خوردن یک دانه قند برای این افراد مثل مصرف سم می­‌ماند. این افراد بصورت خیلی جدی باید مراقب سلامتی خودشان باشند.

تشخیص دیابت

در موارد بسیاری، دیابت از طریق ژنتیک منتقل شده است. بنابراین توصیه می­‌شود افرادی که در خانواده­‌شان دیابتی دارند بیش از بقیه نسبت به این مسئله حساس باشند. اگرچه شما کسی هستید که دچار اضافه وزن اید و یا معمولا غذاهای چرب مصرف می­‌کنید، قطعا باید قندخون خود را چک کنید و با آزمایش از نداشتن دیابت مطمئن شوید. معمولا افراد چاقی که پس از خوردن غذا بازهم گرسنه اند، به بیماری دیابت مبتلا هستند. چشمان افراد دیابتی معمولا پس از مدتی ضعیف می­‌شود و مشکلات کلیوی و درد کلیه به آن‌ها فشار می‌­آورد.

زخم های دیابت

یکی از عوارض دیابت، زخم‌­های دیابتی است. دیابت تاثیر مستقیمی روی اعصاب بیمار می­‌گذارد. در این حالت بیمار دچار بی­‌حسی  موضعی در برخی نقاط بدن می­‌شود. این بی حسی باعث می­‌شود تا زخم‌­های ناشی از دیابت را روی بدن احساس نکنید. زخم‌­های دیابتی از طریق مشکلات و جراحاتی که در رگ‌­های خونی ایجاد می‌­شود بدن را مورد صدمه قرار می‌­دهد. افرادی که فشارخون دارند یا چاق هستند، بیشتر در معرض زخم­‌های دیابتی قرار دارند. این زخم‌­ها با خارش و سوزش ایجاد شده و معمولا در ناحیه پاها اتفاق می‌­افتد.

درمان دیابت

دیابت به زبان ساده، افزایش قندخون و از کار افتادن هورمون­‌های تنظیم کننده این قند است. هر دارو و درمانی که به تنظیم قندخون کمک کند، بیمار را از شر این بیماری رها می‌­کند. از انواع درمان سنتی آن توسط دمنوش‌­ها و عرقیجات گیاهی که بگذریم، مهم­‌ترین درمان در این بیماری، اصلاح عادات غذایی و تناسب اندام است. اما در حالی که بیمار تمامی نکات ذکر شده را رعایت می­‌کند و بازهم مبتلا به این بیماری است، لازم است تا انسولین به بدنش وارد کند. امروزه انسولین از راه­‌های مختلفی مثل پمپاژ شدن، تزریق به بدن و ... وارد می‌­شود و بیشترین تاثیر را در بهبود این بیماری دارد.

پرهیز غذایی در دیابت

افرادی که مبتلا به دیابت هستند و یا احتمال دیابت در آن‌ها بیش از بقیه است، لازم است تا خیلی بیشتر از بقیه به خوردن و نخوردن برخی از موادغذایی اهمیت دهند. خوردن هر سه وعده غذایی و سه میان وعده برای این افراد توصیه می­‌شود. مصرف قندهای طبیعی در حد لازم و جایگزین کردن آن‌ها بجای قند و شکر لازم است. توصیه می­‌شود افراد دیابتی از روغن های حیوانی استفاده نکنند و روغن زیتون و کنجد را جایگزین آن کنند. لازم است از خوردن فست فود خودداری کنند و تا حد امکان از غذاهای آب‌پز و بخارپز استفاده کنند.

دیابت در ایران

دیابت بیماری شایع است که در سراسر جهان گسترش می­یابد. ایران یکی از کشورهایی ست که بدلیل رعایت نکردن برخی مسائل بیماران زیادی دارد. مصرف بیش از اندازه فست فود در کشور ایران، اهمیت ندادن به سلامتی و تناسب اندام، ورزش نکردن، مصرف چربی و قند بالا، سیگار کشیدن باعث می­‌شود تا کشور ما بیش از بقیه کشورها به دیابت مبتلا شود. زیاد خوابیدن و مصرف غذاهای چرب و پر از کربوهیدرات در زمان‌­هایی نزدیک به نیمه شب باعث می­‌شود تا به سختی این چربی و قند از بدن خارج شود.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (3)

  1. تغذیه مردم درست بشه بیماری ها کم میشه بابت وضع اقتصادی نامناسبه اغلب که مردم رو مجبور به استفاده از این غذاهای سریع و ارزان میکنه

  1. مطلب بسیار جالبی است و بسیار روان نوشته شده است و به علاوه کاربرد کلمات کلیدی اصلی و مرتبط در عنوان اصلی، زیر عنوان ها و متن به خوبی رعایت شده است.

  1. اطلاع رساني در مورد بيماري ديابت و شيوه پيشگيري و درمان اين بيماري نقش بسزايي در فرهنگ سازي اين بيماري داشته و خطر ابتلا به بيماري را كاهش مي دهد.

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید