جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

راهکارهایی برای کنار آمدن با غم و اندوه

author منتشر کننده
بدون نظر 4 0
راهکارهایی برای کنار آمدن با غم و اندوه

همه ما بدون شک اوقاتی را با غم و اندوه سپری کرده‌ایم. گاهی اوقات به خاطر بیکاری، گاهی به خاطر دلتنگی، گاهی به خاطر شکست خوردن در انجام کاری، گاهی به خاطر از دست دادن عزیزی، گاهی به خاطر بیماری و گاهی ...

بنابراین نمی‌توان کسی را یافت که ادعا کند هرگز دچار غم و اندوه نشده است. زندگی همه ما پر بوده است از فراز و نشیبهای فراوان. این فراز و نشیبها گاهی به میل ما بوده است و گاهی نه. در مواردی که به میل ما نبوده است ناخودآگاه در درونمان حسی از دلگیری، دلتنگی یا همان غم و اندوه را احساس کرده‌ای. حسی مشترک که همه و همه حتی برای یک بار هم که شده طعم آن را چشیده‌اند. تنها تفاوتی که در این حس مشترک وجود داشته است نوع برخورد و نگاه ما به آن بوده است. برخی از ما با آن به راحتی کنار آمدیم و توانستیم آن را شکست دهیم اما برخی نیز درگیر آن شدیم و خود و زندگی خود را تا مدت ها مختل کردیم. در این نوشتار با ما همراه باشید تا با ارائه راهکارهایی شما را با مقابله با این حس مشترک یعنی غم و اندوه یاری نماییم.

راهکارهایی برای کنار آمدن با غم و اندوه

برای کنار آمدن با غم و اندوه در مقابل گریه کردن مقاومت نکنید

برخی از آدم ها این گونه‌اند وقتی دچار غم و اندوه می‌شوند بغض می‌کنند و دوست دارند گریه کنند.

در این گونه موارد هرگز و هرگز نباید جلوی گریه کردن خود را بگیرند. چرا که با گریه کردن تسکین می‌یابند، به آرامش درونی و ذهنی می‌رسند و از غم و اندوه رهایی می‌یابند. گریه کردن باعث ترشح اندورفین و اکسی توسین در بدن می‌شود. این مواد شیمیایی از جمله موادی هستند که اولاً بدن را از دردهای جسمی و عاطفی رهایی می‌بخشند و دوماً حال و احوال انسان را خوب می‌کنند. در ضمن گریه کردن باعث بهبودی خلق و خو هم می‌شود چرا که انسان با گریه کردن از شر احساسات منفی رهایی می‌یابد و تمایل بیشتری به ابراز اخلاق خوش و خوب از خود نشان می‌دهد.

برای کنار آمدن با غم و اندوه موقعیت خود را تغییر دهید و از ماجرا فاصله بگیرید

گاهی اوقات آن چیزی که موجب غم و اندوه می‌شود شرایط و یا موقعیتی است که فرد در آن قرار گرفته است. وجود عامل آزار دهنده در محیط، وجود نشانه، علامت و یا چیزی که فرد خاطره خوشی از آن ندارد، وجود کسی که فرد از او بنا به دلایلی بیزار است و یا علاقه زیادی به او ندارد و ... عواملی هستند که ممکن است احساس غم و اندوه را در فرد به وجود آورند. در این شرایط بهترین راه برای مقابله به حس ایجاد شده در درون یعنی همان غم و اندوه فاصله گرفتن از شرایط و موقعیتی است که این حس را در انسان به وجود آورده است. بنابراین وقتی در شرایطی قرار گرفتید که حس غم و اندوه را در شما به وجود آورد و یا در کنار کسی قرار گرفتید که شما را دچار غم و اندوه کرد سریعاً محل را ترک کنید و موقعیت خود را تغییر دهید.

برای کنار آمدن با غم و اندوه برای عبور از شرایط به خود زمان دهید

گاهی اوقات افراد وقتی دچار غم و اندوه می‌شوند گویی که گناهی بزرگ مرتکب شده‌اند سعی می‌کنند با سرزنش خود، سریعاً با آن مقابله کرده و غم و اندوه را از خود دور نمایند. این افراد با تلاش بی‌وقفه‌ای که انجام می‌دهند و تاکید بیشتری که روی از بین بردن غم و اندوه دارند در واقع ذهن خود را معطوف به غم و اندوه کرده، بیشتر به آن فکر کرده و بیشتر درگیر آن می‌شوند. به قول معروف بیشتر روی آن کلید می‌کنند. در این گونه شرایط بهترین کار زمان دادن به خود برای عبور از موقعیت به وجود امده است. به این معنا که وقتی دچار غم و اندوه شدید هرگز سعی نکنید هر جور که شده از روی آن عبور کنید. بلکه خود را درک کنید، با خود مدارا کنید. به خود بگویید که هر کسی به جای تو بود حتماً دچار غم و اندوه می‌شد. تو الان تواین شرایط حق داری که غمگین باشی. من تو را درک می‌کنم و به تو حق می‌دهم که کمی غصه دار باشی. با انجام این راهکار کم کمک احساس می­کنید حالتان بهتر شده است متوجه می‌شوید که بعد از مدتی دوست دارید خودتان را سریع خوب کنید چون به آرامش رسیدید، ذهن خود را با درک کردن خودتان به آرامش رساندید و الان بهترین زمان است که به خودتان بگویید بس است دیگر. تو باید قوی باشی و حال خودت را خوب کنی و بعد به انجام کارهایی بپردازید که دوستشان دارید و از انجامشان لذت می‌برید.

برای کنار آمدن با غم و اندوه با پرخوری و کم خوری افراطی مقابله کنید

برخی از افراد هنگامی که دچار ناراحتی و یا غم و اندوه می‌شوند شروع می‌کنند به پرخوری. هر چیزی که به دستشان می‌آید را می‌خورند. از تنقلات گرفته تا فست فودها و انواع غذاهای پر چرب و چیلی. برخی دیگر نیز هنگام دچار شدن به این حس برعکس عمل می‌کنند. هیچ چیز نمی‌خورند و این کار را تا جایی ادامه می‌دهند که دیگر نا و توانی برای آنها باقی نمی‌ماند. هر دو کار بدترین کار ممکن هنگام مواجهه به حس غم و اندوه است. پرخوری و کم خوری هنگام مواجهه با غم و اندوه در واقع یک تلقین ذهنی کاذب است که نباید به آن گوش کرد. بلکه باید با نادیدن گرفتن آن از افراط در پرخوری و کم خوری دوری کرد. بنابراین هر گاه دچار چنین حسی شدید و ذهنتان به شما گفت بیشتر بخور و یا اصلاً نخور به حرفش گوش ندهید و تا می‌توانید تلاش کنید با آن مقابله نمایید.

برای کنار آمدن با غم و اندوه در هوای آزاد قدم بزنید

قدم زدن در هوای آزاد و دریافت اکسیژن بیشتر معجزه‌ها می‌کند مخصوصاً هنگام دچار شدن به حس غم و اندوه. پیاده روی فواید بسیاری دارد که برخی از آنها به شرح زیر هستند:

تقویت قلب، کم به کاهش وزن، تنظیم فشار خون، پیشگیری از ابتلا به سرطان، بهبود گردش خون، کاهش خطر ابتلا به دیابت، کمک به تحکیم استخوانها، تقویت ماهیچه‌ها، کمک به بهبود هضم غذا، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از زوال عقل، افزایش ظرفیت ریه، کمک به جذب ویتامین دی، کمک به کاهش استرس، ناراحتی و غم و اندوه.

برای کنار آمدن با غم و اندوه در مورد هر چیزی که ذهن شما را مشغول کرده است بنویسید

نوشتن تاثیر به سزایی در کنار آمدن با غم و اندوه دارد. وقتی که شما دچار غم و اندوه می‌شوید ذهن شما درگیر مسائل ناراحت کننده می‌شود و روح و روانتان را به تحلیل می‌برد. تلقینهای ناراحت کننده مدام در ذهن شما تکرار می‌شود تا جایی که شما را کلافه می‌کند و از فعالیت و زندگی روزمره بازمی‌دارد. اما وقتی شروع می‌کنید به نوشتن در مورد احساساتتان ذهن کم کم به آرامش می‌رسد. هر چه بیشتر در مورد احساساتتان بنویسید بیشتر آرامش می‌یابید. بنابراین یکی از بهترین راهکارها برای کنار آمدن با حس غم و اندوه نوشتن در مورد چیزی است که ذهن شما را مشغول کرده است. در ضمن در نوشتن چون شما می‌توانید بدون آن که مورد قضاوت واقع شوید همه چیز را بنویسید به آرامش بیشتری نسبت به زمانی که با کسی در مورد احساساتتان حرف می‌زنید می‌رسید. در نوشتن بیشتر خودتان را درک می‌کنید و همه چیز را آنطور که هست شرح می‌دهید.

برای کنار آمدن با غم و اندوه یک ورزش آرام و سبک انتخاب کنید

ورزش کردن نیز همانند پیاده روی تاثیر بسیاری هم در سلامت جسمی و هم در سلامت روحی دارد. ورزش کردن شما را از روزمرگی‌ها دور می‌کند، ذهنتان را از غم و اندوه دور کرده و معطوف به فعالیت مورد نظر می‌کند. با ورزش کردن:

استرس کاهش می‌یابد

وقتی شما دچار استرس می‌شوید میزان ترشح "نورپین فرین" در بدن افزایش پیدا می‌کند. نورپین فرین واکنش مغز به استرس را کنترل می‌نماید. وقتی شما ورزش می‌کنید می‌توانید به راحتی با این تنشها کنار بیایید و خود را از استرس برهانید.

میزان شادی را افزایش می‌دهد

مطالعاتی که پیرامون ورزش انجام گرفته است حاکی از آن است که ورزش مانند قرصهای ضد افسردگی عمل کرده، افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد و میزان شادی و خوشحالی را افزایش می‌دهد. به گونه‌ای که فرد روزانه با 30 دقیقه ورزش کردن خود را از خوردن قرص ضد افسردگی که اثری همچون ورزش کردن دارد بی‌نیاز می‌سازد.

اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد

فردی که ورزش می‌کند نسبت به خود ذهنیت مثبت پیدا می‌کند و در نتیجه میزان اعتماد به نفس خود را از این طریق افزایش می‌دهد.

باعث لذت بردن از فضای آزاد می‌شود

ورزشهایی که در فضای آزاد انجام می‌گیرد همچون قایقرانی، پیاده روی، کوهنوردی می‌تواند باعث لذت بردن از فضای آزاد شود و در نتیجه حس و حال فرد را بهتر نماید. همچنین ورزش کردن در هوای آزاد به افزایش جذب ویتامین دی نیز کمک می‌نماید.

اضطراب را کاهش می‌دهد

مواد شیمیایی که پس از ورزش کردن در بدن ترشح می‌شود از ابتلا به اضطراب جلوگیری می‌نماید به خصوص انجام ورزشهای هوازی که به شدت از میزان اضطراب می‌کاهد.

باعث افزایش آرامش می‌شود

ورزش کردن روزانه در حد متوسط درست همانند یک قرص خواب آور عمل کرده و می‌تواند در افزایش میزان آرامش موثر باشد. به خصوص زمانی که فرد از بی‌خوابی رنج می‌برد می‌تواند بسیار مفید به فایده واقع شود. کسانی که 5 یا 6 ساعت قبل از خواب ورزش می‌کنند راحتتر به خواب می‌روند چرا که هنگام ورزش دمای بدن افزایش می‌یابد و بعد چند ساعت به حال نرمال برگشته و بدن در آرامش کامل قرار می‌گیرد. بنابراین هنگامی که دچار غم و اندوه می‌شوید ورزش کنید تا سریعتر به خواب روید و سریعتر حالتان خوب شود.

انرژی را افزایش می‌دهد

زمانی که ورزش به صورت منظم انجام بگیرد انرژی را افزایش می‌دهد و توان انجام کارها را بالا می‌برد.

برای کنار آمدن با غم و اندوه خود را با کار مشغول کنید

یکی از بهترین کارها برای کنار آمدن با غم و اندوه مشغول کردن خود به انجام کاری است. زمانی که احساس غم و اندوه می‌کنید خود را به کاری مشغول کنید با این کار ذهنتان از درگیریها رهایی پیدا کرده و توجه تان معطوف به کاری می‌شود که در حال انجام آن هستید. پس زمانی که احساس غم و اندوه می‌کنید کار مورد علاقه خود را انجام دهید. به طور مثال:

در هوای آزاد پیاده روی کنید

با کسی که دوستش دارید ملاقات کنید و یا با او تماس بگیرد و تلفنی صحبت کنید.

بنویسید در مورد احساستان، در مورد روزی که بر شما گذشته، در مورد آب و هوا و یا آخرین جایی که در هفته گذشته رفته‌اید. حتی می‌توانید یک داستان کوتاه چند صفحه‌ای بنویسید. وقتی شروع به نوشتن می‌کنید به معجزه‌های بی‌شمار آن پی خواهید برد.

آشپزی کنید. غذایی درست کنید که هم از درست کردن آن لذت می‌برید و هم از خوردنش. در آشپزی کمی ابتکار به خرج دهید.

رنگ آمیزی کنید. رنگ کردن در حفظ آرامش و کاهش استرس معجزه‌ها می‌کنید. برای این کار می‌توانید کتاب رنگ آمیزی تهیه کنید و یا این که خودتان نقاشی کنید و سپس آن را رنگ کنید که تاثیرش دو چندان است. چون به چیزی رنگ و روح بخشیده‌اید که خودتان آن را خلق کرده‌اید.

فیلم ببینید. سعی کنید هنگام احساس غم و اندوه یک فیلم شاد و کمدی تماشا کنید و یا فیلمی که سرشار از انرژی مثبت است و حالتان را خوب می‌کند و شما را از حس غم و اندوه رهایی می‌بخشد.

کتاب بخوانید. از قفسه کتابهایتان کتابی که حال شما را خوب می‌کند و روزهای خوب را به یاد شما می‌آورد را بردارید و شروع کنید به خواندش. مثلاً کتابی را که در دوران کودکی آن را می‌خوانیدید و یا کتابی را که بهترین دوست حال خوب کن شما به شما هدیه داده است انتخاب کنید تا با خواندش روحتان را به روزهای خوب و خوش پرواز دهید و از غم و اندوه برهید.

به گلها و گیاهان آب دهید، با وسایل دورریختنی کاردستی درست کنید، خودآرایی کنید و کمی به خودتان برسید، دوش بگیرد به خصوص دوش آب سرد که حالتان را بهتر می‌کند و هزاران کار دیگر که می‌توانید انجامشان دهید و با غم و اندوه خود کنار بیایید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید