جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

راه اندازی کسب و کار با تولید کفش های هوشمند

author منتشر کننده
بدون نظر 5 0
راه اندازی کسب و کار با تولید کفش های هوشمند

کفش هوشمند چیست؟

کفش ‌های هوشمند، کفش هایی هستند که اخیرا بسیار باب شده اند. بهره گیری از تکنولوژی‌ های جدید و به روز و ادغام آن با کفش ‌ها، توانسته است تا تلفیقی از تکنولوژی جدیدی را بسازد که در حقیقت یک انقلاب در زمینه‌ ی راحتی پا ایجاد کرده ‌است. کفش های هوشمند استفاده از بلوتوث در کفش را فراهم کرده اند و اتصال کفش به گوشی باعث باز شدن روزنه های جدیدی از راحتی پا گشته ‌است. تعداد زیادی از برند های مطرح در حیطه ‌ی تولید کالای ورزشی مانند نایک و پوما از کفش‌ های هوشمند ورزشی خود رونمایی کرده ‌اند. دیگر کمپانی ها مثل شیائومی که هیچ تجربه‌ای در زمینه‌ ی تولید کفش ندارند اما توانسته اند این کفش ها را روانه ‌ی بازار کنند. در حقیقت هدف اصلی از تولید این ‌ها راحتی بیشتر پا و عدم نیاز به تولید در سایز‌ های مختلف و استفاده از حسگرهای گوناگون در کفش است.

چه کسی فکرش را می کرد که یک روز بتواند کفش های هوشمند  به پا کند؟ اگر ده سال پیش از یکی از افراد این سؤال را می پرسیدید که آیا ممکن است کفشی داشته باشید که هنگام پوشیدنش، به طور خودکار بَند آن محکم شود و یا در هنگام تمرین اطلاعات ورزشی خود اعم از تعداد گام، سرعت و یا مقدار کالری سوزی را ثبت کند؟ می‌توان شرط بَست که در صورتی که کسی این حرف را میزد ، او را دیوانه خطاب می کردند! اما هم اکنون این اتفاق افتاده است و ما هر روز شاهد حضور بسیاری از برند های بزرگ تولید کننده کفش ورزشی هستیم که مُد و فناوری را با هم مخلوط کرده‌ اند. از کفش مخصوص دویدن گرفته تا کفش ‌های روزمره، در این مقاله ما به وضعیت فعلی، چالش ‌ها و آینده فناوری کفش های هوشمند به طور کامل می‌ پردازیم پس با ما همراه باشید.

راه اندازی کسب و کار با تولید کفش های هوشمند

راه اندازی یک کسب و کار پر رونق با تولید کفش های هوشمند

در اکثر مواقع این گونه بوده است که فعالیت در یک حیطه نو و تازه باعث موفقیت در آن حوزه شده است اما لازم به ذکر است که بدانید در حوزه ی تولید کفش های هوشمند علاوه بر تازگی و نو پا بودن که می تواند برای شما موفقیت رقم بزند شما به سرمایه و تخصص هم نیاز دارید و بیشتر برای کسانی مناسب است که از قبل سرمایه ای دارند و یا می توانند این سرمایه را به دست بیاورند اما اگر شرایط را برای خود هموار کردید باید به شما تبریک بگویم چون در زمینه ای دست خواهید گذاشت که حتما مخاطبان زیادی دارد زیرا به تکنولوژی وابسته است و همه چیز هم وابسته به تکنولوژی است.

بیشتر بخوانید: راه اندازی اپلیکیشن برای آموزش زبان های خارجی

ویژگی کفش های هوشمند

دارا بودن حسگر های مختلف و به تبع آن توانایی‌ های متفاوت در کفش های هوشمند

بهره گیری از حسگر های مختلف داخل این کفش ها و اتصال آنها به وسیله بلوتوث به گوشی، از ویژگی های منحصر به فرد این کفش ها نسبت به سایر کفش هاست. کفش‌ های هوشمند جهت دستیابی، تجزیه و تحلیل، انتقال و ذخیره ‌سازی داده‌ هایشان به سیستمی مجهز و  قابل اعتماد احتیاج دارند. آن طور که مشخص است در همه کفش ‌های هوشمند موجود در بازار، حسگر های مشترک به کار نرفته است اما  ما سعی می ‌کنیم به بعضی از آنها که بیشتر مورد استفاده قرار گرفته‌ اند، اشاراتی داشته باشیم.

از مهم‌ ترین سنسور هایی که در کفش های هوشمند استفاده می گردد به سنسور های حرکتی می توان اشاره کرد. این سنسور ها عبارت اند از ژیروسکوپ، گام‌شمار و شتاب سنج. داخل گوشی‌ های هوشمند یا مچ ‌بندها نیز از این سنسور ها به وفور استفاده می‌ شود و کار اصلی آن ها شمارش گام ها است. جی ‌پی ‌اس داخلی نیز در بعضی از مدل ‌های کفش ‌های هوشمند رویت می ‌شود. رد یابی کردن مسیر ها می‌ تواند از مهم ترین کاربرد های جی ‌پی ‌اس باشد.

حسگر های فشاری این توانایی را دارند که وزن و فشاری را که به کفش وارد می‌شود، به طور دقیق اندازه‌ گیری کنند. در واقع این حسگر ها اطلاعات مفیدی در مورد توزیع وزن در اختیار مخاطبان قرار می دهد و از این راه سلامتی افرادی که از این کفش ها استفاده می کنند همواره مورد سنجش قرار می‌گیرد.

از طرفی حسگر های محیطی در بعضی از کفش ‌ها استفاده می‌ شوند. این حسگرها اطلاعات اطراف و دور و بر کفش مثل آب و هوا یا اقلیم، رطوبت و نور یا صدا و فشار جو را دریافت می کند و درک کاملی از محیط و فضای اطراف کفش بدست خواهد آورد. در حقیقت این حسگر ها برای رسیدن به اطلاعات از فعالیت‌ های وابسته به ارتفاع و محیط اطراف استفاده می کند.

حسگر هایی مثل واحد های اندازه ‌گیری مغناطیسی اینرسیال که از شتاب ‌سنج، ژیروسکوپ و یک مغناطیس ‌سنج برای تحلیل موضوع راه رفتن استفاده می کند.

این کفش ها مجهزند به سیستم‌ های ناوبری ماهواره ‌ای مثلGPS ،GLONASS وGALILEO که جهت به دست آوردن اطلاعات برای رد ‌یابی فرد به کار بهره گیری می ‌شود.

دسته نهایی سنسورها، سنسورهای درونی خود کفش می باشد که داده های درون کفش همچون باتری و حافظه را به کاربر گزارش می‌ دهد.

علاوه بر سنسورهایی که در بالا گفته شد، از هر حسگر یا سنسور دیگری نیز می ‌توان در ساخت و تولید کفش ‌های هوشمند استفاده کرد. به عنوان مثال می‌توان از موتور های حرکتی در کفش استفاده کرد که سایز کفش همیشه مناسب با پای کاربر باشد. درجه و مقدار هوشمند بودن کفش وابسته است به میزان خلاقیت شرکت سازنده و هنوز کفش ‌های هوشمند در اول راه خود قرار گرفته اند.

علاوه بر کفش‌ های ورزشی و یا اسپورت، بعضی از کمپانی ‌ها مثل Zhor Tech، به تولید کفش ‌های هوشمند جهت مصارف صنعتی نیز پرداخته است. از اندازه‌گیری عملکرد ورزشی تا ردیابی موضوعات در رابطه با تناسب اندام  و ارزیابی معیار های سلامتی، کفش هوشمند برای ارائه بازخورد شخصی به کاربران دارای آخرین تکنولوژی در ساخت است. در حقیقت تلاش زیاد و بی وقفه برای مهندسی کردن تولید کفش با فناوری یکپارچه جهت افزایش راحتی و سلامتی بیشتر، باعث به وجود آمدن کفش‌ های هوشمند شد.

بیشتر بخوانید: کسب درآمد از محصولات آموزشی

بلوتوث داشتن کفش های هوشمند

قسمت زیرین این کفش ‌ها غالبا به عنوان قسمتی جهت اتصال به بلوتوث عمل می ‌کنند و می ‌توانند فعالیت یا برنامه خاصی را به یک برنامه هوشمند ارتباط دهند. این کفش ‌ها این توانایی را دارند که به عنوان یک ابزار بسیار هوشمند با تکنولوژی بالا وارد عمل شوند.

الگو ها و مسیر های راه ‌رفتن، دویدن و یا هر گونه فعالیت های ورزشی می‌ توانند با اهداف شخصی و سلامتی ورزشکار تجسم یافته و از طریق اپلیکیشن های موجود در موبایل مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند.

این سری داده ‌ها با استفاده از رویکرد ها و روش های مبنی بر مدل متوالی، رویکرد های مبتنی بر الگو، زیر مجموعه چند بُعدی و یک رویکرد پویا در زمان تقسیم ‌بندی می‌ شوند. به غیر از ضبط سنسور یا حسگر، سیستم ‌های جمع‌ آوری داده‌ ها و اطلاعات غالبا توانایی انتقال مبتنی بر ابر (Cloud) را دارند. داده‌های حسگر خام جهت به دست آوردن اطلاعات  و داده های در ارتباط با استفاده از فیلتر ها، تصحیح رانش یا الگوریتم‌ های مبتنی بر شیب، پردازش می‌ گردند.

موارد کاربرد و استفاده از کفش های هوشمند

شاید در نگاه اول با خود بگویید چه فایده ای دارد که از این کفش ها بخریم وقتی می توانیم کفش های ساده و معمولی خودمان را مثل همیشه استفاده کنیم؟

این کفش ها یک نوع کفش عادی نیستند و با تکنولوژی همراه شده اند و اول از همه دارای جذابیت برای افرادی است که علاقه ی زیادی به تکنولوژی دارند اما به غیر از این موضوع هم این کفش ها به دلیل دارا بودن امکاناتی شگفت انگیز افراد زیادی را به خود جذب می کند.

به طور مثال این کفش ‌های هوشمند می توانند به عنوان جهت ‌یاب عمل کنند و مسیر درست را به صاحبان خود نشان دهند و این یعنی برای نابینایان یک گزینه ی جدید ایجاد شده است. البته در باره چگونگی انجام این کار توسط این کفش تا به امروز توضیحی داده نشده است.

و همانطور که گفته شد این کفش دارای سنسورهایی است که حرکات پاهای کاربران را در هر لحظه تشخیص داده و قدم‌ های افراد را تجزیه و تحلیل کرده و اطلاعات بسیار جزئی و با دقت بالا را ارائه می‌ دهد. این کفش هوشمند همچنین می توانند با اتصال به گوشی هوشمند و رایانه، به یک ابزار و کنترلگر قوی برای موسیقی تبدیل شوند. نا گفته نماند که قیمت این کفش هوشمند در حال حاضر حدودا چیزی برابر با چهار صد دلار است.

علاوه بر موارد استفاده این کفش ‌ها که در بالا تر  گفته  شد که بیشتر برای ارزیابی، افزایش عملکرد و به طور کلی کاربرد های ورزشی از این کفش ها استفاده می شود، به تازگی سایر شرکت‌ های تولید‌کننده کفش هوشمند مثل Zhor Tech، مدل ‌هایی را در خصوص کارگران ساختمانی طراحی کرده‌ است. این کفش ‌ها کفی ایمنی ای دارند که توانایی شمارش گام‌ ها، تشخیص خستگی و ارزیابی وضعیت استقرار بدن را به طور کامل ارائه می دهد. حتی کفی‌ این کفش‌ ها می‌تواند در صورت لغزش یا آسیب، صاحب خود را با هشدار دادن باخبر کنند!

یک کفش دیگر به نام‌ Lechal که در خصوص افراد کم ‌بینا ساخته شده به وسیله شرکت Ducere Technologies  طراحی شده است. سیستم ناوبری این کفش مبتنی بر هاپتیک تعاملی (وابسته به حس لامسه) در کفش و قابلیت ماساژ موضعی به وسیله ویبره انجام می گردد. این ویژگی برای افزایش جریان خود در پا و آرامش فرد کاربرد زیادی دارد. علاوه بر این ها کاربران می‌توانند به راحتی برای راهنمایی به مقصد خود، کفش را از طریق بلوتوث با برنامه Lechal همگام‌ سازی کنند.

چالش ‌ها و آینده ی در انتظار برای کفش ‌های هوشمند

از آنجایی که کمپانی ‌های گوناگون برای ساخت این کفش‌ها به سرمایه‌گذاری و دانش فنی بسیار زیادی نیاز دارند. در حقیقت نیاز به تخصص، مهندسی نوآورانه و منابع مختلف، لازمه ورود به بازار این محصولات است.

علاوه بر چیز هایی که در بالا گفته شد بعضی از موانع اجتماعی برای این مورد نیز وجود دارند. اما مهم این مسئله است که بسیاری از مصرف‌ کنندگان هنوز کفش‌ های هوشمند را به عنوان بخشی از زندگی خود نمی ‌بینند! و یا بهتر است که بگوییم این کفش ها برای آن ‌ها بسیار گران ‌قیمت است. با این حال، با پیشرفت فناوری، این مسائل در آینده حتما تغییر خواهد کرد و درست می شود.

گزارشات تازه نشان می‌دهند که بازار کفش ‌های هوشمند تا سال 2022 با حدود بیست و سه درصد رشد طی چهار سال آینده به طور پیوسته گسترش پیدا خواهند کرد. هم اکنون، شرکت‌ هایی مثل آدیداس و سالومون در حال آزمایش کفش ‌هایی اند که می‌ توانند با بیومکانیک پا (خصوصیات متفاوت پای افراد) سفارش داده شوند.

با کمک کمپانی پوما، آزمایشگاه طراحی دانشگاه ام ‌آی‌ تی (MIT) در حال گسترش و پیشرفت کفش هوشمند فعال بیولوژیکی می ‌باشد که می تواند احساس ما را درک کند، بنابراین می‌ تواند با شرایط بدنی کاربر سازگار شود. شرکت اپل هم در حال طراحی کفش ‌های هوشمندی است که می‌ تواند از آسیب‌ دیدگی و ضربه در پا جلوگیری به عمل آورد.

شرکت ‌های دیگری مانند Sensoria ،Garmin ،Vivobarefoot ،E-Traces ،E-vone و دیگر کمپانی ها با نوآوری ‌های خود در حال شکل دادن به آینده پوشاک ورزشی هوشمند اند. دوران کفش ‌های هوشمند به تازگی آغاز شده، پس بیایید صبوری کنیم و نظاره‌ گر نسل بعدی آن ‌ها ر هر قشر و خانواده ای باشیم.

کفش هوشمند برند نایک

از آن جایی که شرکت نایک در زمینه تولیدات محصولات ورزشی یک کمپانی مطرح و مشهور است پس در این مقاله به صحبت کردن در مورد کفش های هوشمند این شرکت پرداخته ایم. کفش‌ های هوشمند نایک از بهترین کفش‌ های هوشمندی است که تا به امروز وارد بازار شده‌ اند. کفش HyperAdapt از شرکت نایک می تواند شکل و سایز پای فرد را تشخیص دهد. این کفش با استفاده از فشارسنج حس می کند که پای شخص درون کفش قرار دارد یا نه پس از آن سایز پا و شکل پا را شناخته و به طور خودکار کفش را به مناسب‌ ترین شکل و سایز تغییر می‌ دهد. نایک با استفاده از لامپ ال ‌ای ‌دی جلوه‌ ی زیبایی به کفش هایش بخشیده ‌است. کفش می‌تواند زمانی که باتری در سطح پایین قرار دارد به کاربر هشدار دهد و از طرفی نایک توانایی شارژ بی‌سیم را نیز برای کفش‌ های خود فراهم آورده است.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید