جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

اجرای رنگ آمیزی و کاغذ دیواری سقف و دیوار

author منتشر کننده
بدون نظر 7 0
اجرای رنگ آمیزی و کاغذ دیواری سقف و دیوار

برای تغییر دادن طرح‌های فضاهای داخلی از روش‌های مختلفی مانند رنگ آمیزی و کاغذ دیواری سقف و دیوار و ... استفاده می‌کنند. رنگ آمیزی یکی از ساده‌ترین و مبتدی‌ترین روش‌ها برای تغییر فضای داخلی است. بدون تردید هر فضایی بعد از یه مدت به علاوه اینکه تکراری شده نیاز به ترمیم و تعمیر دارد. رنگ آمیزی پوشش ظریفی است که بر روی سقف و دیوار‌ها اجرا می‌شود. کاغذ دیواری یکی از قدیمی‌ترین پوشش‌ها برای تزئین فضای داخلی است. اولین ایده‌ی کاغذ دیواری را چینی‌ها بیان کردند. با ورود روش‌های و نوع های مختلف کاغذ دیواری در کشور‌های اروپایی، در کشور های دیگر نیز گسترش یافته و به عنصر اصلی در تزئین فضاهای داخلی مبدل گشت.

رنگ آمیزی و کاغذ دیواری

ویژگی مصالح رنگ آمیزی و کاغذ دیواری

ویژگی مصالح رنگ آمیزی و کاغذ دیواری عبارتند از: در مورد انتخاب رنگ باید توجه داشته باشیم که رنگ مصرفی سطح مورد نظر را کاملا پوشش دهد. دقت کنید که آستر و رویه رنگ هردو از یک کارخانه خریداری شود. رنگ درجه یک تهیه کنید. دقت کنید که رنگ خریداری شده دارای استاندارد، تاریخ و کد باشد. کاغذ دیواری‌ها دارای طرح‌ها و جنس‌های مختلفی هستند. برخی از آن‌ها پوست طبیعی و برخی دیگراز یک رویه چاپی چسبیده شده بر روی یک لایه آستر تهیه شده است. کاغذ دیواری های مصور گونه از فناوری چاپ بهره می‌گیرند تا طرح های گرافیکی را بر روی سطح بزرگی نمایش دهد. این تصاویر بر روی کاغذ‌های شفاف، مات یا براق چاپ می‌شود.

شناخت ویژگی‌های رنگ و کاغذ دیواری برای اجرای رنگ آمیزی و کاغذ دیواری

شناخت ویژگی‌های رنگ و کاغذ دیواری برای اجرای رنگ آمیزی و کاغذ دیواری یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن دقت شود. همانطور که گفتیم کاغذ دیواری از یک رویه چاپی که بر روی آستری چسبیده شده است تشکیل شده است، لایه رویی به عنوان یک سطح تزئینی عمل کرده و به صورت عمودی بر روی دیوار قرار می‌گیرد. کاغذ دیواری دارای دوام بالا و موجب پنهان کردن نواقص دیوار می شود و  به فضا زیبایی خاصی می‌بخشد. در ساختار رنگ معمولا درصد بالایی تیتان وجود دارد. برخی از شرکت‌ها، چسب چوب و مل را با رنگ مخلوط می‌کنند و کیفیت رنگ را پایین میاورند. قوطی های رنگ دارای شماره ای هستند که زمان تولید رنگ و اینکه رنگ چگونه تولید شده است را بیان می‌کند. محتوای ظروف رنگ را بر اساس حجم بیان می‌کنند، نه بر اساس وزن و جرم آن.

رولوه فضا قبل از رنگ آمیزی و کاغذ دیواری

رولوه فضا قبل از رنگ آمیزی و کاغذ دیواری اهمیت ویژه‌ای دارد. برای اندازه گیری دقیق در هنگام کار رنگ، چیزی که مهم است این است که بدانید چگونه اندازه گیری‌های خود را به درستی و دقیق انجام دهید. ارتفاع هر یک از دیوار ها، از سقف به کف را، بر حسب متر اندازه گیری کنید. بعد از دستیابی به طول و عرض مساحت دیوار را بدست آورید. همان مراحل را برای در ها و پنجره ها نیز انجام دهید و مساحت آن‌ها را از مساحت کل کم کنید. برای نصب کاغذ دیواری به این به این رقم 10 درصد برای ضایعات، زهوار و جفت کردن اضافه کنید. پس از اندازه گیری دیوار ها به انتخاب نوع کاغذ دیواری  برای سطح از نظر ابعاد، جنس و بافت می پردازیم.

انتخاب ابزار مناسب برای رنگ آمیزی و کاغذ دیواری

انتخاب ابزار مناسب برای رنگ آمیزی و کاغذ دیواری کردن یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها است. برای اینکه نتیجه کار شما بی نقص و تمیز باشد باید سطح مورد نظر شما قبل از انجام رنگ آمیری یا کاغذ دیواری کاملا تمیزو کلیه ترک‌ها، سوراخ ها و.. با بتونه از بین برود. ابزار و تجهیزات رنگ آمیزی عبارت است از : کاردک، سنباده، چسب کاغذی، نردبان، قلم موی مقاشی، غلتک نقاشی، سطل پلاستیکی، سینی غلتک، دسته غلتک. برای نصب کاغذ دیواری باید ابزار مخصوص خودش را داشت که شامل ابزار های اندازه گیری، ابزار پخش کننده، مسطح کننده و برش دهنده می‌باشد، مانند: کاتر برای برش کاغذ دیواری‌ها، متر، همزن برای مخلوط کردن چسب با آب، قلم مو برای پخش کردن چسب پشت کاغذ دیواری، دستمال برای تمیز کاری، سطل مدرج، قیچی برای برش کاغذ دیواری، کاردک پلاستیکی برای خارج سازی حباب‌های زیر کاغذ دیواری، میز کاغذ دیواری، چسب کاغذ دیواری و روغن الیف به منظور زیرسازی سطح دیوار.

ویژگی دیوار و سقف مبنا مناسب برای رنگ آمیزی و کاغذ دیواری

ویژگی دیوار و سقف مبنا مناسب برای رنگ آمیزی و کاغذ دیواری عبارتند از: در این مرحله ابتدا دیوار را بررسی می‌کنیم. دیوار ها از نظر جنس سطوح متفاوت هستند، مانند: سطح نقاشی شده، سطح گچی، سطح کاغذ دیواری قدیمی و.. با توجه به ویژگی هر سطح آن را برای اجرای کاغذ دیواری آماده نموده تا شرایط پذیرش رنگ و کاغذ دیواری را داشته باشد. دیوار مورد نظر باید فاقد رطوبت، ترک های عمیق، آثار بجا مانده از میخ و هر عنصر زائد دیگری که کار را مختل کند، باشد. هنگامی زیرسازی به دقت انجام شود و سطح صاف و یکدست باشد، رنگ و کاغذ دیواری بدون هیچگونه مشکلی بر روی سطح مورد نظر قرار گرفته و به مرور زمان پوسته پوسته و جدا نمی‌شود.

اجرای زیرسازی قبل از رنگ آمیزی و کاغذ دیواری

اجرای زیرسازی قبل از رنگ آمیزی و کاغذ دیواری مرحله مهمی در اجری کار است. شستن، تمیز کردن، سنباده کشیدن، صاف و هموار شدن دیوار، دوام و ماندگاری و زیبایی کار را تضمین می‌کند. قبل از هر کاری دیوار را بازبینی کردهف کلیه آسیب های آن را تعمیر کرده و لکه های موجود را پاک کنید. مهم ترین ماده در این مرحله از کار بتونه است که به منظور برطرف کردن ترک سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرد. بتونه را روی ترک ها و سوراخ ها با استفاده از کاردک پخش می کنیم، صبر می کنیم تا خشک شود. مرحله بعد سنباده میزنیم، سپس روی آن یک دست آهار بزنید. آهار همان چسب رقیق شده است اما گاهی مواد خاصی به آن اضافه می‌کنند. این لایه کمک می‌کند که کاغذ دیواری به صورت کامل به دیوار بچسبد. اگر دیوار آهار زده نشود، رنگ و کاغذ دیواری به طور یکنواخت خشک نخواهد شد و یکدست روی دیوار نمی‌ماند.

ساخت و روش بتونه کاری قبل از رنگ آمیزی و کاغذ دیواری کردن

همانطور که در عنوان های قبل توضیح داده شد ساخت و روش بتونه کاری قبل از رنگ و کاغذ دیواری کردن در کار نهایی بسیار تاثیر گذار است. بتونه خمیر سفتی است که پس از قرار دادن روی محل باید با کاردک کاملا صاف شود که نیازمند به دقت بالایی است. ماده اصلی تشکیل دهنده بتونه، مل یا همان گل بتونه است. مل، کربنات کلسیم است که رنگ سفید مایل به کرم دارد. بتونه دو نوع است: 1- بتونه روغنی برای دیوار هایی که رنگ روغنی دارند. 2- بتونه پلاستیکی برای دیوار‌هایی که رنگ پلاستیک دارند. مواد لازم برای تهیه بتونه آب، تینر، رنگ روغنی براق، پودر بتونه و روغن بتونه هست. در یک ظرف رنگ مخصوص بتونه را ریخته و به آن مل ضافه کنید و بعد مقداری آب سرد به ان اضافه کنید. اگر می‌خواهید بتونه ای بسازید که ترک نخورد، مقداری شکر و سفیدع تخم مرغ را به آن اضافه کنید تا هم محکم شود و هم ترک نخورد.

تهیه رنگ و کاغذ دیواری برای رنگ آمیزی و  کاغذ دیواری کردن

تهیه رنگ و کاغذ دیواری برای رنگ آمیزی و  کاغذ دیواری کردن حائز اهمیت است. مادر رنگ‌ها رنگ هایی هستند که به رنگ سفید معمولی برای تولید انواع رنگ اضافه می‌شود. تهیه رنگ پلاستیک، کاربرد: سقف فضاهای داخلی غیر از سر.یس بهداشتی و حمام، کیفیت: دارای سه درجه است. درجه 1، درجه 2 و درجه 3. حلال: آب. ایجاد سطح سفید خالص: آب را با لاجورد ترکیب نموده و به رنگ اضافه می‌کنیم. تنظیم غلظت رنگ: قلم را هنگامی که در رنگ می‌زنیم، باید رنگ از روی قلم مو چکه کند. غلتک: باید از نوع مناسب برای رنگ پلاستیک باشد و باید بزرگ ترین اندازه غلتک را داشته باشد. دارای پرز های بلند بوده و رنگ زیادی را به خود بگیرد، زیرا سطح سقف رنگ زیادتری نسبت به دیوار لازم دارد.

روش اجرا با غلتک و چسب برای رنگ آمیزی و کاغذ دیواری کردن

روش اجرا با غلتک و چسب برای رنگ آمیزی و کاغذ دیواری کردن به این صورت است که قبل  از استفاده از غلتک باید گرد و غبار روی سطح را بگیریم. غلتک را به رنگ اغشته کرده و روی قسمت دندانه دار سینی می‌کشیم تا رنگ‌های اضافه آن را بگیرد. غلتک را به صورت رفت و برگشت روی سطح می کشیم تا کاملا رنگ بگیرد. در نصب کاغذ دیواری برای اینکه خطاها به حداقل برسد باید کار را از جایی شروع کنیم که دید کمتری دارد. هنگام نصب کاغذ دیواری در اطراف درها و پنجره‌ها همیشه طول کاغذ را 1 تا 2 سانتی متر بیشتر می‌گیریم. اکنون کاغذ دیواری‌های را بر اساس طول دیوار ها + 10 سانتی متر بیشتر برش دهید و روی میز مخصوص بگذارید سپس پشت کاغذ دیواری هارا به چسب آغشته کرده با استفاده از قلم مو پخش می‌کنیم. حال کاغذ را از سمتی که چسب خورده است روی هم قرار می‌دهیم، دقت کنید که چروک نشود. از نردبان بالا رفته و کاغذ دیواری را آهسته باز کرده و به از سقف به صورت تراز نگه دارید و بسیار اهسته با استفاده از کاردک از بالا به سمت پایین روی آن بکشید. در صورت اضافه بودن کاغذ دیواری با قیچی آن‌را برش دهید.

رنگ روغنی و کاغذ دیواری‌های طرح دار برای رنگ آمیزی و کاغذ دیواری

توضیح رنگ روغنی و کاغذ دیواری‌های طرح دار برای رنگ آمیزی و کاغذ دیواری به این صورت است که رنگ روغنی با تینر رقیق می‌شود. در مکان‌های مرطوب، سقف‌ها را نیز علاوه بر دیوار ها باید روغنی کرد. به راحتی با دستمال پارچه ای نمناک، پاک و تمیز می‌شود. خاصیت پوشانندگی بسیار خوبی دارد و از انعطاف بالایی برخوردار است. شفاف و درخشنده است. برای رقیق نمودن رنگ‌های روغنی از تینر های روغنی استفاده می‌شود. کاغذ دیواری‌های طرح‌های مختلفی دارند مانند نقش های عمودی که پرکاربرد ترین نوع کاغذ دیواری است. در این نوع کاغذ دیواری نقشی برای جفت کردن وجود ندارد. نقش‌های مورب در فاصله یکسانی از سقف و در فواصل منظم قرار می گیرند. نقش هلی هندسی نیز در فواصل منظم در عرض کاغذ تکرار می شوند. نقش‌های مخملی الیاف ریزی بر روی سطح خود دارند که جنبه تزئینی دارد و بافت نرمی دارد.

نکات ایمنی در رنگ آمیزی و کاغذ دیواری

نکات ایمنی در رنگ آمیزی و کاغذ دیواری وجود دارد که حتما باید آن‌ها را رعایت کرد. در هنگام رنگ آمیزی یکی از خطرات مهم خطر اشتعال و آتش سوزی است. تمام رنگ‌های کایع، رزین، و حلال ها دارای ماده آتش زا هستند که باید حتی از روشن کردن آتش جلوگیری کرد. در هنگام رنگ آمیزی از هواکش استفاده شود. در ساعات پایان کاری کلیه زباله‌ها و مواد آتش زا تخلیه و از محل دور شود. حتما اطمینان حاصل کنید که برق همه سیستم های الکتریکی کوجود در سقف قطع باشد. سیم‌های لخت را حتما با نوار چسب مخصوص بپوشانید. هنگام بالا رفتن از نردبان از پایداری آن اطمینان حاصل کنید. در کلیه مراحل از مواد و مصالح و تجهیزات در کارگاه به دقت مواطبت نمایید و از همه مهم‌تر دفع ضایعات و زباله های خود را با برگرداندن ضایعات به چرخه بازیافت انجام دهید.

تمیز کاری بعد از رنگ آمیزی و کاغذ دیوار کردن

تمیز کاری بعد از رنگ آمیزی و ماغذ دیواری کردن انجام می‌گیرد. در هر مرحله باید آثار رنگ یا چسب بجا مانده پاک شود. ابزار استفاده شده برای رنگ آمیزی، اگر آغشته به رنگ هایی که پایه شان آب است، می‌باشد با آب و صابون و اگر رنگ‌ها پایه شان حلال عای متفاوت است از حلال مناسب استفاده شود، کاملا شستشو داده و سپس خشک نمایید. باقی مانده رنگ در برس را با شانه مخصوص سیمی پاکسازی نمایید . از جایی آویزان کنید تا خشک شود. پس از پایان کار باید سطوح رنگ آمیری نشده کاملا تمیز شده و تمامی قسمت‌های مجاور محل کار شده، مانند دیوار ها یا سقف‌ها، لوازم بهداشتی و شیشه ها را پاک کرد، همچنین سایر قسمت هارا با محلول مناسب بدون صدمه زدن و خراش برداشتن، از لکه‌ها و ذرات رنگ یا چسب پاک کرد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید