جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

روش هایی ساده و کاربردی برای دستیابی به اهداف

author منتشر کننده
نظرات (1) 5 0
روش هایی ساده و کاربردی برای دستیابی به اهداف

همه افراد در زندگی خود دارای اهدافی هستند که طبعا دوست دارند به آن‌ها دست یابند. اما ممکن است این سوال برایشان پیش آید که برای نیل به این اهداف چه کاری باید انجام دهیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که برای رسیدن به این اهداف قطعا ترفندها و روش‌هایی وجود دارد که باید از آن‌ها بهره گرفت تا به موفقیت رسید. مقاله پیش رو سعی در معرفی روش‌های ساده ولی در عین حال کاربردی برای دستیابی به اهداف دارد پس اگر شما هم دوست دارید این ترفندها را بیاموزید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

اهداف درستی انتخاب کنید

یکی از بزرگ‌ترین عاملی که موجب ناکامی افراد در رسیدن به اهدافشان می‌شود این است که نمی‌دانند چگونه باید هدفی را برای خود انتخاب نمایند. چنانچه افراد قادر نباشند به درستی هدفی را برای خود انتخاب نمایند، تمام زحماتی که در راه نیل به اهدافشان متحمل شده‌اند به هدر خواهد رفت و یا به نتیجه‌ای که مورد انتظارشان است نخواهند رسید. در این حال ممکن است این سوال که چرا برخی افراد به اوج موفقیت می‌رسند و بعضی دیگر در همان پله اول می‌مانند به ذهنشان خطور کند. در پاسخ به این سوال آن‌ها باید گفت موفقیت در زندگی بدون داشتن برنامه‌ریزی حساب شده حاصل نخواهد شد. بهترین راهی که می‌توان از طریق آن به موفقیت دست یافت، تعیین اهداف و پس از آن برنامه‌ریزی و تلاش برای دستیابی به آن‌هاست. اهدافی که انتخاب می‌کنید باید واقعی بوده و قابل دستیابی باشند. افزون بر این باید به گونه‌ای تعیین شوند که با ظرفیت‌ها و توانایی‌های فردی‌ای که دارید تناسب داشته باشد چرا که اگر آرزوهای خیلی بلند پروازانه داشته باشید این امکان وجود دارد که پس از مدتی از رسیدن به آن‌ها ناامید شده و حتی با شکست مواجه شوید. برای رسیدن به هدف نهایی خود که ممکن است گرفتن یک پست جدید باشد یا کسب موفقیت مالی و یا پرداخت قرض و بدهی و .... نخست بایستی یک طرح و برنامه داشته باشید. رعایت این اصل خیلی مهم مشخص می‌کند که چگونه باید به اهدافی که دارید برسید و به انسانی موفق تبدیل شوید.

اهداف

بیشتر بخوانید: 8 ترفند برای ایجاد تغییر اساسی در زندگی

برای دستیابی به اهداف خود برنامه‌ریزی کنید

قطعا دلیل انتخاب هدف توسط هر فردی این است که به آن دست یابند. این افراد باید بدانند که برنامه‌ریزی راهی برای رسیدن به هدفی است که سعی در رسیدن به آن دارند. به جرات می‌توان گفت که برنامه‌ریزی یکی از مهم‌ترین عوامل رسیدن به اهداف است. پس پیشنهاد می‌کنیم که یک لیست تهیه کنید، لیستی که در آن همه کارهایی که سبب نزدیک شدن شما به اهدافتان می‌شود ذکر شده باشد. پس از آن باید آن‌ها را اولویت‌بندی کرده و از مهم‌ترین‌ها شروع به انجام دادن نمائید. این‌که برای خود هدفی تعیین کنید مهارت بسیار مهمی است چرا که بسیاری از افراد موفق جهت کمک به افزایش انگیزه و موفقیت خود، از آن بهره می‌برند. در حقیقت با تعیین هدف بهتر می‌توانید بر جزئیات تکمیل یک کار تمرکز نمائید و از تمام ابزارهایی که برای به انجام رساندن هدفتان مورد نیاز می‌باشند بهره بگیرید. در حقیقت باید گفت که هدف از برنامه‌ریزی این است که از وقت و زمانی که دارید به درستی استفاده کنید. برنامه‌ریزی به زندگی‌تان جهت می‌دهد. این امر بالاخص در مواقعی که زمان کمی دارید ولی کار زیادی برای انجام دادن دارید اهمیتی دو چندان پیدا می‌کند و بیشتر خود را نشان خواهد داد.

هدف بزرگ خود را به اهداف کوچکتر تقسیم کنید

فرض کنید هدف شما این است که در یک روز کاری پول بیشتری به دست آورید. ممکن از خود بپرسید که برای رسیدن به این هدفی که دارم باید چه اقداماتی انجام دهم؟ در پاسخ به این سوال شما باید گفت که شما بایستی نسبت به شغلی که دارید مسئولیت بیشتری داشته باشید و عاقلانه تصمیم­‌گیری کنید. نخستین بار هیچ اتفاقی نخواهد افتاد مگر این‌که این کار را تکرار نمائید. حال این سوال پیش می­‌آید که چگونه می‌توان عاقلانه تصمیم‌گیری کرد؟ پاسخ این سوال این است که شما در عین این‌که خود را در شرایط تصمیم‌گیری قرار می‌دهید باید یک چارچوب ذهنی درستی هم داشته باشید تا بتوانید آن را به انجام برسانید. مثلا اگر شما می‌خواهید یک کتاب حجیم را مطالعه کنید چنانچه آن را به بخش‌های کوچکتری تقسیم کنید و زمانی را برای مطالعه چند صفحه از آن اختصاص دهید مطالعه کل کتاب را طی چند روز به اتمام خواهید رساند. به عنوان مثالی دیگر فرض کنید که می‌خواهید برای حفظ سلامتی خود هر روز پیاده‌روی کنید. اگر روز اول مدت زمان به نسبت زیادی را پیاده‌روی کنید قطعا خسته می‌شوید و روزهای دیگر تمایلی به انجام آن نخواهید داشت ولی اگر روز اول به مدت 15 الی 20 دقیقه پیاده‌روی کنید و هر روز چند دقیقه بیشتر از روز قبل پیاده روی کنید قطعا خسته نخواهید شد و تمایل بیشتری برای انجام پیوسته آن خواهید داشت.

به قول شاعر بزرگمان سعدی که فرموده است"رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود ... رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود."پس در حالت کلی این‌که از چیز کوچک آغاز کنید و پیوسته آن را به انجام برسانید بهتر است از این‌که از کار بزرگی شروع کنید که حتی برایتان قابل پیش‌بینی هم نباشد و خود هم ندانید که چه می‌شود.

برای از میان برداشتن موانعی که بر سر راه رسیدن به اهداف شما قرار دارند برنامه‌ریزی کنید

مسلما هیچ فردی برای باختن و شکست خوردن برنامه‌ریزی نمی‌کند. اما متاسفانه هستند افرادی که اجازه می‌دهند برخی از موانع بر سر راه موفقیشان قرار گرفته و آن‌ها را از ادامه راه منصرف نماید. برای این‌که این موانع را از سر راه موفقیت خود بردارید باید برنامه‌ریزی کنید. مثلا فرض کنید که تصمیم می‌گیرید هر روز صبح به کوهنوردی بروید. اما پس از مدتی به این نتیجه می‌رسید که در طول روز کارهای مختلفی دارید که باید آن‌ها را انجام دهید. در حقیقت کارهای روزمره مانعی را برای رفتن شما به کوهنوردی ایجاد می‌کند. برای اینکه این مانع را بردارید ابتدا لیستی از کارهایی را که قرار است در طول روز انجام دهید تهیه کنید. سپس برای هریک از آنها اولویت قرار دهید. یک روز قبل از این‌که به کوهنوردی بروید سعی کنید کارهای مهمی را که قرار است فردای آن روز انجام دهید به انجام برسانید. در این صورت راحت‌تر می‌توانید به کوهنوردی بروید در حالی‌که کارهای مهم روزانه خود را هم انجام داده‌اید.

اهداف

بیشتر بخوانید: با این نکات ساده به بمب انگیزه تبدیل بشین

هر روز برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنید

این را به یاد داشته باشید که هرگاه در مسیر رسیدن به اهدافی که دارید شکست بخورید و پس از آن کنار بروید و تسلیم شوید هرگز به هدفی که دارید دست نخواهید یافت. تا زمانی‌که به تلاش، بهبود و اقدام خود ادامه دهید موفقیت از آن شما خواهد بود و به هدفی که دارید دست خواهید یافت. افرادی که به هدف خود دست یافته‌اند افرادی پایدار بوده‌اند که هرگز تسلیم نشده‌اند. تصمیم گرفته‌اند که شکست‌ها و مشکلاتی که داشته‌اند را به بازخورد تبدیل نمایند و از آن‌ها به عنوان درسی برای پیشرفت و بهبود خود بهره ببرند. از سوی دیگر افرادی که ناموفق بوده‌اند هنگامی که با مشکلات و چالش‌ها روبرو می‌شده‌اند بهانه گرفته و تسلیم میشده‌اند. بنابراین می‌توان گفت که جهان هستی قوانینی دارد که اگر آن‌ها را بشناسید می‌توانید با امید و ایمان بیشتری تلاش خود را در راه نیل به اهدافی که دارید عملی کنید. پس به شما توصیه می‌کنیم با شناخت این قوانین در راه رسیدن به اهدافی که دنبال می‌کنید تلاش کنید. این قوانین را به کار بگیرید تا به هدف و آرزویی که دارید دست یابید. پس بدانید که:

دنیا در مقابل هیچ، به شما هیچ تحویل خواهد داد، پس راه رسیدن به اهداف تلاش واقعی است.

بزرگترین شکست‌ها و حسرت‌هایی که یک فرد می‌تواند در زندگی داشته باشد، تلاش نکردن و ادامه ندادن است.

تلاش کنید، تکرار نمائید، شکست را تجربه کنید و دوباره برخیزید و ادامه دهید. واضح است که این‌گونه زیستن دشوار است اما خوبی کار به همین سختی‌هاست که هر کسی دقیقا نمی‌تواند طعم موفقیت را بچشد.

برای دستیابی به اهداف انگیزه‌ی خود را حفظ کنید

همه انسان‌ها گاهی با تردید، ترس و بی‌انگیزگی رو به رو می‌شوند. اما باید گفت که در نهایت چیزی که موفقیت یا شکست یک فرد را تعیین می‌نماید توانایی او در حفظ انگیزه در موقعیت‌های شکست است. همیشه به یاد داشته باشید که خود شکست هم می‌تواند آغازی برای موفقیت باشد و هرکسی ممکن است در راه رسیدن به اهدافی که دنبال می‌کند با شکست مواجه شود. این را هم به خاطر بسپارید که تنها افرادی می‌توانند به آرزوهای خود دست یابند که شکست را می‌پذیرند و سعی می‌کنند با حفظ انگیزه خود آن را جبران نمایند. پس اگر شما هم در راه رسیدن به اهدافی که دارید شکست خورده‌اید و همین امر موجب شده است انگیزه خود را از دست بدهید برای به دست آوردن مجدد آن، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید.

افکار خود را ثبت نمائید

ضرورتی برای هدف‌های خود تعیین کنید و باور داشته باشید که می‌توانید با حفظ انگیزه به موفقیت دست یابید.

موانعی که ممکن است در مسیر پیشرفتتان وجود داشته باشد از میان بردارید.

تمام تلاش خود را کنید تا در همان ابتدای روز، موفقیتی هر چند کوچک برای خودتان فراهم نمائید.

سعی کنید انگیزه‌های درست خود را شناسایی کنید و فقط آن ها را حفظ کنید.

از انجام کارهایی که با اهدافتان همخوانی ندارند پرهیز کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. ممنونم بسیار مختصر و مفید روشهای ساده برای موفقیت را شرح دادید

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید