جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

روش های آسان مقابله با اهمال کاری

author منتشر کننده
نظرات (1) 9 0
روش های آسان مقابله با اهمال کاری

منظور از اهمال کاری چیست؟

اهمال كاری (procrastination) یعنی کارهای مهم زندگیمان را به تأخیر بیاندازیم. مثلا کارهایی که اولویت ما نیستند و اهمیت کمتری در زندگیمان دارند مثل بازی یا سرگرمی، تماشای یک فیلم و برنامه تلوزیونی یا بیرون رفتن از خانه فقط برای تفریح را به انجام کارهای بسیار مهم و سرنوشت ساز زندگیمان ترجیح بدهیم.

در این صورت فکر می‌کنیم که داریم کارهایمان را به زمان بهتری موکول می‌کنیم به عبارتی به خود می‌گوییم شاید فردا روز بهتری باشد.

ولی چرا این روز طلایی که قرار است تمام این اتفاقات رخ بدهد نمی‌آید؟

چرا هیچ شنبه‌ای با شنبه‌ی دیگر فرقی نمی‌کند؟

در واقع وعده فردایی بهتر برای انجام کارها یه دروغی است که به خود می‌گوییم تا از انجام مسئولیتمان شانه خالی کنیم.

بیشتر بخوانید: چگونه باهوش تر شویم

چرا اهمال کاری می کنیم؟

اهمال کاری دلایل مختلفی دارد که به چند مورد شایع و معمول آن اشاره می‌کنیم:

1) ترس از اشتباه کردن و شکست خوردن

2) ترس از مورد انتقاد قرار گرفتن

3) کمال گرایی، یعنی می‌خواهیم کارهایمان از همان شروع بدون عیب و نقص باشند و گرنه اصلا شروع نمی‌کنیم.

4) انعطاف پذیری کمی داریم و کارهایی که دوستشان نداریم ولی برای رسیدن به هدف ضروری هستند انجام نمی‌دهیم.

5) لذت جویی و راحت طلبی

اهمال کاری

راه های مقابله با اهمال کاری

تا هنگامی كه عادت های جدیدی در خودمان ایجاد نکرده ایم و عادت های مخربی مانند اهمال كاری را از زندگیمان بیرون نکرده ایم نباید منتظر نتایج متفاوتی باشیم. اهمال كاری عادتی است كه در طول سال ها در درون ما ریشه كرده است باید آرام و به طور پیوسته آن را از خود دور كنیم.

با این حال اهمال کاری امری است که با مقابله و کار کردن بر روی آن می‌توانید آن را به کم ترین حد برسانید و از زندگی تان بیرون بیندازید.

برای مقابله با اهمال کاری فقط پنج دقیقه انجامش بده

یکی از دلایل اهمال کاری فکر کردن به این است که باید زمان زیادی صرف کنیم و کارهای زیادی انجام دهیم. فکر کردن به این موضوع ما را می‌ترساند و باعث می‌شود انجام کارامری غیرممکن بنظر برسد. به همین دلیل دائم آن را به تاخیر می اندازیم و هرگز  شروع نمی‌کنیم.

اما راه نجات این است که تنها به اولین قدم فکر کنیم و نگران بعد نباشیم.

اما چگونه باید اولین قدم را برداریم؟ شاید بارها در ذهن خود تصمیم گرفته ایم که کاری را انجام دهیم ولی انرژی لازم را برای شروع آن نداشتیم و مثل همیشه آن را به تاخیر انداخته ایم زیرا مشکل اصلی ذهن در شروع کردن یک کار است نه ادامه دادن آن. در این صورت به خود بگویید فقط 5 دقیقه از این کار را انجام می دهم. وقتی قسمت کوچکی از کار را شروع کردید و آن را به پایان رساندید انگیزه شما برای شروع کردن و به پایان رساندن قسمت بعدی کارتان بیشتر می‌شود و همینطور مرحله به مرحله پیش می‌روید تا کار به اتمام می‌رسد و متوجه می‌شود آنقدر ها که فکر می‌کردید سخت و طاقت فرسا نبوده. این باعث می‌شود که در وجود شما یک حس رضایت و خشنودی از انجام بخشی از اون کار به وجود آید که همان حس باعث می‌شود انگیزه بیشتری برای تکمیل کردن کارهایتان داشته باشید.

برای مقابله با اهمال کاری چشم اندازی مثبت داشته باشید

برای مقابله با اهمال کاری نیاز داریم دلیل و چرایی انجام هر کاری را بدانیم. به همین خاطر یکی از هنرهای مهم انسان این است که بتواند نتایج کار و فعالیت خود را به خوبی پیش بینی کند. پس آینده نگری روشن و واضحی داشته باشید برای هرکار و فعالیتی که انجام می‌دهید یک تصویر و چشم انداز مثبت داشته باشید این باعث که انگیزه شما برای انجام آن کار روز به روز بیشتر شود برای مثال اگر کاری را که می‌خواهید انجام دهید، ورزش کردن باشد تصویر اندام مناسب و ایده التان را هر روز در ذهنتان مرور کنید تا انرژی تان برای ورزش کردن دو چندان شود. هر چقدر تصویر ذهنی شما از چیزی که می‌خواهید دقیق تر باشد انگیزه تان برای انجام کارهایی که باید در راستای آن انجام بدهید بیشتر می شود و انجام آن کار برایتان آسان تر می‌شود، بدون شک همه چیز بستگی به میزان توجه شما دارد.

برای مقابله با اهمال کاری اولویت بندی کنید

یکی از راه های شما برای رهایی از اهمال کاری این است که کارهایتان را به طور صحیح اولویت بندی کنید.

اصل اولویت بندی خیلی مهم است زیرا اگر بیشتر روز خود را به انجام کارهای جزئی بپردازید و کار سخت تر را به بعد موکول کنید به در ادامه روز نیز به سراغ آن کار نخواهید رفت. برای آنکه کارهای اصلی خود را به موقع انجام دهید باید از خود بپرسید مهم ترین و ارزشمند ترین کارهای امروز من کدامند بدون شک پاسخی برای این سوال خواهید داشت و وقتی جواب پرسش را یافتید بدون اتلاف وقت شروع به انجام کارها کنید.اگر صبح خود را با انجام ارزشمند ترین کار خود آغاز کنید به تدریج می‌توانید بر اهمال کاری و تنبلی غلبه کنید.

برای مقابله با اهمال کاری به خود پاداش دهید

بعد از اینکه کاری را که در مورد اهمال کاری کرده بودید را استارت زدید از خودتان قدردانی کنید فعالیتی که دوست دارید را انجام بدهید و از باقی وقت خود لذت ببرید این باعث می شود که شما در روز بعد نیز انرژی و اشتیاق کافی برای ادامه فعالیتتان را داشته باشید.

فقط کافی است از خودتان بپرسید بعد از انجام این کار برای رفع خستگی و تقویت انگیزه خود چکار کنم؟

اگر هر روز در جهت هدف حرکت کنیم و چند تا هدف سخت و مهم داشته باشیم خسته و کسل  میشویم. بعضی وقت ها برای هدفتان هیچ کاری نکنید و خستگی تان را رفع کنید و به تفریح بروید و لذت ببرید. فکر، جسم و روح باید به روز شوند. پس برای به روز رسانی خودتان وقت صرف کنید.

برای مقابله با اهمال کاری با ترس از شکست روبرو شو

یکی دیگر از راه های پشت سر گذاشتن با اهمال کاری رو برو شدن با ترس هایتان است. شکست یعنی چه؟ شکست تنها هنگامی به راستی شکست است که از آن درس نگیرید. شرکت‌های بزرگ بسیاری از جمله فیسبوک بار ها شکست خورده‌اند. ترس از شکست از آنجا ریشه می‌گیرد که ما بدترین نتیجه را تصور می‌کنیم، اولین قدم این است که بدانید از چه چیزی می‌ترسید مثلا اگر از شکست خوردن می ترسید از خود بپرسید بدترین اتفاقی که ممکن است بیفتد چیست؟ یا چه چیزی را از دست خواهم داد؟ میبینید که بیشتر ترس هایتان ساخته ذهن شما هستند و وجود خارجی ندارند بنابراین شروع کنید و مطمئن باشید که چیزی را از دست نمی دهید.

اگرچه ممکن است اهمال کاری چیزی نباشد که بتوانید کاملاً از آن اجتناب کنید، اما دانستن دلایلی که باعث به تعویق انداختن کارهایتان می‌شوید و چگونگی غلبه بر این تمایلات می‌تواند به شما کمک کند. با اجرای این استراتژی ها، در می‌یابید که شروع کردن کارهای مهمتان از همیشه در ترس و اظطراب بسر بردن و خود را برای اهمال کاری ها سرزنش کردن خیلی آسان تر است.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. خیلی خوب بود مخصوصاً اون قسمت که گفته بود فقط پنج دقیقه وقتتون رو برای انجام کاری که می خواهید به بعد موکول کنید اختصاص بدهید. به نظرم خوب جواب بده.

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید