جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

رونمایی شیائومی از غول جدید خود؛ شیائومی 13 الترا

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
رونمایی شیائومی از غول جدید خود؛ شیائومی 13 الترا

شیائومی 13 الترا، گوشی هوشمند ابر دوربینی است که با آن سازنده چینی، سرانجام می‌خواهد بالاتر از رقیب خود سامسونگ قرار بگیرد. گویا از همان آغاز ساخت، به دوربین این تلفن هوشمند، توجه ویژه‌ ای شده است که دارای ترکیب حسگر منحصر به فردی است که آن را بهترین پکیج برای سال 2023 قرار می دهد. اما آیا این ویژگی ها برای یک گوشی پرچمدار کفایت می کند؟
شیائومی از همکاری خود با لایکا به بهترین شکل استفاده می‌کند و شیائومی 13 الترا جدید، ترکیبی از دو شرکت و بهترین عرضه فنی آن‌ها تاکنون است. شیائومی عناصر کلیدی خود را در طراحی دوربین بر اساس سری دوربین M لایکا بنا کرده است.

نکات مثبت گوشی:

دوربین بسیار خوب و قابل انعطاف

طراحی جدیدتر و جسورانه

عملکرد عالی با Snapdragon 8 Gen 2

USB 3.2  

نکات منفی گوشی:

نرم‌افزارهای اضافی در MIUI 14

قیمت (احتمالی) زیاد آن.

ریز مشخصات گوشی شیائومی 13 اولترا

تاریخ معرفی و عرضه:

معرفی 18 آوریل 2023 / عرضه: 21 آوریل 2023

سیستم‌عامل:

اندروید 13 – رابط کاربری  MIUI 14

ابعاد:  

163.2 در 74.6 در 9.1 میلی‌متر

وزن:

227 گرم

جنس پشت و جلو:

(پشت چرم / جلو شیشه ای گوریلا گلس ویکتوس)

رنگ:

مشکی – زیتونی و سفید

ابعاد و نوع نمایشگر:

6.73 اینچ - LTPO3 AMOLED با 120 هرتز

رزولوشن:

1440 در 3200 پیکسل با نسبت 89.5 درصد نمایشگر به بدنه

حداکثر روشنایی:

1300 نیت (HBM) - 2600 نیت (Peak)

تراشه:

Qualcomm  SM8550-AB Snapdragon 8Gen 2 – 8 هسته ای

پردازنده گرافیکی:

آدرنو 740

رم و حافظه:

256 گیگابایت / 12 گیگابایت رم - 512 گیگابایت / 16 گیگابایت رم - 1ترابایت / 16 گیگابایت رم

درگاه کارت حافظه:

ندارد

دوربین پشت:

4 دوربین (دوربین اصلی 50.3 مگاپیکسل – اولتراواید 50 مگاپیکسل – تله فوتو 50 مگاپیکسل – تله فوتو میکروسکوپی 50 مگاپیکسل) – 8K

دوربین جلو:

32 مگاپیکسل 1080p

- باتری 5000 میلی آمپری لیتیومی 90 وات + شارژ معکوس بی سیم 10 وات

- جک 3.5 میلی متری:

ندارد

- پشتیبانی از 5g:

دارد

- دو سیمکارته نانو

رونمایی شیائومی از غول جدید خود؛ شیائومی 13 الترا

مختصری از گوشی شیائومی 13 اولترا

شیائومی 13 الترا یک تلفن هوشمند عالی و جامع است که تنها چند نقطه ضعف در نرم ‌افزار دارد. در عوض آن، این گوشی هوشمند بر پایه قدرتمندترین سیستم دوربینی قابل تصور و حرفه ای در یک تلفن همراه ساخته شده است.

با این حال، هزینه بالای خود را خواهد داشت. Xiaomi 13 Pro با 256 گیگابایت حافظه در اروپا به قیمت 1،299 یورو (حدود 1400 دلار) عرضه شده است. با توجه به این موضوع، می‌توانید حداقل 200 تا 400 یورو را برای مدل Ultra انتظار داشته باشید، به خصوص اینکه Xiaomi تنها Ultra 13 را با حافظه 512 گیگابایت فقط در اروپا راه‌ اندازی می‌کند. در چین، نسخه های 256 گیگابایت و 1 ترابایت نیز عرضه می شوند.

شیائومی 13 الترا تقریباً مشابه با طراحی شیوه Xiaomi 12S Ultra با لنز غول‌پیکر در پشت دستگاه می باشد، اما در عین حال بسیار بالغانه ‌تر و کارآمدتر طراحی شده است. طراحی زیبای آن بیشتر یک مسئله سلیقه ای است. با وجود عنصر ماژول بزرگی که در بالای دستگاه  واقع شده است، استفاده از دستگاه کماکان ایده آل به نظر می رسد.

Xiaomi 13 Ultra در طراحی پشت گوشی از نسل پیشین خود یعنی 12S Ultra بهره برده است. قطعه بزرگ و دایره‌ ای شکل، تقریباً نیمی از پشت گوشی را پوشش داده است و یادآور یک لنز بزرگ می باش، تا جایی که امکان دارد آن را ماژول دوربین ننامیم! گوشی شیائومی احترام نسخه های پیشین خود را جایز شمرده و جهت ادای احترام به دورا پیشین از لنزی با این قطر خاطره ای زنده کرده است. اکنون چهار دوربین را در ماژول شیشه‌ ای و سیاه شیائومی 13 اولترا می بینید که البته در عنوان های بعد به آن خواهیم پرداخت.

قسمت دیگری از پشت دوربین، از چرم مصنوعی غیر حیوانی که دومین سبک نسل شیائومی است، ساخته شده است. این ماده علاوه بر قابلیت چسبندگی، به علت پوشش نانو، دارای اثرات ضد چربی و لَک می‌باشد و همچنین با کیفیت بالایی تعبیه شده است. قاب دستگاه نسبت به شیائومی 12S Ultra، پهن‌تر شده و علاوه بر این، کل ماژول دوربین، اندکی به سمت پایین حرکت کرده که به نشان می دهد شیائومی 13 الترا، به مانند نسخه قبلی، کماکان خوش دست است و نمی توان آن را سنگین حس کرد.

این گوشی هوشمند به IP68  مجهز شده تا از گرد و خاک و همچنین ورود آب به تمامی نقاط گوشی جلوگیری کند. در بخش جلو از Gorilla Glass Victus استفاده شده و دیگر جک 3.5 میلی متر را در بدنه شیائومی های پرچمدار نمی بینیم. در نهایت، شکاف دوگانه سیم کارت را مشاهده می کنیم که فقط برای سیمکارت استفاده شده است. شیائومی 13 اولترا با 512 گیگابایت حافظه UFS 4.0، کمک می کند تا شما نیازی به پورت microSD نداشته باشید.

صفحه نمایش LTPO3 AMOLED شیائومی 13 الترا

گوشی شیائومی 13 الترا یک صفحه نمایش آمولد قدرتمند دارد که آن را مستقیماً در گروه گوشی‌های پرچمدار قرار می دهد. صفحه فوق العاده سریع و فوق‌العاده روشن، با نمایش متعادل، گیرا و ساده‌! فقط لبه‌های گرد شده در سمت چپ و راست صفحه، کاملاً وابسته به سلیقه کاربرانی است که قصد خرید آن را می کنند.

صفحه نمایش OLED 6.73 اینچی با وضوح 3200 در 1400 پیکسل نگاه ها به آن شگفت‌زده می کند. در اولین گام حرکت انگشات روی نمایشگر با انیمیشن‌ها آغاز می‌شود که به دلیل صفحه نمایش 120 هرتزی فوق‌العاده صاف و پویا به نظر می‌رسند. گوشی هوشمند شیائومی 13 اولترا با تکنولوژی LTPO 2.0 در صرفه جویی باتری نیز مزیت خود را به نمایش گذاشته است که با کاهش پویایی تصویر، به صورت گیرا و صاف، مقدارمصرف انرژی را تا 1 هرتز کاهش می‌دهد. با توجه به کاهش نور، PWM با فرکانس 1920 هرتز، صفحه نمایش را بدن اینکه چشم آسیبی ببیند در معرض درد نمایشگر قرار می دهد. همچنین قابلیت PWM در فرکانس دیجیتایزر قادر است تا با 240 هرتز عمل کند.

در کنار وضوح تصویر، کارِ نمایش رنگ نیز در این گوشی با موفقیت انجام شده و شما شاهد رنگ‌های پر تلاطم و در عین حال رضایت بخش خواهید بود. حتی ثبات نوری نمایشگر هم در مکان های مختلف (شب یا روز) خیره کننده به نظر می رسد. به دلیل حداکثر روشنایی 1300 نیت، در مکان های تاریک تا نور درخشان آفتاب، همچنان صفحه نمایش به خوبی خوانا است. جالب است بدانید صفحه نمایش آن، در معرض نور مستقیم آفتاب، حتی به 2600 نیت نیز ممکن است برسد.

در تنظیمات، گزینه‌های بسیاری از جمله اسکیلر برای محتوای ویدئویی تا سبک و فضای رنگ مورد استفاده، به سلیقه خودتان، برای تنظیم صفحه نمایش پیدا می کنید.

بررسی فنی سخت افزار و نرم افزار شیائومی 13 الترا

شیائومی 13 الترا با MIUI 14 یا به عبارتی اندروید ۱۳ اجرا می‌شود. به روزرسانی به اندروید ۱۴، که احتمالا هنوز هم با نام MIUI 14 نامیده می‌شود، احتمالا در پاییز 1402 در دسترس خواهد بود. این نکته ساده نشان دهنده ی یک نقطه ضعف در شیائومی 13 الترا است که نشان می دهد نرم‌ افزار های این گوشی پس از عرضه، کامل به روز نشده اند و بلافاصله باید منتظر به روز رسانی جدید باشیم.

در حال حاضر، مدت زمانی که Xiaomi 13 Ultra برای دریافت به روزرسانی‌ها خواهد داشت، نامعلوم است، اما احتمالاً Xiaomi در اینجا دنباله رو سری ۱۳ خود خواهد بود. از طرف دیگر، MIUI  احتمالاً بر روی مدل Ultra نیز برخی از نرم‌افزارهای اضافی را برای خود دست و پا کرده است.

اگر از این نقطه ضعف ها چشم پوشی کنیم،MIUI 14 به لطف رابط کاربری رنگارنگ و انواع گزینه ‌هایی که برای سفارشی ‌سازی ارائه می‌دهد، جالب به نظر می رسد. این موارد، ویژگی ‌های کوچکی است اما کارهای روزمره با گوشی را بسیار آسان‌تر می‌کند؛ یکی از این قالبیت ها، استخراج متن از عکس ‌ها است. البته، اپل، سامسونگ و شرکت‌های دیگر همین ویژگی را برای گوشی های خود به کار برده اند، اما شیائومی در بسیاری از موارد جزئیات این قابلیت را کامل تر و دقیق تر کرده است. با این حال، در مقایسه مستقیم، واضح می شود که MIUI به طور ساده، همانند اندروید در سامسونگ و گوگل یا iOS در آیفون‌ها، از کیفیت برابری برخوردار نیست.

گوشی شیائومی 13 الترا با پردازنده کوالکام اسنپدراگون ۸، ۱۶ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی فلش در نسخه EU مجهز شده است. حافظه رم LPDDR5X و حافظه داخلی UFS 4.0 می باشد. مانند مدل های وانیلیا و پرو، شیائومی 13 الترا هم در عملکرد، فوق العاده به نظر می رسد.

بدون شک، شیائومی 13 الترا با عرضه پردازنده کوالکام اسنپدراگون ۸ مبتنی بر Gen 2، همان سطح عملکرد تمامی گوشی های پرچمدار اندروید در سال ۲۰۲۳ ادامه می دهد.

در شیائومی 13 اولترا خبر خوبی در مورد پورت USB وجود دارد. سرانجام، شیائومی به USB 3.2 کوچ کرده که به معنای نرخ انتقال داده‌هایی تا 5 گیگابیت بر ثانیه است. این عملکرد فقط برای انتقال سریع کاربرد ندارد بلکه برای دوربین نیز بسیار ضروری شمرده می شود.

دوربین پرقدرت شیائومی 13 اولترا

شیائومی 13 اولترا همچنین تمام قدرت Samsung Galaxy S23 Ultra را داراست و قول رقابت با آن را در ارتباط با توانایی دوربین نیز می‌دهد، اما سعی نمی‌کند تمامی قابلیت ها را در خود تعبیه کند. به عنوان مثال، شما نمی‌توانید درون آن یک استیلوس پنهان شده پیدا کنید. این گوشی گویا بیشتر برای عکاسی ساخته شده است و اگر شما هیچ علاقه‌ای به آن ندارید، بهتر است جای دیگری برای گوشی مد نظر جست و جو کنید. به همین ترتیب، اگر شما به دنبال یک گوشی باریک، نازک و سبک هستید، مطمئناً شیائومی 13 الترا برای شما مناسب نیست.

دوربین اصلی Xiaomi 13 Ultra یک حسگر سونی IMX989 با اندازه 1 اینچ، 50 مگاپیکسل و دیافراگم متغیر، استبیلیزاسیون تصویر اپتیکی (OIS) و لنز Vario-Summicron لایکا است. در کنار آن، یک دوربین تله 75 میلیمتری 50 مگاپیکسل با OIS و یک دوربین سوپرتله ‌فوتو 120 میلیمتری 50 مگاپیکسل با OIS وجود دارد. در نهایت، یک دوربین عریض 50 مگاپیکسلی با حالت ماکرو را مشاهده می کنید. لایکا با Xiaomi در پوئن دوربین‌های تله ‌فوتو همکاری کرده و با کمک آن سبک ‌های عکاسی، فیلترها و حالت بوکه را در گوشی خود فراهم کرده است.

بسیاری از ویژگی‌های لایکا نیز در Xiaomi 13 Pro یافت می‌شوند، زیرا زمانی که دوربین را در چارچوب های مختلفی بررسی کردیم، واقعاً تحسین برانگیز بود. همچنین فیلترهای سیاه و سفید لایکا با دو گزینه، طبیعی و کنتراست بالا، هر دوی آنها در 13 Xiaomi Pro بسیار عالی هستند.  شیائومی می‌گوید 13 Ultra برای عکاسی خیابانی با فریم بالا بسیار ایده ‌آل است و شامل حالت "Fast Shot" است که دوربین آماده گرفتن عکس در فقط 0.8 ثانیه است.

دوربین‌های تله فوتو 75 میلی‌متری و گسترده، زاویه ای با دیافراگم f/1.8، به اندازه کافی نور را به حسگرها ارائه می‌دهند، در حالی که دوربین تله فوتو 120 میلی‌متری دارای دیافراگم f/3.0 است. در بخش برنامه دوربین، حالت‌های تله فوتو 2x، 3.2x  و 5x  وجود دارد.

در قسمت جلوی تلفن، دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی با انتخاب ویژگی‌های مختلف، از جمله حالت شب و HDR، وجود دارد در حالی که شما با دوربین ویدئو می‌توانید با رزولوشن 8K  در 24 فریم بر ثانیه (fps) فیلم بگیرید! همچنین حالت ویدئویی Dolby Vision 4K/60fps نیز در دوربین سلفی تعبیه شده است.

رونمایی شیائومی از غول جدید خود؛ شیائومی 13 الترا

بیشتر بخوانید: موبایل تاشوی گوگل به بازار می آید

باتری 5000 میلی آمپری 90 وات شیائومی 13 الترا با شارژ معکوس 10 وات

شیائومی 13 الترا با باتری 5000 میلی آمپرساعت عرضه می‌شود و نتیجه ای که برای شما در بر دارد اسن است که در ابتدا مشابه رقبای خود است. شارژ گوشی نیز با 90 وات از طریق کابل و 50 وات به‌صورت بی‌سیم، به سرعت انجام می‌شود. البته که هنوز نمی‌توانیم درباره عمر باتری اظهار نظر کنیم.

شیائومی 13 الترا آداپتور قوی خود را در جعبه همراه به همراه دستگاه قرار داده است. این آداپتور قادر است تا باتری قوی 5000 میلی آمپرساعت خود را فقط در نیم ساعت تا حداکثر 90 وات شارژ کند. شارژ بی ‌سیم نیز با 50 وات انجام می‌شود و شارژ بی‌سیم معکوس نیز از دیگر قابلیت های خوب اسن گوشی به شمار می رود.

همانطور که گفتیم Xiaomi 13 Pro با 256 گیگابایت حافظه در اروپا به قیمت 1،299 یورو (حدود 1400 دلار) عرضه شده است. با توجه به این موضوع، می‌توانید حداقل 200 تا 400 یورو را برای مدل Ultra انتظار داشته باشید، به خصوص اینکه Xiaomi تنها Ultra 13 را با حافظه 512 گیگابایت فقط در اروپا راه‌ اندازی می‌کند. در چین، نسخه های 256 گیگابایت و 1 ترابایت نیز عرضه خواهند شد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید