جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

شکلات تلخ ؛ خوشمزه مقوی !

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
شکلات تلخ ؛ خوشمزه مقوی !

اگر از علاقمندان به شکلات هستید و با اشتیاق پست ها و مطالب مرتبط با آن را دنبال کنید حتما پیش آمده که درصد های مختلف و برند های گوناگون شکلات تلخ را امتحان کرده باشید. در این مقاله می خواهیم شما را به چند مزیت و فایده این ماده خارق العاده و خوشمزه آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید...

شکلات تلخ منبع غنی از آنتی اکسیدان هاست

شکلات تلخ سرشار از مواد معدنی مانند آهن، منیزیم و روی است. کاکائو موجود در شکلات تلخ همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئیدها است. شش نوع مختلف از فلاونوئیدها در غذا وجود دارد و هر نوع به روشی متفاوت توسط بدن شما تجزیه می شود. فلاونوئیدها سرشار از فعالیت آنتی اکسیدانی هستند و می توانند به بدن در دفع سموم روزانه کمک کنند. گنجاندن فلاونوئیدهای بیشتر در رژیم غذایی راهی عالی برای کمک به بدن برای سالم ماندن و کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن است. بدن شما آنتی اکسیدان ها را به طور طبیعی تولید می کند، اما آنها در مواد غذایی که مصرف می کنیم مانند شکلات تلخ، سبزیجات و حبوبات نیز یافت می شود.

بسیاری از محصولات گیاهی حاوی فلاونوئیدهای رژیمی هستند. در اینجا شش زیرگروه فلاونوئید و غذاهای حاوی آنها آورده شده است.

فلاوانول ها

این نوع فلاونوئیدها به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود شناخته شده اند و به مدیریت علائم بیماری قلبی عروقی کمک کنند. فلاوانول ها در این غذاها یافت می شوند:

- پیازها

- کلم پیچ

- انگور و شراب قرمز

- چای

- هلو

- انواع توت ها

- گوجه فرنگی

- کاهو

- پیازچه

- کلم بروکلی

Flavan-3-ols

غذاهای دارای این نوع فلاونوئیدها از نظر مواد مغذی بسیار غنی هستند. این غذاها عبارتند از:

- چای سبز

- چای اولانگ

- چای سیاه

- سیب

- انگور بنفش و قرمز

- بلوبری

- توت فرنگی

- محصولات کاکائویی و شکلات ها

فلاون ها:

فلاون ها رنگدانه های موجود در گیاهان گلدار آبی و سفید هستند. آنها همچنین به عنوان یک آفت کش طبیعی عمل می کنند و از برگ ها در برابر حشرات مضر محافظت می کنند. فلاون ها هم چنین به التهاب بدن نیز کمک می کنند و شما می توانید آن ها را در مواد غذایی زیر پیدا کنید:

- جعفری

- فلفل قرمز

- کرفس

- بابونه

- نعناع تند

فلاوانون ها:

فلاوانون ها به دلیل خواص ضد التهابی خود شناخته شده اند. آنها همچنین می توانند در مدیریت وزن و کلسترول کمک کننده باشند. فلاوانون ها در این غذاها یافت می شوند:

- لیمو

- لیموترش سبز

- پرتقال ها

- گریپ فروت

ایزوفلاون ها :

ایزوفلاون ها به حفظ تعادل هورمون ها در بدن شما کمک کنند. ایزوفلاونوئیدها عمدتاً در سویا، محصولات سویا و برخی حبوبات دیگر مانند باقالی وجود دارند.

آنتوسیانین ها

آنتوسیانین ها رنگدانه هایی هستند که به طور طبیعی تولید می شوند و به گل ها رنگ قرمز، بنفش و آبی می دهند. آنها عمدتاً در پوست بیرونی انواع توت ها و دیگر خانواده های توت مانند بلوبری وجود دارند.

شکلات از کاکائو به دست می آید که گیاهی با سطوح بالایی از مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. شکلات شیری تجاری حاوی کره کاکائو، شکر، شیر و مقادیر کمی کاکائو است. در مقابل، شکلات تلخ نسبت به شکلات شیری دارای مقادیر بسیار بیشتری کاکائو و قند کمتری است.

شکلات تلخ ؛ خوشمزه مقوی !

شکلات تلخ بسیار مغذی است:

اگر شکلات تلخ با کیفیت با محتوای کاکائو بالا می‌خرید از مغذی بودن آن می توانید مطمئن باشید. شکلات تلخ حاوی مقدار مناسبی از فیبر محلول و سرشار از مواد معدنی است. 100 گرم شکلات تلخ با 70 تا 85 درصد کاکائو حاوی:

- 11 گرم فیبر 67 درصد از DV برای آهن

- 58 درصد از DV برای منیزیم

- 89 درصد از DV برای مس

- 98 درصد از DV برای منگنز

- علاوه بر این، دارای مقدار زیادی پتاسیم، فسفر، روی و سلنیوم است.

البته، 100 گرم (3.5 اونس) مقدار نسبتاً زیادی است و چیزی نیست که باید روزانه مصرف کنید. این مواد مغذی همچنین با 600 کالری و مقادیر متوسط ​​قند همراه هستند. به همین دلیل، شکلات تلخ بهتر است در حد اعتدال مصرف شود. چربی های موجود در شکلات تلخ بیشتر از اسید اولئیک (چربی مفید ای که برای قلب که در روغن زیتون نیز یافت می شود)، اسید استئاریک و اسید پالمیتیک تشکیل شده اند. اسید استئاریک اثر خنثی بر کلسترول بدن دارد در حالی که اسید پالمیتیک می تواند سطح کلسترول را افزایش دهد.

شکلات تلخ همچنین حاوی محرک هایی مانند کافئین و تئوبرومین است، اما بعید است که شما را در شب بیدار نگه دارد، زیرا میزان کافئین در مقایسه با قهوه بسیار کم است. تئوبرومین رگ های خونی را گشاد می کند و باعث افزایش ادرار می شود و به همین دلیل می توان از آن برای کاهش فشار خون استفاده کرد. بیش از 1000 میلی گرم از این ماده ممکن است منجر به عصبی شدن و سردرد شود.

میزان قابل قبول برای مصرف روزانه تئوبرمین، چیزی حدود 250 میلی گرم است. در نظر داشته باشید که از دادن شکلات به سگ و گربه خودداری کنید.

شکلات تلخ جریان خون را بهبود می بخشد و فشار خون را کاهش می دهد:

فلاوانول‌های موجود در شکلات تلخ می‌توانند اندوتلیوم یا همان پوشش داخلی سرخرگ ها را برای تولید اکسید نیتریک (NO) تحریک کنند. یکی از عملکردهای NO ارسال سیگنال به شریان ها برای استراحت است که مقاومت در برابر جریان خون را کاهش می دهد و در نتیجه فشار خون را کاهش می دهد.

شکلات تلخ HDL را بالا می برد و از LDL در برابر اکسیداسیون محافظت می کند:

در یک مطالعه کنترل شده نتایج بدین صورت بود که پودر کاکائو به طور قابل توجهی کلسترول بد (LDL) اکسید شده را در مردان کاهش می دهد. همچنین HDL را افزایش و LDL را برای کسانی که کلسترول بالا داشتند کاهش می دهد. LDL اکسید شده به این معنی است که کلسترول LDL با رادیکال های آزاد واکنش نشان داده است. اکسیدن شدن این نوع از کلسترول منجر به واکنش آن با قسمت های دیگر و آسیب به دیگر بافت ها مانند پوشش شریان های قلب می شود.

شکلات تلخ خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد:

بر اساس مطالبی که در قسمت قلبی به آن اشاره شد؛ می توانیم نتیجه بگیریم که کاهش کلسترول مضر در دراز مدت موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود. در مطالعه ای روی 470 مرد مسن، مشخص شد که کاکائو در طی 15 سال 50 درصد خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را کاهش می دهد. هم چنین خوردن شکلات دو بار یا بیشتر در هفته خطر ابتلا به پلاک کلسیفیه در رگ‌ها را تا 32 درصد کاهش می‌دهد و بیش از پنج بار در هفته خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا 57 درصد کاهش می دهد.

شکلات تلخ از پوست شما در برابر خورشید محافظت می کند:

فلاوانول ها می توانند از پوست در برابر آسیب های خورشیدی محافظت کنند، جریان خون را به پوست بهبود بخشند و تراکم و آبرسانی پوست را افزایش دهند. به هر حال اگر در حال برنامه ریزی برای گذراندن تعطیلات در کنار ساحل هستید بهتر است از روز ها و ماه قبل از سفر مصرف شکلات را آغاز کنید؛ البته قبل از اینکه روتین پوستی خود را رها کنید و تنها به خوردن شکلات بپردازید بهتر است با پزشک پوست و مو مشورت کنید.

شکلات تلخ می تواند عملکرد مغز را بهبود ببخشد:

خبر خوب بعدی این است که یک مطالعه بر روی داوطلبان سالم نشان داد که خوردن کاکائو با فلاوانول بالا به مدت 5 روز باعث بهبود جریان خون در مغز می شود. کاکائو همچنین می تواند به طور قابل توجهی عملکرد شناختی را در افراد مسن با اختلالات شناختی خفیف بهبود بخشد. علاوه بر این، کاکائو حاوی مواد محرکی مانند کافئین و تئوبرومین است که احتمالا دلیل اصلی بهبود عملکرد مغز در کوتاه مدت است.

شکلات تلخ و دیابت :

یک مطالعه 6 ماهه در سال 2018 رابطه بین مصرف منظم شکلات تلخ و سطح گلوکز خون را در بین افراد اسپانیایی تبار مورد بررسی قرار داد. یافته های تحقیق نشان می دهد که خوردن 48 گرم شکلات تلخ 70 درصد در روز ممکن است به کاهش سطح گلوکز ناشتا و کاهش مقاومت به انسولین کمک کند.

در واقع انسولین باعث می شود که قند خون ناشی از مصرف غذا بتواند به سلول ها راه پیدا کند و سلول ها از آن به عنوان سوخت خود استفاده کنند. با وجود مقاومت به انسولین، دیگر انسولین نمی تواند به سلول ها وارد شود و شاهد افزایش میزان تجمع قند در خون خواهیم بود که همین تجمع از نشانه های پیش دیابت و دیابت نوع 2 است.

نکته مهم در هنگام خرید شکلات تلخ:

برای تولید کنندگان شکلات تلخ هیچ قانونی مبنی بر گزارش عدد دقیق میزان فلاوانول وجود ندارد بنابراین تا حد امکان سعی کنید درمورد برند مصرفی شکلات تلخ تان اطلاعات جمع کنید و روی بسته بندی محصول را مطالعه فرمایید. یک قانون سرانگشتی دیگر این است که برندی را انتخاب کنید که قند را در لیست مواد اولیه ذکر نکرده باشند.

گرچه قند و شکر از اجزای اصلی شکلات تلخ محسوب می شود اما باز هم برند هایی پیدا می شوند که از قند و شکر در حد اعتدال برای ساخت شکلات تلخ استفاده می کنند. هدف از استفاده از شکر در تولید شکلات تلخ، متعادل کردن تلخی شکلات هاست. برای بررسی میزان شکر شکلات خود می توانید فهرست روی بسته بندی را مطالعه کنید و سعی کنید شکلاتی را بخرید که شکر را در انتهای لیست ذکر کرده باشد.

لسیتین یک ماده اختیاری در تولید شکلات تلخ است و به بسیاری از شکلات های فروشگاهی به عنوان امولسیفایر اضافه می شود تا از جدا شدن کره کاکائو و خود کاکائو جلوگیری کند و به ترکیب طعم ها کمک کند. لیستین معمولاً از دانه های سویا گرفته می شود، بنابراین ممکن است آن را به عنوان لسیتین سویا روی برچسب مشاهده کنید. لسیتین سویا به مقدار کم در شکلات استفاده می شود اما دقت کنید که وجود آن برای تهیه شکلات اصلا ضروری نیست و می توانید شکلاتی را تهیه کنید که فاقد لسیتین باشد.

هم چنین شکلات سازها گاهی اوقات چربی شیر را به شکلات تلخ اضافه می کنند تا آن را نرم کرده و طعم آن را بهتر کنند. درست مانند لسیتین، چربی شیر برای تهیه شکلات تلخ لازم نیست و در شکلات های تلخ که خلوص و غلظت بالایی دارند از شیر استفاده نمی شود.

شکلات تلخ اغلب با ادویه ها، عصاره ها و روغن ها طعم دار می شود تا مزه بهتری را در دهان شما به جا بگذارد. رایج ترین طعم دهنده ای که در شکلات تلخ می بینید وانیل است. متأسفانه، تشخیص اینکه کدام طعم طبیعی و کدام مصنوعی است، بر روی برچسب مواد غذایی دشوار است.

شکلات تلخ ؛ خوشمزه مقوی !

بیشتر بخوانید: رژیم Atkins روشی برای لاغری!

اگر با شکلات تلخ حاوی چربی ترانس برخورد کردید، از مصرف آن اجتناب کنید. مصرف چربی ترانس یک عامل خطر مهم برای بیماری قلبی است. البته خود تولید کنندگان شکلات نیز این نکته را می دانند اما برخی از آن ها برای قوام و ماندگاری بیشتر شکلات هایشان، چربی ترانس را به شکلات اضافه می کنند.

برای اینکه مطمئن شوید شکلات شما حاوی چربی ترانس نیست، تنها کافیست لیست مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید. اگر روغن هیدروژنه یا نیمه هیدروژنه وجود داشته باشد، به این معنی است که شکلاتی که در دست شماست حاوی چربی ترانس است.

برندهای شکلات تلخ طیف وسیعی از درصد کاکائو دارند که ممکن است برای خریدار گیج کننده باشد. اما موقع خرید بهتر است شکلات های تلخ بالای هفتاد درصد را انتخاب کنید زیرا حاوی مقادیر بیشتری از شکلات و مواد مغذی هستند.

شکلات تلخ در رژیم کتو:

بیشتر شیرینی ها و آب نبات ها سرشار از کربوهیدرات هستند و باید در رژیم کتو محدود شوند. با این حال، در مقایسه با سایر انواع شکلات و آب نبات، شکلات تلخ با کیفیت بالا کربوهیدرات کمتری دارد. بسته به برند، 1 اونس (28 گرم) شکلات تلخ 70 تا 85 درصد حاوی حداکثر 13 گرم کربوهیدرات و 3 گرم فیبر است که به این معنی است که حدود 10 گرم کربوهیدرات خالص دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید