جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

صفر تا صد خودروی برقی تسلا سایبرتراک

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
صفر تا صد خودروی برقی تسلا سایبرتراک

اگر بخواهیم از صفر تا صد این خودروی برقی زیبا صحبت کنیم باید نگاهی به تاریخچه این خودرو بیندازیم. این شرکت بزرگ و موفق هم مانند تمامی شرکت های خودرو سازی تاریخچه ای دارد که میتوان آن را در دسته دوران بعد از جنگ جهانی شرح داد. شرکت آمریکایی تسلا در سال 2017 با پیشی گرفتن از شرکت جنرال موتورز به یکی از ارزشمند ترین شرکت های معتبر خودروسازی در بازار بورس سهام آمریکا دست پیدا کرد. ارزش خالص سهام این شرکت موفق به بیش از 53 میلیارد دلار می رسد.

اگر بخواهیم تسلا را در جدول ارزشیابی قرار دهیم، پس از شرکت های فولکس واگن و تویوتا، این شرکت به عنوان بزرگترین شرکت خودروسازی در جهان تبدیل شده است. برای اینکه بیشتر راجب این خودرو بدانیم باید نگاهی به تاریخچه این خودرو بیندازیم که در ادامه ذکر شده است.

شرکت تسلا در آغاز و بنیان گذاران آن

شرکت تسلا موتورز در سال 2003 توسط دو شخص با نام های ابرهارد و مارک تارپنینگ تاسیس و شروع به فعالیت کرد. هر دوی این افراد یعنی ابرهارد و مارک تارپنینگ نقش بسیار موثری در پیشبرد شرکت در روزهای اولیه و قبل از ورود ایلان ماسک داشتند. اکنون ایلان ماسک سیاست کلی و هدایت این شرکت بزرگ را نیز به عهده دارد. او در همان سال 2003 به هیئت مدیره پیوست. در ابتدای کار این شرکت، هدف اصلی تجاری سازی خودرو های برقی بود و بخاطر همین هدف کار شرکت به شکل تولید ماشین های اسپرت و لوکس آغاز شد. پس از گذشت مدتی هدف شرکت تغییر کرد و در حال حاضر شرکت تسلا به دنبال پیشبرد هدف های بسیار بزرگ تری نیز میباشد.

حال اگر بخواهیم مختصرا راجب اسم این شرکت صحبت کنیم یعنی تسلا، باید بگوییم که این نام از دانشمند بسیار بزرگ و مشهور نیکولا تسلا گرفته شده است. ایده ساخت ای ماشین به زمانی برمی گردد که ابرهارد با همسرش در رستوران معروف دزدان دریایی بودند و در همان جا برای اولین بار این نام از ذهنش عبور میکند و نام این شرکت را به عنوان تسلا معرفی میکنند.

در خصوص لوگوی زیبای این شرکت که به شکل T میباشد بسیار با ارزش و همه گیر است. این شرکت بزرگ آینده ای بزرگ را هم به دنبال خواهد داشت که همه ی این موفقیت ها پشت این علامت T جمع خواهند شد.

در سال های اولیه، با بودجه ای که ابرهارد و تارپنینگ داشتند این شرکت شروع به فعالیت کرد. یک سال بعد ایلان ماسک با ارائه طرح های اولیه از موتور های سری A موفق شد تا سرمایه ی این شرکت را تا هفت و نیم میلیون دلار افزایش دهد. روند جذب سرمایه، برنامه ریزی و همینطور ساخت خط تولید تا پنج سال طول کشید و بعد از آن تسلا اولین خودروی الکتریکی خود را به طور رسمی ساخت و عرضه کرد.

اولین محصولی که تسلا به صورت رسمی عرضه کرد، تسلا رودستر خودروی الکتریکی جذاب این شرکت بود. رودستر اولین خودرویی بود که مجهز به باتری لیتیومی بود که میتوانست برای بیش از 320 کیلومتر با هر شارژ استفاده شود. این خودرو میتواند شتاب صفر تا صد معادل با 3.7 ثانیه را بدست آورد. این شرکت موفق توانست در سال های 2008 تا 2012، تعداد 2هزارو 250 دستگاه رودستر را به 32 کشور مختلف ارسال کند و بفروشد و تعداد فروش ماشین ها تا سال 2016 به 76 هزار نیز رسید اما نکته ای که در اینجا باید به آن توجه کنیم این است که اهمیت این خودرو بسیار بیشتر از تعداد فروش آن است.

پس از اینکه این شرکت این خودرو را به عرضه رساند روند تولید خود را عوض کرد و به سمت طراحی خودرو های سدان و خانوادگی رفت و بعد از آن نیز به طراحی خودرو های کامپکت ارزان قیمت روی آورد. یک توضیح کلی در مورد خودرو روستر این است که این ماشین، خودروی تمام برقی ای است که می تواند به سرعت و شتابِ سوپر اسپرت هایی با موتورهای سنگین و پرمصرف دست یابد. آن هم تنها با صرف انرژیِ کاملاً غیر فسیلی و پاک. اگر تسلا، رودستر را تولید نمی کرد هرگز اینگونه بر سر زبان‌ها نمی افتاد و اینگونه موفق نمیشد.

شهرت همه گیر تسلا

شرکت تسلا با خودروی خود یعنی رودستر یک رقیب بسیار جدی برای سوپر اسپرت ها بوجود آورد. حال تفاوت این خودرو این است که این خودرو بجای موتور باطری دارد. با بوجود آمدن این قابلیت در خودرو تسلا این شرکت روند جهانی شدن و شهرت بسیار بالا را به خود اختصاص داد و باعث شد که یک سال بعد در ژوئن 2009 از وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا یک وام به ارزش 2.5 میلیون دلار دریافت کند. این مبلغ پول در واقع حمایت دولت آمریکا از این شرکت بود تا بتوانند در تکنولوژی پیشرفت های بیشتری نیز داشته باشند.

در کنار حمایت دولت، شرکت تسلا نیز به دوران رشد و شکوفایی بالایی رسیده بود و سهام این شرکت بسیار رشد کرد که چند دلیل داشت. مورد اول خودرو های الکتریکی این شرکت بسیار محبوب تر شده بودند. مورد دوم بهبود بخشیدن به عمر باتری های این خودرو ها بود و در آخر تقاضای بالای مردم برای خریدن این خودرو ها بود. در چنین شرایطی شرکت تسلا خودروی جدیدی با نام تسلا S که مدل جدیدی بود عرضه کرد.

تسلا مدل S

مدل S تمام مشخصات یک خودروی سدان خوب و کاربردی را نیز دارد. این خودرو شتاب بسیار بالایی دارد، طراحی آن بسیار زیبا می باشد و با هربار شارژ کردن می تواند 480 کیلومتر مسافت را طی کند. با وجود تمامی این ویژگی ها به مسئله با اهمیت تری باید توجه داشت که آن قیمت گذاری محصولات تسلا است. تسلا قصد دارد تا هزینه تمام شده ی خودروهایش را پایین بیاورد تا خودروهایش با قیمت به صرفه تری عرضه شوند. با بررسی تسلا رودستر و مدل S درمیابیم که رودستر قیمت پایه 10 هزار دلاری دارد در حالی که مدل S قیمتش به نیمی از این ماشین می رسد یعنی 58 هزار دلار. این روند پس از 2017 با شدت بیشتری پیش میرود. اکنون تسلا مدل جدیدی از خودرو را با نام تسلا مدل 3 عرضه می کند که در این خودرو هم شاهد افت 50 درصدی قیمت آن هستیم.

تسلا مدل s مجهز به قالپاق های آیرودینامیک می باشد و یک قابلیت جدید با عنوان عدم استفاده از سیستم های تهویه در آن استفاده شده است که کمک میکند طول عمر باتری بالا ببرد و مصرف آن را تا حد قابل توجهی کاهش میدهد. همچنین این مدل به عنوان ایمن ترین ماشین برگزیده شده است.

مدل X شاسی بلند تسلا

اکنون نوبت خودروی چهار در شاسی بلند این شرکت یعنی تسلا مدل ایکس نیز میرسد. این مدل به مراتب از بقیه خودرو ها کامل تر است. از امکانات و قرارگیری در سگمنت لوکس گرفته تا عملکرد فنی بسیار تاثیر گذار این ماشین. این مدل قادر به این است که بدون اینکه کوچکترین صدایی از خودش در بیاورد، از تمامی شاسی های دیگر پیشی بگیرد و جلو بزند. همچنین برای این خودرو شارژر دیواری نیز وجود دارد که در صورت درخواست خریدار به آنها داده میشود.

مدل Y تسلا موتورز

این مدل را میتوان کراس اووری نامید که با مدل X و 3 اشتراکات فراوانی دارد که با مدل تسلا 3، حدود 75 درصد شباهت دارد که این تشابهات مربوط به سیستم داخلی و قوای محرکه ماشین میباشد.  این خودرو در حالت استاندارد در 2 ردیف صندلی به دست خریداران رسانده می شود  اما نسخه 3 ردیفه (7 نفره) آن نیز از اوایل سال 2021 برای خریداران تسلا در دسترس است. تسلا مدل Y در چهار پیکربندی مختلف روانه بازار می‌شود.

نسخه استاندار این خودرو دیفرانسیل جلو میباشد و کمتر از 6 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می رسد. این خودرو مسافت 370 کیلومتر به ازای یک بار شارژ را طی میکند.

نسخه دیگر که از پاییز 2020 برای علاقه‌مندان تسلا نیز در دسترس است می‌تواند در کمتر از 5.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرسد و با یکبار شارژ 482 کیلومتر را طی می‌کند. این خودرو از برچسب قیمتی 47 هزار دلاری برخوردار است.

نسخه دیگر به سیستم انتقال قدرت تمام چرخ متحرک مجهز است و از دو موتور الکتریکی بهره می‌برد. این نسخه با یکبار شارژ باتری 450 کیلومتر مسافت را طی می‌کند و شتاب صفر تا 100 آن برابر با 4.8 ثانیه است. این تیپ تسلا مدل Y با پرداخت 51 هزار دلار به دست خریداران این ماشین خواهد رسید.

دیگر نسخه مدل Y که با نام پرفورمنس شناخته شده و کارآمدترین نسخه نیز محسوب می‌شود از پاییز امسال در دسترس علاقه‌مندان است. تسلا مدل Y پرفورمنس در کمتر از 4.8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت رسیده و رنج مسافت قابل پیمایش توسط آن 450 کیلومتر است.

این خودرو پنجمین محصول تسلا محسوب می‌شود و تسلا امید دارد که مشابه با مدل ۳ بتواند از بازار فروش خوبی برخوردار شود.

طراحی منحصر به فرد سایبر تراک تسلا

سایبر تراک از طراحی مدرن و صد البته نامتعارفی برخوردار میباشد وبابت همین با سیل عظیمی از واکنش های مختلف مواجه شده است. برخی از کارشناسان این وانت برقی را ایمن ندانسته و طراحی آن را پر از ایراد توصیف می‌کنند.

تسلا این خودرو را در سه مدل متنوع با قابلیت‌های پیمایش 400، 480 و 800 کیلومتر ارائه کرده است و قیمت پایه این وانت برقی نیز حدودا برابر با 40 هزار دلار است. این سه مدل علاوه‌بر رنج پیمایش متنوع در خصوص شتاب و امکانات و تجهیزات ارائه شده نیز با همدیگر متفاوت هستند. نخستین سری این خودرو در اواخر سال 2021 به دست خریداران آن خواهد رسید و خریداران این خودرو می توانند آن را تهیه کنند.

سیستم های منحصر به فرد تسلا

شرکت تسلا موتورز در تمامی خودرو های خود ویژگی های منحصر به فردی بوجود آورده که از تمامی شرکت های خودرو سازی پیشی گرفته است و باعث شده تا طرفداران زیادی را به خود جذب کند.

از دیگر ویژگی های خودرو های شرکت تسلا، رانندگی خودکار یا به عبارتی اتوپایلت است. با این وجود اخباری مبنی بر تصادفات و آسیب به سرنشینان ماشین با این ویژگی دیده شده است. این اخبار به این دلیل همه گیر شده اند که خودرو به حالت اتوپایلت بوده است اما تسلا ادعا دارد که حالت اتوپایلت در خودرو ها می تواند خسارت های ناشی از تصادف و آسیب ها را تا حد چشمگیری کاهش دهد.

این شرکت برای گسترش سیستم رانندگی خودکار ماشین فعالیت های بسیار انجام داده است و نیز هدف های بزرگتری برای آینده دارد اما واقعیتی در این بین نیز وجود دارد و آن هم برتری برخی از برند های خودروسازی نسبت به تسلا است مانند مرسدس بنز.

تسلا آینده را دگرگون خواهد کرد

این موضوع کاملا مشخص است که تسلا به طور ویژه آینده های را روی خودروهای بدون سرنشین سرمایه گذاری کرده است. ایلان ماسک گفته است که خودروهای فعلی به زودی کنار خواهند رفت و روبات های خودرو جایگزین خواهند شد. او به آسانسورها اشاره می‏‌کند که روزی اپراتور داشتند و گفت که اتومبیل‏ها هم چنین سرنوشتی خواهند داشت و بکلی دستخوش تغییر خواهند شد

به عقیده ایلان ماسک مجموعه رادار و سنسورهای اتومبیل به‌زودی سطح ایمنی را در خودروها بالا می‏برد و به آنها استقلال می‏بخشد. با این حال همه چیز به گفته ایلان ماسک به پیشرفت‏های کامپیوتری بستگی دارد. در واقع این کامپیوترها هستند که باید سریع‏تر شوند، امن‏تر شوند. اینها به همراه مجموعه سنسورها و دیگر ابزارهای موجود در خودرو می‏توانند مجموعه یکپارچه ‏ای از خودروهای بدون سرنشین را به وجود بیاورند که حتی قادر به ارتباط با دیگر خودروها به صورت هوشمند باشد. حال ذهن انسان به این سوال میرسد که ایا همچین چیزی ممکن است؟ روبات های خودرو به جای راننده؟ همه چیز دستخوش یک تغییر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید