جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

صفر تا صد روند اپلای

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
صفر تا صد روند اپلای

امروزه در بین بیشتر دانشجو‌ها کلمه اپلای شنیده می‌شود. اما واقعیت این است که اشخاص کمی به صورت کامل با این روند، یعنی اپلای آشنایی دارند. حالا ما در این مقاله قصد را داریم، شما را با روند کامل اپلای آشنا کنیم. اما قبل از شروع ، اگر هیچ آشنایی‌ای ندارید، خوب است بدانید که به طور خیلی ساده اپلای یعنی فرستادن رزمه و مدارک تحصیلی به قصد تحصیل به خارج از کشور می‌باشد. در ادامه با این نحوه فرستادن مدارک بیشتر آشنا می‌شویم.

اپلای کردن را از کجا شروع کنیم؟

اول ازهمه برای اینکه بفهمیم اپلای را از کجا شروع کنیم، باید بفهمیم که اصلا اپلای به چه کاری می‌گویند؟ اپلای همان طور که در مقدمه هم اشاره کردیم به روند مهاجرت به خارج از کشور از طریق فرستادن رزمه به یکی از دانشگاه‌های کشور دلخواه می‌باشد. در واقع شما در اپلای به عنوان یک فرد خواهان مهاجرت برای ورود به این کشور حتما  باید  پذیرش دانشگاهی را داشته باشید.

 البته این توضیحات فوق اپلای به زبان خیلی ساده بود.فرایند‌های دیگری هم هستند که اپلای با آن‌ها معنی پیدا می‌کند. مثلا یافتن دانشگاه دلخواه، آماده شدن مدارک، مکالمه با استاد و... . پس اپلای به معنی فقط فرستادن مدارک نیست. حالا در ادامه شما را با تمامی این موارد که قسمت‌های مختلف اپلای را می‌سازند، آشنا می‌کنیم.

اولین مرحله‌ی اپلای، پیدا کردن و انتخاب یک کشور دلخواه می‌باشد. البته حتما نیازی نیست که فقط یک کشور انتخاب کنید، بلکه چند کشور را به ترتیب الویت برای خودتان مشخص کنید. دقت داشته باشید که هر کشوری که مورد انتخاب شما باشد، در نهایت ممکن است در آینده‌ای نزدیک خانه‌ی شما را بسازد. این خانه‌ی آینده ممکن است دائم و یا موقت باشد. پس تنها یک کشور ممکن است خانه‌ و یا کشور دوم شما نباشد! مثلا شاید بسیاری از افراد را دیده باشید، که بعد از رفتن به کانادا، پس از مدتی آمریکا را برای زندگی انتخاب می‌کنند.

وقتی یک دانشگاه را در کشوری انتخاب می‌کنید فقط به یک جنبه‌ی آن دقت نکنید و موارد دیگر من جمله هزینه‌ی شهریه‌ی دانشگاه و زندگی ، فرهنگ اغلب مردم و نژاد پرست نبودن آن‌ها، وجود آشنا در آن شهر، وضعیت اقتصادی کشور و... را در نظر بگیرید. اما بعد از انتخاب کشور، فرایند اپلای را چگونه انجام بدهیم؟

برای اپلای دو تا راه وجود دارد. اول اینکه اپلای را به موسسات مهاجرت تحصیلی بسپارید و دوم اینکه خودتان فرایند اپلای را انجام دهید. راه اول شاید تو ظاهر جذاب به نظر برسد، اما واقعا سپردن کار به این موسسات مهاجرتی زمان‌گیر و البته هزینه بر است. پس بهترین راه این است که خودتان یک گوشه‌ ای از کار بگیرید و کم‌ کم شروع کنید. البته در ادامه ما درباره‌ی هر دو راهکار با شما حرف میزنیم.

خب راه اول که باید از موسسات آغاز کنیم، این است که بگردیم و موسسات خبره را برای فرایند اپلای و مهاجرت تحصیلی خود پیدا کنیم. نباید در پیدا کردن موسسه عجله کنید و باید این کار را با نهایت و حوصله و دقت انجام دهید. چراکه چی بسی بیشتر موسسه‌ها فقط قصد گرفتن پول الکی را دارند. بعد از سپردن کار به موسسه، خودتان کامل عقب نکشید و تمام فرآیندهای موسسه را ارزیابی کنید.

صفر تا صد روند اپلای

بیشتر بخوانید: تخت شما محل کار شما نیست!

حالا اگر خودتان تصمیم گرفتید اپلای کنید، راهی کمی پیچیده ولی جالبی در پیش دارید که در ادامه آن‌ها را باهم بررسی می‌کنیم. همان طور که گفتیم، انتخاب کشور مقصد برای مهاجرت بسیار حائز اهمیت می‌‌باشد. اگر قصد مهاجرت به سه کشور آمریکا و کانادا و استرالیا را دارید، باید بدانید که این سه کشور فرایند مهاجرت متفاوتی  نسب به کشور‌های اروپایی دارند که در ادامه درباره‌ی ترتیب مراحل اپلای برای این کشورها حرف می‌زنیم.

- مدرک زبان خود را باید آماده داشته باشید. این مدرک می‌تواند آیتلس و تافل و ... باشد.

- جمع آوری تمام رزمه‌های تحصیلی

- یافتن یک دانشگاه مناسب با رزمه‌ای که دارید.

- پیدا کردن یک استاد مناسب در دانشگاه مد نظر

- تمامی ایمیل های دریافتی پاسخ داده شود.

- اگر استاد پاسخ خوبی به ایمیل های شما داد، می‌توانید امیدوار باشید که پذیرش می‌گیرید. در این هنگام انگیزه نامه را نیز از یاد نبرید.

- منتظر بمانید و از فرستادن رزمه برای دانشگاه‌ های دیگر نیز غافل نشوید.

برای دریافت ایمیل ها شما به یک اپلیکشن احتیاج دارید. این اپلیکشن از شما بابت ایمیل‌ها هزینه دریافت می‌کند. اپلیکشن فی، اپلیکشینی است که شما برای آغاز اپلای به آن احتیاج پیدا می‌کنید. بعد از دریافت اپلیکشن فی تازه شما می‌توانید، در اپلیکشن ایمیل ثبت نام کنید. این اپلیکشن براین ساخته شده که مطمئن شوند هرکسی که اقدام به اپلای و فرستادن رزمه می‌کند، دانشجوی مناسب است. گفته می‌شود هزینه‌ی این اپلیکشن معمولا مبلغی بالغ بر ۸۰ تا ۱۲۰ دلار می‌باشد.

حالا به سراغ اپلای برای کشور‌های اروپایی می‌رویم. روند اپلای به کشور‌های اروپایی به صورت کمیته گونه است. اما کمیته گونه یعنی چی؟ یعنی افراد در خواست دهنده باید یک فرم اپلای برای خود پیدا کنند و سپس منتظر بمانند تا دانشگاه جواب بدهد. البته احتمالا این مفاهیم که گفتیم برایتان گنگ بوده است، اما در ادامه بیشتر متوجه می‌شوید.

قبل از اینکه با توضیحات بیشتر کشور‌های اروپایی آشنا شوید، باید بدانید که اصلا چرا بعضی افراد وقتی کشورهای آمریکایی هستند، اروپا را مقصد خود قرار می‌دهند؟ عمده‌ترین دلیل انتخاب کشورهای اروپایی برای تحصیل، قیمت پایینی است که برای تحصیل دانش جویان تمام می‌شود. از دیگر امتیاز‌های این کشور این است که دانشجو احتمال پذیرش بیشتری دارد. پس کسانی که قصد زندگی در کشورهای آمریکایی دارند، می‌توانند ابتدا به کشورهای اروپایی بروند و سپس برای پایه‌ ی بالاتر اقدام به اپلای دوباره کنند.

صفر تا صد روند اپلای

سومین مرحله‌ی اپلای زمان فرستادن رزمه است. فرستادن و اپلای کردن رزمه در دو فصل تحصیلی انجام می‌شود. یعنی دانشگاه‌ های آن‌ جا هم مثل ما در دو ترم دانشجو برای پذیرش دانشگاه می.گیرند. اولین ترم، پاییز است که درست مثل ترم‌های ما پذیرش را از مهرماه آغاز می‌کنند. این ماه آغاز پاییز به میلادی آگوست و سپتامبر می‌شود. پذیرش در این ماه و در این ترم برای دانش جویان ایرانی به دلیل مطابقت زمانی با دانشگاه‌ها و مراکز داخل ایران راحت‌تر است.

ترم بعدی تحصیل در خارج از کشور در بهار و تابستان ما آغاز می‌شود. از آن کجایی که این ترم تحصیلی خیلی با شرایط ایران سازگار نیست، دانش جویان ایران معمولا این ماه را برای تحصیل بهتر است انتخاب نکنند. البته در شرایطی که فارق التحصیل شده‌اید، شاید بتوانید با این ماه اپلای هم کاملا اخت بگیرید، پس بستگی به شرایط خودتان دارد.

حالا به سراغ این سوال می‌رویم، که اصلا خارج از زمان اپلای، چه مدت اپلای برای ما طول می‌کشد‌؟ ببینید این موضوع تا حدودی بسته به خودتان و همچنین بسته به دانشگاهتان دارد، اما برای مثال اگر می‌خواهید برای مهر ۲۰۲۳ اقدام کنید، باید از مهر ۲۰۲۲ آغاز به فرستادن مدارک خود کنید. قبل از اینکه شروع به فرستادن مدارک کنید، حتما باید استاد مد نظر خود را پیدا کنید.  حالا شاید از خود بپرسید که منظور از این مدارک که مرتب در مقاله هم می‌گویید چیست؟  در ادامه با هم  نحوه جمع اوری این مدارک و همچنین شیوه پیدا کرد استاد را بررسی می‌کنیم.

راه اول پیدا کردن استاد، این است که وقتی دانشگاه مد نظر خود را پیدا کردید، بگردید و لیست اساتید آن دانشگاه را بیابید. حالا با نحوه‌ی تحقیقاتی که اساتید، مختلف انجام می‌دهند، آشنا شوید، استادانی که از نظر نحوه تحقیق شبیه شما هستند را بیابید. با این اساتید، مکاتبه داشته باشید تا با آن‌ها آشنا شوید و اگر به نحوه تحقیق شما علاقه پیدا کردن، به شما پذیرش دهند.

دومین راه پیدا کردن، استاد استفاده از سایت گوگل اسکالر است. گوگل اسکالر به شکلی طراحی شده که مخاطب با جست وجو در آن می‌تواند مقالات مشابه خود را پیدا کند. حالا پیدا کردن مقاله چه ربطی به استاد دارد؟ محقق و نویسنده های  این مقالات اغلب اساتید دانشگاه‌ها هستند که معمولا راه ارتباطی‌ای برای خواننده های خود گذاشته‌اند. این راه ارتباطی معمولا ایمیل است. اما چگونه و به چه نحوی به اساتید ایمیل بزنیم؟

بسیاری افراد می‌گویند که متن و نحوه‌ی ایمیل زدن به استاد همان شانسی است که ما را به دانشگاه دلخواهمان می‌رساند. ایمیل‌ها کاملا هوشمندانه باید زده شوند، یعنی دانشگاه‌هایی که رشته شما را دارند باید حتما از قبل انتخاب کنید. همچنین برای استاد مد نظر خود به گونه‌ای متن ایمیل را بنویسید که او این اطمینان را حاصل کند که شما زمینه‌ ی مورد علاقه خود و او را فهمیده اید. در زمینه اپلای به یاد داشته که نگارش اصولی ایمیل را باید از قبل بلد بوده باشید.

حالا اگر ایمیل ارسال کنیم و کسی به ما پاسخ ندهد چه می‌شود؟ ببینید واقعیت این است که اغلب دانشجویان به خصوص دانشجویان  ایرانی یک ایمیل با متن مشخص را انتخاب می‌کنند و سپس این متن را به همه‌ی اساتید ارسال می‌کنند. خب در این حالت به استاد مربوطه اصلا احساس خوبی دست نمی‌دهد. چراکه استاد می‌خواهد مطمئن شود به زمینه‌ ی مورد علاقه او علاقه مند هستید و در این زمینه کاملا تحقیق کرده‌ اید. نه اینکه فقط بخواهید پذیرش بگیرید!  پس برای استاد مربوطه حتما یک متن ایمیل خاص و متناسب با زمینه‌ ی تحقیق او ارسال کنید.

بعد از اینکه ایمیل فرستادید، با حالات مختلفی روبه رو می‌شوید، اول اینکه در بدترین حالت  اصلا استاد ایمیل را جواب نمی‌دهد که در این حالت باید دوباره اقدام کنید. در حالت دوم استاد جواب می‌دهد و می‌گویددانشجو نمی‌پذیرم، که این حالت هم زیاد با گزینه‌ی اول متفاوت نیست. حالت سوم استاد می‌گوید فاند ندارم اما دانشجو می‌گیرم که این حالت می‌تواند برای کسانی که وضع مالی خوبی دارند، بسیار جذاب باشد. حالت چهارم که بهترین گزینه هست استاد پاسخ می‌دهد که نه تنها دانشجو می‌پذیرم، بلکه فاند هم دارم! این حالت عالی و بسیار کاربردی است.

مراحل پس از اپلای چیست؟

اقداماتی که پس از اپلای یا همان به طور غیر رسمی فرستادن مدارک باید انجام دهید، خیلی زیاد نیستند. در واقع در این مرحله باید تمکن مالی جمع کنید و همچنین امیدوار باشید. حالا باهم بار دیگر روند تمام مدارکی که برای اپلای می‌خواهیم، مرور می‌کنیم. این مدارک این‌ها هستند، رزمه تحصیلی،  انگیزه تحصیلی، مجموع تمام نمرات و ریز نمرات، انواع مدرک زبان.

از دیگر مواردی که باید برای اپلای بدانید، هزینه‌ای است که شما باید بابت بلیط  رفت و برگشت و همچنین جمع آوری مقاله بپردازید،. یه یاد داشته باشید که بسیاری از کشور‌های اروپایی تحصیل رایگان و یا دست کم باهزینه‌ی کم دارند، پس از ایران بهتر است گزینه اول شما این کشور‌ها باشند‌‌ حالا درباره‌ی این کشور‌ها با تحصیل رایگان و همچنین نحوه‌ی نوشتن مقاله و تحقیق باز هم در آینده با شما حرف می‌زنیم، پس با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید