جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

طرفداران کدام بیشتر است؟ سیستم عامل اندروید یا ios؟ چرا؟

author منتشر کننده
بدون نظر 4 0
طرفداران کدام بیشتر است؟ سیستم عامل اندروید یا ios؟ چرا؟

سیستم عامل چیست؟

سیستم عامل و یا (Operating System) اولین نرم افزاری است که شما وقتی اقدام به روشن کردن یک دستگاه هوشمند می کنید مشاهده می شود و همچنین آخرین نرم افزاری است که به هنگام خاموش کردن همان دستگاه نیز مشاهده خواهید کرد. کنترل دستگاه شما بر عهده سیستم عامل است و دستگاه بدون حضور آن، نمی تواند روشن شود. به همین دلیل مهم ترین نرم افزار در دستگاه های هوشمند دیجیتالی از جمله تلفن همراه سیستم عامل آن است که به صورت از قبل نصب شده بر روی گوشی وجود دارد. سیستم عامل موبایل، نرم افزاری است متشکل از داده ها و برنامه ها که وظیفه کنترل و مدیریت سخت افزار و نرم افزار را بر عهده دارد و اجازه می دهد تا برنامه ها و اپلیکیشن ها به راحتی اجرا شوند. اکثر سیستم عامل ها قابل تعویض نیستند یعنی شما نمی توانید بر روی یک موبایل اپل با سیستم عامل iOS، سیستم عامل اندروید را نصب و جایگزین کنید. اما می توان سیستم عامل موبایل را آپدیت کرده و در واقع قابلیت های آن ارتقا بدهید.

انواع سیستم عامل

در این مطلب قصد داریم به بررسی انواع سیستم عامل گوشی موبایل بپردازیم و با آن ها آشنا شویم. گوشی های تلفن همراه در ابتدا ساختار پیچیده ای نداشتند و از سخت افزار بسیار ساده ای برخوردار بودند به همین دلیل نرم افزار در آن ها اهمیتی نداشت. در حالی که این روزها به دلیل گسترش روز افزون تکنولوژی و پیشرفت شدید گوشی های هوشمند، بخش سخت افزار و نرم افزار دستگاه اهمیت خاصی پیدا کرده است و سیستم های عامل نیز با پیشرفت قابل ملاحظه ای روبرو شدند. انواع مختلفی از سیستم عامل های گوشی وجود دارد مهمترین آنها iOS ،BlackBerry ،Bada Symbian ،windows phone ،Palm ،Tizen ،Java  و Android می باشد که هر کدام از این سیستم عامل ها دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردی می باشند.

طرفداران کدام بیشتر است؟ اندروید یا ios؟چرا؟ و یا بهتر است بگوییم بررسی برتری این دو سیستم عامل

سیستم عامل اندروید

اندروید به معنی ربات می باشد و سیستم عاملی Open Source است. شرکت کوچک اندروید در سال 2005 توسط شرکت گوگل خریداری شد و گوگل آن را برای تلفن های هوشمند و تبلت ها، ارائه کرد. در حال حاضر بیشترین استفاده در بین سیستم عامل های گوشی های هوشمند متعلق به اندروید است. همچنین، گوگل سیستم عامل Android TV را برای تلویزیون ها، Android Auto را برای ماشین ها و Wear OS را برای ساعت های مچی هوشمند گسترش داد که هر یک رابط کاربری خاص خود را دارند. این سیستم عامل همچنین بر روی کنسول های بازی، دوربین های دیجیتال و دیگر لوازم الکترونیکی استفاده می شود و می توان گفت به خاطر سرعت و قدرتی که دارد از دیگر سیستم عامل مورد توجه بیشتر است. اولین نسخه تجاری سیستم عامل اندروید بر روی یکی از گوشی های شرکت HTC معرفی شد و بعد از مدت کوتاهی ارتقا پیدا کرد. نکته ی بامزه و جالب این است که از ماه آوریل 2009 هر کدام از نسخه ها جدید این سیستم عامل به نام یک شیرینی یا دسر نام گذاری شدند.

ویژگی های سیستم عامل اندروید

- از شبکه های ارتباطی مانند: Bluetooth, Wi-Fi, GSM, EDGE, CDMA, EV-DO, UTMS پشتیبانی می کند

- فرمت های مختلف فایل های مولتی مدیا مانند: MPEG-4, H.264, MP3, AAC, GIF, JPGE,  PNG, AMR را ساپورت می کند.

- سخت افزارهایی مانند GPS و دوربین های با کیفیت بالا را حمایت می کند.

- پشتیبانی از فرم های MMS ،SMS  و XMPP برای فرستادن sms.

- سیستم عامل اندروید برای ذخیره داده ها و مدیریت بانک های اطلاعاتی سبک از نرم افزار SQLite استفاده می کند.

- زبان جاوا زبان برنامه نویسی تمام برنامه های اندروید است.

- ابزارهای مختلف اندروید با پشتیبانی گوگل به راحتی در دسترس افراد قرار گرفته و شامل کتابخانه ها، خطایاب، شبیه ساز گوشی است.

- در این سیستم عامل پردازش تصاویر و فایل های گرافیکی به وسیله OpenGL انجام می گیرد که کمک می کند کیفیت بالاتری در اختیار افراد قرار بگیرد.

در حال حاضر آخرین نسخه اندروید نسخه 9.0 که در سال 2018 منتشر شد. موبایل های سامسونگ در مدل های Galaxy S10 ،Galaxy S10e  و Galaxy Fold دارای آخرین سیستم عامل اندروید هستند.

سیستم عامل (iOS)

شرکت اپل این سیستم را در سال 2007 ساخت و این سیستم عامل به عنوان دومین سیستم عامل محبوب در جهان بعد از اندروید می باشد. دستگاه های آیفون، آی پاد تاچ، آی پد و اپل تی وی از این سیستم عامل استفاده می کنند. سیستم عامل iOS از مرورگر سافاری برخوردار است که این مرورگر سرعت بیشتری نسبت به مرورگرهای کروم و فایرفاکس دارد. این سیستم عامل از برنامه Files برای بهتر مدیریت کردن فایل ها، دفترچه تلفن، اجرا کردن برنامه ها و پخش کردن فرمت های صوتی و تصویری، استفاده می کند. رابط کاربری سیستم عامل iOS بر پایه ی چند لمسی بودن و استفاده کردن از حرکات دست و انگشتان طراحی شده است. این سیستم عامل در ابتدا ضعف های زیادی داشت اما توانست به مرور زمان سیستم عاملی قوی تر را به بازار عرضه کند و با بروز رسانی های مکرر، کاربران خود را متقاعد نگه دارد و اعتماد آن ها را جلب کند.

iOS زمانی که اولین نسخه خود را به بازار معرفی کرد تا به امروز دستخوش تغییرات شگفتی شد. می توان گفت تمام برنامه های iOS شامل سیری، شبکه های اجتماعی، سافاری، اشتراک گذاری تصاویر، برنامه Accessibility و بسیاری از برنامه های اصلی و جانبی در iOS 6 به روز رسانی شده اند و امکانات جدیدی به آن اضافه شده است.

سیستم عامل Windows Phone

شرکت مایکروسافت این سیستم را در سال 2010 برای گوشی های هوشمند طراحی کرد که اولین نسخه آن، ویندوز فون 7 می باشد. ویندوز فون نسبت به ویندوز موبایل دارای سرعت و دقت بالاتری است. یکی از مهم ترین و بارز ترین ویژگی های ویندوز فون که آن را بسیار خاص کرده این است که، انتقال فایل های رسانه ای از کامپیوتر به موبایل با استفاده از برنامه Zune For Windows Phone صورت می گیرد. بازی های برنامه ریزی شده برای ویندوز فون در نوع خود به روز و بسیار مجهز هستند و کاربران می توانند تازه ترین بازی ها، موزیک ویدئوها و اپلیکیشن ها را از مارکت پلی دریافت کنند. از دیگر قابلیت های این سیستم عامل امکان عکاسی به صورت پانوراما و قابلیت اتصال دائم به Wi-Fi برای کاربران است و همچنین می توان به ارتقا مرورگر نیز، اشاره کرد. اما نکته ی منفی این سیستم عامل این است که، نسخه قبلی خود را پشتیبانی نمی کند و این یک ایراد بسیار مهم محسوب می شود.

سیستم عامل BlackBerry (بلک بری)

بلک بری در سال 1999، برای اولین بار سیستم عامل خود را وارد بازار کرد. سیستم عامل بلک بری به خاطر پشتیبانی قوی ای که از خود از ایمیل دارد بسیار شناخته شده است. این سیستم عامل فقط بر روی گوشی های بلک بری قابل اجرا می باشد و می توان گفت از این نظر شبیه iOS اپل عمل می کند. از ویژگی های مهم و متفاوت این سیستم عامل می توان به چند کاره بودن (انجام همزمان چند کار)، صفحه کلید هوشمند و امنیت بسیار خوب و بالا اشاره کرد. بر روی گوشی های بلک بری از سیستم عامل اندروید نیز استفاده شده است.

سیستم عامل Bada (بادا)

بادا یکی از سیستم عامل هایی است که توسط شرکت سامسونگ الکترونیک و از روی هسته لینوکس Free BSD و Open BSD طراحی و بر روی گوشی های سامسونگ سری wave اجرا شده است. نسخه اول و دوم این سیستم عامل حدودا 10 سال پیش وارد بازار شد. در ابتدا موبایل های عرضه شده با این سیستم عامل، از قیمت پائینی برخوردار بودند و به همین دلیل مورد توجه بسیاری قرار گرفتند. این سیستم عامل فایل های فلش را پشتیبانی می کند و هچنین می تواند چندین کار را همزمان انجام دهد. فروشگاهی توسط بادا فروشگاه هایی راه اندازی کرده که کاربر می تواند برای دانلود برنامه های خود به آن مراجعه کند.

سیستم عامل Symbian (سیمبین)

در ابتدا نوکیا این سیستم عامل را شرکت سیمبین خرید و به عنوان سیستم عامل موبایل های خود معرفی کرد. سیمبین امکانات سخت افزاری ضعیفی داشت اما با این وجود کارایی خوبی از خود نشان داد و موجب شد تا مورد توجه کاربران قرار بگیرد. این سیستم عامل پایداری بالایی دارد یعنی در زمان هایی که از پردازنده استفاده نمی شود، به طور خودکار سیستم در حالت خاموش قرار گرفته و موجب صرفه جویی در مصرف باتری و سخت افزارهای دیگر می شود.

سیستم عامل Palm (پالم)

Palm  سیستم عاملی است که به سیستم اتصال دارد است. برنامه های کاربردی بسیاری در این سیستم عامل ایجاد شده است مانند تقویم، دفتر یادداشت، دفترچه تلفن، ماشین حساب، تماس تلفنی، SMS ،MMS، مرورگر وب، ساعت جهانی، پخش کننده صوتی و تصویری، عکاسی، فیلمبرداری، Email  و غیره. کارکردن با این سیستم عامل بسیار راحت بوده و کاربران می توانند کارهای خود را با سرعت انجام دهند. این سیستم عامل، از طریق ابزارهایی مانند مودم های کابلی، Wi-Fi و بلوتوث با دیگر دستگاه ها ارتباط برقرار میکند.

سیستم عامل Java (جاوا)

در حقیقت جاوا نوعی پلتفرم است و موبایل هایی که سیستم عامل ندارند از این پلتفرم بهره می برند. گوشی هایی که این سیستم عامل را دارند سریع تر روشن شده و کمتر دچار اختلال می شوند. همچنین این سیستم عامل از اثری که ممکن است ویروس ها و نصب بدافزارها بر روی این گوشی ها داشته باشند در امان است.

طرفداران کدام بیشتر است؟ اندروید یا ios؟چرا؟ و یا بهتر است بگوییم بررسی برتری این دو سیستم عامل

طرفداران کدام بیشتر است؟ اندروید یا ios؟چرا؟ و یا بهتر است بگوییم بررسی برتری این دو سیستم عامل

از بین همه ی سیستم عامل هایی که تا به الان ذکر شد این دو دارای شهرت و محبوبیت بی سابقه ای بوده و هستند به همین دلیل از این دو می خواهیم سخن بگوییم. این موضوع پیش از آن که یک دغدغه باشد، سلیقه ای است! یعنی ممکن است یک عده فقط بخاطر ظاهر گوشی های اندروید آن را انتخاب کنند و برخی بخاطر دوربین های با کیفیت و پر قدرت آی او اس را... بهر حال بر کسی پوشیده نیست که این روزها IOS علاوه بر داشتن طرفداران زیاد دارای قیمت های بسیار بالایی است و با وجود چنین قیمت هایی هنوز هم افراد به دنبال خرید گوشی هایی با سیستم عامل IOS هستند. همین موضوع می تواند به ما بفهماند که طرفداران IOS بیشتر از اندرویدی ها هستند و دلیل آن سلایق شخصی و کیفیت بالا می باشد. در حقیقت هر کدام از سیستم عامل ها ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند و اگر قرار بود همه ی آن ها شبیه به هم باشند پس سیستم عامل بعدی ایجاد نمی شد اما همانطور که هر چیزی می تواند کم و کاستی و نقطه ی قوت داشته باشد در مورد سیستم عامل هم همین طور است و انتخاب به عهده ی کاربر و با توجه به نیاز کاربر صورت می گیرد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید