جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

درکو، طوفانی سهمگین که روز گذشته آسمان ایالات متحده را سبز رنگ کرد

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
درکو، طوفانی سهمگین که روز گذشته آسمان ایالات متحده را سبز رنگ کرد

«derecho» یا «دِرِکو» سامانه طوفانی سهمگینی است که روز گذشته به ایالت‌های «نبراسکا»، «مینه سوتا» و «ایلینویز» در ایالات متحده حمله کرده و رنگ آسمان را به سبز تغییر داد. اما طوفان درکو چیست و چطور رنگ آسمان را تغییر می‌دهد؟

با شروع طوفان در سه ایالت مذکور، بادهایی با سرعت 140 کیلومتر بر ساعت شروع به وزیدن کردند. در نتیجه آن سیم‌های برق پاره شده و درختان شکستند. به گزارش «واشنگتن پست» با شروع طوفان رنگ آسمان به سبز تغییر کرد و سبب حیرت ساکنان این ایالت‌ها شد.

به گفته سازمان ملی آب و هوای ایالات متحده، درکو یک طوفان بادی گسترده، طولانی مدت و مستقیم است که با گروهی از رگبارها یا رعد و برق‌های سریع درحال حرکت همراه است. کلمه derecho از زبان اسپانیایی - کلمه la derecha به معنای مستقیم - گرفته شده است.

طوفان‌های خط مستقیم، طوفان‌هایی هستند که برخلاف گردبادها، حرکت چرخشی ندارند و به صورت مستقیم و خطی گسترش می‌یابند. این بادهای سهمگین صدها مایل را طی می‌کنند و به حدی گسترش می‌یابند که می‌توانند چندین ایالت آمریکا را دربر بگیرند.

به عنوان یک پدیده آب و هوای گرم، درکو به طور کلی - نه همیشه - در طول تابستان ممکن است رخ دهد (ماه‌های می، ژوئن و ژوئیه). با این‌حال، آن‌ها در مقایسه با سایر طوفان‌ها مانند گردبادها یک اتفاق نادر هستند.

برای اینکه وزش باد در دسته طوفان قرار بگیرد، باید بادهایی با سرعت حداقل 93 کیلومتر بر ساعت داشته باشد. وسعت آسیب آن نیز باید بیش از 400 کیلومتر باشد. پارامتر بعدی که دانشکده هواشناسی دانشگاه اوکلاهما برای توصیف طوفان درنظر می‌گیرد، فاصله زمانی بین حوادث متوالی ناشی از آسیب باد است که نباید بیشتر از سه ساعت باشد.

 درکو، طوفانی سهمگین که روز گذشته آسمان ایالات متحده را سبز رنگ کرد

بیشتر بخوانید: کلون‌سازی موش با استفاده از سلول‌های پوست خشک شده انجمادی برای اولین بار در جهان

درکو چطور آسمان را سبز رنگ کرد؟

به طور خلاصه می‌توان گفت اندرکنش میان مقادیر زیاد آب موجود در جو با رعد و برق می‌تواند رنگ آسمان را به سبز تغییر دهد. قطرات باران و تگرگ قادر هستند تمام طول موج‌های نور به جز آبی را پراکنده کنند - به همین دلیل است که ما آسمان را آبی رنگ می‌بینیم. این رنگ آبی در زمان طوفان درکو به زیر ابرهای طوفانی نفوذ می‌کند و با رنگ‌هایی که ناشی از تابش خورشید هستند، ترکیب می‌شوند. این ترکیب سبب می‌شود تا آسمان در زمان درکو سبز رنگ شود.

درکو بیشتر در مناطق مرکزی و شرقی ایالات متحده رخ می‌دهد. «Super Derecho» که در 8 می 2008 رخ داد، یکی از شدیدترین و غیرمعمول‌ترین طوفان‌های درکو بود که تا به‌حال اتفاق افتاده است. سرعت باد در این طوفان به 170 کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

پدیده درکو در برخی مناطق دیگر جهان نیز ثبت شده است. به عنوان مثال، در سال 2010 روسیه شاهد اولین درکو در آسمان خود بود. به غیر از آن، آلمان، فنلاند، بلغارستان و لهستان نیز این پدیده را تجربه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید