جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

عشق یا شهوت؟ احساس شما کدام است؟

author منتشر کننده
نظرات (1) 3 0
عشق یا شهوت؟ احساس شما کدام است؟

اگر چرخی در شبکه های اجتماعی زده باشید قطعا متوجه می شوید که عشق، داشتن رابطه سالم، دوست داشتن و دوست داشته شدن... موضوعاتی هستند که محتوای اکثر پست های اینستاگرام یا توییت های توییتر را تشکیل می دهند. در این میان شما داستان های رمانتیک زیادی را می خوانید که ممکن است پایان های رویایی یا غم انگیزی داشته باشند.

بسیاری از افراد همچنان به دنبال یافتن شریک زندگی مناسب خود هستند و ممکن است در این راه به اپلیکیشن های دوست یابی یا هزار راه دیگر متوسل شوند. برخی دیگر هم که این مرحله را رد کرده اند ممکن است هنوز از احساس خود مطمئن نباشند و ندانند که آیا این حسی که تجربه می کنند عشق است یا تنها یک هوس ساده و زود گذر؟!

به طور کلی ورود به هر رابطه ای به منزله عاشق بودن نیست و ممکن است یک رابطه تنها به علت وجود یک احساس سطحی و زود گذر شروع شود. هر گاه صحبت از عشق و شهوت به میان می آید اکثر مردم حداقل یکی از آن دو را تجربه کرده اند؛ البته که بسیار نادر است که یک نفر هر دو احساس را در یک رابطه داشته باشد.

اگر شما هم اکنون دارید به یک فرد خاص که با او در رابطه هستید فکر می کنید و می خواهید از احساس خود مطمئن شوید یا اینکه به تازگی از یک رابطه بیرون آمده اید و احساس دلتنگی دارید، بهتر است این مقاله را از دست ندهید و تا آخر همراه ما باشید. در صورت نیاز می توانید به یک تراپیست یا روانشناس مراجعه کنید تا بهترین راه حل را برای مشکل شما به شما پیشنهاد کند.

تیم روانشناسی Verywell Mind پس از صحبت هایی با دکتر شری بنتون، بنیان گذار پلتفرم دیجیتال سلامت روان TAO Connect، نتایج را به این صورت در اختیار همگان گذاشت:

برای درک معنای درست عشق (Love) و شهوت (Lust) در ابتدا تعریفی از آن ها ارائه می کنیم. شهوت یک احساس بیولوژیکی کاملا طبیعی است، اما با عشق بسیار متفاوت است. در واقع شهوت صرفا خواستن تماس جنسی است. فردی که چنین احساسی دارد اگر تنها کمی به فکر طرف مقابل و رفاه او باشد متوجه می شود که این رفتار تا حد زیادی خود خواهانه تلقی می شود.  هورمون های جنسی (تستوسترون و استروژن) نقش عمده ای در شهوت بازی می کنند. برای تعیین اینکه احساس شما شهوت است یا عشق، به خاطر داشته باشید که شهوت صرفاً بر اساس جاذبه فیزیکی است و ممکن است ارزش های دیگری را با این شخص به اشتراک نگذارید و رابطه شما صرفا بر رابطه جنسی متمرکز باشد.

جالب است بدانید که وقتی مردم در مورد عشق در نگاه اول صحبت می کنند، عمدتا منظورشان شهوت است اما بدین معنا نیست که در طی چنین رابطه ای نمی توان طرف مقابل را دوست داشت.

در این میان دکتر بنتون از یک کلمه جدیدی صحبت می کند به نام شیفتگی یا  Infatuation.

او می گوید که شیفتگی معمولا در اوایل یک رابطه رخ می دهد و هنگامی که کسی دچار این احساس می شود، سعی می کند تا طرف مقابل را ایده آل تصور کند و در حقیقت در یک درک سطحی از او غرق می شود. اساسا شیفتگی به نوعی یک مرحله عجیب و غریب بین شهوت و عشق است و اکثر افراد قبل از شروع یک زندگی جدی و درک حقایق سخت آن، این حس را تجربه می کنند که البته برای آن ها بسیار سرگرم کننده است.

احساس شیفتگی معمولا در مرحله ای از رابطه به نام Velcro اتفاق می افتد. این واژه یک اصطلاح عمومی است و در اصل به بست هایی که در تولید کیف و کفش به کار می روند گفته می شود. این بست ها با فشار دادن به هم متصل می شوند و تا هنگامی که یک نیرو به آن ها وارد شود تا از هم جدا شوند به هم متصل باقی می مانند. این دقیقا همان چیزی است که در روابط رخ می دهد. شما هنگامی که در این مرحله از رابطه هستید احتمال دارد دچار احساس شیفتگی شوید.

عشق یا شهوت؟ احساس شما کدام است؟

اگر دوست دارید بدانید که آیا رابطه شما در این مرحله است یا خیر، حتما نشانه های زیر را به خاطر بسپارید:

- او بسیار ماورایی و فوق العاده است!

قبل از اینکه به ملاقات او بروید تا بیشتر آشنا شوید، احساس می کنید همچون شیری هستید که شکار عالی ای پیدا کرده است. برای مثال ممکن است شش ماه از رابطه شما گذشته باشد و همچنان چنین حسی داشته باشید اما آیا این حس واقعی است؟ متاسفانه باید بگوییم خیر! شریک شما در واقع تلاش بسیاری دارد تا چیزی باشد که شما نیاز دارید تا بتواند از خود تصویر ایده آلی به نمایش بگذارد. همیشه به خاطر داشته باشید که هیچکس کامل نیست و دیر یا زود نقاب او برداشته خواهد شد.

- چند پیام از او دارید؟

شاید قبلا عاشق چت کردن با او بودید اما اکنون دیگر چت کردن شما زمان زیادی طول می کشد و هر ساعت، صفحه گوشی شما با دریافت یک پیامک از او روشن می شود.

- همیشه می گوید دوستتان دارد!

شنیدن این جمله قطعا خوشایند است اما تکرار دائمی آن ها موجب می شود که معنای خود را از دست بدهند.

- او دیگر علاقمندی های شخصی ندارد!

او همواره مشتاق کاری است که شما می خواهید انجام بدهید و بسیاری از سرگرمی های شما اکنون دیگر سرگرمی های او نیز هستند. بیایید منطقی فکر کنیم! چرا او اینقدر تلاش می کند که شبیه شما باشد؟ بله، حق دارید که بترسید!

- او به شما نیاز دارد

وقتی می داند که شما مشغول انجام کار مهمی هستید، می خواهد با شما درمورد موضوعی سریعا چت کند. او همانند یک بچه نو پا به حمایت و عشق و توجه شما نیاز دارد و مدام در پی کسب آن است.

اما واقعا عشق چیست ؟ کلمه ای که روزانه میلیون ها بار از دهان افراد سراسر جهان خارج می شود چه معنی ای دارد و آیا آن ها می دانند که تعریف درست از عشق چیست؟

روانشناسان مدت زیادی را به بررسی زوج هایی با پیشینه ها و داستان های مختلف کردند که همگی دگر جنس گرا بودند اما در نهایت زیک روبین، یک تعریف مناسب از عشق ارائه کرد. او می گوید که عشق رمانتیک از سه جز تشکیل شده است: دلبستگی، مراقبت و صمیمیت.

این سه کلمه به معنای تمایل یا نیاز به بودن با کسی، اهمیت دادن به شادی او و به اشتراک گذاشتن افکار و نگرانی های شخصی است. دکتر بنتون در ادامه اضافه می کند که عشق زمانی اتفاق می افتد که یک رابطه به مراقبت و درک متقابل تبدیل شود. با وجود عشق، دو طرف بر رفاه یکدیگر نیز تمرکز می کنند و پرورش رابطه را هدف خود قرار می دهند. شاید به نظر بیاید که این احساس و این نوع رفتار، هیجان کمتری نسبت به شهوت یا شیفتگی داشته باشد اما قطعا ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

در واقع عشق به اندازه شیفتگی، عاطفی نیست و ممکن است شما حس کنید که شریکتان را کمتر از روز های اول دوست دارید و رابطه تان شور روز های اول را ندارد. دکتر بنتون در این رابطه به میل جنسی هم اشاره می می کند و می گوید که در عشق، میل جنسی در روز های مختلف، افزایش یا کاهش پیدا می کند و این امری کاملا طبیعی است. در واقع بسیار بهتر است که شیفتگی در رابطه کاهش کاهش پیدا کند و جای خود را به یک عشق صادقانه و واقع بینانه دهد که طرفین از یکدیگر مراقبت می کنند.

زوج های عاشق پر شور هم هستند اما ارتباط عاطفی عمیق تری دارند. آن ها به یکدیگر متعهد هستند و هم چنین به خود اجازه می دهند آسیب پذیر باشند. طرفین این رابطه در خارج از اتاق خواب نیز برای یکدیگر ارزش قائل هستند.

عشق یا شهوت؟ احساس شما کدام است؟

بیشتر بخوانید: شایع ترین علائم استرس شدید که باید بشناسید

هیچ آزمایش خاصی برای اینکه متوجه شدید حس شما عشق است یا شهوت وجود ندارد اما می توانید با پاسخ به سوالات زیر تا حد خوبی متوجه احساس خود شوید:

- آیا با وسواس در مورد این عشق خود فکر و نشخوار می کنید؟

- آیا فعالیت های روزانه شما مختل شده است و نمی توانید روی چیزهای دیگری تمرکز کنید؟

- آیا دیگری را ایده آل تصور می کنید؟ در مورد ویژگی های مثبت عشق خود اغراق می کنید؟

- آیا احساس می کنید که بدون توجه به هر چیزی به این شخص نیاز دارید و بنابراین از نظر عاطفی وابسته هستید؟

- آیا احساس می کنید اگر این شخص در کنار شما نباشد نمی توانید نفس بکشید، فکر کنید یا کار کنید؟

- آیا وقتی نشانه هایی از عشق متقابل را احساس می کنید، احساس سرخوشی می کنید؟

- آیا احساس اضطراب می کنید؟ علائم ممکن است شامل تپش قلب و لرزش باشد.

- آیا احساس می کنید در یک ترن هوایی از احساسات هستید؟

 - آیا احساس می کنید نمی توانید به رابطه جنسی با این شخص فکر نکنید؟

- آیا احساس می کنید که بیش از هر چیز دیگری هوس تماس فیزیکی با این شخص را دارید؟

اگر پاسخ شما به اکثر سوالات مثبت است، روانشناسان می گویند که عاشق نیستید.

چگونه احساسات خود را بیان کنیم؟

شاید کلیشه ای به نظر بیاید اما همیشه صداقت را در اولویت قرار دهید. اگر شما به کسی علاقه دارید حتی هنگامی که می دانید این احساس تنها یک شهوت است بهتر است با او رو راست باشید و بگویید که از چه طریقی جذب او شده اید. اگر در رابطه هستید و به فرد دیگری علاقه دارید باز هم بهتر است حقیقت را به شریک فعلی خود بگویید تا راحت تر در مورد آن صحبت کنید.

دلتنگی چیست؟

عبارت " دلم برایش تنگ شده " را بار ها و بار ها از دوستانمان شنیدیم چه کسانی که به تازگی از یک رابطه خارج شده اند چه برای کسانی که داستان متفاوت تری دارند. اما در حقیقت دلتنگی چیست؟

در این رابطه داستان های زیادی در دنیا وجود دارد برای مثال زوج هایی که هم زمان از دنیا رفتند و مرگ دیگری را تحمل نکردند. اگر شما هم قلبتان شکسته باشد احتمال دارد که آنقدری دلتنگ کسی شده باشید و احساس بیماری کرده باشید. دلتنگی یک وضعیت سلامت روانی شناخته شده بالینی نیست. بلکه یک پاسخ بیولوژیکی است. تجربه احساس دلتنگی می تواند بر اساس شرایط منحصر به فرد هر سناریو متفاوت باشد.

شما می توانید در موقعیت های مختلف احساس دلتنگی کنید، از جمله:

- غم و اندوه از دست دادن شریک زندگی، خواه در اثر مرگ یا جدایی

- عدم توانایی برقراری ارتباط عاطفی یا فیزیکی با کسی

- تجربه عشق نافرجام

- از دست دادن شریکی که به طور موقت از شما فاصله گرفته است

علائم و نشانه های عاطفی و ذهنی زیادی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد، مانند:

- فکر کردن مدام به کسی که دلتنگ او هستید

- زمان زیادی را صرف انتظار برای تماس یا پیامک از طرف آنها کنید

- احساس بی انگیزگی

- رویاپردازی یا تکرار مکالمات یا برخوردها در ذهن خود

- بی خوابی یا بد خوابیدن

- تغییرات خلق و خوی

آیا کسی که دلتنگ است حتما بیمار است؟ لزوما نه، اما ممکن است این فرد دچار بیماری شود. برای درک این موضوع بهتر است یک مثال بزنیم. به عنوان مثال، شاید همسر سابقتان اخیراً از شما جدا شده است و اکنون ممکن است واقعاً دلتان برای او تنگ شود. در این مورد، پارین صحت(Pareen Sehat)، یک مشاور بالینی در ونکوور، کانادا، احساس شما را اینگونه بیان می کند:

شما آنقدر دل شکسته‌ اید که این احساس در روال معمول شما اختلال ایجاد می‌کند و شما را از انجام کار های مهم باز می‌دارد. شما به‌ طور باور نکردنی ای احساس آسیب‌ پذیری و ضعف می‌ کنید تا جایی که شروع به تأثیرگذاری بر سلامت فیزیکی شما می‌کند. در چنین حالتی می توان گفت احساس دلتنگی شماست که دارد شما را بیمار می کند.

علائم فیزیکی ای که در طی دلتنگی ممکن احساس کنید شامل موارد زیر است:

- تب

- تحریک

- سر درد

- تنفس سریع و پی در پی

- تپش قلب

Lovesick در مقابل lovestruck

Lovestruck استعاره ای است از عاشق شدن سریع یک نفر. از سوی دیگر، دلتنگی یا Lovesick حالتی است که در آن به دلیل غیبت فرد مهم زندگی خود احساس غمگینی و نا خوشایندی می کنید. پس بهتر است هنگام صحبت کردن به طور کامل با مفهوم هر کلمه آشنایی داشته باشید.

منابع:

https://www.verywellmind.com

https://www.verywellmind.com

https://psychcentral.com

https://www.bolde.com

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. خیلی مطالب جالب و خواندنیهای نوشته بودین. به درد حال روز این روزهای جوانان میخوره

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید