جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

علت ایجاد لکه های سفید روی ناخن چیست؟

author منتشر کننده
نظرات (1) 7 0
علت ایجاد لکه های سفید روی ناخن چیست؟

لکه سفید ناخن

تا به حال به یک سری خطوط و لکه ها که بر روی ناخونتان ایجاد می شود و سفید رنگ است دقت کرده اید؟ اصلا از این لکه ها داشته اید؟ پیدا شدن این لکه ها یک امر طبیعی است و این لکه ها می توانند روی ناخن های دست و یا پا ایجاد شوند و دلایل بسیار گوناگونی برای ایجاد آن ها آمده است. حتی ممکن است بدون ضرر باشند و یا در افراد نشان دهنده ی سلامت باشد. این جمله به این معناست که حتما حضور این لکه ها دلیل پزشکی نباید داشته باشد و ممکن است از سوی خودتان اتفاق بیفتند مثلا به دلیل ضربه ای که به آن وارد کردید و یا کارهای زیبایی ناخن مثل مانیکور و پدیکور می تواند باعث ایجاد آن ها شود. در صورتی که با ناخن خود خوب برخورد می کنید و به آن ضربه ای وارد نمی سازید و یا موقع ظرف و لباس شستن از دست کش استفاده می کنید و باز با این وجود لکه هایی روی ناخن خود دارید بدانید که بدن شما احتمالاً دچار کمبود و یا نبود یکی از مواد معدنی یا ویتامینی شده است.

بیشتر بخوانید: چه کنیم تا ناخن هایی مقاوم تر داشته باشیم؟

تشخیص این لکه ها چگونه است؟

اگر بر روی ناخن هایتان یک سری خطوط ویا لک دیدید که ممکن است این لک ها بسیار کوچک در حد یک نقطه یا بزرگتر از آن باشند به احتمال زیاد دچار این اختلال شده اید و از روی همین نشانه می توانید به راه های درمانی بپردازید در صورتی که پس از مدتی طولانی باز هم این لک ها مانده بودند و نرفتند این احتمال وجود دارد که در اثر عفونت های قارچی باشید در این حالت باید ضد قارچ بخرید و یا به پزشک مراجعه کنید تا مشکلات حل شود.

علت ایجاد لکه های سفید روی ناخن چیست؟

علت ایجاد لکه های سفید روی ناخن چیست و چه بیماری ای را نشان می دهد؟

اصلی ‌ترین علت برای این مسئله، صدمه دیدن بستر زیبایی ناخن و همچنین کمبود وجود کلسیم و عنصر روی در بدن است. اما تنها دلیل این مورد نیست و دلایل زیاد دیگری نیز برای به وجود آمدن آن می تواند وجود داشته باشد. به طور مثال جویدن ناخن، انجام کارهای زیبایی آرایشی بر روی روی ناخن‌ ها (مانند مانیکور)، پوشیدن کفش‌ های تنگ یا کفش‌هایی که به پنجه و ناخن‌ها فشار فراوانی وارد می کنند. بعضی اوقات امکان دارد مسمومیت یا مصرف داروهایی که خاص هستند منجر به ایجاد این لکه ها شوند مثل، مسمومیت با موادی شبیه به آرسنیک، مصرف داروهای شیمی‌ درمانی به جهت  درمان سرطان، سولفونامیدها که برای درمان عفونت ‌های ناشی از باکتری ‌ها از آن ها استفاده می کنند و یا به وجود آمدن اختلال در سیستم ایمنی نیز یکی از عوامل مهم درایجاد این لکه ها بر روی ناخن است. به جز این موارد نیز می توان به مواردی از قبیل فقر آهن، اختلالات مربوط به کبد، بیماری‌های قلبی، دیابت، داشتن مشکل در هضم پروتئین ‌ها، کمبود روی و کلسیم، کم‌کاری تیروئید، اگزما، پسوریازیس، بیماری‌ های قارچی و عفونت ‌های پوست و ناخن اشاره کرد.

در مواردی هم دیده شده است که به دلیل مسائل ژنتیکی این لکه ها به وجود می‌آید هرچند که این پدیده بسیار نادر است.  داشتن ناخن های سالم و به علاوه مقاوم بودن آن بسیار مهم است، به همین خاطر باید از ایجاد این لکه ها جلوگیری کنید شما می توانید این موضوع را با این راهنمایی های مفید که در ادامه مقاله آمده دنبال کنید، پس با ما همراه باشید.

روش های از بین بردن لکه های سفید روی ناخن

خوشبختانه راه های درمانی زیادی برای حل این مشکل وجود دارد که در ادامه ی این بخش به طور مفصل توضیح داده ایم.

دقت و توجه بیشتر در نگهداری ناخن ها عامل مهم در عدم ایجاد لکه های سفید روی ناخن

بعد از 6 هفته تقریبا پس از اینکه ناخن آسیب ببیند، این لکه ها برروی ناخن ظاهر خواهند شد. با این اوصاف یعنی تقریبا یک ماه و اندی که فشار یا ضربه بر ناخن خود وارد کردید می توانید این لکه ها را به شکل نتیجه آن عمل بر روی ناخن های دست و یا پاهایتان ببینید. به جهت جلوگیری از ایجاد این لکه ها بر روی ناخن، از جویدن ناخن ها، استفاده از آنها برای بریدن چیزهای سخت و در کل فشار آوردن برروی آنها واقعا خودداری نمایید. ناخن ها قادر به تحمل فشار زیاد نیستند.

از ناخن کار خود بخواهید که با ناخن های شما رفتار خوبی داشته باشد تا این لکه های سفید بر روی ناخن ایجاد نشوند

بسیاری از افراد این اتفاق را تجربه کرده اند که ناخن کارشان با ناخن هایشان طوری برخورد کرده که انگار ناخن شما عامل همه مشکلات اوست. از او خواهش کنید که با لطافت با ناخن های شما رفتار کند و انتقام مشکلاتش را از دیگران بگیرد. اگر این شخص قبول نکرد که عامل دلیل ایجاد این لک های روی ناخن شما می باشد، آدرس این مقاله را به او بدهید.

تمیز نگه داشتن ناخن ها و دوری از داشتن لکه های سفید روی ناخن

افرادی اعتقاد دارند که لکه های سفید بر روی ناخن ها از عفونت نشات می گیرد. از آنجا که نوع عفونت و میکروب عامل آن را مشخص نکرده اند، اما این احتمال وجود دارد که تنها راه پیشگیری از آن تمیز نگه داشتن دست و رعایت بهداشت فردی می باشد.

لاک ناخنتان را عوض نمایید تا شاید دیگر لک های سفید روی ناخن هایتان نبینید

گاهی اوقات پیش می آید که ناخن شما با وسایل بهداشتی و یا لاکی که برای ناخنتان مصرف می کنید، همخوانی ندارد. برای همین با عوض کردن آن ها بهترین محصولات را برای ناخن های خود یافت کنید تا شاید این لکه ها رفع شوند.

مصرف یک رژیم غذایی سالم، عاملی در ایجاد این لک های سفید رنگ

اگر قصد دارید اطمینان حاصل کنید که ناخن های شما مرتب و تمیز و سالم می باشند (همچنین پوست و دندان و هرچیز دیگری مرتبط با شما)، می بایست رژیم غذایی سالم داشته باشید. خوردن سالم ضرری نداشته و می تواند باعث استحکام ناخن های شما گردد هرچند لزوما لکه های سفید را برطرف نمی کند. خیلی از افراد این عقیده را دارند که این لکه ها به دلیل کمبود روی، پروتئین و کلسیم نیست، اما اگر رژیم غذایی سرشار از مکمل ها داشته باشید فواید زیادی برای شما در پی دارد.

بعضی از تحقیقات نشان داده است که اگر ناخن هایتان را کوتاه نگه دارید کمتر دچار این اختلال خواهید شد.

سعی کنید از مرطوب کننده برای دست ها و یا پاهایتان استفاده کنید بخصوص بعد از ستشو و یا زمانی که از حمام برمی گردید.

درمان های خانگی برای از بین بردن این لکه ها

از آن جایی که روش ها و متد های خانگی همیشه حال بهتری را به ما می دهد و همچنین حس می کنیم سریع تر همه چیز خوب می شود، پس اگر به دنبال بهبود کیفیت و سلامت ناخن های خود با درمان های خانگی هستید این بخش را دنبال کنید.

ترکیب لیمو و روغن زیتون برای از بین بردن لکه های سفید روی ناخن

ترکیب این دو مورد توانایی این را دارد که مشکل تغییر رنگ و لکه های سفید روی ناخن شما را به طور موثر حل کند. برای این کار دو قاشق چای خوری آب لیمو و مقداری روغن زیتون را درون کاسه ای بریزید، دو تا سه قاشق چای خوری آب لیموی ترش هم به آن اضافه کنید. سپس این ترکیب را بر روی ناخن های خود بمالید و بعد از مدتی در آب معمولی شستشو دهید. برای گرفتن نتایج بهتر می توانید این کار را هر روز تکرار کنید.

استفاده از روغن نارگیل به جهت درمان و رفع لکه های سفید روی ناخن ها

روغن نارگیل به خاطر دارا بودن خواص ضد قارچی و ضد التهابی اش در درمان عفونت های قارچی به میزان زیادی به ما کمک می کند. برای این کار چند قطره روغن نارگیل اصل تهیه کنید و آن را بر روی ناخن های خود بمالید. و اجازه بدید که حداقل یه شب روی ناخن هایتان باقی بماند. صبح روز بعد با آب معمولی دستتان رو شستشو دهید.

لک های سفید روی ناخن و رفع آن ها با استفاده از سرکه سفید

سرکه سفید به خاطر خصوصیات محصر به فردی که دارد برای از بین بردن این مشکل کمک زیادی به ما می کند. برای اجرای این روش نصف فنجان سرکه سفید و ¼ فنجون را در آب ولرم رقیق کنید. انگشت هیتان را در این محلول برای تقریبا 15 تا 20 دقیقه فرو ببرید. این درمان را حداقل سه بار در هفته برای گرفتن نتایج بهتر و سریعتر تکرار کنید.   

استفاده از جوش شیرین برای نابودی لکه های سفید بر روی ناخن

بخاطر خصوصیات قلیایی جوش شیرین می توانید برای پاک کردن لکه ها و سفیدی های ناخون هایتان از آن کمک بگیرید. برای این روش نصف فنجون جوش شیرین و ¼ فنجون آب و ¼ فنجون سرکه را با هم مخلوط  کنید سپس انگشتان خود را رو در این محلول قرار دهید و اجازه دهید برای 15 تا 20 دقیقه باقی در این حالت باقی بماند. این روش را در روز یک بار و به مدت یه هفته تکرار کنید تا نتیجه آن را ببنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. این لکه‌های سفید ممکن است نقطه ای یا رگه ای باشند. یکی از علل احتمالی ایجاد این لکه ها می تواند واکنش های آلرژیک باشد.

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید