جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

علت مرگ اولین مومیایی زن باردار دنیا با قدمت 2000 سال مشخص شد

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
علت مرگ اولین مومیایی زن باردار دنیا با قدمت 2000 سال مشخص شد

دانشمندان پارسال اعلام کردند که یک مومیایی مصری با قدمت 2000 سال مربوط به یک زن باردار بوده است. این زن مصری که ظاهرا در حوالی هفته 28 بارداری قرار داشته و در دهه سوم زندگی به سر می‌برده، حالا بر اساس بررسی‌های جدید مبتلا به نوعی سرطان خاص تشخیص داده شده که احتمالا عامل مرگش بوده است.

پژوهشگران لهستانی با بررسی اولین زن مومیایی باردار مصر متوجه علامت‌های عجیبی روی استخوان‌های سر او شدند و جمجمه‌اش را اسکن کردند. آن‌ها در نهایت دریافتند که این زن هم شرایطی داشته که درست مثل مبتلایان به سرطان حلق بوده است. این بیماری یک نوع نادر از سرطان است که بر بخشی از گلو اثر می‌گذارد که پشت بینی را به پشت دهان وصل می‌کند.

تصاویری که از سوی پروژه مومیایی ورشو (WMP) در لهستان منتشر شده، ضایعه‌هایی را در جمجمه «زن مرموز» نشان می‌دهد که احتمالا در اثر یک تومور به وجود آمده‌اند. به‌علاوه، در بخش‌هایی از استخوان آسیب‌هایی دیده می‌شود که معمولا در فرآیند مومیایی شدن به وجود نمی‌آیند.

 علت مرگ اولین مومیایی زن باردار دنیا با قدمت 2000 سال مشخص شد

بیشتر بخوانید:

بررسی‌ها روی مومیایی زن باردار ادامه دارد

پروفسور «رافات استک» از واحد سرطان‌شناسی دانشگاه پزشکی ورشو که با متخصصان WMP همکاری داشته می‌گوید به نظر رادیولوژیست‌ها احتمال ایجاد تغییرات بر اثر تومور در استخوان‌ها وجود دارد. به‌علاوه، سن پایین این زن و عدم وجود علت جایگزین برای مرگ، می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان را تایید کند. دانشمندان حالا می‌خواهند نمونه‌هایی را از بافت بدن این مومیایی برداشته و آن‌ها را با نمونه‌های سرطانی از سایر مومیایی‌های مصر مقایسه کنند.

دانشمندان امیدوارند که با کشف امضاهای مولکولی سرطان در این مومیایی، اطلاعات بیشتری درباره تکامل سرطان به دست آورند و به ساخت داروهای مدرن کمک کنند. تحقیقات بعدی حتی ممکن است نشان دهد که سرطان حلق به خاطر عفونت ویروسی به وجود آمده یا متاثر از ژنتیک بوده است.

مومیایی زن مرموز در اوایل قرن 1800 در یک مقبره سلطنتی در تبای در شمال مصر کشف شد. قدمت این مومیایی به قرن نخست پیش از میلاد یعنی زمان سلطنت کلئوپاترا می‌رسد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید