جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

فواید استفاده از یخ برای پوست

author منتشر کننده
بدون نظر 4 0
فواید استفاده از یخ برای پوست

زیبایی پوست یکی از عوامل افزایش اعتماد به نفس در افراد، مخصوصا جوانان و نوجوانان است. از این رو افراد امروزه از روش‌های زیادی برای حفظ زیبایی و جوانی پوست خود استفاده می‌کنند. اغلب این روش‌ها هزینه‌بر هستند. این در حالیست که حفظ جوانی و زیبایی با یخ یکی از روش‌های کم هزینه و البته موثر است. لایه‌برداری پوست و کمتر شدن جوش‌های صورت تنها دو مورد از فواید استفاده از یخ برای پوست می‌باشد. در ادامه با سایر فوایدی که یخ برای پوست دارد آشنا خواهید شد. امیدواریم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

فواید استفاده از یخ برای پوست

فواید ماساژ صورت با یخ

در حالت کلی استفاده از یخ فواید زیر را دارد:

- جوانی و زیبایی با یخ، کم هزینه‌ترین و ارزان‌ترین راه است.

- راه حلی طبیعی بوده و هیچگونه مواد شیمیایی ندارد.

- برای تایید این راهکار تجربیات مردم وجود دارد و نه تئوری‌های علمی. چرا که مدت‌ها پیش زنان کره‌ای از این روش استفاده می‌کردند.

- استفاده از یخ برای زیبایی پوست یک روش منطقی و قابل لمس است.

- نحوه مصرف آن بسیار ساده است.

از فواید ماساژ صورت با یخ می‌توان موارد زیر را نام برد:

- جلوگیری از پیری زودرس:

یخ منافذ روی پوست صورت را به حداقل می‌رساند. علاوه بر این با کنترل میزان چربی پوست از پیری زودرس آن جلوگیری می‌کند.

- از بین بردن لایه‌های بیرونی پوست:

استفاده از یخ سبب از بین رفتن لایه‌های بیرونی پوست که شامل سلول‌های مرده است، می‌شود. از این رو سلول‌های جدید زیر آن تحریک می‌شوند که همین امر موجب می‌شود تا رشد یکنواخت و بهتری داشته باشند.

- زیبایی و شادابی پوست:

چنانچه پیش از آغاز آرایش صورت چند دقیقه یخ را روی پوست خود بمالید، پوست‌تان شاداب و زیباتر به نظر می‌آید.

- از بین بردن موهای زاید:

استفاده از وکس برای از بین بردن موهای زاید صورت یک روش موقتی است و به طور دائمی نمی‌تواند موهای زاید را از بین ببرد. از این رو برای این‎که رفع موهای زاید بهتر صورت گیرد می‌توان از یخ استفاده کرد. در این صورت تا مدت‌های طولانی می‌توان از شر موهای زاید خلاص شد. برای انجام این کار لازم است یک و نیم فنجان آب گل رز، آب نصف لیمو، نصف قاشق پودر زردچوبه و 3 قاشق پودر زاج سفید را با هم مخلوط کنید و مواد ترکیب شده را داخل قالب یخ بریزید و اجازه دهید تا یخ بزند. بعد از گذشت یک روز قطعات یخ را روی پوست خود بمالید تا آب شود. لازم است که این کار را دو بار در روز و به مدت 15 روز ادامه دهید. یخ موجب می‌شود که ریشه موهای زاید ضعیف شوند.

- تسکین درد اصلاح:

پس از اصلاح ابرو و بند انداختن موهای صورت، برای تسکین درد آن می‌توانید یک قطعه یخ را روی صورت خود قرار دهید.

- نرم و صاف شدن پوست صورت:

هنگام غروب و یا قبل از این‌که به رخت خواب بروید صورت خود را بشویید، یخ را درون پلاستیک بگذارید و با آن به آرامی به مدت 3 دقیقه صورت و گردن خود را ماساژ دهید. پس از چند روز متوجه خواهید شد که پوست صورت‌تان نرم و صاف شده است.

- فرم دادن به گونه:

چنانچه پوست حساسی دارید به جای این‌که صورت خود را در آب یخ قرار دهید، می‌توانید از روش ملایم‌تری استفاده نمایید. برای این کار یک کاسه را به اندازه یک سوم از شیر پر کنید. شیر دارای ویتامین آ و لاکتیک اسید است. ویتامین آ ترمیم کننده سلول‌های پوستی و لاکتیک اسید لایه بردار طبیعی است. تکه‌های یخ را درون کاسه بریزید و یک حوله را در مخلوط ذکر شده خیس نمایید و به مدت 15 دقیقه روی پوست خود بگذارید. این کار را 5 بار انجام دهید. روش دیگر این است که تکه‌های یخ‌زده شیر را بر روی صورت ماساژ دهید. تکه یخی را از نواحی مرکز چانه در امتداد خط فک تا نرمه گوش بکشید و پس از آن به سمت بالا و برجستگی استخوان گونه و زیر ناحیه چشم بکشید. تکه یخ را می‌توانید بر روی تمامی بخش‌های پیشانی بکشید و برای لیفت صورت این ماساژ را به مدت 5 دقیقه انجام دهید.

- افزایش در جذب سایر محصولات پوستی:

هنگامی‌که دمای پوست پایین می‌آید مواد فعال درون محصولات پوستی بهتر جذب می‌شوند. یخ سبب می‌شود که مویرگ‌های پوست منقبض شوند و اثر کششی به وجود آید. چنانچه شما پس از مصرف سرم پوستی بی‌وقفه از یخ استفاده نمایید، اثر مویرگی سبب جذب مواد سرم به لایه‌های زیرین پوست می‌شود. هنگام مصرف ماسک‌های صورت، برای جلوگیری از خروج مواد نرم کننده و روشن کننده درون ماسک می‌توانید تکه‌های یخ را در گاز پانسمان قرار دهید و روی پوست خود بگذارید.

- کاهش لک‌های تیره:

چنانچه در صورت خود لک‌های تیره دارید می‌توانید از یخ استفاده کنید(البته به طور مرتب). برای انجام این کار مقداری گلاب را بجوشانید و عصاره خیار را در آن مخلوط نمایید. این مخلوط را در فریزر قرار دهید و پس از آن تکه یخ را به مدت چند روز روی لک‌های تیره قرار دهید.

مهم‌ترین فواید استفاده از یخ برای پوست و لب

فواید استفاده از یخ برای پوست

مهم‌ترین فواید استفاده از یخ برای پوست عبارتند از:

- افزایش گردش خون:

دمای پایین موجب منقبض شدن رگ‌های خونی و کاهش پف کردگی می‌شود. این دو مورد به داشتن پوست سالم کمک می‌کنند.

- درمان پف زیر چشم:

جهت استفاده از یخ برای درمان پف زیر چشم می‌توان به مدت چند دقیقه از کمپرس سرد استفاده کرد. علاوه بر این می‌توان از تکه‌های یخ که دارای آب و یا نوشیدنی‌های کافئین‌دار هستند همچون چایی بهره گرفت. کافئینی که در چای و یا قهوه وجود دارد نوعی منقبض کننده می‌باشد که سبب کم شدن تورم می‌شود. تحقیقات نشان داده است که کافئین به لایه‌های عمقی پوست نفوذ می‌نماید و موجب افزایش گردش خون می‌شود. راه دیگری که برای درمان پف زیر چشم با استفاده از یخ وجود دارد این است که از تکه‌های یخ با پارچه و چای بابونه استفاده کنیم. در واقع با استفاده از یخ و چای بابونه می‌توانید کمپرس سرد بسازید و به مدت چند دقیقه روی چشم‌هایتان قرار دهید. می‌توانید تکه‌های یخ را در گاز استریل قرار دهید و حرکت دورانی از گوشه داخلی چشم به سمت بالا و ابروها داشته باشید. با خارج شدن مایع اضافی به طرز فوق‌العاده‌ای خستگی چشمانتان از بین خواهد رفت.

- رفع چین و چروک پوست با یخ:

یخ برای درمان و رفع چین و چروک پوست بسیار موثر است. علاوه بر این سبب جلوگیری از پیری زودرس هم خواهد شد. برای انجام این کار نخست صورت خود را با آب گرم بشویید و خشک نمایید. پس از آن چند قطعه یخ را درون حوله کاغذی قرار دهید و آن را روی پوست خود بمالید تا خشک شود.

- رفع التهاب:

استفاده از یخ هنگام آسیب‌دیدگی یا تورم در بدن روشی بسیار موثر است. علاوه بر این می‌توان از یخ برای پوست‌های آکنه‌دار استفاده کرد.

- رفع سیاهی دور چشم:

برای رفع سیاهی دور چشم خود می‌توانید مخلوطی از آب خیار و آب رز را بجوشانید و پس از سرد شدن، در فریزر قرار دهید. برای از بین بردن حلقه‌های تاریک دور چشم و پف چشم، قطعات یخ مخلوط فوق را در نواحی اطراف چشم قرار دهید.

- درمان آفتاب سوختگی:

برای کاهش در التهاب و قرمزی پوست آفتاب سوخته می‌توانید چند قطعه یخ را روی قسمتی از پوست خود که آفتاب سوخته است قرار دهید. در این صورت آفتاب سوختگی با زمان و کاربرد به تدریج از بین می‌رود.

- درمان جوش و آکنه:

باکتری‌ها دلیل اصلی جوش و آکنه کیستیک هستند. یخ با منقبض کردن رگ‌های خونی می‌تواند درد را تسکین داده و التهاب را کم کند. استفاده از یخ موجب کاهش تورم و قرمزی جوش‌ها شده و پوست تحریک شده و التهاب‌دار را آرام می‌کند. یخ باعث می‌شود که منافذ پوست کوچک شده و چربی پوست کمتر تولید شود. کرم‌های موضعی در پوست‌های پر التهاب نمی‌توانند به آسانی به باکتری‌های موجود در منافذ برسند. اما استفاده از یخ موجب می‌شود که عوامل ضد باکتری و آنتی بیوتیک‌های موضعی به منافذ پوست وارد شوند، چرا که یخ پوست صورت را لایه‌برداری می‌کند. چنانچه برای درمان جوش‌های خود از یخ استفاده می‌کنید به طور منظم یخ و پارچه دور آن را عوض کنید تا از انتقال باکتری از یک طرف صورت به طرف دیگر آن جلوگیری نمایید. توصیه می‌کنیم برای جوش‌ها 6 بار متوالی از یخ و کمپرس گرم استفاده کنید. این کار موجب افزایش جریان خون می‌گردد، دستگاه ایمنی را ریلکس می‌کند و جوش‌ها را از بین می‌برد.

- جوان‌سازی پوست:

یخ موجب تحریک کنندگی پوست و سفت شدن آن می‌شود. علاوه بر این یخ باعث می‌شود تا سموم پوستی دفع شده و چین و چروک را از بین ببرد.

- کاهش اندازه منافذ پوست:

یخ، اندازه منافذ پوست را کوچک می‌کند. یخ برای باز کردن منافذی که به علت ترشح بیش از اندازه چربی بزرگ شده‌اند، بسیار تاثیرگذار است. افزون بر این پوست صورت را صاف و لطیف می‌کند.

- از بین بردن چاقی شکم:

برای مبارزه با چاقی شکم، یک عدد کیسه یخ را به مدت 15 دقیقه روی شکم خود قرار دهید. کیسه را از روی شکم خود بردارید و 3 دقیقه صبر کنید. این کار را به مدت یک ساعت پشت سر هم تکرار کنید. برای این کار می‌توانید از کیسه‌های یخ رزماری، گیاه دم اسبی، چای سبز و قهوه استفاده کنید.

مهم‌ترین فواید یخ برای لب، نرم شدن آن است. اگر لب‌هایتان ترک خورده است می‌توانید کمی یخ روی آن بمالید. این کار به رفع سوزش و کم شدن التهاب لب‌ها کمک می‌کند.

علاوه بر فوایدی که یخ برای پوست دارد برای مو هم دارای فواید زیادی است. از جمله فواید یخ برای مو عبارتند از:

- درمان ریزش مو:

برخی افراد جهت افزایش رشد مو به مدت 20 الی 30 دقیقه قطعات یخ را روی موها استفاده می‌کنند و یا این‌که قبل و یا بعد از حمام کردن، موهای خود را درون ظرف آب سرد قرار می‌دهند.

- زیبایی مو:

استفاده از یخ موجب می‌شود کوتیکول مو سفت شده و از ورود آلودگی‌ها به مغز مو جلوگیری شود. برای انجام این کار قطعه یخ را به آسانی روی پوست سر خود ماساژ دهید و پس از آن به بخش ساقه موها بکشید.

- براق کردن مو:

یخ برای موهای مات و پژمرده بسیار مفید است. از این رو برای براق و درخشندگی موهای خود می‌توانید قطعات یخ را روی موهای خود مالش دهید.

مراقبت‌های بعد از ماساژ یخ

پس از ماساژ یخ لازم است که از پوست خود مراقبت کنید تا از آسیب رسیدن به آن جلوگیری نمایید. از این رو لازم است بعد از استفاده از ماساژ یخ نکات زیر را رعایت کنید:

- از لایه‌بردارهای فیزیکی و شیمیایی و مواد فعال تحریک کننده استفاده نکنید.

- جهت شست و شوی صورت از آب گرم و شوینده ملایم استفاده کنید.

- اگر قرار است به فضای بیرون بروید از کرم ضد آفتابی که spf آن حداقل 30 می‌باشد استفاده کنید.

عوارض احتمالی ماساژ صورت با یخ

فواید استفاده از یخ برای پوست

بیشتر بخوانید: مراقبت های پوستی پاییز

از عوارض احتمالی استفاده از یخ برای پوست می‌توان موارد زیر را نام برد:

- چنانچه این روش سرما درمانی به صورت اصولی انجام نگیرد می‌تواند نتیجه‌ای معکوس در پی داشته باشد. سرمازدگی، آسیب‌های عصبی و سوختگی از جمله خطرات یخ درمانی غیر اصولی می‌باشد.

- از مالیدن یخ برای چندین بار در روز به صورت خود اجتناب کنید.

- یخ را به طور مستقیم روی صورت خود نمالید، برای این کار همیشه از یک پارچه نخی مناسب استفاده نمایید.

- روش سرما درمانی برای افرادی با پوست‌های روشن توصیه می‌شود چرا که ممکن است این روش سبب تغییر رنگ پوست در افرادی که پوست تیره یا برنزه دارند، شود.

- چنانچه پوست حساسی دارید(پوستی که مستعد روزاسه و کهیر سرد است) از روش یخ درمانی استفاده نکنید.

در آخر

در این مقاله با فواید یخ برای زیبایی پوست آشنا شدید. با این‌که یخ درمانی روشی خوب و کم هزینه برای زیبایی و جوانی پوست محسوب می‌شود اما این نکته را در نظر داشته باشید که اگر استفاده از این روش به صورت اصولی انجام نشود می‌تواند آسیب‌های جدی را به پوست‌تان وارد نماید. از این رو پیش از استفاده از این روش اصول استفاده از آن را بیاموزید. تمیز کردن صورت پیش از یخ درمانی، افراط نکردن، مراقبت از چشم، زمان گرفتن، انتخاب زمان درست و انجام حرکات دایره‌ای از اصول مهم هنگام استفاده از یخ برای زیبایی پوست هستند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید