جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

مراقبت های پوستی پاییز

author منتشر کننده
نظرات (2) 3 0
مراقبت های پوستی پاییز

تابستان بار سفر بست و نوبت پاییز رسید. پاییز فصل رنگارنگ و نارنجی از راه رسیده و خنکای هوا نشانگر ورود پاییز است.

روزهای پاییزی در راه اند؛ زمان بافتنی های رنگارنگ، برگ های زرد، قرمز و نارنجی و شکلات داغ در هوای سرد فرا رسیده است.

در پاییز شما به یک برنامه ی مراقبت پوستی نیاز دارید، درست مثل دیگر فصل ها. مثلا تابستان فصل کرم ضدآفتاب است! پاییز هم مراقبت های مخصوص به خود را برای پوست می طلبد. همان قدر که ما عاشق این فصل و قدم زدن در هوای آن هستیم، پوست ما از این فصل تقریبا بیزار است!

با پایین آمدن درجه حرارت با شروع هوای پاییز ، پوست ما ممکن است احساس کسالت و خستگی، خشکی و به طور کلی نارضایتی کند. این در صورتی هست که خیلی از ماها هوای پاییز را برای قدم زدن ترجیح می دهیم و پوست خود را بیشتر در معرض شرایط نامطلوبش قرار می دهیم.

پوست ما همیشه و در هر فصلی به یک سری مراقبت ها نیاز دارد. برخی پارامترهای مراقبتی ثابت هستند و برخی متغیر اند و فصل به فصل تغییر می کنند. به طور کلی یک روتین معمولی پوست شامل عناوین زیر است:

- کرم ضد آفتاب مخصوص پوست

- کرم ضد آفتاب مخصوص چشم

- کرم آبرسان مخصوص پوست

- مرطوب کننده چشم

- مرطوب کننده ی لب

- کرم مرطوب کننده پوست صورت

- کرم لایه بردار

- کرم ضد لک

- کرم ضد جوش

- تونر و شوینده های مخصوص پوست

- ماسک و سرم های تغذیه ای مختلف

البته باید بدانید که این موارد عناصر تشکیل دهنده ی یک روتین تقریبا ایده آل هستند و نیاز نیست همه ی این موارد را داشته باشید؛ ابتدا باید پوست خود را بشناسید تا بدانید به کدام یک نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: پیشگیری و درمان خشکی پوست دور چشم

چرا باید از پوست محافظت کنیم؟

اصلا چرا باید از پوست مراقبت کنیم؟

چه لزومی دارد این همه محصول مختلف داشته باشیم؟

و دیگر سوالاتی از این دست هست که احتمال می دهیم به ذهن شما خطور پیدا کرده باشد که به آن ها پاسخ می دهیم.

چرا باید از پوست مراقبت کنیم؟ این یک سوال کاملا غلط است؛ پوست ما مانند دیگر اعضای بدن ما است و وظایفی را برعهده دارد، پوست صرفا یک پوشش برای بقیه ی اعضا نیست. برخی از وظایف پوست عبارتند از:

- کنترل و تثبیت دمای بدن انسان

- راهی برای دفع مواد زائد به صورت عرق کردن

- از تبخیر آب بدن و خشک شدن بدن جلوگیری می کند

- اولین سد دفاعی بدن در مقابل عوامل بیماری زا است

- در سنتز ویتامین D نقش دارد

- گیرنده های مختلف نظیر درد ، گرما، سرما و فشار را در خود دارد که در حیات انسان بسیار مهم اند.

با همه ی این وظایفی که پوست ما برای ما ایفا می کند، آیا باز هم مستحق رسیدگی نیست؟ آیا نباید از این موهبت الهی مراقبت کرد؟

درست است که زندگی های پرمشغله ی امروزی انسان را از رسیدگی به سلامتی خودش دور می کند، اما باید بدانید که سلامتی شما مهم ترین دارایی شماست که با پول قابل خرید مجدد نیست.

پس قبل از آن که دیر بشود، به سلامتی خود اهمیت بدهید؛ مراقب قلب تان، اعضای بدن تان و پوست تان باشید! یادتان نرود شما  شخص اول زندگی خودتان هستید.

چگونه از پوست خود در پاییز مراقبت کنیم؟

تا اینجای مطلب، از اهمیت پوست و رسیدگی به آن بیشتر آگاه شدیم. دانستیم که مراقبت های پوستی چه اهمیتی دارند و باید فصل به فصل با توجه به تغییر آب و هوا تغییر کنند. در پاییز و زمستان پوست ما در معرض خشکی قرار می گیرد و باید یک سری مراقبت هایی در راستای جلوگیری از خشکی بیش از حد آن انجام دهیم.

در ادامه، چند نکته یادآوری می کنیم که رعایت کردن آن ها به شما کمک می کند آماده ی استقبال از پاییز باشید.

یادتان نرود، پوست شما تشنه است!

با کاهش سطح دما، میزان رطوبت نیز کاهش می یابد که می تواند باعث آسیب به پوست ما شود. هوای سرد و خشک فصل های سرد، باعث از بین رفتن رطوبت پوست ما می شود. برای مقابله با اثرات هوای خشک ، باید مرطوب کننده های سبک و تابستانی خود را با یک مرطوب کننده قوی تر تعویض کنید.

چرا خشکی پوست مهم است؟

خشکی پوست به خودی خود مسئله‌ی بزرگی نیست، اما ممکن است مشکلات زیر را برای شما ایجاد کند:

- خارش پوست

- ضخیم و زبرشدن پوست

- ایجاد ترک های دردناک

- درماتیک سبورئیک که پوست قرمز، ملتهب و پوسته پوسته می شود.

- اگزما که به صورت لکه‌های گرد، پوسته پوسته، خارش دار و قرمز ظاهر می شود.

- عفونت باکتریایی

جلوگیری از خشکی پوست فقط با استفاده از یک کرم مرطوب کننده ی قوی انجام نمی شود. یک سری مراقبت دیگر نیز لازم است:

1) استفاده از روغن های مغذی

ترکیبی مغذی از روغن شی باتر و روغن نارگیل ارگانیک به حفظ رطوبت پوست کمک می کند و به دلیل خشک شدن سریع و بدون چربی، اثری روی لباس های شما نمی گذارد و می توانید با خیال راحت لباس بپوشید!

می توانید هنگام استحمام، مقداری روغن زیتون به آب وان بیافزایید. این روغن در حفظ رطوبت پوست بسایر موثر است. اگر وان ندارید می توانید قبل از حمام چند قطره روغن زیتون به پوست خود بمالید.

2) استفاده از شوینده های ملایم

پوست در اثر خشکی، پوسته پوسته می شود و سلول های پوستی مرده از بین می روند و در نتیجه منافذ پوستی مسدود می شوند. این موارد باعث حساس شدن بیشتر پوست و نیز ایجاد آکنه می شوند. اگر برای رفع این مشکل از مرطوب کننده های قوی و غلیظ بیش از حد استفاده کنید هم خود این عمل باعث ایجاد آکنه می شود. پس مطمئن باشید که پوست بدن و صورت خود را با یک شوینده ی ملایم می شویید.

3) حمام و شست و شوی صورت و بدن

شستشوی بدن شما می تواند در خشکی و سفت شدن پوست شما نیز موثر باشد بنابراین، حتی سریع ترین دوش می تواند یک مرطوب کننده برای پوست شما باشد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که باید از ماندن طولانی در حمام های گرم و وان و یا شستن صورت با آب داغ جلوگیری کنید زیرا باعث تشدید خشکی و حساسیت پوستی می شود. سعی کنید با آب ولرم استحمام کنید.

4) با پوست خود مهربان باشید

بعد از حمام بدن یا شستن صورت، با ملایمت پوست خود را خشک کنید؛ حوله را به آرامی روی پوست خود نگه دارید تا رطوب را بگیرد و آن را نکشید تا احساس کشیدگی و خشکی به پوست شما ندهد. بلافاصله بعد از حمام از مرطوب کننده و لوسیون بدن مناسب استفاده کنید.

5) ضد آفتاب؛ یار همیشگی پوست

ضد آفتاب یار همیشگی پوست ماست و در هیچ فصلی نباید از آن غافل شد. اثرات تشعشعات آفتاب بسیار خطرناک است و می تواند باعث پیری زودرس، لک های صورت و سرطان پوست شود. از اشعه های خورشید حتی وقتی در خانه هستید هم، در امان نیستید. همیشه باید از ضدآفتاب مناسب پوست خود با SPF بالا استفاده کنید حتی وقتی در منزل هستید و فکر می کنید خبری از خورشید نیست.

بسیاری توصیه می کنند استفاده روزانه از ضد آفتاب، باعث از بین رفتن لک های صورت، چروک ها و احساس شادابی پوست می شود.

6) هوا را مرطوب نگه دارید

در پاییز و زمستان با استفاده از دستگاه های گرمایشی، رطوبت هوای داخلی خانه و محل کار شما و همچنین رطوبت پوست شما گرفته می شود. با استفاده از دستگاه هایی که هوا را مرطوب می کنند، رطوبت محل را در حد تعادل نگه می دارید و همچنین پوست را در معرض رطوبت همیشگی قرار می دهید.

یک راهکار آسان هم این است که یک کتری آب روی بخاری یا اجاق گاز بگذارید تا رطوبت هوا حفظ شود.

7) لایه برداری پوست

پاییز بهترین زمان برای لایه برداری است. احتمالاً شما از قبل به خوبی می دانید که لایه برداری به درخشندگی و شفافیت پوست شما کمک می کند.

با سرد شدن هوا ، پوست شما کدر و خشک می شود. اگر متوجه شدید که پوست شما بعد از ماساژ دادن روی کرم های غنی و مرطوب کننده هنوز کدر به نظر می رسد ، ممکن است زمان آن رسیده باشد که پوست خود را با یک اسکراب لایه بردار درمان کنید.

پوست خشک و پوسته پوسته در نتیجه سلول های مرده پوست ایجاد می شود و سدی ایجاد می کند که مانع از جذب کرم ها و روغن های مغذی توسط پوست شما می شود.  لایه برداری در روتین مراقبت از پوست، باعث از بین رفتن سلول های مرده پوست می شود و پوست روشن تر و سالم تری را نمایان می کند. لایه برداری همچنین می تواند به تجمع چربی هایی که باعث ایجاد لک و جوش های سرسیاه می شوند، کمک کند.

البته این نکته را به خاطر داشته باشید که استفاده زیاد از لایه بردار ها نیز می تواند پوست را خشک و حساس کند، پس در میزان مصرف این کرم ها دقت کنید.

8) محافظت از دستان خود را فراموش نکنید

ما هوای سرد و خشک و گاهی بارانی پاییزی را دوست داریم اما مطمئناً این هوای خشک می تواند پوست دست های  ما را از بین ببرد. اگرچه مراقبت از دست ممکن است دغدغه اصلی همه نباشد اما دستان ما اغلب اولین اعضایی هستند که از قرار گرفتن در معرض باد و هوای سرد رنج می برند!

پوست دست های ما ظریف هستند و قرارگیری در هوای سرد باعث خشکی، سوزش و ترک آن ها می شود. برای اینکه دستان شما نرم و لطیف بماند، همیشه یک کرم مغذی و مرطوب کننده همراه خود داشته باشید و رطوبت رسانی به پوست دست های خود را در طول روز تجدید کنید.

9) دور چشم

پوست دور چشم، نسبت به بقیه صورت حساس تر و نازک تر است و خب اولین جایی است که تغییر فصل را حس می کند و خشکی هوا روی این بخش اثر خود را نشان می دهد. این اثر ممکن است همراه با ایجاد پف یا خطوط ظریف اطراف چشم باشد. توصیه می کنیم قبل از خواب حتما از دور چشم مناسب سن خودتان استفاده کنید.

10) آب بنوشید

آب مایه حیات انسان و همه ی موجودات است. در فصول سرد ما کمتر نسبت به قبل احساس تشنگی می کنیم و گاهی حتی در طول یک روز یک لیوان آب هم نمی نوشیم؛ این مساله بسیار مضر است هم برای بدن و هم پوست. سعی کنید در طول روز حتما 8 لیوان آب بنوشید حتی به زور!

باید بدانید که چای و سایر نوشیدنی ها نمی توانند جایگزین آب بشوند و شما حتما باید آب بنوشید و نه چیز دیگری.

11) ویتامین C را به رژیم خود اضافه کنید

میوه های پاییزی، سرشار از ویتامین C هستند و شاید بتوان گفت این یک قانون طبیعی است که میوه های مخصوص هر فصلی، فواید لازم برای آمادگی بدن در همان فصل را دارند. ویتامین C در ماه های سرد دو برابر ماه های دیگر عمل می کند و پوست را در مقابل اشعه های مضر حفظ می کند.

این ویتامین خواص دیگری نظیر یکنواخت سازی رنگدانه های پوست، افزایش کلاژن سازی و در نتیجه روشن شدن پوست دارد و همین باعث شده طیف وسیعی از محصولات بر پایه ی این ویتامین را داشته باشیم.

12) از ماسک های خانگی غافل نشوید

ماسک های آبرسان خانگی رطوبت مورد نیاز پوست را در ماه های زمستان فراهم می کنند. پس، از مرطوب کننده‌های طبیعی ای مانند عسل، آووکادو، ماست، روغن زیتون، روغن جوجوبا، روغن بادام، موز و آلوئه ورا استفاده کنید. چیزهایی که دوست دارید را  با هم مخلوط کنید و یک کرم یا خمیر بسازید. سپس، برای آبرسانی ماندگار، خمیر به دست آمده را حدود ۱۰ یا ۳۰ دقیقه روی پوست خود بگذارید.

13) از عوامل خشک کننده دوری کنید

سعی کنید از شرایط و عواملی که به خشکی پوست شما کمک می کنند یا آن را تشدید می کنند، دوری کنید. برخی عوامل که باعث خشکی پوست می شوند شامل موارد زیر است:

- استفاده‌ی بیش از حد از صابون

- استفاده بیش از حد از آب داغ

- قرار گیری در هوای خشک و سرد

- قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی قوی

- انواع خاصی از بیماری ‌های پوستی

- افزایش سن و پیری

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (2)

  1. ممنون، عالی و کامل بود

  1. خیلی مطالبتان جالب بود. مخصوصا برای خانوم ها که نمی دونن باید در این فصول چه کار کنند خیلی می تواند کاربردی باشد. کلا باید در پاییز باید بیشتر مرطوب ک

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید