جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

فواید و مضرات سرکه سیب برای کاهش وزن و سلامتی

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
فواید و مضرات سرکه سیب برای کاهش وزن و سلامتی

ممکن است دوستی داشته باشید که اصرار دارد صبح ها برای چربی سوزی سرکه سیب مصرف کند یا ممکن است نوشیدنی های سرکه سیب را در فروشگاه مواد غذایی دیده باشید. آیا تا به حال از خود پرسیده اید که دلیل این همه محبوبیت چیست؟ ابتدا بیایید بررسی کنیم که سرکه سیب یا ACV دقیقا چیست. ACV از آب و سیب تخمیر شده ساخته می شود و مانند سایر سرکه ها دارای 5 درصد اسیدیته است.

در حال حاضر، انواع مختلفی از سرکه سیب در فروشگاه ها وجود است. به عنوان مثال، سرکه سیب تقطیر شده در بطری شفاف به نظر می رسد، اما در سرکه سیب خام، فیلتر نشده یا پاستوریزه نشده یک ماده کدر شناور است. این ماده «مادر» نام دارد، توسط آنزیم های طبیعی در طی تخمیر تشکیل می شود و معمولا در ته بطری رسوب می‌ کند. مصرف این ماده کدر کاملا بی خطر است.

سرکه سیب ماندگاری بالایی دارد و شما مجبور نیستید آن را در یخچال نگهداری کنید. گفته می شود که ماندگاری سرکه سیب تقریبا نامحدود است و حتی اگر ظاهر سرکه تغییر کند (مثلا کدرتر به نظر برسد)، باز هم استفاده از آن اشکالی ندارد. علاوه بر این، می توانید مطمئن باشید که سرکه سیب باعث چاقی شما نمی شود. در حقیقت، سرکه سیب رقیق شده حاوی صفر کالری انرژی در هر قاشق غذاخوری است. این محصول فاقد چربی، کربوهیدرات، پروتئین یا فیبر است. بنابراین، می توانید از آن با خیال راحت برای طعم داردکردن غذا استفاده کنید، بدون اینکه کالری دریافتی شما افزایش یابد.

فواید احتمالی سرکه سیب برای سلامتی چیست؟

طرفداران سرکه سیب بر این باورند که این محصول می ‌تواند تقریبا هر چیزی را که شما را آزار می ‌دهد از جمله چاقی، مشکلات گوارشی و مشکلات پوستی را درمان کند. حقیقت این است که مطالعات کمی وجود دارد که از درست بودن این گفته حمایت کند.  بنابراین، اگرچه می توانید بدون آنکه نگران افزایش وزنتان باشید این سرکه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، اما بهتر است درباره فواید آن واقع بین باشید.

فواید و مضرات سرکه سیب برای کاهش وزن و سلامتی

بیشتر بخوانید: کوئرستین چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

کاهش وزن

استفاده از سرکه سیب برای لاغری توصیه می شود، چون این ماده کالری بسیار کمی دارد. ممکن است شنیده باشید که بعضی از افراد به منظور تحریک چربی سوزی سرکه سیب مصرف می کنند. واقعیت این است که مصرف این ماده به احتمال زیاد باعث تغییر ترکیب بدن یا وزن شما نمی شود. به گفته متخصصان تغذیه، این تفکر پشتوانه علمی ندارد و تنها راه مناسب برای لاغری پیروی از یک رژیم غذایی سالم و ورزش کردن است.

کلسترول بالا

نتایج بعضی تحقیقات نشان می دهد که سرکه سیب می تواند برای کنترل چربی خون مفید باشد. در یک مطالعه حیوانی مصرف روزانه سرکه سیب توسط موش‌ های چاق به کاهش کلسترول تام، کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید منجر شد. این فواید به خواص آنتی اکسیدانی این محصول نسبت داده می شود. با این حال، باید به این نکته توجه کنید که مطالعه مذکور فقط روی موش‌ ها انجام شده است و مشخص نیست که آیا این یافته‌ ها در مورد انسان‌ ها هم صدق می کنند یا خیر.

دیابت نوع 2

یک نکته مثبت در مورد سرکه این است که احتمالا مصرف آن برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید است. نتایج یک مطالعه نشان داد که مصرف دو قاشق چایخوری سرکه همراه با یک وعده غذایی حاوی کربوهیدرات های پیچیده، میزان افزایش قند خون بعد از صرف غذا را تا 20 درصد کاهش می دهد. این تاثیر برای مدیریت بیماری دیابت مهم است. در یک مطالعه دیگر هم مشاهده شد که مصرف سرکه قبل از خوردن غذا باعث بهبود پاسخ انسولین می شود. با این حال، نتایج تحقیقات ضد و نقیض است. یافته های یک مطالعه کوچک نشان می دهد که سرکه سیب روی افزایش قند خون پس از صرف یک وعده غذایی غنی از کربوهیدرات تاثیر ندارد.

در مطالعات دیگری هم تاثیر سرکه روی افراد مبتلا به دیابت بررسی شده است. در یک مطالعه، در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که قبل از خواب دو قاشق غذاخوری سرکه سیب همراه با یک اونس (حدود 28 گرم) پنیر مصرف کرده بودند، در مقایسه با افرادی که پنیر را با آب خورده بودند، میزان قند خون ناشتا در صبح روز بعد کمتر بود.

اگرچه این نتایج امیدوار کننده به نظر می رسند، اما باید توجه داشته باشید که این تحقیق فقط روی 11 شرکت کننده انجام شده است. بنابراین، به دلیل کم بودن تعداد شرکت کنندگان نمی توان نتایج حاصل از آن را به کل  جامعه تعمیم داد. علاوه بر این، ذکر این نکته ضروری است که اگر به دیابت نوع 2 مبتلا هستید، به جای استفاده از سرکه سیب برای کنترل قند خون خود حتما باید با پزشک درباره بهترین روش درمان مشورت کنید.

عفونت های مخمری

خواص احتمالی سرکه سیب فقط به کاهش وزن و کنترل دیابت محدود نمی شود. در یک مطالعه پزشکان زن 32 ساله ‌ای را که از عفونت‌ های مخمری مزمن رنج می ‌برد، با استعمال سرکه سیب به صورت موضعی درمان کردند. با این حال، متخصصان می گویند که باید در استفاده موضعی از مواد مختلف در ناحیه واژن احتیاط کرد. چون این مواد می‌توانند pH طبیعی واژن را مختل کنند. بنابراین، این کار را به تنهایی و بدون مشورت با متخصص زنان انجام ندهید.

کولیت اولسراتیو

مصرف سرکه رقیق شده ممکن است به بهبود هضم  کمک کند. با این حال، تحقیقات کافی در مورد استفاده از آن برای افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی مزمن مانند کولیت اولسراتیو (UC) وجود ندارد. در یک مطالعه مشاهده شد که دادن سرکه سیب رقیق ‌شده به موش ‌های مبتلا به کولیت اولسراتیو به مدت یک ماه، سطح التهاب را در روده بزرگ کاهش و میزان باکتری‌ های مفید روده را افزایش می دهد. با این حال، این مطالعه روی حیوانات انجام شده است و در حال حاضر نمی توان استفاده از سرکه سیب را به بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو توصیه کرد.

کاهش التهاب

بعضی از افراد مصرف سرکه سیب را برای کنترل علائم بیماری های التهابی مانند روماتیسم، ام اس (MS) و اسپوندیلیت آنکیلوزان (AS) پیشنهاد می کنند. این افراد معتقدند که سرکه می تواند التهاب و در نتیجه علائم این بیماری ها را کاهش دهد. با این حال، هیچ مطالعه ای وجود ندارد که اثربخشی این ماده را روی روماتیسم، ام اس یا اسپوندیلیت آنکیلوزان بررسی کرده باشد. ممکن است مصرف سرکه سیب علائم مشکلات گوارشی را در این بیماران کاهش دهد و از طریق بهبود باکتری های روده روی التهاب تاثیر بگذارد. اما باید درباره این موضوع تحقیقات بیشتری انجام شود. اگر به یکی از این بیماری ها مبتلا هستید، قبل از مصرف سرکه سیب برای کنترل علائم خود با پزشک صحبت کنید.

کاهش استرس

گفته می شود که مصرف سرکه سیب می تواند در افراد مبتلا به هپاتیت C و HIV (ویروس نقص ایمنی انسانی) و همچنین مشکلات مرتبط با سلامت روان به کاهش التهاب و کنترل استرس کمک کند. اگرچه بعید است که سرکه با داروهای HIV تداخل داشته باشد، اما هیچ مدرکی مبنی بر مفید بودن سرکه برای درمان این بیماری وجود ندارد. در مورد بیماری هپاتیت C، بعضی از افراد ادعا می کنند که سرکه سیب می تواند به سم زدایی کبد کمک کند. با این حال، در این مورد هم هیچ مطالعه ای به بررسی این ادعا نپرداخته است.

مشکلات پوستی

ممکن است در استفاده موضعی از سرکه سیب برای پوست و بیماری های آن مزایایی وجود داشته باشد. اما محققان با انتشار یک مطالعه نسبت به استفاده مستقیم از سرکه خالص و رقیق نشده روی پوست هشدار داده اند و می گویند که این کار می تواند باعث سوختگی شیمیایی شود. در یک مطالعه مشاهده شده است که درمان موش‌ های مبتلا به درماتیت آتوپیک (اگزما) با کرم های اسیدی از جمله کرم سرکه، احتمال شعله ور شدن بیماری را کاهش می دهد. با توجه به اینکه این مطالعه روی حیوانات انجام شده است، قبل از استفاده موضعی از سرکه سیب با متخصص پوست صحبت کنید.

اگر به پسوریازیس پوست سر مبتلا هستید، استفاده از سرکه سیب ارگانیک در این ناحیه می‌ تواند در کاهش خارش موثر باشد. نکات مهمی وجود دارد که باید در هنگام استفاده از سرکه سیب به آن ها توجه کنید. به عنوان مثال، سرکه را رقیق کنید تا احتمال سوزش کمتر شود و از آن روی نواحی‌ای از پوست که ترک خورده اند یا دچار خونریزی شده اند، استفاده نکنید.

عوارض سرکه سیب چیست؟

وقتی سرکه سیب در حد اعتدال مصرف شود، بی خطر است. اما این ماده فقط به شکل مایع تولید نمی شود و به صورت قرص و کرم هم فروخته می شود. شما می توانید قرص سرکه سیب را خریداری کرده و به عنوان مکمل مصرف کنید. تولیدکنندگان از این قرص ‌ها به‌ عنوان منبع ویتامین‌ و مواد معدنی یا محصولی که به کاهش وزن و پاکسازی کمک می کند، یاد می‌کنند. با این حال، باید در استفاده از این محصولات احتیاط کنید. تحقیقات نشان می دهد که میزان اسید موجود در بعضی از این مکمل ها چند برابر سرکه معمولی است. بنابراین، ممکن است در هنگام بلعیده شدن باعث سوختگی شود یا حتی سمی باشد. همیشه درباره مکمل های مصرفی خود، حتی اگر کاملا طبیعی به نظر می رسند، با پزشک مشورت کنید.

زیاده روی در مصرف هر چیزی می تواند مضر باشد. نوشیدن بیش از حد سرکه سیب ممکن است پتاسیم را تا حد زیادی کاهش دهد که این موضوع در صورت ابتلا به بیماری هایی مانند پرفشاری خون خطرناک است. با توجه به اینکه سرکه سیب می تواند با بعضی از داروها تداخل داشته باشد، اگر به طور منظم از آن استفاده می کنید، این مورد را به پزشک خود اطلاع دهید. سایر عوارض سرکه سیب عبارتند از:

- کاهش قند خون در صورت استفاده همزمان آن با داروهای دیابت یا انسولین

- فرسایش دندان ها

- سوختگی های شیمیایی پوست

- سوختگی مری

- مشکلات گوارشی

امروزه ادعاهای زیادی درباره فواید سرکه سیب وجود دارد که بسیاری از آن ها ثابت نشده اند. هیچ مدرکی مبنی بر اثربخشی آن در درمان فشار خون بالا وجود ندارد. همچنین این ادعا که سرکه سیب می تواند به درمان اسکیزوفرنی کمک کند، بی اساس است. اگرچه ممکن است بین میکروبیوم روده و بیماری های روانی ارتباط وجود داشته باشد، اما فرض اینکه سرکه سیب بتواند سلامت روده را به گونه ای بهبود بخشد که مستقیما روی علائم اسکیزوفرنی تاثیر داشته باشد، دور از ذهن است.

گاهی اوقات باور کردن این ادعاهای نادرست می تواند خطرناک باشد. اگر بدون اطلاع پزشک داروهای خود را کنار بگذارید تا به جای آن ها از سرکه سیب استفاده کنید، دچار عوارض بی شماری خواهید شد. یکی از شایعات اینترنتی درباره سرکه سیب این است که می توان از آن برای درمان سرطان استفاده کرد. این ادعا بر پایه تحقیقاتی است که طی آن دانشمندان ژاپنی به کمک سرکه از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کردند. این تحقیق در لوله آزمایش انجام شده و انسان ها را مورد بررسی قرار نداده است. اگر به سرطان مبتلا هستید، برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

مقدار مصرف سرکه سیب

هیچ دستورالعمل واحدی درباره میزان مصرف سرکه سیب وجود ندارد. دانشگاه هاروارد اشاره می کند که بیشتر توصیه ها برای نوشیدن سرکه سیب رقیق شده به یک تا دو قاشق چایخوری (قبل یا در حین مصرف غذا) محدود می شود. همان طور که گفته شد، این ماده در کرم های موضعی هم استفاده می شود و می تواند به شکل قرص هم تولید شود. صرف نظر از روش استفاده یا میزان مصرف، هیچ تضمینی وجود ندارد که سرکه سیب به بهبود وضعیت سلامتی یا کاهش وزن کمک کند. بنابراین، در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است.

کلام پایانی

شما می توانید از سرکه سیب برای طعم دار کردن سالاد استفاده کنید. این ماده می تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد و ممکن است به شما در کنترل قند خون کمک کند. اما در حال حاضر نباید به آن به عنوان یک درمان جادویی برای کاهش وزن یا کنترل علائم بیماری های مزمن اعتماد کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید