جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

فواید پیلاتس؛ از کاهش درد تا بهبود خلق و خو

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
فواید پیلاتس؛ از کاهش درد تا بهبود خلق و خو

این روزها، پیلاتس به دلیل تاثیری که روی لاغری و تناسب اندام دارد، به یک ورزش محبوب تبدیل شده است. بعضی از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که پیلاتس برای زنان مناسب است، در حالی که همه افراد صرف نظر از جنسیت، سن، نژاد، توانایی جسمی یا سطح تناسب اندام می‌توانند از فواید پیلاتس بهره مند شوند.

چه یک ورزشکار حرفه ای باشید و چه سبک زندگی کم تحرکی داشته باشید، در هر صورت پیلاتس برای شما مفید است. مطالعات نشان می دهد که پیلاتس روی افسردگی و درد، به ویژه کمردرد، تاثیر مثبت دارد و کیفیت زندگی را بهبود می بخشد. در ادامه این مطلب می خواهیم اطلاعات بیشتری در مورد فواید پیلاتس در اختیار شما قرار دهیم. پس با ما همراه شوید.

ورزش پیلاتس چیست؟

پیلاتس که در اصل کنترولوژی (Contrology) نامیده می شود، روشی برای تقویت کل بدن است که برای بهبود فعالیت های روزانه طراحی شده است . اگرچه تمرکز اصلی پیلاتس روی عضلات مرکزی بدن است، اما می تواند به بهبود الگوهای حرکتی در سراسر بدن کمک کند. تمرینات پیلاتس که در اوایل قرن بیستم توسط جوزف پیلاتس (Joseph Pilates) طراحی شده اند، با هماهنگ کردن تنفس و حرکت بدن باعث تقویت عضلات استوارکننده عمقی و کوچک بدن می شوند.

ممکن است تمرینات پیلاتس ساده به نظر برسند، اما اگر به درستی انجام شوند، فوق العاده موثر هستند. این ورزش ساختار کلی بدن را هم تراز و مفاصل آن را تقویت می کند. پیلاتس یک ورزش تماس پایین (low impact) است، یعنی فشار زیادی به بدن وارد نمی کند. علاوه بر این، با تاثیری که روی تعادل عضلانی و تنظیم دقیق الگوهای عصبی-عضلانی دارد، قدرت بدنی را افزایش می دهد. این افزایش قدرت باعث بهبود تحرک و انعطاف پذیری شما می شود و این امکان را برایتان فراهم می کند که فعالیت های روزمره خود را با قدرت بیشتر و درد کمتری انجام دهید و بهتر نفس بکشید.

فواید پیلاتس برای سلامت جسم و روان

اگرچه تاریخچه پیلاتس به حدود 100 سال قبل برمی گردد، اما هنوز هم می تواند طرفداران جدیدی را جذب خود کند. مهم ترین فواید ورزش پیلاتس عبارتند از:

افزایش نیروی عضلات مرکزی بدن

پیلاتس به دلیل تمرکزی که روی هسته بدن یا عضلات مرکزی بدن دارد، محبوب شده است. تقویت و افزایش انعطاف پذیری عضلات مرکزی که در اطراف بالاتنه قرار دارند، به حفظ ثبات بدن منجر می شود. از سوی دیگر، افزایش قدرت و بهبود عملکرد هسته بدن که از جمله مهم ترین فواید پیلاتس است، به کاهش درد کمر و لگن کمک می کند.

بهبود فرم و پوسچر بدن

احتمالا با این توصیه اطرافیان که شما را به صاف نشستن تشویق می کنند، روبرو شده اید. بهبود فرم و پوسچر بدن از ضعف و نامتعادل بودن عضلات، سردرد و همچنین درد شانه یا کمر جلوگیری می کند. یکی از مهم ترین فواید پیلاتس این است که روی هم ترازی کامل بدن، بهبود دامنه حرکتی مفاصل و حفظ تعادل عضلات تمرکز دارد. این ورزش با تقویت عضلاتی که معمولا نادیده گرفته می شوند، فرم و وضعیت بدنی شما را بهبود می بخشد.

کاهش کمردرد

حدود 50 درصد بزرگسالان در دوره ای از زندگی خود کمردرد را تجربه می کنند. پیلاتس عضلات عمقی شکم و کف لگن را درگیر کرده و باعث تقویت آن ها می شود. عضلات قوی به خوبی می توانند بالاتنه را تحمل کنند و به همین دلیل احتمال کمردرد کاهش پیدا می کند. با این حال، باید توجه داشته باشید که همه دردها یکسان نیستند و نباید بدون مشورت با پزشک به منظور کنترل کمردرد خود به انجام پیلاتس روی بیاورید. بدون تشخیص مناسب، ممکن است پیلاتس بیش از آنکه مفید باشد، برای شما ضرر داشته باشد.

فواید پیلاتس؛ از کاهش درد تا بهبود خلق و خو

 

جلوگیری از آسیب دیدگی

پیلاتس عضلات بدن را متعادل می کند، به طوریکه نه شل و ضعیف باشند و نه خشک و سفت. عضلات خیلی شل و ضعیف یا خیلی خشک و سفت بدن را در معرض آسیب قرار می دهند. ورزش پیلاتس بر تقویت پویایی بدن تمرکز دارد، یعنی شما بهتر می توانید مفاصل خود را حرکت دهید. تحقیقات انجام شده پیرامون فواید پیلاتس نشان می دهد که این ورزش روش موثری برای کاهش آسیب دیدگی های ورزشی است.

افزایش سطح انرژی بدن

ورزش پیلاتس با تمرکز بر تنفس، ظرفیت قلبی-تنفسی را بهبود می بخشد و از این طریق باعث تحریک هورمون های شادی و افزایش جریان اکسیژن و گردش خون می شود. به همین دلیل، باعث می شود انرژی بیشتری داشته باشید و کمتر احساس خستگی کنید.

شناخت بدنی

پیلاتس یک فعالیت ذهنی و جسمی است که حس عمقی یا آگاهی بدنی را تقویت می کند. توجه به درون و توانایی تمرکز بر احساسات بدن، آگاهی شما را از آسودگی یا درد، احساسات و محیط اطرافتان افزایش می دهد. با تقویت حس عمقی، بدن بهتر می تواند به محرک ها پاسخ دهد و به همین دلیل احتمال آسیب دیدگی کاهش پیدا می کند. افزایش آگاهی از بدن حتی می تواند به شما در جلوگیری از پرخوری کمک کند، چون سیگنال های گرسنگی بدن خود را بهتر درک می کنید.

کاهش استرس

با انجام پیلاتس و تداوم بهره مندی از آگاهی بدنی، تمرکز درونی و استفاده از تکنیک های تنفسی می توان به آرامش سیستم عصبی کمک کرد. این تاثیر به نوبه خود شما را از حالت جنگ یا گریز خارج می کند، هورمون کورتیزول یا هورمون استرس را کاهش می دهد و با گذشت زمان به کنترل بهتر استرس منجر می شود.

کاهش درد قاعدگی

اگر تا به حال دیسمنوره یا قاعدگی دردناک را تجربه کرده باشید، می دانید چقدر می تواند تاثیر بدی روی شما بگذارد و زندگی روزمره تان را مختل کند. نتایج مطالعاتی که به بررسی فواید پیلاتس پرداخته اند، نشان می دهد که این ورزش می تواند به کاهش درد قاعدگی کمک کند.

افزایش پویایی و انعطاف پذیری بدن

پویایی بدن با انعطاف پذیری متفاوت است. انعطاف پذیری با کشش عضلات مرتبط است و پویایی به دامنه حرکتی مفاصل اشاره می کند. پویایی مناسب بدن به قدرت و انعطاف پذیری بدن نیاز دارد. پویایی چیزی است که باید برای دستیابی به آن از طریق تقویت بدن و بهبود انعطاف پذیری تلاش کنید. ورزش پیلاتس می تواند به خوبی قدرت بدنی، انعطاف پذیری و پویایی را بهبود بخشد.

بهبود تعادل

حفظ تعادل و هماهنگی بدن برای همه افراد در گروه های سنی مختلف اهمیت دارد و برای انجام فعالیت های روزمره مانند راه رفتن ضروری است. بهبود تعادل و هماهنگی بدن یکی از مهم ترین فواید پیلاتس است که می توان به آن اشاره کرد. ورزش پیلاتس باعث تقویت عضلات می شود و به تراز بدن کمک می کند و به همین دلیل می تواند روی تعادل و هماهنگی بدن تاثیر مثبت داشته باشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

تحقیقات نشان می دهد که پیلاتس به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن، به ویژه در افراد سالمند، کمک می کند. با این حال، فواید پیلاتس فقط به سالمندان محدود نمی شود و همه افراد در همه سنین می توانند از مزیت های آن برای بهبود گردش خون و در نتیجه تقویت سیستم ایمنی بهره ببرند. عملکرد مناسب سیستم ایمنی به جریان خون و جریان لنفاوی بستگی دارد که هر دو توسط پیلاتس تقویت می شوند.

بهبود عملکرد شناختی

شواهد حاکی از آن است که پیلاتس به بهبود عملکرد شناختی منجر می شود و به ساخت نورون های جدید، افزایش خون‌رسانی به مغز، افزایش نوروترنسمیترها یا انتقال دهنده های عصبی و افزایش طول عمر نورون های مسئول یادگیری، حافظه و تفکر کمک می کند.

افزایش انگیزه

فواید پیلاتس به بهبود عملکرد شناختی محدود نمی شود و بهبود انگیزه را هم در بر می گیرد. مطالعات نشان می دهد که این ورزش در افزایش انگیزه همه افراد، به خصوص دانش آموزان، موثر است.

فواید پیلاتس؛ از کاهش درد تا بهبود خلق و خو

بیشتر بخوانید: فوبیا_ قسمت ششم: اتوفوبیا

بهبود عملکرد ورزشی

هم ورزشکاران حرفه ای و هم سایر افراد می توانند از فواید پیلاتس برای ارتقای عملکرد ورزشی خود سود ببرند. پیلاتس با تقویت عضلات و افزایش انعطاف پذیری بدن سرعت واکنش نشان دادن را افزایش و احتمال آسیب دیدگی را کاهش می دهد. تحقیقات انجام شده روی ورزشکاران نشان دهنده افزایش سرعت، افزایش توده عضلانی و قدرت بالاتنه، استواری هسته بدن، افزایش ارتفاع پرش و بهبود انعطاف پذیری است.

تقویت استخوان ها

سبک زندگی امروزی که بیشتر افراد را به نشستن و کم تحرکی وادار می کند، برای سلامتی و تراکم استخوان مضر است. بهبود تراکم استخوان از پوکی استخوان و آرتروز جلوگیری می کند. مطالعات نشان می دهد که ورزش پیلاتس در افزایش کیفیت زندگی، تسکین درد و افزایش تراکم استخوان موثر است.

بهبود خلق و خو

تمام ورزش ها می توانند باعث افزایش اندورفین شوند. اما نتایج مطالعاتی که به طور خاص به بررسی فواید پیلاتس و تاثیر آن روی خلق و خو پرداخته اند، نشان می دهد که این ورزش قادر است اضطراب، خستگی، افسردگی و الگوهای فکری منفی را کاهش دهد.

بهبود خواب

ممکن است پیلاتس دقیقا همان چیزی باشد که برای داشتن یک خواب خوب شبانه به آن نیاز دارید. تحقیقات در مورد فواید پیلاتس نشان می دهد که این ورزش می تواند کیفیت خواب را به طور قابل توجهی بهبود بخشد و وقتی بتوانید شب ها خوب بخوابید، خلق و خوی شما بهتر می شود. ورزش پیلاتس می تواند کیفیت خواب را، به ویژه در افراد زیر 40 سال، بهبود دهد. در یک مطالعه، زنانی که زایمان کرده بودند بعد از اضافه کردن پیلاتس به برنامه هفتگی خود از خواب بهتری بهره مند شدند.

سرگرم کننده است

بسیاری از مردم پیلاتس را نسبت به سایر تمرینات ورزشی سرگرم کننده تر و جذاب تر می دانند. در حقیقت، مفیدترین تمرینات ورزشی فعالیت هایی هستند که از انجام آن ها لذت می برید، چون علاقه به ورزش پایبندی به آن را افزایش می دهد.

فواید پیلاتس برای زنان باردار

تمرینات اصلاح شده پیلاتس می توانند برای بدن زنان باردار که در این دوران به طور پیوسته در حال تغییر است، مناسب باشند. پیلاتس با تقویت عضلات باسن و لگن و همچنین عضلات مرکزی بدن فشار ناشی از جنین در حال رشد را روی مفاصل کاهش می دهد. انجام بعضی از تمرینات پیلاتس قبل از زایمان به جلوگیری از جدایش عضلات شکمی (diastasis recti) و بهبود آن پس از زایمان کمک می کند. جدایش عضلات شکمی به از هم فاصله گرفتن عضلات عمودی پایین شکم اشاره دارد. علاوه بر این، انجام پیلاتس قبل از زایمان با تمرکز بر تنفس، آگاهی بدنی و تقویت عضلات بدن می تواند مادر را از نظر روحی و جسمی برای زایمان آماده کند.

فواید پیلاتس برای لاغری

پیلاتس به دلیل تمرکز روی هم ترازی و بهبود وضعیت بدن می تواند به تغییر فرم و ظاهر بدن منجر شود. غالبا اندام افرادی که پیلاتس انجام می دهند، لاغرتر و کشیده تر به نظر می رسد. با این حال، این ورزش به تنهایی برای کاهش وزن کافی نیست و باید با اصلاح سبک زندگی همراه شود. برای اینکه وزن کم کنید، باید به اندازه کافی بخوابید، به خوبی استرس تان را کنترل کنید و کالری دریافتی خود را کاهش دهید. پیلاتس از طریق ارتباط ذهن و بدن به کاهش وزن کمک می کند و با تنظیم سیستم عصبی به کاهش استرس، افزایش آگاهی بدنی و افزایش انگیزه منجر شده و شما را برای انجام سایر فعالیت های ورزشی آماده می کند.

در یک مطالعه که در ترکیه انجام شد، زنانی که سه بار در هفته و به مدت هشت هفته پیلاتس انجام می دادند، توانستند وزن و اندازه دور کمر خود را کاهش دهند. این افراد قبل از شرکت در این مطالعه سبک زندگی کم تحرکی داشتند. بنابراین اگر شما در حال حاضر ورزش می کنید، ممکن است با پیلاتس متوجه کاهش وزن خود نشوید.

کلام پایانی

پیلاتس فواید بی شماری برای سلامتی دارد و همه افراد، صرف نظر از سن، جنسیت و...، می توانند از فواید آن بهره مند شوند. گنجاندن این ورزش در برنامه تمرینی روزانه می تواند به بهبود خلق و خو، تقویت عضلات و حفظ تراکم استخوان کمک کند و روی کیفیت زندگی تاثیر مثبت داشته باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید