جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

لپ تاپ و تاریخچه آن

author منتشر کننده
بدون نظر 6 0
لپ تاپ و تاریخچه آن

هنگامی که لپ تاپ اختراع شد، در ابتدا همه آن را یک دستگاه عجیب می‌پنداشتند و قیمت هر دستگاه آن معادل یک اتومبیل گران قیمت بود. همچنین هر فردی که از لپ تاپ بهره می‌برد، فردی ثروتمند محسوب میشد. زیرا لپ تاپ در ابتدا یک دستگاه آینده نگرانه ای به حساب می‌آمد و هر فردی توانایی خرید آن را داشت. اما گذر زمان و رایج شدن زمینه تولید آن توسط شرکت های مطرح فناوری، شرایط برای عرضه لپ تاپ های خوش قیمت نیز فراهم شد.

البته با گذر زمان لپ تاپ ها قیمت متفاوت و ساختار متحول شده ای پیدا کردند. به شکلی که نسل جدید لپ تاپ با نمونه اولیه آن چندان طراحی مشابه ای ندارد تا به قیاس پرداخت. در این مطلب تصمیم گرفتیم به تاریخچه لپ تاپ بپردازیم و آشنایی بیشتری با این گجت منحصربفرد ساخته بشر پیدا کنیم.

لپ تاپ

بیشتر بخوانید: رونمایی ایسر از سری جدید لپ تاپ Predator

اولین لپ تاپ جهان

بدون شک اگر بخواهیم به اولین کسی که کامپیوتر قابل حمل دستی را اختراع کرد اشاره کنیم، کسی نیست جز آلن کای از شرکت زیراکس که در دهه 1970 به طرح ریزی چنین محصولی پرداخت. او در این طرح تصمیم گرفت کامپیوترهای کوچک که اندازه آنها در سطح یک دفترچه یادداشت بود، اختراع کند که داینابوک نام می‌گرفتند. این نوع دستگاه ها به سادگی قابلیت حمل داشتند و می‌توانند اطلاعات را ذخیره سازند.

کای اعتقاد داشت که این نوع دستگاه ها تجربه کاربری خوبی رقم زده و هر فردی می‌تواند از آن بهره گیرد. شاید در تاریخ آلن را اولین شخص می‌دانند اما در واقع باید بیان داشت که ویلیام مگریج انگلیسی اولین شخص بود. در سال 1979 این کامپیوتر با 340 کیلوبایت حافظه و نمایشگر اکترولومینسنت راهی بازار شد.

با اختراع گرید ناسا توانست این کامپیوتر سبک وزن قابل حمل را برای برنامه شاتل فضایی اوایل دهه 1980 خود به کار گیرد. متاسفانه مدت ها لپ تاپ ها دستگاه مصرفی نبودند و بیشتر جنبه تجاری داشتند. سپس شرکت اپل دستگاه IIc را به بازار ارائه کرد که اگرچه لپ تاپ بود اما چندان شباهتی به نوت بوک نداشت. با وزن بالا 5 کیلوگرمی و نمایشگر مونوکرومی 9 اینچی، سنگین بود و تجربه کاربری خاصی ارائه نمی داد. محصول اپل تا 5 سال در اوج باقی ماند و نتوانست به موفقیتی دست یابد.

سپس سال 1986 شرکت IBM که در آن زمان برند بزرگی در صنعت فناوری بود، کامپیوتر چندکاربره ای راهی بازار کرد که در مقایسه با لپ تاپ اپل برتری هایی داشت. این دستگاه به ریزپردازنده 8088 ،256 کیلوبایت حافظه داخلی و فلاپی درایو 5.3 اینچی در کنار صفحه نمایش LCD و برخی دیگر مجهز شد تا بتواند عملکرد معقولی داشته باشد. با وزن 4.5 کیلویی و مشخصات نه چندان چشمگیر بیش از 3500 دلار قیمت داشت.

این لپ تاپ به سطحی از موفقیت دست یافت که انقلابی به وجود آورد. این موفقیت به شکلی بود که شرکت های دیگری با الهام از همین مدل تصمیم گرفتند محصولی در این زمینه راهی بازار کنند. از آن زمان تاکنون شاهد وارد شدن برندهای جدیدی به عرصه بودیم و هر یک توانستند به موفقیتی دست یابند. در حال حاضرشاهد لپ تاپ هایی هستیم که سبک، زیبا، پیچیده و باکیفیت هستند.

ویژگی جدیدترین لپ تاپ ها

جدیدترین لپ تاپ ها امکانات بزرگی دارند و به افراد اجازه می دهند تا تجربه کاربری راحت و حرفه ای داشته باشند. نسل جدید لپ تاپ ها دارای حسگر اثرانگشت هستند که موجب افزایش امنیت کاربری افراد می شود. در سوی دیگر این مدل ها دارای حسگر تشخیص چهره هم بوده و البته شامل تمامی لپ تاپ ها نمی شود.

گذشته از آن اغلب لپ تاپ های نسل جدید به سخت افزار قابل قبول و پرتوان مجهز می شوند که افراد می‌توانند با کمک آن ها تجربه کاربری خوبی داشته باشند. ناگفته نماند بیشتر لپ تاپ های نسل جدید دارای نور پس زمینه صفحه کلید بوده که در هیچ مدل قدیمی نمی‌توانید بیابید.

شایان ذکر بوده یکی از ویژگی ها که در برخی مدل لپ تاپ ها تعبیه می‌شود، نمایشگر لمسی است. این نوع نمایشگر عمدتا روی مدل های هیبریدی قرار می گیرد که به عنوان لپ تاپ های تبدیل شونده شناخته می‌شود.

برخی از لپ‌تاپ‌ها دوربین فروسرخ یا دوربین سه‌بعدی که با قابلیت Windows Hello ماکروسافت همخوانی دارد، ارائه می‌دهند که با شناسایی صورت شما به محیط ویندوز وارد می‌شود. هرچند این قابلیت جالب به نظر می‌رسد؛ اما الزامی نیست و نبود آن مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند.

شاید این قابلیت ها در نظر گرفته شده اما کاربر همچنان این قابلیت را دارد با گذر واژه به ویندوز وارد شود و این یعنی هکرها همچنان می‌توانند به اطلاعات  دسترسی پیدا کنند.

عمده لپ تاپ ها دارای وضوح تصویر فول اچ دی هستند و کیفیت 1080 پیکسلی دارند. اما برای خرید مدلی با وضوح تصویر بیشتر باید به مراتب هزینه بیشتری داد. برای مثال اکس پی اس 13 دل در نسخه 1080 پیکسل 1200 دلاری بوده اما نسخه 2کی با قیمت 1700 دلار قابل تهیه است و اختلاف قیمت کمی وجود ندارد.

لپ تاپ

تفاوتی ندارد که لپ تاپ از نمایشگر 13، 14 و 15 اینچی بهره ببرد. زیرا سایزهای مورد اشاره یکسان بوده و چندان اختلافی در کار نیست. اما وضوح تصویر 2کی و 4کی اختلاف نسبتا مشخصی دارد و هنگامی که به استفاده یک نوت بوک با وضوح تصویر 4کی می پردازید، تجربه کاربری لذت بخشی را می توان مشاهده کرد.

اگر شما تایپ را فول باشید، نیازی نیست از مدل لپ تاپی بهره ببرید که نور پس زمینه دارد. به همان صفحه کلید معمولی بسنده خواهید کرد. اما اگر فول تایپ نیستید، بهتر بوده مدلی تهیه کنید که نور پس زمینه داشته باشد تا بتوانید با دید بهتری تایپ کرده و درست بنویسید.

عمده لپ تاپ ها دارای صفحه کلیدی با نور پس زمینه هستند اما مدل های اقتصادی از این ویژگی بی بهره هستند. بنابراین برای ارتقا یک لپ تاپ در این زمینه باید هزینه بیشتری داشت. برای مثال پیشتر لنوو یک مدل لپ تاپ را عرضه کرده که با قیمت 30 دلاری افراد می توانند مدل با صفحه کلید دارای نور پس زمینه را خریداری کنند.

سعی کنید لپ تاپی که خریداری می‌کنند دارای اس اس دی باشد. زیرا به لطف اس اس دی می توان سیستم عامل را سریع بوت کرد و مالتی تسکینگ بسیار سریعی داشت. این نوع حافظه نسبت به حافظه های اچ اچ دی 3 تا 5 برابر سریعتر هستند. متاسفانه قیمت اس اس دی ها بسیار بالاست و برای ارتقا یک لپ تاپ از حافظه اس اس دی 256 گیگابایتی به 512 یا 1024 گیگابایتی، باید هزینه بسیار بالایی داشت. برای مثال هنگامی که اچ پی الیت بوک ایکس 360 را با حافظه 256 گیگابایتی خریداری می کنید 192 دلار قیمت کمتری نسبت به نسخه 512 گیگابایتی دارد.

با تمام این تفاسیر نسل جدید لپ تاپ ها پیشرفت بسیاری در مقایسه با نسل پیشین پیدا کردند که در بیشتر موارد قابل قیاس نیستند.

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ گیمینگ 2020

آینده لپ تاپ

همیشه شرکت های تولیدکننده لپ تاپ پیش نمایشی از دستاوردهای آینده خود را در قالب محصولی مفهومی معرفی می کنند. محصولاتی که در واقع با فناوری های نوین همراه هستند و آینده آن ها را با ویژگی های برجسته نشان می دهند.

پیشتر لنوو لپ تاپ منعطف خود را از سری تینک پد معرفی کرد. لپ تاپی منحصربفرد که افراد می توانستند نمایشگر منعطف آن را به کار گرفته و همچون یک تبلت مورد استفاده قرار دهند.

اگر نسل بعدی لپ تاپ ها این گونه باشد، قطعا تجربه کاربری بسیارلذت بخش خواهد شد و شباهتی به گذشته ندارد. نوآوری در طراحی نوت بوک ها اهمیت بسیاری دارد و شرکت های بزرگ سعی بر این دارند تا به این موفقیت دست یابند.

نسل بعدی لپ تاپ ها بسیار متفاوت از نسل فعلی خواهند بود و نباید وجه اشتراک بسیاری شاهد بود. شرکت های تولید کننده نوت بوک سعی دارند تحول شگرفی ایجاد کرده تا آینده لپ تاپ ها را به خوبی رقم زنند. آینده‌ای که خیلی دور نیست اما تجربه کاربری مدرنی را برای افراد رقم می زند.

اگر به نسل اول لپ تاپ ها توجه کرده باشید آن ها را با ساده ترین طراحی ها می توان مشاهده کرد. بنابراین برای مشاهده نسل آینده نوت بوک ها باید منتظر ماند تا مشخص شود برندهای مطرحی چون دل، HP، ایسوس و برخی دیگر که زبان زد این عرصه هستند چه طرح و ویژگی هایی را به کار می گیرند.

لپ تاپ

برخی از کارشناسان صنعت معتقدند که شرکت ها قصد دارند نوعی از لپ تاپ را برای آینده در نظر گیرند که با قابلیت کاربری هولوگرافیکی همراست. در این قابلیت افراد هیچ لمسی به دستگاه نخواهند داشت و در دنیای واقعیت ترکیبی به تجربه کاربری آینده نگرانه می پردازند.

بنابراین اگر در نسل بعدی چنین لپ تاپ هایی را مشاهده کردیم نباید تعجبی کرد. زیرا این مدل ها ویژگی‌های قابل توجهی دارند و می‌توانند برای کاربران خود تجربه لذت بخش و عجیبی خلق کنند. در حال حاضر لپ تاپ‌ها نسبت به نسل پیشین تکامل قابل توجهی پیدا کردند.

به شکلی که اگر یک مدل جدید را در کنار یک نمونه قدیمی بگذارید متوجه تغییر ظاهری صورت گرفته خواهید شد. این موضوع بسیار جذاب است و می‌تواند برای افراد جالب باشد. ما انتظار آینده روشنی برای لپ تاپ ها داشته زیرا سطح پیشرفت شرکت های تولیدکننده نوت بوک بسیار سریع بوده و در حال حاضر برندهای مطرحی را می توان یافت که تاکنون محصولات بزرگی را روانه بازار کردند.

دل، ایسوس، اچ پی و برخی دیگر درصدد هستند تا لپ تاپ هایی روانه بازار کنند که مشابه آن ها به ندرت یافت می‌شوند. در واقع همگی به دنبال آن هستند تا لپ تاپ های نوآورانه ای را در بازار عرضه دارند. برخی از این مدل‌ها دارای نمایشگر لمسی تاشو هستند و تجربه کاربری مشابه یک تبلت را رقم می زنند.

گذشته از آن برخی مدل ها دارای حسگر هولوگرافیکی برای تجربه کاربری واقعیت مجازی هستند. البته در آینده لپ تاپ ها کارکردی متفاوت از حال پیدا خواهند کرد و نباید آن ها را مشابه نسل حاضر دانست که همچنان کاستی در محصولات برندهای مختلف و مطرح می‌توان یافت.

بنابراین با لپ تاپ هایی در آینده رو به رو خواهیم شد که شاید شباهتی به نمونه های امروزی نداشته باشند و به نوعی متحول شده محسوب می‌شوند. لپ تاپ هایی که در بحث سخت افزاری ارتقایافته بوده و گزینه های برجسته هستند.

لپ تاپ دستگاه قابل حمل رایانه ای بوده که افراد با استفاده از آن نیاز رایانه ای خود را برآورده می سازد. در این بین نوت بوک های آینده قطعا از ابعاد باریک، سخت افزار قوی و طراحی به روز بهره ببرند. بنابراین پیش بینی شده که شرکت های تولیدکننده از محصولاتی برجسته بهره ببرند.

بنابراین نمی توان پیش بینی درست از آینده نوت بوک ها داشت و قطعا آن ها تفاوت هایی با نسل حاضر دارند. لپ تاپ آینده بزرگی دارد و باید انتظار داشت که نوت بوک یا همان لپ تاپ بتواند تجربه کاربری خوبی داشت. بی شک شرکت های تولیدکننده سعی دارند تا محصولی را ارائه دهند که بتواند نظر مخاطب را حسابی جلب کند.

برندهایی نظیر ایسوس، ایسر، دل، اچ پی و چندین مدل دیگر سعی دارند تا ارتقا بزرگی به لپ تاپ های نسل بعدی دهند. در چند سال گذشته ما شاهد تحول قابل توجهی در صنعت تولید لپ تاپ بودیم و اینکه چنین برندهایی قصد دارند به خلق اثر جدیدی بپردازند که در نوع خود کم نظیر است، عجیب نیست.

برای مثال لنوو در سال گذشته پروژه خلاقانه ای را به کار گرفته و می‌خواهد به تولید لپ تاپ هایی با نمایشگر منعطف بپردازد. لپ تاپ هایی که در نوع خود کم نظیر هستند.

نتیجه گیری

نسل بعدی لپ تاپ ها بسیار متحول شده خواهد بود و انتظار داریم ویژگی های جدیدی را در این دستگاه‌ها شاهد باشیم. شرکت های بزرگ تولیدکننده اهداف بزرگی در سر می‌پرورانند و قصد دارند با استفاده از نوآوری ها نظر مخاطبان و کاربران را جلب کنند.

از این رو پیش بینی می‌شود در آینده لپ تاپ ها طراحی بهبودیافته و جذاب تری پیدا کند. همانطور که در گذشته لپ تاپ ها طراحی خاصی را دربرگرفته و امروزه بسیار به مدل های باریکی تبدیل شدند که شباهتی با نسل پیشین نمی‌‌توان یافت جز در حالت.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید