جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

لیپوما چیست؟

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
لیپوما چیست؟

لیپوما توده ای در زیر پوست است که به دلیل رشد بیش از حد سلول های چربی ایجاد می‌شود. پزشکان لیپوماها را تومورهای خوش خیم می‌دانند، به این معنی که آن ها دارای رشد غیر سرطانی هستند.

با این حال، افراد ممکن است مایل به برداشتن لیپوماتیک باشند که باعث درد، عوارض یا سایر علائم می‌شود. برخی از افراد همچنین نگران ظاهر زیبایی لیپوماها هستند.

لیپوماها می‌توانند در هر نقطه از بدن که سلول های چربی وجود دارد ظاهر شوند، اما تمایل دارند که روی شانه ها، سینه، تنه، گردن، ران ها و زیر بغل ظاهر شوند. در موارد کمتر شایع، ممکن است در اندام های داخلی، استخوان ها یا عضلات نیز ایجاد شوند.

لیپوماها احساس نرمی می‌کنند و ممکن است هنگام فشار دادن افراد روی پوست، کمی در زیر پوست حرکت کنند. آن ها معمولاً در طی چند ماه یا سال به آرامی رشد می‌کنند و به طور معمول به اندازه ای در حدود 2-3 سانتی متر (سانتی متر) می‌رسند. گاهی اوقات لیپوماها غول پیکر می‌شوند که ممکن است به بیش از 10 سانتی متر برسد.

در این مقاله، به بررسی علل، علائم و پیامدهای سلامتی لیپوماتیک می پردازیم. ما همچنین عوامل خطر، تشخیص و حذف را تحت پوشش قرار می‌دهیم.

علل لیپوما

پزشکان به طور کامل نمی‌فهمند که چه چیزی باعث لیپوماتیک می‌شود.

برخی از افراد ژن معیوبی را از والدین خود به ارث می برند که می‌تواند باعث یک یا چند لیپوم شود. این نادر است و به عنوان لیپوماتوز چندگانه خانوادگی شناخته می شود.

لیپوماها می‌توانند بیشتر در افراد با شرایط خاص پزشکی مانند:

- سندروم گاردنر

- سندروم کودن

- بیماری مادلونگ

محققان همچنین اظهار داشتند که برخی از لیپوماها ممکن است در اثر آسیب دیدگی ایجاد شوند که تأثیر قابل توجهی بر روی ناحیه دارد.

علائم لیپوما

فرد مبتلا به لیپوماتیک معمولاً یک توده نرم و بیضی شکل در زیر پوست احساس می‌کند. لیپوماها معمولاً بدون درد هستند مگر اینکه بر مفاصل، اندام ها، اعصاب یا رگ های خونی تأثیر بگذارند. در بیشتر موارد، علائم دیگری ایجاد نمی‌کنند.

ممکن است فرد مبتلا به لیپوماتیک که در زیر پوست رخ می‌دهد قادر به دیدن یا احساس آن نباشد. با این حال، لیپومای عمیق ممکن است به اندام های داخلی یا اعصاب فشار وارد کند و علائم مرتبط را ایجاد کند. به عنوان مثال، ممکن است فردی با لیپومای روده یا روده باریک حالت تهوع، استفراغ و یبوست داشته باشد.

پیامدهای سلامتی لیپوما

لیپوماها توده های خوش خیم سلول های چربی هستند. با این حال، متخصصان در مورد اینکه لیپوماها احتمال سرطانی شدن دارند یا نه اختلاف نظر دارند. توده سرطانی سلول های چربی به عنوان لیپوسارکوما شناخته می‌شود.

بر اساس تحقیقات، بسیاری از متخصصان به این نتیجه رسیده اند که لیپوسارکوم از لیپوماس ایجاد نمی‌شود بلکه در واقع نوع دیگری از تومور است. آن ها معتقدند که پزشکان گاهی لیپوسارکوما را با لیپوماس اشتباه می‌گیرند.

برعکس، سایر متخصصان فکر می‌کنند لیپوماها ممکن است هم سلول های سرطانی و هم سلول های پیش سرطانی را داشته باشند، اما سرطان آمیز بودن لیپوماتیک بسیار نادر است.

عوامل خطر لیپوما

نسبتاً معمول است که فرد دچار لیپوماتیک شود. کارشناسان تخمین می‌زنند که حدود 1 درصد از افراد مبتلا به لیپوماتیک هستند.

افرادی که دارای یک خانواده مستعد یک یا چند لیپوما هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. همچنین لیپوماها در افراد بین 40 تا 60 سال نیز بیشتر اتفاق می افتد.

سایر عوامل خطر برای ایجاد لیپوما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- چاقی

- کلسترول بالا

- دیابت

- بیماری کبد

- عدم تحمل گلوکز

بعد ازظهور لیپوما، چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده تغییر در لیپوماتیک یا ایجاد توده های بیشتر، افراد همیشه باید به پزشک خود اطلاع دهند. این تغییرات ممکن است شامل لیپوماتیک باشد:

در اندازه افزایش می‌یابد یا به طور ناگهانی خیلی سریع رشد می‌کند

دردناک بودن

قرمز یا گرم شدن

تبدیل شدن به یک توده سخت یا غیر قابل حرکت

ایجاد تغییرات قابل مشاهده در پوست پوشاننده

نشانه های لیپوما

پزشکان معمولاً می توانند لیپوماتیک را با یک معاینه بدنی ساده تشخیص دهند.

آن ها ممکن است با بازرسی و احساس توده شروع کنند. اگر لیپوماتیک بزرگ یا دردناک باشد، پزشک ممکن است آزمایشاتی را برای بررسی سرطانی بودن آن انجام دهد.

آن ها ممکن است از تست های زیر استفاده کنند:

بیوپسی، جایی که پزشک نمونه کوچکی از سلول ها را از توده خارج می کند و بافت را زیر میکروسکوپ بررسی می‌کند تا علائم سرطان را جستجو کند

اسکن با امواج فراصوت

اسکن ام آرآی

سی تی اسکن

چه زمانی حذف لیپوما ضروری است؟

لیپوماها معمولاً بی ضرر هستند، بنابراین اکثر افراد برای برداشتن آن ها نیازی به جراحی ندارند. ممکن است افراد بخواهند لیپومایی را از بین ببرند که:

- سرطانی است

- بزرگ است یا به سرعت در حال رشد است

- علائم آزار دهنده مانند درد و ناراحتی ایجاد می کند

- در عملکردهای طبیعی بدن تداخل ایجاد می کند

- به دلایل زیبایی باعث پریشانی می شود

- پزشک قادر به تأیید لیپوما نیست تا نوع دیگری از تومور

روش حذف لیپوما

یک پزشک اغلب می‌تواند لیپوماتیک را با جراحی از بین ببرد. یک روش ایجاد یک برش کوچک در پوست و سپس خارج کردن توده‌ی لیپوماتیک است. فرد معمولاً در حین عمل تحت بی حسی موضعی قرار دارد و باید بتواند در همان روز به خانه برگردد.

ممکن است یک دکتر برای برداشتن کامل لیپوماهای بزرگتر نیاز به برش قابل توجه تری داشته باشد. همچنین می توان برخی لیپوماها را با استفاده از لیپوساکشن برداشت. برای انجام این کار، پزشک باید درون توده را برش داده و یک لوله توخالی نازک از طریق برش وارد کند. سپس آن ها از لوله برای مکش توده سلول های چربی از بدن استفاده می‌کنند.

پس از جراحی، پزشک معمولاً مواد لیپوماتیک را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه می‌فرستد. این نوع عمل ها اغلب فقط پس از بهبودی زخم ، جای زخم کمی ایجاد می‌کنند.

چشم اندازی از لیپوما

لیپوماها تومورهای چربی بی ضرری هستند که می توانند در زیر پوست ایجاد شوند. آن ها معمولاً بدون درد هستند و نیازی به درمان ندارند. با این حال، اگر لیپوماتیک باعث درد یا علائم دیگری شود، یا اگر فرد بخواهد به دلایل زیبایی از بین بروند، پزشک می‌تواند با جراحی آن را از بین ببرد.

تومورهای چربی می‌توانند خوش خیم یا سرطانی باشند. با این حال، متخصصان قادر به توافق نیستند که آیا لیپوم ها خود سرطانی می شوند یا نه. اگر لیپومایی دردناک، بزرگتر یا تبدیل به توده ی دیگری شود، لازم است به مشاوره پزشکی مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید