جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

مرد عنکبوتی، انقلابی در عرصه بازی و فیلم

author منتشر کننده
نظرات (5) 21 0
مرد عنکبوتی، انقلابی در عرصه بازی و فیلم

مرد عنکبوتی شخصیت ابر قهرمانی ست که از طریق نویسنده­‌ای به نام استن لی خلق شده است. اسپایدرمن یا مرد عنکبوتی از سری داستان­‌های کمیک است که توسط شرکت مارول طراحی شده است. این شرکت مطرح ترین شخصیت‌­های قهرمانی را طراحی کرده است.  کاراکتر مرد عنکبوتی در داستان­‌های متنوعی ورود کرد. پس از ساخت فیلم و سریال­‌های متنوعی با محوریت مرد عنکبوتی این کاراکتر توانست به یکی از محبوب‌­ترین شخصیت­‌های مردم تبدیل شود. این شخصیت در مدت کوتاهی به صورت بازی ویدئویی، اسباب­بازی و در مجموع به یک برند معتبر و محبوب تبدیل شد.

مرد عنکبوتی

فیلم مرد عنکبوتی

فیلم مردعنکبوتی در شش سری ساخته شد که هر کدام نام‌­های مجزایی از یکدیگر دارند. مرد عنکبوتی تا سه قسمت به کارگردانی سام ریمی ساخته شد و پس از آن مارک وب کارگردانی آن را به عهده داشت. در این میان سه فیلم ساخته شد که مرد عنکبوتی در آن‌ها حضور داشت. فیلم‌­های کاپیتان آمریکا، مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه و انتقام جویان با حضور مرد عنکبوتی با استقبال خوبی مواجه شد. در سری­‌های مختلف این فیلم بازیگران مختلفی بجای مرد عنکبوتی بازی کردند که هرکدام پس از بازی در این فیلم‌­ها به محبوبیت‌شان اضافه شد.

بازی های مربوط به مرد عنکبوتی

پس از ورود مرد آهنی به دنیای رسانه، این شخصیت به سرعت به محبوب­‌ترین شخصیت ابرقهرمانی تبدیل شد. این ابرقهرمان که مثل خیلی از قهرمان­‌های دیگر تلفیقی از مهربانی و قدرت بود توانست در بازی‌­های کامپیوتری و پلی استیشن‌­ها موفقیت دیگری کسب کند. یکی از ویژگی­‌های مهم این ابرقهرمان که آن را از دیگر قهرمانان جدا کرده است، توانایی خاص فیزیکی اوست. مردعنکبوتی می‌­تواند در هر لحظه­‌ای که بخواهد تار بتند و  از این تارها بعنوان طناب استفاده ­کند. این ویژگی باعث جذابیت چند برابر این شخصیت شده است و او را بعنوان ابرقهرمانی خاص در چشم طرفدارانش تبدیل کرده است.

مرد عنکبوتی را بهتر بشناسیم

در داستان‌­های ابرقهرمانی، شخصیت محبوب ما در طول مسیر با ضدقهرمان‌­های مختلفی روبرو می‌­شود و زمانی که بر آن‌ها فائق می‌­آید، احساس همزادپنداری در دل مخاطب ایجاد می­‌شود که بسیار دلنشین است. مردعنکبوتی ابتدا در طول مسیر با آفتاب پرست مواجه می­‌شود، او بسیار خبیث است و می‌­تواند تغییر قیافه دهد. آفتاب پرست نماد افراد دورو در جامعه است. ضدقهرمان بعدی کرکس است که بسیار خائن و جنایت کار است. ضدقهرمان‌­های دیگر در داستان­‌های اسپایدرمن عبارت اند از دکتر اختاپوس که یکی از مهم‌­ترین دشمنان اسپایدرمن است، مارمولک، الکترو، گابلین سبز و ونوم از دیگر دشمنان مرد عنکبوتی به حساب می­‌آیند.

مرد عنکبوتی ابرقهرمانی برای تمام نسل ها

یکی از مهم‌­ترین علل موفقیت مرد عنکبوتی در گیشه شخصیت­‌پردازی درستی است که این ابرقهرمان دارد. برای ساختن یک ابرقهرمان نیاز به کنارهم آوردن ویژگی‌­هایی ست که می­‌تواند یک اسطوره را درست کند. تمامی ابرقهرمان‌­ها دارای ویژگی‌­های مشترکی مثل قدرت خاص، حمایت از مردم فقیر، مقابله با خصایص بد هستند. ابرقهرمان علاوه بر تمامی این ویژگی­‌ها باید در نگاه مخاطبان دوست داشتنی و جذاب به نظر برسد. این ویژگی‌­ها گاهی با کمیک بودن آن‌ها، گاهی با جذابیت فیزیکی­‌شان و دربرخی موارد یک ویژگی خاصشان مثل تار دادن مرد عنکبوتی بدست می‌­آید.

مرد عنکبوتی و طرفدارانش

مرد عنکبوتی خیلی زود توانست به یکی از محبوب‌­ترین بازی­‌ها و انیمیشن‌­های کودکان و نوجوانان تبدیل شود. با الهام از این شخصیت بسیاری دیگر از شخصیت­‌های ابرقهرمانی ساخته شدند. مرد عنکبوتی توانست در عرصه سینما، بازی­‌های کامپیوتری و اسباب­بازی رکورد بزند و آمار خوبی از خودش بجا بگذارد. طرفداری از مرد عنکبوتی مختص سن خاصی نیست، این ابرقهرمان حتی علاقمندانی از سنین بسیار بالا نیز دارد. یکی از مهم­‌ترین ویژگی‌­های مردعنکبوتی رفتارهای انسان دوستانه اوست که باعث می‌­شود مخاطبان در تمامی سنین با او همزادپنداری ­کنند.

مرد عنکبوتی یکی از تاثیرگذار ترین شخصیت ها

یکی از مباحث قابل بحث در ایران اسطوره­‌سازی از برندهای کشورهای غربی مثل شخصیت‌­های شرکت مارول است. اسپایدرمن یا مرد عنکبوتی یک اسطوره برای کودکان و نوجوانان است که همواره با استقبال زیادی در سراسر جهان روبرو است. یکی از علل تاثیرگذاری این ابرقهرمان قدرت رسانه­‌های غربی برای برندسازی از یک شخصیت یا کاراکتر است که در کشورما چنین قدرتی را ندارد. تجمع ویژگی­‌های خدای گونه در یک کاراکتر از یک سمت و کیفیت بصری این شخصیت در فضای داستان باعث می­‌شود تا یک کاراکتر داستانی جهانی شود و طرفداران زیادی را جذب کند.

مرد عنکبوتی محبوب ترین اسباب بازی

پس از جهانی شدن مرد عنکبوتی این داستان خیلی زود به فیلم، کارتون و در نهایت اسباب بازی تبدیل شد. هم­چنین این برند به جذاب ترین طرح برای کیف، کفش، لباس، شلوار و حتی کاغذدیواری و تخت و کمد  تبدیل شد. مردعنکبوتی اسباب بازی در انواع مختلفی توزیع می­‌شود. هرکدام از این اسباب بازی­‌ها فیگورهای مختلفی دارند و همراه با لوازم جانبی مختلفی در دسترس کودکان قرار می­‌گیرند. اسباب­بازی مردعنکبوتی ابتدا بصورت یک وسیله با طراحی مبتدی وارد شد اما به مرور شرکت­‌های مختلفی طراحی‌­های ویژه و جذابی از آن زدند. امروزه اسباب بازی مردعنکبوتی با طراحی بسیار واقع گرا در جنس‌­های مختلف توزیع می­‌شود.

مرد عنکبوتی یا مردآهنی؟

مرد عنکبوتی و مرد آهنی هر دو محصول کمپانی مارول هستند. این کمپانی استعداد خوبی در قهرمان سازی دارد. این دو شخصیت خصوصیات مشترکی با یکدیگر دارند برای مثال هردو در مقابل ظلم می­‌ایستند و از حق مردم مظلوم دفاع می­‌کنند. هر دو قوی و قدرتمند هستند. در فیلم انتقام­‌جویان آن‌ها با همدیگر بازی می­‌کنند. مرد عنکبوتی در مقایسه با مردآهنی شناخته شده­‌تر و در برخی مواقع محبوب‌­تر است اما مردآهنی هم طرفداران خاص خودش را دارد که بسیار زیاد هستند. مردعنکبوتی قبل‌­تر از مردآهنی ساخته شده بود و شاید ضعف­‌هایی که در ساخت مردعنکبوتی کارتون و یا فیلم دیده می­شد دیگر در مردآهنی تکرار نشد اما با این وجود از تاثیر فوق‌­العاده هردو نمی‌­توان چشم پوشی کرد.

چرا کودکان به مرد عنکبوتی جذب می شوند؟

مجموعه جذابیت‌­های مرد عنکبوتی در سطوح مختلفی تقسیم می‌­شود. بخشی از مردم علاقه خاصی به سری داستان­‌های این مجموعه دارند و از طرفداران همیشگی آن‌ها هستند. بخشی از مردم در سنین مختلف فیلم‌­های اسپایدرمن را دنبال می‌­کنند و برخی از آن‌ها بدنبال بازی‌­های آن هستند. موفقیت مردعنکبوتی در چند جمله خلاصه می‌­شود: داستان درست، شخصیت پردازی پرقدرت، حضور ضدقهرمان­‌های پرداخت شده و موفق، خصوصیات مثبت اخلاقی و فیزیکی مردعنکبوتی که باعث جذابیت آن شده است و در مردعنکبوتی بازی و فیلم و کارتون خصوصیات بصری و کیفیت بالای طراحی و رنگ‌­ها فضای خوبی را خلق کرده است.

دلایل محبوبیت مرد عنکبوتی

نیروی فوق بشری مرد عنکبوتی خاص است و در شخص واقعی یا غیرواقعی دیگری پیدا نمی‌­شود. این نیروهای فوق بشری که در دنیای واقعی یافت نمی­‌شوند یکی دیگر از علل موفقیت این داستان به حساب می­‌آید. کودکان و نوجوانان طرفدار این داستان در دنیای واقعی زندگی می‌­کنند. آن‌ها هیچ وقت نمی­‌توانند مثل مردعنکبوتی باشند و با افراد بد و منفی بجنگند بخاطر این است که وقتی شخصی مثل مردعنکبوتی افراد بد را از میان بر­می‌­دارد، طرفداران این مجموعه با اشتیاق فراوانی آن را دنبال می‌­کنند. به این احساس کاتارسیس نیز می­‌گویند. در این حالت شخص دوس دارد کاراکتر محبوبش همان­کاری را انجام دهد که او توانایی‌­اش را ندارد.

مرد عنکبوتی افسانه است یا واقعیت؟

 یکی از علل موفقیت مرد عنکبوتی، ضدقهرمان یا همان شخصیت‌­های پلیدی است که در طول مسیر با یکدیگر برخورد می‌­کنند. اگر شخصیت­‌های منفی در طول مسیر مردعنکبوتی قرار نداشتند او هیچ وقت نمی­توانست نیروی فوق بشری خود را نشان دهد. شخصیت­‌های منفی درست طراحی شده­‌اند و باعث می­‌شوند تا بستر درستی از مجادله میان قهرمان و ضدقهرمان شکل بگیرد. هرکدام از شخصیت­‌های منفی یادآور ویژگی­‌های خاصی است مثلا مارمولک خباثت و دورنگی و ... . مردعنکبوتی داستانی­‌است که توسط یک نویسنده نوشته شده است و وجود خارجی ندارد اما شخصیت او یادآور شخصیت‌­های مثبت و افراد منفی که در مقابلش می­‌ایستند، یادآور شخصیت­‌های منفی واقعی­‌اند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (5)

  1. زمانی که شرایط فراهم باشه ایده ها درون ذهن های خلاق شروع به رشد میکنن و با فراهم کردن شرایط میشه خیلی خوب بهشون شاخ وبرگ داد...مثل ایده مرد انکبوتی

  1. مطلب بسیار جالبی بود و در عین حال جدید. ممنوم از نویسنده این مطلب. در میان مطالعه مطالب مفید علمی، خواندن این متن بسیار فرح بخش بود.

  1. مطلب بسیار جالبی است و بسیار روان نوشته شده است و به علاوه کاربرد کلمات کلیدی اصلی و مرتبط در عنوان اصلی، زیر عنوان ها و متن به خوبی رعایت شده است.

  1. این مطلب خوراک علاقه مندان به Marvel و شخصیت هایش هست :)

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید