جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

مزایای خودروی فیدلیتی

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
مزایای خودروی فیدلیتی

احتمالاً می‌دانید که صنعت خودروسازی ایران، یکی از بزرگترین صنعت‌ها در ایران و خاورمیانه است. در این بین، دو شرکت ایران خودرو و سایپا نقش بسزایی داشته و از مابقی شرکت‌ها معروف‌ترند چرا که این دو شرکت در سال 2001 صاحب 94٪ از کل تولیدات بومی بودند. اما ما در اینجا قصد داریم خودرویی را به شما معرفی کنیم تحت قرارداد گروه خودروسازی بهمن قرار دارد. گروه بهمن شرکت خودروسازی ایرانی است که دفتر مرکزی آن در تهران قرار دارد و در زمینه تولید خودروهای سواری و تجاری، موتورسیکلت، انرژی و سرمایه‌گذاری مالی فعالیت می‌کند. این شرکت در سال ۱۳۳۱ با نام ایران خلیج کو در زمینه ترابری دریایی فعالیت خود را آغاز کرد.

بررسی اجمالی خودروی فیدلیتی

جتور نام برندی تازه تأسیس است که امکان دارد اسم آن را تا کنون نشنیده باشید؛ اما حتماً برند قدیمی و معتبر چری را می‌شناسید که اتفاقاً سابقه طولانی در عرضه محصولاتش به کشورمان داشته است. در واقع جتور یکی از زیرمجموعه‌های لوکس چری محسوب می‌شود. پس اگر از محصولاتی مانند چری تیگو 7 یا آریزو 6 خاطره خوبی دارید، می‌توانید نسبت به جتور X70 که در ایران با نام فیدلیتی شناخته می‌شود نیز خوش‌بین باشید. البته فیدلیتی بر خلاف محصولات گذشته چری که توسط مدیران خودرو به کشورمان عرضه می‌شد، این بار با گروه خودروسازی بهمن قرارداد امضا کرده است. در یک نگاه گذرا با مشاهده طراحی، کیفیت و بخصوص لیست بلندبالای آپشن‌های فیدلیتی می‌توان حدس زد که با خودرو نسبتاً جذابی طرف هستیم.

بررسی فیدلیتی

این خودرو یک کراس‌اوور کمابیش بزرگ است. جهت درک بیشتر ابعاد آن، می‌توان گفت که جثه‌ای کوچک‌تر از خودرو توسان TL و بزرگ‌تر از چری تیگو 7 دارد. البته ممکن است در بخش قوای فنی و توانایی‌های حرکتی نکته هیجان‌انگیز خاصی در این محصول (نسبت به قیمت) یافت نکنید اما به لطف پیشرانه توربو و گشتاور کافی و گیربکس 6 سرعته دو کلاچه، برای استفاده‌های معمول خانوادگی و سبقت‌گیری‌های جاده‌ای، با مشکل و کمبودی مواجه نخواهید شد. البته با توجه به ساختار تک دیفرانسیل و ویژگی‌های فنی و مشخصات پلتفرم و شاسی، کاملاً مشخص است که فیدلیتی برای آفرود ساخته نشده و همچون سایر کراس‌اوورهای تک دیفرانسیل، صرفاً برای جذابیت‌های ظاهری و جادار شدن اتاق و عبور راحت‌تر از دست اندازهای معمول، قد کشیده است.

مزایای خودروی فیدلیتی

کابین داخلی فیدلیتی

به نظر طراحی کابین (مخصوصاً داشبورد خودرو)، الهام گرفته از محصولات آلمانی می‌باشد. خطوط ساده اما پخته و منطقی، پرهیز از حجم‌دهی اغراق‌آمیز و استفاده از نمایشگر تبلتی در قسمت بالای کنسول مرکزی، از جمله اِلمان‌های شاخص ماشین‌های آلمانی است که در این کراس‌اوور چینی نیز رعایت شده‌اند. البته این الگوبرداری موفقیت‌آمیز بوده و داخل ماشین لذت بصری مطلوبی تجربه خواهید کرد. کیفیت قطعات هم قابل قبول بوده و به نسبت رقبا از نظر کیفی نقطه ضعف خاصی نخواهد داشت. تلفیق تمامی موارد فوق با آپشن‌های پرشمار ماشین باعث شده که داخل اتاق فیدلیتی با فضایی مدرن و شیک روبرو باشیم. همچنین نسخه 7 نفره فیدلیتی هم قابل سفارش است که می‌تواند برای خودروهای خانواده‌های پر جمعیت و سفرهای دسته جمعی بسیار کارآمد باشد.

طراحی خودروی فیدلیتی

چینی‌ها عمدتاً قطعات زیبایی را برای محصولاتشان طراحی می‌کنند ولی در گذشته به دلیل بی‌تجربگی و بعضی محدودیت‌های اقتصادی قادر نبودند این اجزاء زیبا را به درستی و با تناسب کافی در کنار یکدیگر قرار دهند. اما چری و زیرمجموعه‌هایش چند سالی است که به این نقص پی‌ برده‌اند و حالا در محصولات جدیدشان دیگر خبری از رینگ‌های بسیار کوچک و نامتناسب و یا اغراق‌های بی‌مورد و خطوط بی‌هدف یافت نمی‌شود. نمونه‌اش همین فیدلیتی مورد بحث؛ اگر نگاهی به بدنه این ماشین بیندازید متوجه می‌شوید که تقریباً تمامی خطوط با هدف مشخص ترسیم شده‌اند و قطعات مختلف بدنه هم با یکدیگر از هماهنگی و هارمونی کافی برخوردارند.

نکته دیگری که وجود دارد و بایستی به آن اشاره کنیم این است که طراحان این خودرو لوکس موفق شده‌اند با استفاده از رینگ‌های جذاب، جلو پنجره بزرگ، سپرهای اسپرت و خطوط پویا در قسمت‌های مختلف، وقار و ابهت را با جاذبه‌های جوان ‌پسندانه ترکیب نمایند و نتیجه آن شده که ظاهر فیدلیتی برخلاف دیگنیتی "که بیشتر جوانان را هدف قرار داده" با تمامی سنین و سلایق هماهنگ است. شاید تنها نکته منفی طراحی که همچنان در میان خودروسازان چینی شایع است، عدم دست‌یابی به اصالت در ظاهر باشد که البته طبق مشاهدات عینی، این مورد هم برای نسل امروزی به اندازه ما قدیمی‌ها مهم به نظر نمی‌رسد!

مشخصات فنی فیدلیتی

اولین نکته‌ای که باید از مشخصات فنی خودرو بدانید این است که زیر کاپوت آن، یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو به کد E4T15C با توانایی تولید حداکثر 155 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن‌متر گشتاور قرار گرفته و این نیروی تولیدی به کمک یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. البته در سال 2019 یک موتور قوی‌تر 1.6 لیتری هم برای جتور X70 معرفی شده بود که انتظار می‌رفت گروه بهمن از آن نسخه برای نمونه عرضه شده در کشور استفاده کند اما با این حال مزیت موتور 1.5 لیتری انتخابی هم آن است که با پیشرانه مورد استفاده در چری آریزو و تیگو یکسان است. این نکته به معنی دسترسی راحت‌تر به قطعات یدکی و تعمیرکار ماهر خواهد بود.

دومین نکته قابل ذکر نیز آن است که این موتور تا حد زیادی امتحان خود را در بازار داخل و با شرایط آب و هوایی و بنزین‌های وطنی پس داده و عملکرد نسبتاً قابل قبولی از نظر دوام داشته است. هرچند همچنان باید در نظر داشت که پیشرانه‌های توربو علی‌رغم تمامی برتری‌هایی که در بازدهی مناسب و مصرف سوخت پایین و گشتاور خطی ارائه می‌کنند، گزینه‌های پراستهلاک‌تر و حساس‌تری نسبت به انواع مشابه تنفس طبیعی محسوب می‌شوند و نیاز به بنزین سوپر و دقت بالاتری در نگهداری دارند. همچنین جعبه دنده دوکلاچه فیدلیتی هم برای شهر کوهپایه‌ای و پرترافیک همچون تهران می‌تواند مقدرای پر استهلاک باشد و بهتر است که در ترافیک‌های طولانی در سربالایی‌ها جعبه دنده در حالت دستی قرار گیرد.

این خودرو مدرن از لحاظ مصرف سوخت و بنزین هم در شرایط نسبتاً قابل قبولی دارد. البته به نظر نمی‌آید که مصرف سوخت 7.5 لیتر در صد کیلومتر در شرایط ترکیبی برای استانداردهای روز جهان عدد چندان شگفت‌انگیزی باشد اما در هر صورت به نسبت جثه (4735 طول - 1900 عرض - 1710 ارتفاع (میلیمتر)) و وزن نه چندان سبک ماشین (1575 کیلوگرم)، می‌توان گفت که راضی‌کننده است. از دیگر مشخصات فنی فیدلیتی می‌توان به سیستم تعلیق مک‌فرسون جلو و چند اتصالی مستقل عقب اشاره نمود که نوید یک سواری قابل قبول را به ما می‌دهند. حداکثر سرعت این ماشین نیز 180 کیلومتر بر ساعت بوده و شتاب صفر تا صد آن 10 ثانیه می‌باشد.

از دیگر مشخصات فنی خودرو می‌توان به موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه اشاره کرد. حجم موتور 1498 سی سی بوده و تنفس آن توربوشارژ است. انتقال نیرو از طریق دیفرانسیل جلو صورت می‌گیرد و همان طور که گفته شد، حداکثر قدرت و حداکثر گشتاور آن به ترتیب 155 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و 230 نیوتن متر در 1750 دور در دقیقه می‌باشد. جعبه دنده شش سرعته دو کلاچه است و فاصله بین دو محور 2720 میلیمتر در نظر گرفته شده است. حجم باک 55 لیتر، استاندارد آلایندگی یورو 5 و مصرف سوخت در داخل شهر، بیرون شهر و به صورت ترکیبی نیز 7.8، 7.5 و 7.6 لیتر در هر صد کیلومتر می‌باشد.

امکانات و تجهیزات فیدلیتی

همان طور که می‌دانید همیشه شرکت‌های خودروسازی چینی به ارائه آپشن‌های بیشتری نسبت به رقبای هم قیمت خود زبانزد بوده‌اند و اکنون که از محصولات کاملاً اقتصادی به تولید ماشین‌های لوکس روی آورده‌اند، لیست آپشن‌ها تکمیل‌تر از همیشه پیش رویمان قرار گرفته است. ماشین فیدلیتی گروه بهمن نیز از نظر لیست امکانات یکی از کامل‌ترین ماشین‌های رده قیمتی خودش محسوب می‌شود و با ارائه انواع و اقسام گزینه‌های رفاهی و ایمنی برای راننده و سایر سرنشینان جای گله و شکایتی باقی نگذاشته است. در ادامه می‌توانید برخی از آپشن‌های این محصول را مطالعه نمایید:

کیسه هوا (کیسه هوای راننده و سرنشین، کیسه هوای جانبی)، ترمز و پایداری بسیار خوب، سیستم فرمان برقی، سیستم هشدار دهنده انحراف از خطوط، سیستم تشخیص نقاط کور، سیستم صوتی مجهز با 8 عدد بلندگو، سیستم نمایش لحظه ای فشار باد تایرها، صندلی راننده و سرنشین برقی به همراه گرم‌کن، پوشش چرمی صندلی‌ها، برف پاک کن با سنسور باران، فرمان چرمی و مجهز به کلیدهای دسترسی به سیستم مولتی مدیا، سیستم هوشمند ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، جلوآمپر 12.3 اینچی دیجیتال، کروز کنترل، دوربین 360 درجه برای سهولت در پارک و دوربین دنده عقب، روشنایی خودکار چراغ‌های جلو، سان‌روف پانوراما، سیستم تشخیص مانع (سنسور پارک عقب و جلو)، سیستم روشنایی مشایعت تا درب منزل، درب صندوق عقب با قابلیت تشخیص مانع و ...

رقبای فیدلیتی در بازار

در بازه قیمتی حدود 750 الی 800 میلیون که برای این محصول در نظر گرفته شده است، رقبای نزدیک و متعددی وجود دارد. خودروهای تازه واردی مانند کی ام سی K7 و دیگر محصول جدید گروه بهمن به نام دیگنیتی پرایم در کنار کراس‌اوورهای قدیمی‌تر نظیر چری تیگو 7 هم می‌توانند کم و بیش به عنوان رقبای فیدلیتی مطرح باشند. جدای از این با توجه به قیمت نسبتاً گران این محصول، مشتریان ممکن است رقبای دست دوم کره‌ای و ژاپنی نظیر توسان و اسپورتیج با سیستم دو دیفرانسیل و بازار دست دوم بهتر را به خرید این محصول گمنام چینی ترجیح بدهند.

چنین اتفاقی در سالیان اخیر به وفور رخ داده است چرا که که تجربه تلخ در خصوص عرضه بسیار محدود برخی از ماشین‌های جدید، مردم را تا حدودی نسبت به خرید گزینه‌هایی تازه وارد بدبین کرده است. اما نباید فراموش کرد که گروه بهمن جزو برندهای خوشنام و معتبر کشورمان محسوب می‌شود و قراردادهای امیدوارکننده‌ای در خصوص داخلی‌سازی و مونتاژ بسیاری از قطعات (حتی پیشرانه) فیدلیتی مطرح شده است. ضمن اینکه در این روزها که هزینه‌های نگهداری خودرو سر به فلک می‌کشد، داشتن یک محصول صفر کیلومتر گارانتی‌دار علی‌رغم افت قیمت ابتدایی می‌تواند ریسک کمتری نسبت به گزینه‌های دست دوم "حتی از برندهای به مراتب معتبرتر" داشته باشد.

همچنین بد نیست بدانید زمانی که پیش فروش اولین مرحله از این خودرو انجام شد، حدود 1200 خودرو پیش فروش شدند که در این پیش فروش قیمت نسخه 7 نفره 670 میلیون تومان و قیمت نسخه 5 نفره کمی ارزان‌تر و معادل655  میلیون تومان بود. حتی هر خریدار می‌توانست طرح رینگ خودرو خود را انتخاب کند. اما متأسفانه طولی نکشید که این محصول با قیمت هایی نزدیک به 900 میلیون تومان در بازار آزاد آگهی شد که رقمی بسیار بالاتر از قیمت مصوب آن در زمان پیش فروش اولیه است.

مزایا و معایب خودروی فیدلیتی

به صورت مختصر و گذرا به مشخصات فنی و طراحی خودرو فیدیلیتی اشاره کردیم و گفتیم که در کنار آپشن‌های پرشماری که این خودرو دارد، شاید قیمت نسبتاً گرانی را برای آن در نظر گرفته‌اند. اما به هرحال اگر قصد خرید این محصول را دارید، بایستی تمامی جوانب و نکات مثبت و منفی آن را در نظر بگیرید. به طور کلی مزایای فیدیلیتی از معایب آن بیشتر است. یکی از معایبی که می‌توان برای فیدلیتی پرایم در نظر گرفت، تک دیفرانسیل بودن آن است، در صورتی که اگر سیستم چهار چرخ متحرک داشت می‌توانست طرفداران آفرود را جذب خود کند. کابین جادار، صندوق عقب بزرگ (1680 لیتر) و ظرفیت ۵ تا ۷ سرنشین هم نخستین نکات مثبتی است که در نگاه اول به چشم می‌آید.

مزایای خودروی فیدلیتی

بیشتر بخوانید: مشخصات فنی خودروی ایرانی تارا

نحوه ثبت نام فیدلیتی

در مورد روش ثبت نام محصولات شرکت بهمن نیز لازم است به اطلاع شما عزیزان برسانیم که سایت بهمن موتور به نشانی bahman.ir جهت فروش فوری این خودرو، به طور معمول یک روز در ماه طبق اطلاع قبلی رأس ساعت 10 صبح باز شده و همان‌طور که می‌دانید به علت استقبال گسترده خریداران به سرعت ظرفیت آن تکمیل و دیگر امکان خرید وجود ندارد، که البته با توجه به ظرفیت محدود برای فروش فوری و در مقابل تعداد زیاد متقاضیانی که در یک لحظه قصد ثبت نام دارند این یک امر طبیعی و اجتناب ناپذیر است.

لذا با شرایط موجود، سرعت عمل در تکمیل فرم ثبت نام و دانستن ترفند نحوه ثبت نام در سایت جدید و همچنین روش رفع خطاهای سایت که به علت حجم بالای ترافیک پیش می‌آیند از مهمترین عوامل افزایش درصد موفقیت خواهند بود. در واقع افرادی موفق به ثبت نام خودرو می‌شوند که سریع‌تر از سایر کاربران مراحل ثبت نام را طی کرده و وارد درگاه پرداخت بانکی شوند. از این رو با توجه به اختلاف قیمت بسیار زیاد خودروهای فیدلیتی و دیگنیتی در بازار و سایت بهمن موتور و به تبع آن هجوم گسترده دلالان خودرو برای ثبت نام و نیز دریافت مبالغ 40 تا 50 میلیونی برای ثبت نام توسط برخی افراد سودجو، توصیه می‌شود ابتدا آموزش ثبت نام بهمن موتور را فرا گیرید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید