جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

مشخصات فنی دیگنیتی

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
مشخصات فنی دیگنیتی

احتمالاً می‌دانید که صنعت خودروسازی ایران، یکی از بزرگترین صنعت‌ها در ایران و خاورمیانه است. در این بین، دو شرکت ایران خودرو و سایپا نقش بسزایی داشته و از مابقی شرکت‌ها معروف‌ترند چرا که این دو شرکت در سال 2001 صاحب 94٪ از کل تولیدات بومی بودند. اما ما در اینجا قصد داریم خودرویی را به شما معرفی کنیم که تحت قرارداد گروه خودروسازی بهمن قرار دارد و از محصولات جدید این شرکت محسوب می‌شود. گروه بهمن شرکت خودروسازی ایرانی است که دفتر مرکزی آن در تهران قرار دارد و در زمینه تولید خودروهای سواری و تجاری، موتورسیکلت، انرژی و سرمایه‌گذاری مالی فعالیت می‌کند. این شرکت در سال ۱۳۳۱ با نام ایران خلیج کو در زمینه ترابری دریایی فعالیت خود را آغاز کرد.

بررسی اجمالی خودروی دیگنیتی پرایم

در حقیقت بهتر است که در همین ابتدای صحبت باید به این نکته اشاره کنیم که محصول جدید و جذاب شرکت خودروسازی بهمن که قصد معرفی آن را داریم، در واقع خودرویی چینی و کراس‌اوور به نام دانگ فنگ ix5 است که تحت عنوان دیگنیتی به بازار عرضه می‌شود. این کراس‌اوور ابعاد و اندازه نسبتاً بزرگی دارد و در دسته کراس‌اوورهای سایز متوسط رده‌بندی می‌شود. در نظر داشته باشید که محصولات دانگ فنگ حضور گسترده‌ای در کشورمان دارند و تقریباً هر کدام از خودروسازان، یک یا چند محصول از خودروسازی بزرگ دانگ فنگ را مونتاژ و عرضه می‌کنند. دانگ فنگ H30 کراس، دانگ فنگ ریچ و حال دانگ فنگ ix5 یا کراس‌اوور دیگنیتی بخشی از این محصولات هستند.

یکی از مشکلات بسیار بزرگی که در رابطه با تحریم ها داریم این است که نمی توانیم همه ی خودروها را وارد کشورمان کنیم. همه ی ما می دانیم که در کشور ما موضوعات مختلفی در رابطه با تحریم وجود دارد. با روند برگشت تحریم ‌های صنعت خودرو سازی و در پی آن ممنوعیت واردات خودرو به کشور، انتظار می‌ رود که شاهد غیبت طولانی مدت خودرو های نسل جدید در بازار کشور باشیم، اما هر کدام از شرکت ‌های خودروساز داخلی به نوبه خود در تلاش اند تا خلاء به وجود آمده در کشور را جبران کرده و با ارائه محصولات جدید مونتاژی به بازار، شوک برقی و تنفس مصنوعی به پیکر نیمه جان صنعت خودروی کشور بدهند.

یکی از راه حل ها برای این موضوع مونتاژ می باشد که اگر بخواهیم مفصل از آن صحبت کنیم از حوصله خارج می شود اما در حقیقت و با توجه به اطلاعات به دست آمده، بهمن موتور به عنوان یکی از خودروسازان بزرگ داخلی، عرضه محصولات جدیدی همچون این خودرو را در دستور کار خود قرار داد که به عنوان یک خودروی کراس‌‌اوور سایز متوسط به بازار عرضه خواهد شد و در مقابل محصولاتی همچون چری تیگو 7 قرار خواهد گرفت. هر خودرویی ملن طور که می دانید دارایی رقیبی می باشد و همین رقبا هستند که گاهی موجب بالا بردن و پیشرفت یک محصول خواهند شد. بنابراین نزدیک‌ترین رقیب این محصول جوان پسند در بازار کشور را بایستی خودروی چری تیگو 7 بدانیم.

به عنوان آخرین پاراگراف از این تیتر می توانیم بگوییم که شاید مطلع باشید که خودرویی که در بخش قبل از آن صحبت کردیم را به عنوان یک خودروی کراس‌اوور لوکس چینی می‌شناسند در حالی که دیگنیتی برخلاف رقیب خود، به عنوان یک خودروی کراس‌اوور اسپرت معرفی شده است و این دو ویژگی با توجه به طراحی بیرونی و داخل کابین و مقایسه آنان با یکدیگر، به خوبی قابل تشخیص و مشاهده است. همانند بسیاری از خودروهای چینی ساخته شده طی چند سال اخیر، کراس‌اوور دیگنیتی نیز به یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر مجهز است اما استفاده از جعبه دنده اتوماتیک با ضرایب پیوسته، این خودرو را در دسته کراس‌اوورهای اقتصادی قرار می‌دهد.

رنگ و طراحی دیگنیتی

یکی از مهم ترین مسائل در هنگام خرید خودرو رنگ و طراحی آن است. چینی‌ها عمدتاً قطعات زیبایی را برای محصولاتشان طراحی می‌کنند ولی در گذشته به دلیل بی‌تجربگی و بعضی محدودیت‌های اقتصادی قادر نبودند این اجزاء زیبا را به درستی و با تناسب کافی در کنار یکدیگر قرار دهند. اما چهره دیگنیتی از نظر ظاهری در سگمنت کراس‌اوور کوپه قرار می‌گیرد و باید آن را به عنوان اولین کراس‌اوور کوپه بازار بدانیم. خودرویی که از نظر ظاهری بسیار جذاب است و خطوط به کار رفته روی بدنه و همچنین شیب پایانی سقف، می‌تواند نظر مخاطب را به سرعت جلب کند. برای یادآوری باید بگوییم که دیگنیتی دقیقاً در سگمنت مشابه خودروی معروف بی ام و X4 قرار می‌گیرد. همچنین طبق اطلاعات رسمی بهمن موتور، کراس‌اور دیگنیتی بهمن، در رنگ‌های سفید، مشکی، قرمز، آبی و نقره‌ای قابل سفارش است.

مشخصات فنی و ظاهری دیگنیتی

از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشخصات فنی این محصول باید به این موارد اشاره کرد که ظاهر آن با شکلی تهاجمی و همچنین سقف شیب‌دار، بسیار جذاب و شیک بوده و در داخل کابین نیز غربیلک فرمان D-Cut اسپرت مشاهده می‌شود. خودروی دیگنیتی طول کلی معادل 4685 میلیمتر، عرض 1865 میلیمتر، ارتفاع 1645 میلیمتر و فاصله بین دو محور 2790 میلیمتر دارد که با تمامی تجهیزات خود به وزن حدوداً 1570 کیلوگرمی رسیده و برای حرکت دادن آن یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر به خدمت گرفته شده است. ابعاد این خودرو بزرگ‌تر از چری تیگو 7 است که می‌تواند فضای کابین بیشتری در اختیار سرنشینان قرار دهد.

با همه این تفاسیر در مورد طراحی داخلی کابین به این نکته اشاره کردیم که بیشتر از همه به طراحی اسپرت داخل کابین توجه شده است، این در حالی است که خودروی چری تیگو 7 با روکش‌های چرمی داخل کابین و الگوهای طراحی، احساس سواری با یک خودروی لوکس و راحت را به شما منتقل می‌کند. از دیگر مشخصات فنی دیگنیتی این است که برای تأمین نیروی مورد نیاز این خودروی بیش از 1.5 تنی، پیشرانه چهار سیلندر 1.5 لیتری مورد استفاده قرار گرفته است که به لطف استفاده از توربوشارژر می‌تواند خروجی قدرت 148 اسب بخاری در محدوده 5600 دور بر دقیقه و خروجی گشتاور 220 نیوتن متری در محدوده 1800 دور بر دقیقه تولید کند.

مشخصات فنی دیگنیتی

امکانات و تجهیزات دیگنیتی

با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از امکانات در خودروها افزوده شد و به راحتی رانندگان نیز اضافه شد. طبیعتاً در قسمت ایمنی، خودرو به کیسه هوای ایمنی جانبی و سرنشینان جلو مجهز شده و همچنین از تجهیزات متنوع و پیشرفته‌ای همچون ترمز ضد قفل ABS به همراه سیستم الکتریکی توزیع نیروی ترمزی EBD، سیستم‌های کنترل کشش ATC و TRC و ASR و TCS، سیستم کمکی ترمز EVA-BA- BAS-EBA  و همچنین سیستم کنترل پایداری الکتریکی خودرو ESC بهره‌ مند شده است. علاوه بر این می‌توان به سیستم کنترل حرکتی خودرو در سراشیبی، سیستم کمک حرکتی خودرو در سربالایی، سیستم هشدار برخورد از جلو، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، صندلی کودک ایزوفیکس، سیستم ترمز خودکار، کمربندهای ایمنی پیش کشنده، سیستم نمایش لحظه ‌ای و نظارت بر فشار باد لاستیک ‌ها، چراغ‌های روشنایی مخصوص روز و همچنین تعداد زیادی تجهیزات رفاهی و کاربردی دیگر اشاره داشت.

اگر بخواهیم به دیگر آپشن‌های کاربردی این خودرو اشاره کنیم،  باید موارد زیر را نام ببریم: سیستم مولتی مدیا با قابلیت اتصال به بولوتوث، دارای سیستم رهیاب/ ناوبری - صفحه نمایش لمسی 25/10 اینچی دارای پورت‌های AUX و USB-6 - سیستم ایمنی برخورد با مانع شیشه بالابر و سانروف - دوربین ثبت‌کننده رانندگی - حالت رانندگی نرمال، اسپرت و زمستانی - ترمز پارک برقی به همراه سیستم توقف خودکار - سان روف پانوراما دو قسمتی به همراه سیستم ایمنی برخورد با مانع - درب الکتریکی صندوق عقب - دوربین عقب - سیستم تشخیص مانع (سنسور پارک عقب و جلو) - دوربین 360 درجه برای سهولت پارک - شیشه‌های Privacy درب‌های ردیف دوم و عقب - صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در 6 جهت.

به غیر از مواردی که در بخش پیشین گفته شد همچنین وجود استارت دکمه‌ای - کروز کنترل یا همان تثبیت‌کننده سرعت خودرو - برف پاک‌کن اتوماتیک جلو به همراه سنسور باران - چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب - سیستم هوشمند ورود بدون کلید - سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک (لمسی) به همراه دریچه مجزا برای سرنشینان عقب - آینه‌های جانبی برقی به همراه چراغ خوشامدگویی و گرمکن - سیستم روشنایی مشایعت تا درب منزل - چراغ‌های جلو و عقب به همراه سیستم تنظیم اتوماتیک ارتفاع نور چراغ‌های جلو - روشنایی خودکار چراغ‌های جلو - 3 عدد خروجی 12 ولت دو عدد خروجی USB ردیف جلو و عقب - مجهز به رینگ آلومینیومی 18 اینچی - درب باک الکتریکی و ... همه و همه از ویژگی‌ها و تجهیزات رفاهی و کارآمد خوردو دیگنیتی پرایم می‌باشند.

رقبای دیگنیتی در بازار

همیشه تا بوده همین بوده است که خودروها برای خود رقیب می طلبیدند. همان طور که در قسمت مشخصات فنی گفته شده، همچون بسیاری از خودروهای چینی ساخته شده طی سالیان اخیر، این کراس‌‌اوور فوق‌العاده زیبا به یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر 148 اسب بخاری مجهز شده است و در سمت دیگر رقیب خود یعنی خودروی چری تیگو 7 با پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر قرار می‌گیرد که دقیقاً خروجی قدرت برابر با دیگنیتی بهمن موتور دارد. شاید تنها دلیلی که شما را به خرید چری تیگو 7 ترغیب کند، جعبه دنده اتوماتیک 6 سرعته دوکلاچه آن در مقایسه با جعبه دنده اتوماتیک CVT کراس اوور دیگنیتی باشد، در غیر این صورت دیگنیتی به عنوان یک خودروی تازه وارد به بازار کشور شناخته می‌شود که از ابعاد بزرگ‌تر و امکانات بیشتری نسبت به چری تیگو 7 برخوردار است.

کاتالوگ جدید دیگنیتی پرایم و جهش قیمت آن

حدودا از پنج ماه قبل یعنی در آبان ماه 1400، در کمال ناباوری و به صورت ناگهانی حدود گروه خودروسازی بهمن موتور قیمت جدیدی از این خودرو را گزارش داد که از قیمت پایه حدود 750 میلیون در اوایل سال 1400، با جهش 45 میلیونی به 795 میلیون تومان رسید. از طرفی با انتشار کاتالوگ جدید خودرو دیگنیتی پرایم در دی ماه 1400، انتظار می‌رود که قسمت این خودرو بالاتر هم برود چرا که مشخص شده این کراس‌اور جدید چینی، به دو آپشن کاملاً جدید مجهز شده است: یکی «تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو» و دیگری «گرمکن صندلی‌های جلو». این دو آپشن، تا قبل از این، در دسترس خریداران این خودرو نبود.

مشخصات فنی دیگنیتی

بیشتر بخوانید: مشخصات فنی خودروی ایرانی تارا

قیمت خودرو دیگنیتی

در بازار چین، قیمت این خودرو با گیربکس CVT از حوالی 110 هزار تا 140 هزار یوآن متغیر می‌باشد؛ که این مبلغ حدوداً معادل 16 الی 20 هزار دلار است. اس دبلیو ام سیف خودرو، چری تیگو7 مدیران خودرو، لیفان X70 خودروسازان بم و حتی جک S7 کرمان موتور از مهم‌ترین رقبای دیگنیتی پرایم در ایران هستند. خودروی دیگنیتی در اولین پیش‌فروش توسط بهمن موتور با قیمت 760 میلیون تومان تحویل داده شد اما بلافاصله در بازار آزاد با قیمتی نزدیک به 1 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شد. قیمتی بسیار بالا که سود زیادی را به جیب دلالان می‌زند. باید دید که آیا بهمن موتور در پیش‌فروش‌های آتی می‌تواند قیمت خودرو را همانند سال 1400 در رنج 760 تا 860 میلیون تومانی نگه دارد یا خیر.

تغییرات مهم در تیپ جدید دیگنیتی پرستیژ

اگر از علاقه‌مندان به خودرو کراس اور بهمن موتور هستید، بد نیست بدانید در حالی که هنوز لیست آپشن‌ها و تجهیزات رفاهی تیپ جدید مسجل نشده و نامعلوم است اما در دی ماه سال 1400 همزمان با شروع تست‌های فنی خودرو دیگنیتی پرستیژ، مشخص شد که تیپ جدید این محصول، علاوه بر تغییرات فنی، چندین تغییر ظاهری نیز نسبت به تیپ دیگنیتی پرایم دارد که احتمالاً باید منتظر اضافه ‌شدن رادارهای ایمنی هم باشیم. مهم‌ترین تغییراتی که در تیپ جدید دیگنیتی پرستیژ، به وجود آمده است عبارتند از:

1- تغییر سپرهای جلو و عقب

2- سراگزوزهای دوبل و دایره‌ای شکل

3- حذف موتور 1.5 لیتری توربو و استفاده از موتور 2.0 لیتری توربو

4- حذف گیربکس CVT و استفاده از گیربکس 6 دنده

تولید دیگنیتی پرستیز با موتور جدید

به عنوان نتیجه می توان گفت که این گروه در آبان ماه سال قبل خبر داد که خودروی تیپ جدیدشان علاوه بر آپشن‌های کاملاً نوین و بروز، با موتور بهبود یافته روانه بازار ایران خواهد شد. اما اگر به بازار چین برویم، در آنجا خودرو دیگنیتی یا همان دانگ‌فنگ iX5 با دو موتور مختلف عرضه می‌شود؛ اما نکته جالب اینجاست که بهمن موتور، قصد استفاده از موتور HD15 را ندارد! چرا که آقای ضرابیان (مدیرعامل بهمن موتور) صراحتاً اعلام کرده است که دیگنیتی پرستیز با موتور جدید 2.0 لیتری توربوشارژ و با قدرت 230 اسب بخار، در ایران تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید