جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

مضرات استفاده از هندزفری چیست؟

author منتشر کننده
نظرات (1) 6 0
مضرات استفاده از هندزفری چیست؟

شاید باورش برای خیلی از ما که عاشق هندزفری هستیم سخت باشد اما استفاده از هندزفری آن هم به صورت طولانی مدت خیلی مضر است. پزشکان نیز دائم در مورد مضرات استفاده از هندزفری هشدار می‌دهند و از ما می‌خواهند کمتر از آن استفاده کنیم. با ما همراه باشید تا شما را با مضرات استفاده از هندزفری آشنا نماییم و راه‌هایی را برای کاهش مضرات آن بیان کنیم تا شاید با دانستن این مطالب و به کاربردن راهکارهای آن با احتیاط‌تر از هندزفری استفاده کنید.

مضرات استفاده از هندزفری

مضرات استفاده از هندزفری: گوش درد

یکی از مضرات استفاده از هندزفری دچار شدن به گوش درد است. البته کسی که به طور مداوم و طولانی مدت از آن استفاده می‌نماید بیشتر به گوش درد مبتلا می‌شود.

مضرات استفاده از هندزفری: عفونت گوش

استفاده از هندزفری مشترک و یا به اشتراک گذاشتن آن با دیگری باعث انتقال باکتری های عفونی است. از طرفی استفاده طولانی مدت از آن باعث افزایش دمای گوش می‌شود. افزایش دمای گوش به نوبه خود باعث سایش پوست شده و در نتیجه باکتریهای مضر را ایجاد می‌نماید.

مضرات استفاده از هندزفری: بی حس شدن گوش

استفاده طولانی مدت از هندزفری منجر به بی‌حس شدن گوش می‌شود.

مضرات استفاده از هندزفری : کم شدن شنوایی

استفاده طولانی مدت از هندزفری و یا گوش دادن به موسیقی با صدای بلند منجر به کم شدن شنوایی و کاهش سطح آن می‌شود. اگر شما با هندزفری و در حدود 70 درصد از حداکثر میزان صدا به موسیقی گوش دهید در حدود 85 دسی بل است که با گذشت زمان و البته به مرور سطح شنوایی را کاهش خواهد داد. این در حالی است که اره برقی و موتور سیکلت در حدود 100 دسی بل واحد اندازه گیری شدت صدا را تولید می‌نمایند، که می‌توانند در مدت زمان کمتر از نیم ساعت به سطح شنوایی فرد آسیب برسانند.

لازم به ذکر است کم شدن شنوایی یکی از شایع‌ترین مضرات استفاده از هندزفری است. چنانچه شما روزانه به مدت 15 دقیقه و یا بیشتر با استفاده از هندزفری با صدای بلند به موسیقی گوش دهید باید در آینده‌ای نزدیک منتظر کاهش سطح شنوایی خود باشید چرا که استفاده بلند مدت از هندزفری به پرده گوش شما آسیب رسانده و به مرور زمان آستانه شنوایی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مضرات استفاده از هندزفری: کم شدن قدرت یادگیری

واضح و مبرهن است که یکی از اصلی‌ترین ارکان یادگیری شنوایی است بنابراین کسانی که طولانی مدت از هندزفری استفاده می‌نمایند به دلیل کاهش سطح شنوایی میزان قدرت یادگیری خود را تحت تاثیر قرار داده و اثرات نامطلوبی روی آن ایجاد می‌نمایند.

مضرات استفاده از هندزفری: وزوز گوش

به صدای زنگ و یا صداهای دیگری که در گوش احساس می‌شود و یا توسط مغز درک می‌شود آن هم زمانی که در محیط محرک صوتی خارجی وجود ندارد وزوز گوش گفته می‌شود. فردی که به وزوز گوش مبتلا شده است، به طور مداوم و بدون آن که در محیط خارجی صدایی وجود داشته باشد صداهایی شبیه صدای نویز احساس می‌کند. البته وزوز گوش در فرد می‌تواند به صورت موقتی و یا دائمی باشد که البته در هر دو حالت نیز بسیار حس ناخوشایندی است. وزوز گوش گاهی فقط در سکوت احساس می‌شود که در این حالت خفیف محسوب می‌شود و گاهی نیز به اندازه‌ای شدت می‌یابد که باعث ایجاد تداخل در شنوایی فرد می‌شود و از شدت آن می‌کاهد. لازم به ذکر است که عارضه وزوز گوش بیماری محسوب نمی‌شود. عواملی که در ایجاد این حس ناخوشایند دخیلند عبارتند از:

- استفاده طولانی مدت از هندزفری یا هدفون

- شنیدن موسیقی با صدای بلند

- عفونت گوش

- و استفاده از داروهای مختلف

وزوز گوش زمانی رخ می‌دهد که  در حلزون که بخشی از گوش داخلی است سلولهای مویی دچار آسیب شده باشند.

سلول های مویی که امواج صوتی را تبدیل به سیگنال های شنوایی می‌کنند در واقع در دو سیستم شنوایی و سیستم دهلیزی گوش مهره داران در نقش گیرنده‌های حسی هستند. صداهای دریافتی در مغز پردازش می‌شود. هنگامی که مغز نتواند سیگنال های عصبی را به درستی دریافت نماید، سیگنال های عصبی غیر طبیعی تولید می‌شود که در نتیجه آن احساس شنیدن وزوز در گوش است.

مضرات استفاده از هندزفری: اثرگذاری روی مغز

از آنجایی که هندزفری و هدفون در دراز مدت امواج الکترومغناطیسی تولید می‌نمایند لذا استفاده از آنها به طور دائمی و همیشگی اثرات مخربی بر روی مغز دارد. از طرفی هر عفونت ناشی از استفاده از هندزفری و هر نوع آسیبی در گوش به طور مستقیم بر روی مغز اثرگذار است. مغز انسان سکوت را خیلی دوست دارد بنابراین انواع صداها برای او بسیار ناخوشایند است. طبق گزارشی که سازمان جهانی بهداشت در سال 2011 منتشر کرد آلودگی‌های صوتی اثرات بسیار مخربی بر روی سلامتی انسان دارند به طوری که آن را طاعون مدرن نامیده‌اند. لذا آنچه که برای مغز مفید و خوشایند است سکوت است چرا که از میزان استرس می‌کاهد و میزان تمرکز را به شدت افزایش می‌دهد.

از دیگر مضرات استفاده از هندزفری به صورت منظم و همیشگی به شرح زیر است:

توجه کمتر به محیط و به خطر افتادن امنیت و سلامتی

کسانی که به صورت منظم و همیشگی از هندزفری استفاده می‌نمایند کمتر به محیط اطراف خود و صداها و خطراتی که در آن وجود دارد توجه می‌کنند. به طور مثال ممکن است صدای بوق ماشینی را که به طرف آنها می‌آید نشنوند و یا این که صدای کسی را که با صدای بلند آنها را نسبت به خطر پیش آمده هشدار می‌دهد احساس ننمایند.

افزایش سرگیجه

احساس عدم تعادل یعنی همان سرگیجه. سرگیجه با علایمی همراه است که شایع‌ترین آن حالت تهوع و استفراغ است. این عارضه از مشکلات داخلی گوش محسوب می‌شود که ممکن است بر اثر عفونتها و یا بیماری گوش ایجاد شده باشد. لذا همانطور که پیشتر بیان شد استفاده طولانی مدت از هندزفری باعث عفونت گوش می‌شود و عفونت گوش نیز باعث ایجاد سرگیجه. بنابراین یکی از مضرات استفاده از هندزفری آن هم طولانی مدت افزایش سرگیجه است.

احتمال افزایش تصادف در ریل قطار، قرار گرفتن در معرض تشعشع، افزایش احتمال ابتلا به بیماری به علت تجمع باکتریها در سری هندزفری، ایجاد سردردهای مزمن، کاهش تمرکز روی کار و فعالیت روزانه و افزایش خطرات احتمالی هنگام راه رفتن از دیگر مضرات استفاده از هندزفری به صورت طولانی مدت است.

جهت کاهش مضرات استفاده از هندزفری چه باید کرد؟

به هر حال چه بخواهیم چه نخواهیم هندزفری در برخی از مکان های شلوغ به درد می‌خورد مخصوص زمانی که می‌خواهیم آهنگ، موسیقی، کتاب گویا و مطلبی گوش دهیم که دیگران علاقه‌ای به شنیدن آنها ندارند یا زمان خواب که اعضای خانواده در حال استراحت و یا خواب هستند و ما دوست داریم با گوش کردن به صدای زیبای طبیعت به خواب رویم. بنابراین استفاده از هندزفری که در برخی مواقع ناگزیر از آن هستیم اگر با رعایت برخی موارد انجام بگیرد از اثرات زیان بار و مخرب آن کاسته می‌شود. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌شود:

استفاده از هدفون به جای هندزفری

هر چند که استفاده طولانی مدت از هدفون نیز به همان اندازه استفاده طولانی مدت از هندزفری مضر است و به سلامتی آسیب می‌زند اما چنانچه از هدفون به جای هندزفری استفاده شود آن هم به مدت معقول، اثرات مضر استفاده ناشی از آن کاهش چشمگیری می‌یابد.

به اشتراک نگذاشتن هندزفری و هدفون

همانطور که پیشتر نیز بیان شد یکی از مضرات استفاده از هندزفری مشترک عفونت گوش است. لذا برای جلوگیری از این آسیب زیان بار بهتر است از به اشتراک گذاشتن هدفون و هندزفری خودداری شود.

خودداری از استفاده هر روزه از هدفون و هندزفری

همانطور که بیان شد چنانچه از هندزفری و هدفون به مدت طولانی استفاده شود برای سلامتی بدن مضر خواهد بود. لذا برای به حداقل رساندن اثرات مخرب ناشی از استفاده از هندزفری و هدفون باید از استفاده هر روزه از آن ها خودداری کرد و هنگام استفاده نیز مدت زمان کمتری از آنها استفاده نمود.

عدم استفاده طولانی مدت از هدفون و هندزفری

برای کاهش اثرات مضر ناشی از استفاده طولانی مدت از هدفون و هندزفری باید از استفاده بیش از حد آنها به شدت پرهیز نمود.

استفاده از هدفون با کیفیت که صدای محیط را می‌گیرد

همانطور که می‌دانید امروزه تنوع همه محصولات چه خوراکی، چه برقی، چه الکتریکی و چه غیره به قدری زیاد است که انتخاب را برای همه ما سخت‌تر و رقابت را برای همه تولیدکنندگان و عرضه کنندگان و فروشندگان نفس گیرتر و حیاتی‌تر کرده است. در بازار امروز همه به دنبال راهی برای افزایش فروش و در نتیجه افزایش سود و سهم خود در بازار هستند لذا برای دست یافتن به این هدف دست به هر کاری می‌زنند و حتی از تبلیغات اغراق آمیز هم ابایی ندارند. بنابراین ما در هنگام انتخاب با محصولات متنوع و اطلاعات درست و نادرستی که در مورد آنها داده می‌شود مواجه هستیم. پس این وظیفه ماست که با کسب آگاهی و اطلاعات لازم محصولات با کیفیت را از محصولات بی‌کیفیت تشخیص دهیم و انتخابی به صرفه‌تر و درست‌تری داشته باشیم. انتخاب هدفون و هندزفری هم از این قاعده مستثنی نیستند و چون با سلامتی در ارتباطند لذا باید در انتخاب آنها حساسیت بیشتری به خرج داد. هنگام خرید هدفون و هندزفری سعی کنید حتماً و حتماً به کیفیت آنها، موادی که در ساخت آنها به کار رفته و نیز به این که چقدر صدای محیط را می‌گیرند توجه کنید تا از این طریق بتوانید سلامتی خود را حفظ نمایید.

شنیدن موسیقی با صدای کم

گوش کردن به آهنگ و موسیقی با صدای بلند اثرات بسیار بدی رو سلامتی انسان دارد. لذا برای کاهش این اثرات زیان بار بهتر است با صدای کم به موسیقی و آهنگ گوش داد.

از دیگر نکاتی که جهت کاهش اثرات مضر استفاده از هدفون و هندزفری باید به آن ها توجه نمود به شرح زیر است:

هنگام خرید هندزفری بهتر است هندزفری‌هایی که در جعبه و جدید و نو هستند انتخاب نمود. باید از خرید هندزفری‌های دست دوم و کار کرده به شدت پرهیز کرد.

صداهایی که بیشتر از 50 درصد هستند را برای حداکثر یک و نیم ساعت یعنی همان 90 دقیقه، نباید در یک زمان گوش داد.

هنگام استفاده از هندزفری باید اطمینان حاصل کرد که اجزای پلاستیکی آن به راحتی بسته می‌شوند.

هنگام استفاده از هندزفری نباید گوش های آن را به داخل گوش متصل کرد.

هنگام رانندگی و یا حین راه رفتن باید از گوش دادن به موسیقی با صدای بلند پرهیز نمود.

چنانچه حفظ تعادل در فرد مشکل است و یا این که فرد دچار سرگیجه است باید مراقبتهای پزشکی را به صورت جدی دنبال نماید.

هنگام خرید هندزفری بهتر است آن را قبل از استفاده ضدعفونی کرد. حتی هر بار قبل و پس از استفاده از هندزفری باید آن را به طور مرتب پاک و ضدعفونی نمود. این کار چه زمانی که کسی به جز شما از آن استفاده نمی‌کند و چه زمانی که کسی دیگری از آن استفاده می‌کند لازم و ضروری است چرا که به طول عمر هندزفری می‌افزاید، از خراب شدن آن جلوگیری می‌کند و از همه مهمتر به حفظ سلامتی گوش کمک کرده و گوش را سالم و تمیز نگه می‌دارد.

جهت استفاده از هندزفری بهتر است قانون 60/60 به کار برده شود. طبق این قانون باید با هندزفری بیش از 60 درصد از حداکثر صدا را گوش نداد و بیشتر از 60 دقیقه نیز از آن استفاده نکرد.

جهت افزایش امنیت چنانچه حین پیاده روی و دوچرخه سواری از هندزفری استفاده می‌شود باید صدای موسیقی را کمتر کرد تا متوجه صداها و اتفاقات اطراف شد.

و در نهایت هندزفری هم مانند هر وسیله دیگری یک سری مزایا و معایب خاص خود را دارد. این ما هستیم که با انتخاب و استفاده درست میزان مفید و یا مضر بودن آن را تعیین می‌کنیم. استفاده افراطی و نادرست از هر چیز اثرات منفی و مخربی به جای خواهد گذاشت و استفاده درست و منطقی نیز آسایش، راحتی و سلامتی را همراه با لذت نصیبمان خواهد کرد. پس اگر خواهان کسب لذت و بیشترین میزان آسایش و رفاه از امکاناتی هستید که دور و برتان را گرفته و شما را احاطه کرده است امکاناتی که هیچ یک در گذشته نه چندان دور نبوده و نبود آنها بشر را با مشکلاتی مواجه کرده  از هر وسیله‌ای که تنها یکی از آنها هندزفری و هدفون است درست و به جا استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. مطلب مفید و جالب توجه ای بود ممنون

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید