جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

معرفی دوربین دیجیتال کانن مدل EOS 4000D

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
معرفی دوربین دیجیتال کانن مدل EOS 4000D

کانن

در همین ابتدای صحبت از شما تقاضا داریم که تا آخر همراه ما باشید چرا که میخواهیم یکی از پرفروش‌ترین محصولات شرکت کانن را به شما معرفی کنیم! برای مقدمه لازم است بدانید که ستاد مرکزی این شرکت ژاپنی در توکیو قرار دارد و محصولات آن شامل دوربین عکاسی، دستگاه‌های فتوکپی و چاپگرهای رایانه، دوربین‌های دیجیتال و ویدئویی، دوربین‌های تک‌لنزی بازتابی و پویشگر می‌باشد. بر اساس واپسین فهرست مجله فورچون نام شرکت کانن در ردیف ۳۸۰ از ۵۰۰ شرکت برتر جهان قرار دارد. کانن نخستین شرکتی است که دوربین‌های خود را با لنزهای لایکا به بازار عرضه کرد. شرکت کانن نخست از لنزهای ساخت شرکت نیکون در محصولات خود استفاده می‌کرد، اما پس از مدتی اقدام به ساخت لنزهایی با نام تجاری «سرنار» کرد.

معرفی دوربین دیجیتال کانن مدل  EOS 4000D

قصد داریم دوربینی را به علاقه مندان به عکاسی معرفی کنیم که از سری محصولات میان‌رده شرکت ژاپنی کانن است. اغلب افراد مبتدی و تازه کار از این دوربین و برای گرفتن عکس‌های ساده استفاده می‌کنند. البته درست است که گرفتن یک عکس متفاوت و زیبا تا حدی به ذوق و توانایی عکاس بستگی دارد، اما بدون شک امکانات و ویژگی‌های دوربین هم کاملا مؤثر است. دوربین مدل EOS 4000D کانن مجهز به یک حسگر 18 مگاپیکسلی است که عکس‌هایی با حداکثر رزولوشن 5184 در 3456 پیکسلی را ثبت می‌کند. علاوه بر عکس‌های با فرمت RAW و JPEG، این دوربین امکان فیلم‌برداری با کیفیت Full HD، فرمت MPEG-4 و H.264 و حداکثر سرعت 60 فریم بر ثانیه را هم دارد.

بر روی این دوربین یک لنز 18-55 میلی‌متری IS II قرار دارد که برای کاربران تازه کار فوق العاده مناسب است. این لنز محدوده دیافراگم f/3.5-5.6 داشته و از ویژگی‌هایی مثل لرزش‌گیر تصویر، حالت ماکرو و فوکوس خودکار بهره می‌برد. سایز فیلتر قابل تصب به لنز هم 58 است. جنس بدنه از پلاستیک بوده و 436 گرم وزن دارد و با توجه به ابعادش می‌توان آن را به راحتی در یک کیف متوسط هم با خود حمل کرد. این دوربین مجهز به اتصال Wi-Fi بوده و با استفاده از نرم‌افزار موبایلی می‌توان از راه دور با دوربین کار کرد که مهمترین کاربری آن هم شاتر زدن است. باتری دوربین از نوع LP-E10 بوده و با هر بار شارژ توانایی عکاسی تا 500 شات را دارد.

معرفی دوربین دیجیتال کانن مدل EOS 4000D

طراحی و کارایی دوربین کانن  EOS 4000D

این دوربین از سری دوربین‌های DSLR رده پایین شرکت کانن محسوب می‌شود که به طور تقریبی همراه با محصول دیگری از این گروه یعنی EOS 2000D معرفی شد. دوربین EOS 4000D که در بازارهای آمریکا با نام EOS Rebel T7 شناخته می‌شود، ساده‌ترین و ارزان‌ترین دوربین DLSR (سری دوربین‌ها با لنز قابل تعویض) این شرکت است که به نظر می‌آید بیشتر از اینکه یک گام رو به جلو باشد، نوعی نوسازی مدل‌های قدیمی به شمار می‌رود. این دوربین برای کسانی است که می‌خواهند یک دوربین DSLR داشته باشند، اما قیمت آن خیلی خیلی برایشان اهمیت دارد و دوربین Canon EOS 4000D، ارزان‌ترین گزینه موجود کانن است که حتی از دوربین پایین رده و ارزان قیمت EOS 1300D هم قیمت پایین‌تری دارد.

شگفت انگیز است که این دوربین همه آنچه که از یک دوربین ارزان قیمت DSLR توقع دارید را در اختیار شما می‌گذارد! از جمله ویژگی‌های آن، می‌توان به حسگر بزرگ APS-C، منظره‌یاب نوری، کنترل‌ دستی نوردهی، امکان نصب فلاش‌های اکسترنال و عکاسی در آتلیه و … اشاره کرد. اما کانن سعی کرده با استفاده از برخی امکانات ضعیف که تأثیر آن بر کیفیت دوربین چندان زیاد نیست، قیمت این دوربین را کم کند. یکی از عجیب‌ترین طراحی‌ها در این دوربین (و البته در بین دوربین‌های DSLR دیگر بازار) حذف دکمه On/Off یا همان دکمه روشن و خاموش در آن است. در دوربین EOS 4000D، همان دکمه‌ای که برای انتخاب Mode عکس‌برداری استفاده می‌شود، به عنوان دکمه روشن و خاموش دوربین هم به کار می‌رود.

شاید خوشایند نباشد اما در این دوربین، سرانجام دکمه Dial یا همان دکمه گردانی که انتخاب مد‌های M/Av/Tv/S را انجام می‌دهد، باعث خاموشی دوربین می‌شود. بنابراین هر بار که دوربین را روشن و خاموش می‌کنید، باید دوباره، مد عکس‌برداری دوربین را انتخاب کنید. خوشبختانه، کانن در پشت دوربین سعی نکرده دکمه‌های دیگر را با هم ترکیب کند و تعداد و چیدمان آن‌ها، برای کسانی که قبلاً با دوربین‌های این شرکت کار کرده‌اند نسبتاً آشناست. اما قابلیت کاربردی هر دکمه را به جای حک کردن روی خود دکمه، در کنار آن چاپ کرده‌اند که این اتفاق هم کمی عجیب است. خوشبختانه، دکمه‌های مهمی مانند تغییر ISO یا White Balance در اینجا مستقیماً در دسترس هستند.

کیفیت عکاسی دوربین دیجیتال کانن مدل  EOS 4000D

مسأله مهم و قابل توجه در قسمت جلویی دوربین، مانت پلاستیکی این دوربین است. چه بسا اگر شرکت کانن EOS 4000D را همزمان با محصول دیگر خود یعنی Canon 2000D معرفی و عرضه نمی‌کرد، تفاوت بین حسگر این دو دوربین، تا این‌ حد مهم جلوه نمی‌کرد. در حالی که 2000D مانند اغلب دوربین‌های پایین رده کانن، از حسگر جدید و رزولوشن بالای 24 مگاپیکسلی استفاده می‌کند، دوربین Canon EOS 4000D ما را به دوران خاطرات چند سال پیش و دوربین 1300D می‌برد که برای آخرین بار از حسگر ۱۸ مگا پیکسلی استفاده می‌کرد. اگرچه رزولوشن این حسگر، از نیاز کاربران این دوربین بالاتر است، اما در هر حال با دوربین‌های DSLR امروزی، چندان قابل قیاس نیست.

از طرفی جای خوشحالی دارد که پردازشگر این دوربین، شبیه به پردازشگر 2000D است. پردازنده‌ها یکی از قسمت‌های خیلی مهم و داخلی دوربین‌های دیجیتال هستند که نقش بسزایی در کیفیت عکس ایفا می‌کنند. پردازشگر DIGIC 4+ کانن، سریع‌ترین پردازشگر فعلی کانن نیست، اما هر آنچه که از یک دوربین DSLR رده متوسط انتظار داریم را برآورده می‌کند. سرعت عکس‌برداری 3 فریم بر ثانیه، پردازش فایل‌های خام 14 bit و حداکثر حساسیت ISO 6400 امکاناتی هستند که با این پردازشگر در دسترس قرار می‌گیرند. تعداد نقاط فوکوس این دوربین، 9 نقطه است که چندان زیاد نیست، اما دوربین می‌تواند با استفاده از امکانات فوکوس خودکار پیوسته خودش، سوژه‌های متحرک را روی این نقاط دنبال کرده و اصطلاحاً، فوکوس را روی آن‌ها قفل کند.

امکانات دوربین دیجیتال کانن مدل  EOS 4000D

از لحاظ کیفیت، پردازشگر این دوربین قادر است تا ویدئو با کیفیت فول اچ‌دی 1080p را ضبط کند که این ویژگی با توجه به حسگر بزرگ و با کیفیت دوربین، کیفیت ویدئویی مناسبی را ارائه می‌دهد. دوربین EOS 4000D دارای امکان ارتباط بی‌سیم WiFi هست و می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار مخصوص دوربین‌های کانن، هم کادر دوربین را روی صفحه نمایش تلفن‌های هوشمند یا تبلت‌ها مشاهده کنید و هم برای عکاسی و زدن شاتر و انتقال فایل‌های تصاویر از آن استفاده کنید. از آنجا که نمایشگر دوربین دارای قابلیت لمسی نیست، احتمالاً امکان زدن دکمه شاتر از راه دور با تلفن‌های همراه، یا زوم کردن روی عکس‌ها و بررسی دقیق آن‌ها از طریق WiFi برایتان کاربرد بیشتری خواهد داشت.

همان گونه که می‌دانید، این دوربین یک DSLR است؛ بنابراین قاعدتاً یک منظره‌یاب اپتیکال یا نوری هم بر روی آن وجود دارد. پوشش کادر تصویر در این منظره‌یاب حدود 95 درصد است که احتمالاً حدود 5 درصد از کناره‌های تصویر را در آن نمی‌بینید. البته استفاده از منظره‌یاب الکترونیکی برای کار در نور زیاد و همچنین برای دیدن کادر تصویر با کیفیت بالا، قابلیت قابل توجهی است. تعداد نقاط فوکوس 9 نقطه، در میان دوربین‌های DSLR دیگر قدیمی محسوب می‌شود. اما اگر قرار است این دوربین، نخستین دوربین DSLR شما باشد، احتمالاً برایتان کافی خواهد بود.

اگر تعداد نقاط فوکوس این دوربین برای شما نگران کننده است، باید خدمتتان عرض کنیم که امروزه بسیاری از عکاسان با دوربین‌هایی که نقاط فوکوس کمتر از 9 نقطه دارند نیز عکس‌های فوق‌العاده‌ای ثبت می‌کنند. البته اشکالی که این نقاط دارند این است که تجمع زیادی به سمت مرکز کادر دارند و از همان ابتدا باید بیاموزید که چطور فوکوس را روی سوژه‌هایی که کناره‌های کادر هستند قفل کنید و کادر تصویر را تغییر دهید. نقطه فوکوس مرکزی این دوربین از نوع کراس یا ضربدری است و حساسیت بیشتری نسبت به نقاط دیگر دارد. احتمالاً این نقطه را بیشتر از نقاط دیگر استفاده خواهید کرد، خصوصاً زمانی که در نور کم عکاسی می‌کنید. نقاط دیگر در نور مناسب، سرعت خوبی برای قفل کردن روی سوژه دارند.

این دوربین دارای قابلیت Live View (نمایش زنده تصویر) روی نمایشگر نیز می‌باشد. ولی با توجه به کیفیت نه چندان بالای نمایشگر و همچنین سرعت کم فوکوس دوربین در این حالت، استفاده از Live View برای اغلب شرایط عکس ‌برداری مشکل‌تر از منظره‌یاب اپتیکال آن است. اما وقتی می‌خواهید دوربین را روی سه‌پایه بگذارید و عکاسی ماکرو یا طبیعت بکنید، این قابلیت برایتان مناسب خواهد بود. باطری این دوربین، شبیه به همان باطری است که در Canon 2000D قرار دارد و می‌تواند با هر بار شارژ، 500 عکس بگیرد. این تعداد برای یک روز عکاسی عادی کافی است. شاید مهم‌ترین چیزی که عکاسان تازه‌کار از یک دوربین DSLR انتظار دارند، کیفیت عکس و ویدئو‌های آن است.

نوع لنز دوربین دیجیتال کانن مدل  EOS 4000D

در ابتدای صحبت نوع لنز این دوربین را به طور مختصر برای شما شرح دادیم و گفتیم که این دوربین با وجود مانت پلاستیکی، امکان استفاده از لنزهای کانن و لنزهای شرکت‌های دیگر که برای کانن ساخته شده، روی این مانت پلاستیکی در دوربین وجود دارد. البته مانت پلاستیکی در زمان تعویض لنز سنگین وزن احتمال آسیب زدن به دوربین را دارد. لنز کیت همراه این دوربین، یعنی EF-S 18-55mm III معمولی‌ترین لنز موجود در کیت‌های کانن می‌باشد. این لنز کیفیت نسبتاً خوبی دارد، اما دارای لرزشگیر نمی‌باشد. بنابراین دوربینی با حساسیت تا ISO 6400  و با نبود لرزشگیر، عکاسی در نور کم را مشکل می‌سازد.

مقایسه دوربین دیجیتال کانن مدل  EOS 4000Dبا Canon EOS 4000D

همانطور که اشاره کردیم، شرکت کانن این دو دوربین را تقریباً به همراه هم ارائه و عرضه کرد. تفاوت اصلی بین این دو در اندازه‌ی سنسور آن‌ها است. کانن در 2000D از یک سنسور 24.1 مگاپیکسلی استفاده کرده است در حالی ‌که در دوربین کانن 4000D مانند دوربین 1300D، سنسور 18 مگاپیکسلی به کار رفته است. در سنسور این دوربین از تکنولوژی Dual Pixel Cmos استفاده شده است که باعث می‌شود سرعت فوکوس و تشخیص سوژه‌ی آن بالا باشد. دوربین 4000D دارای پردازشگر تصویر +4 DIGIC و فوکوس 9 نقطه‌ای است که این مشخصات در دوربین 2000D نیز وجود دارد. از دیگر مشترکات این دو دوربین قابلیت ضبط ویدئوی Full HD و Wifi داخلی است (دوربین 2000D قابلیت اتصال از طریق NFC را نیز داراست).

مقایسه تهیه کانن مدل  EOS 4000Dبا مدل‌های نیکون D3400 و کانن 1300D

این مدل دوربین با توجه به این که مدل سال 2018 کانن می‌باشد ولی همچنان از چیپ پیشین کانن به حساب می‌آیدآ اما به طور کلی تهیه استانداردی برای آن دسته از کاربرانی است که تصمیم خرید دوربین عکاسی پیشرفته ارزان را دارند. از طرفی مدل قدیمی این رده در کانن هم کماکان در سبد خرید خریداران دوربین که کانن 1300D است موجود می‌باشد ولی کانن مدل 4000D به نظر ما مقرون به صرفه‌تر است و همچنین مدل دیگری که در نیکون مشابه این دوربین می‌باشد، Nikon D3400 است که با مقایسه این دو با هم دوربین کانن کاربر پسندتر (هم از لحاظ منو هم کارایی) می‌باشد.

معرفی دوربین دیجیتال کانن مدل EOS 4000D

بیشتر بخوانید: مایکروسافت سرانجام آپدیت اندروید 11 را برای سرفیس دوئو منتشر کرد

سخن پایانی

به عنوان کلام آخر باید خاطر نشان کرد که هم‌اکنون و با وضعیتی که دوربین‌های تلفن‌های همراه به طور قابل توجهی پیشرفت کرده‌اند که برای عکاسی عمومی یا اسنپ‌شات، مناسب و کارآمد باشند، آنچه که از یک دوربین DSLR بزرگ انتظار می‌رود، عکس‌هایی باکیفیت و شارپ است و دوربین Canon EOS 4000D با تمام صرفه‌جویی که در جوانب مختلف انجام داده است، در مورد کیفیت حسگر APS-C خودش، بسیار خوب ظاهر شده است. عکس‌های گرفته شده با دوربین Canon EOS 4000D نشان‌دهنده کیفیت بالا و محدوده دینامیکی خوب تصاویر است.

قابلیت عکس‌برداری با فرمت RAW و ذخیره جزئیات در ویدئو‌های فول اچ‌دی، این دوربین را به محصولی فراتر از یک دوربین ساده برای تازه‌کارها تبدیل می‌کند. این دوربین، احتمالاً برای بسیاری از کاربران، جایگزین دوربین تلفن‌های همراهشان است و حسگر بزرگ 18 مگاپیکسل واقعی و لنز کیت روی دوربین، تصویری با جزئیات خوب و عمق میدانی بسیار زیباتر و قوی‌تر از یک گوشی تلفن همراه را ارائه می‌دهد. علی‌رغم مانت پلاستیکی (و نه فلزی) این دوربین، امکان استفاده از تمامی لنز‌های کانن و همچنین لنز‌های شرکت‌های دیگر که برای کانن ساخته می‌شوند، بر روی دوربین EOS 4000D وجود دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید