جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

معرفی چند بیماری قلبی و بررسی آن ها

author منتشر کننده
بدون نظر 5 0
معرفی چند بیماری قلبی و بررسی آن ها

بیماری‌های قلبی یکی از عوامل مهم مرگ و میر در جهان و کشور‌های جهان سوم است. سبک زندگی ناسالم باعث شده است که بیماری‌های مربوط به قلب بسیار شایع شوند. انواع بیماری‌های قلبی باعث تهدید سلامت قلب و در پی آن کل بدن می‌شوند. در ادامه به معرفی چند بیماری قلبی می‌پردازیم و عوامل مرتبط با بیماری‌های قلبی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بیماری قلبی

معرفی بیماری قلبی آریتمی

بیماری قلبی آریتمی یا بی نظمی ضربان قلب زمانی رخ می‌دهد که ضربان قلب فرد به طور مکرر دچار کاهش و افزایش شود. ضربان قلب عادی بین 60 تا 100 می‌باشد. اگر ضربان قلب کمتر از 60 و بیشتر از 100 باشد به این منظور است که فرد دچار آریتمی است، البته این زمانی اتفاق می‌افتد که فرد در حالت آرامش باشد و فعالیت‌هایی نظیر ورزش های سنگین انجام نداده باشد. آریتمی در دو نوع خوش خیم و بدخیم طبقه بندی می‌شود. نوع خوش خیم آن تنها باعث سرگیجه و افزایش ضربان قلب می‌شود و نوع بدخیم آن سبب سنکوب و ایست قلبی و در نهایت مرگ فرد می‌شود.

معرفی بیماری قلبی آنژین

بیماری آنژین قلبی یا آنژین صدری بر اثر کمبود اکسیژن در ماهیچه های قلبی (ایسکمی) به وجود می‌آید و فرد را دچار احساس درد و فشار در ناحیه‌ی سینه، فک، گردن، پشت، شانه و دست‌ها می‌کند. اگر درد در این نواحی بیش از چند ساعت طول بکشد و در زمان آرامش بدن اتفاق بیافتد، ممکن است فرد دچار حمله‌ی قلبی شود. بیماری عروق کرونر، دیابت، فشار خون و کلسترول بالا از عوامل دخیل در بروز این بیماری قلبی می‌باشند. از علائم دیگر این بیماری می‌توان به تنگی نفس، درد در نواحی ذکر شد با دفعات بالا، تعریق، احساس خفگی و تهوع اشاره کرد.

معرفی بیماری قلبی کاردیومیوپاتی

در بیماری قلبی کاردیومیوپاتی یا بیماری التهابی قلب، ماهیچه‌های قلبی ضعیف و کشیده شده و دچار اتساع و بزرگ شدگی می‌شوند و توانایی پمپاژ خون به سایر اعضای بدن را از دست می‌دهند و درنهایت منجر به نارسایی قلبی، حمله‌ی قلبی، مشکلات مربوط به دریچه های قلب می‌شود. صداهای قلبی غیر طبیعی، آنژین قلبی، تنگی نفس، تورم پاها خصوصاً در ناحیه‌ی مچ پا، التهاب شکم، غش کردن و سنکوب از علائم و عوارض بارز این بیماری قلبی است. کاردیومیوپاتی در سه دسته طبقه بندی می‌شود که شامل کاردیومیوپاتی انعطاف‌ پذیر، کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک و کاردیومیوپاتی محدود کننده که نادر‌ترین نوع بیماری قلبی است.

معرفی بیماری قلبی آنفارکتوس میوکارد

آنفارکتوس میوکارد یا سکته‌ی قلبی در اثر مسدود شدن عروق قلب که کرونر نام دارند، اتفاق می‌افتد، این انسداد به عواملی مانند: رسوب کلسترول و چربی بستگی دارد و منجر به آسیب و تخریب ماهیچه‌های قلب می‌شود. از شایع ترین نشانه‌های سکته‌ی قلبی می‌توان به درد در قفسه‌ی سینه (پشت جناغ) اشاره کرد، که معمولا با درد معده اشتباه گرفته می‌شود. از نشانه‌های دیگر آن می‌توان، سرگیجه، احساس درد، سنگینی و فشار در سینه را نام برد. بهتر است به نشانه‌ها و علائم توجه کرد و برای چکاپ به پزشک مراجعه کرد، زیرا علائم این بیماری قلبی در همه ی افراد یکسان نیست و در زنان و مردان متغیر است.

بروز بیماری قلبی در چه افرادی بیشتر است؟

بروز انواع بیماری های قلبی به عوامل بسیاری وابسته است، که از بین آن‌ها وراثت و سابقه‌ی خانوادگی بیشترین تاثیر را در بروز این بیماری دارد. سالمندان، افراد چاق با کلسترول و چربی خون بالا، افراد دارای فشار خون بالا، بیماران دیابتی، افرادی که مشروبات الکلی مصرف می‌کنند، افراد دچار چاقی و اضافه وزن خصوصاً در ناحیه شکم، افراد غیر فعال، کم تحرک و دارای استرس مداوم و فشار های روحی و روانی، بیشتر در معرض سکته‌ی قلبی قرار دارند. بروز بیماری قلبی در مردان نسبت به زنان بیشتر است.

آیا افراد مبتلا به بیماری قلبی درمان پذیرند؟

درمان بیماری‌های قلبی به نوع و شدت بیماری و وضعیت بیمار بستگی دارد. برای درمان بیماری‌های قلبی ابتدا لازم است با آزمایش خون، نوار قلب و عکس قفسه سینه، نوع بیماری تشخیص داده شود و بسته به نوع بیماری داروهای لازم تجویز شود، داروها اصولا سبب کنترل عوامل ایجاد بیماری قلبی و علائم آن می‌شوند. اگر دارو تاثیر کافی بر روی روند بیماری نداشته باشد، جراحی قلب انجام می‌شود و یا ممکن است یک دستگاه کوچک که به کنترل ضربان قلب کمک می‌کند در قفسه‌ی سینه قرار دهند (در بیماری آریتمی)، در مواردی نیز که درمان‌های ذکر شده موثر نباشند، پزشک دستور به جراحی پیوند قلب می‌دهد و قلب سالم را جایگزین قلب بیمار می‌کنند.

بیماری قلبی

چند توصیه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری قلبی

یکی از بهترین و مفید‌ترین راه‌های جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی ورزش می‌باشد، ورزش باعث قوی شدن عضلات قلب و افزایش قطر عروق قلبی می‌شود و انسداد آن‌ها جلوگیری می‌کند. اصلاح الگوی زندگی و داشتن سبک زندگی سالم در کاهش ابتلا به بیماری قلبی موثر است. چکاپ قند، چربی یا کلسترول و فشار خون و کنترل آن‌ها از بروز این بیماری به شدت جلوگیری می‌کند. کنترل وزن و کنترل رژیم غذایی و پرهیز از خوردن مواد غذایی مضر و دارای کلسترول، مدیریت استرس و اضطراب و رعایت بهداشت فردی، اهمیت بسزایی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی دارد.

آیا هر دردی در ناحیه‌ی قفسه سینه مربوط به بیماری قلبی است؟

هر دردی در قفسه‌ی سینه مربوط به بیماری قلبی نیست، دردهای مربوط به مشکلات قلبی بسته به نوع وخامت آن اصولا در طی فعالیت ایجاد می‌شوند و در صورت استراحت و با مصرف قرص‌های نیتروگلیسرین آرام می‌شوند و زمان آن کوتاه می‌باشد. دردهای گذرا و یا خیلی طولانی نمی‌توانند ناشی از قلب باشند. درد در قفسه‌ی سینه که ناشی از تنفس و یا تغییر وضعیت بدن می‌باشد، منشأ قلبی ندارد. برخی از مشکلات گوارشی و مشکلاتی نظیر استرس دردهایی مشابه با مشکلات قلبی دارند و فرد را در تشخیص دچار اشتباه می‌کنند، سوزش معده اصولا با دردهای قلبی اشتباه گرفته می‌شود. افرادی که دچار استرس می‌شوند به صورت لحظه ای دچار علائم درد در قفسه‌ی سینه و تپش قلب و رفلاکس معده می‌شوند، که کاملا گذرا است ولی در صورت تشدید آن ممکن است منجر به بیماری قلبی شود. بهتر است دردهای قلبی و تشخیص درد در قفسه‌ی سینه جدی گرفته شود.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید