جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

مقایسه لپ تاپ MacBook Pro 16 با Surface Laptop 3: اپل در مقابل مایکروسافت

author منتشر کننده
بدون نظر 8 0
مقایسه لپ تاپ MacBook Pro 16 با Surface Laptop 3: اپل در مقابل مایکروسافت

پس از ماه‌ها انتظار برای معرفی دستاورد جدید اپل، سرانجام لپ تاپ MacBook Pro 16 معرفی شد که در مقایسه با نسخه قبلی، بهبودهای قابل توجهی در آن دیده می‌شود. اما آیا این بهبودها، لپ تاپ MacBook Pro 16 را تبدیل به گزینه مناسبتری نسبت به محصول جدید مایکروسافت یعنی Surface Laptop 3 خواهد کرد؟

احتمالا نظر شما این است که چنین مقایسه‌ای ناعادلانه است. چرا که قیمت لپ تاپ MacBook Pro 16 از 2399 یورو شروع می‌شود، در حالیکه ارزانترین نسخه Surface Laptop 3، 1119 یورو قیمت دارد و قیمت آن در گرانترین پیکربندی به رقم 2049 یورو برای نسخه AMD و 2679 یورو برای نسخه Intel خواهد رسید.

بنابراین برای مقایسه منصفانه، دو دستگاه Surface Laptop 3 با پیکربندی‌های مختلف Intel و AMD که نزدیکترین قیمت را به نسخه پایه لپ تاپ MacBook Pro 16 دارند، انتخاب می‌کنیم تا شاهد رقابت تنگاتنگ اپل و مایکروسافت در این مقایسه باشیم.

در ابتدا برای آگاهی از تفاوت‌های عمده پرچم‌داران این دو شرکت، نگاهی به جدول زیر می‌اندازیم.

لپ تاپ MacBook Pro 16

بیشتر بخوانید: بررسی لپ تاپ MSI GT76 Titan

مقایسه لپ تاپ MacBook Pro 16 باSurface Laptop 3: نمایشگر

خبر مهم برای طرفداران اپل این است که لپ تاپ  MacBook Pro 16 با نمایشگر 16 اینچی خود که کمی بزرگتر از پنل‌های 15 اینچی مورد استفاده در لپ تاپ‌ها از جمله Surface Laptop 3 است، خودنمایی می‌کند.

در حقیقت لپ تاپ MacBook Pro 16 آنقدرها هم نسبت به محصول مایکروسافت بزرگتر نیست و تنها 20 میلی‌متر بلندتر و 6 میلی‌متر عریض‌تر است که اپل با کاهش حاشیه نمایشگر به این مهم دست یافته است.

با ابعاد تصویر(screen ratio) متفاوت در این دو دستگاه، مقایسه دقیق وضوح آن‌ها کمی مشکل است، با این حال محصول اپل، میزان 226 پیکسل را در هر اینچ ارائه می‌دهد که در مقایسه با دستاورد مایکروسافت که 201 پیکسل بر اینچ است، مقدار کمی بیشتر است و باعث می‎‌شود نمایشگر اپل مثل همیشه فوق العاده بنظر برسد.

مقایسه لپ تاپ MacBook Pro 16 باSurface Laptop 3: عملکرد و کارایی

از نظر قدرت پردازشی رقابت بسیار تنگاتنگی میان لپ تاپ MacBook Pro 16 با Surface Laptop 3 وجود دارد. با توجه به اینکه مایکروسافت از پردازنده نسل دهم و اپل از پردازنده نسل نهم در محصولات خود استفاده کرده‌اند، بنابراین برتری مایکروسافت در این زمینه قابل استدلال است.

البته تا وقتی نتیجه تست‌های عملی از هر دو لپ تاپ منتشر نشده باشد، نمی‌توان بطور قطع برتری مایکروسافت را اعلام کرد. با این وجود، آنچه که بر روی کاغذ مشاهده می‌شود، نوید برتری مایکروسافت را می‌دهد.

البته هردوی این لپ تاپ‌ها، عملکرد بسیار بالایی را در مرورگری وب، اجرای نرم افزارها و تماشای ویدئو ارائه می‌دهند.

وقتی صحبت از اجرای کارهای سنگین مانند ویرایش فیلم و عکس می‌شود، بدون شک لپ تاپ MacBook Pro 16 برنده این رقابت است. محصول جدید Apple دارای کارت گرافیک اختصاصی Radeon Pro 5300M می‌باشد که می‌تواند نرم افزارهای گرافیکی از جمله Photoshop و Premiere Pro را براحتی اجرا ‌کند.

با اینکه لپ تاپ Surface فاقد کارت گرافیک اختصاصی است، اما پردازنده گرافیکی یکپارچه آن عملکرد چشمگیری داشته و به کاربر اجازه می‌دهد که بدون تحمل وزن گرافیک اختصاصی، امور سبک طراحی را در هر زمان و مکانی انجام دهد.

با این حال، واضح است که توان گرافیک داخلی یکپارچه در مقابل قدرت کارت گرافیک اختصاصی ناچیز بوده و قطعا لپ تاپ MacBook Pro 16 عملکرد بهتری را در ویرایش عکس و فیلم از خود نشان می‌دهد.

لپ تاپ MacBook Pro 16

بیشتر بخوانید: بررسی لپ تاپ Razer Blade 15 Studio Edition

مقایسه لپ تاپ MacBook Pro 16 با Surface Laptop 3: مشخصات فنی

به جز پردازنده و گرافیک، لپ تاپ MacBook Pro 16 و Surface Laptop 3 در دیگر مشخصات فنی یکسان هستند و هر دو از 16 گیگابایت رم و 512 گیگابایت SSD بهره می‌برند.

البته این نکته قابل ذکر است که این مشخصات تنها برای همین پیکربندی اعمال می‌شوند. بدین معنی که شما می‌توانید لپ تاپ مایکروسافت را با رم و حافظه داخلی کمتری سفارش دهید، یا لپ تاپ اپل را با 64 گیگابایت رم و 8 ترابایت حافظه داخلی خریداری کنید که این رقم، بیشترین میزان حافظه‌ داخلی در میان لپ تاپ‌هاست.

همچنین با خرید لپ تاپ MacBook Pro 16 شما از تاچ بار بحث برانگیز آن بهره‌مند می‌شوید که ممکن است کاربردهای زیادی نداشته باشد، اما در زمینه ویرایش ویدئو، میانبرهای کاربردی‌ای را ارائه می‌دهد. در آن سمت، Surface Laptop 3 چنین امکانات فانتزی را ارائه نمی‌دهد و به جای آن، دم دست بودن و سادگی را سرلوحه کار خود قرار داده است.

مقایسه لپ تاپ MacBook Pro 16 باSurface Laptop 3: نتیجه‌گیری

لپ تاپ MacBook Pro 16 و Surface Laptop 3 از جهات مختلفی با هم شباهت دارند و تنها نکته متفاوت آن ها پردازنده گرافیکی آنهاست.

لپ تاپ اپل بیشتر برای امور حرفه‌ای ساخته شده و گرافیک اختصاصی آن بسیار مناسب امور سنگین مانند ویرایش عکس و فیلم است و لپ تاپ مایکروسافت با اینکه عملکرد خوبی دارد اما در این زمینه بخصوص، توانایی رقابت با محصول اپل را ندارد. در مجموع اگر بدنبال لپ تاپی هستید که با قابلیت حمل بالا، براحتی از پس مرورگری وب و استفاده‌های روزانه بربیاید، لپ تاپ Surface Laptop 3 با پیکربندی‌های ارزان‌تر ارزش خرید بالاتری دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید