جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

مواد غذایی مناسب برای دوران قاعدگی

author منتشر کننده
بدون نظر 5 0
مواد غذایی مناسب برای دوران قاعدگی

همه بانوان با این کلمه آشنایی دارند و جای هیچ شک و شبهه ای برای آن وجود ندارد. در حقیقت چرخه قاعدگی یا همان سیکل قاعدگی یک نوع تغییر فیزیولوژیکی است که در زنان بارور برای تولید مثل جنسی اتفاق می افتد و بدین وسیله در هر ماه یک تخمک بالغ شده و آماده ی پروردن جنین می ‌شود. در این هنگام به مرور بافت رحم نیز آمادهٔ نگهداری جنین خواهد شد. اووسیت ثانویه که یک فرآیند دیگری به غیر از تشکیل تخمک است، در صورتی که لقاح انجام نشود، در بدن زنان تولید می شود و این اووسیت دفع شده و بافت پوششی رحم ریزش می‌کند. چرخه قاعدگی زنان در دوران بارداری و شیردهی متوقف می‌شود که به خاطر وجود HCG مترشحه از پرده کوریون که جفت را تشکیل و پروژسترون جسم زرد در خون می باشد که با خود تنظیمی منفی مانع از ترشح FSH و LH شده و چرخه دیگری شروع نمی ‌شود.

چرخه قاعدگی به چه صورت است؟

مدت زمان خون ‌ریزی قاعدگی برای چند روز، معمولاً سه الی 5 روز طول می‌ کشد، و همچنین چرخهٔ قاعدگی از زمان بلوغ تا زمان یائسگی ادامه دارد. هر چرخهٔ به‌ طور متوسط 40 روز است، و یک چرخهٔ طبیعی بین 25 تا 90 روز می باشد. حجم میانگین خون ‌ریزی در هر چرخهٔ ماهانهٔ قاعدگی 35 میلی ‌لیتر است.

مواد غذایی مناسب برای دوران قاعدگی

مواد غذایی مناسب برای دوران قاعدگی

در این بخش قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چه مواد غذایی برای این دوران مناسب است. همیشه این سوال برای بانوان مطرح می شود که چه تغذیه ای در دوران پریودی باید داشته باشند و آیا اصلا اینکه چه غذایی بخوریم یا نخوریم مهم است؟ در این جا بخش به طور مفصل این موضوع را توضیح دهیم که جای هیچگونه ایهامی برای شما باقی نماند. به طور کلی بر اساس تیپ شخصیتی و جسمی پریودی در زنان متفاوت است به طور مثال بعضی از زنان این دوران را بدون هیچ علائمی پشت سر می‌ گذارند در حالی که بعضی دیگر علائم ناراحت کننده ‌ای دارند و با حالت تهوع، سردرد و حتی دل درد شدید این دوران را سپری می کنند. ولی خوشبختانه غذاهایی هستند که می‌ توانند این علائم را کم کنند و بالعکس بعضی از غذاها حتی باعث بدتر شدن علائم و درد خواهند شد. در ادامه این مطلب می‌ خواهیم بررسی کنیم که تغذیه مناسب در پریودی چه اهمیتی دارد؟ و همچنین در ادامه بهترین غذاهای مصرفی در این دوران را توضیح دهیم.

بیشتر بخوانید: با سن بلوغ بیشتر آشنا شوید

به چه دلیل تغذیه صحیح در دوران پریودی اهمیت دارد؟

در فعالیت هورمون ‌ها و ترشحات آن‌ ها مصرف بعضی از مواد اثر دارند. خستگی، عوض شدن خلق و خو و گرفتگی عضلات از نشانه های دوران پریودی اند که با تغییر در رژیم غذایی، تا حدود زیادی می ‌توانید این علائم را بکاهید. در دوران پریودی هورمون های خاصی به مقدار متفاوتی ترشح می ‌شوند. غذاهایی که شما در این دوران می ‌خورید، می ‌توانند انقباض عضلات را کاهش دهد و باعث کم شدن احساس نفخ و التهاب شود. حتی باعث می ‌شود که شما در این دوران روحیه بهتری داشته باشید.

خوردن چه غذاهایی در زمان پریودی توصیه می شود؟

تعدادی از خوراکی هایی که مصرف آن‌ ها در این دوران به شما توصیه می‌ شود در زیر آورده شده است:

قاعدگی و مصرف آب

اگر از آن دسته از افرادی می باشید که در دوران پریودی دچار سردرد های بدی می شوید، می بایست آب زیادی بنوشید. نوشیدن آب در دوران پریودی اهمیت بسیار زیادی دارد. مصرف زیاد آب باعث کاهش سردرد در این دوران خواهد شد.

ترکیب چای و زنجبیل برای پریودی

زنجبیل به دلیل دارا بودن اثرات ضد التهابی می‌ تواند موجب بهبود بخشیدن به حال ماهیچه‌ ها شود. حتی برای بانوانی که درگیر حالت تهوع در پریودی اند، بسیار مناسب است. چای زنجبیل نیز می ‌تواند بعضی از علائم دردناک قاعدگی را کم کند. برخی از مطالعات نشان داده است که زنجبیل به طور موثری تهوع و استفراغ را در سه ماهه اول بارداری کاهش می‌دهد. زنجبیل یک ماده غذایی ارزان قیمت است که به راحتی می‌توانید آن را تهیه کنید. پس حتما در دوران پریودی از آن استفاده کنید.

مصرف مرغ در دوران پریودی

در این دوران شما با مصرف مرغ می توانید به نشاط خود کمک کنید زیرا یکی از مواد غذایی سرشار از پروتئین است که برای سلامتی شما بسیار لازم و ضروری است.

در دوران قاعدگی موز بخورید

موز می ‌تواند در برطرف کردن مشکلات اسهال یا اختلال در عملکرد روده‌ ها در این دوران، به شما کمک کند. همچنین مصرف موز در دوران بارداری نیز، به دلیل داشتن مقدار زیادی منیزیم و پتاسیم باعث بهتر شدن حرکات روده می ‌شود.

مصرف ماهی سالمون در دوران پریود

مصرف این ماهی سبب جبران آهن از دست رفته شده و همچنین سرشار از آهن، پروتئین و اسید های چرب امگا 3 می باشد. این ماهی یک ماده مغذی مفید برای رژیم غذایی شما در دوران پریودی است. مصرف آن باعث در دوران قاعدگی می‌ شود. به غیر از این، خاصیت ضد التهابی ماهی سالمون سبب کاهش دردهای عضلانی خواهد شد.

هر زمان پریود شدید شکلات تلخ بخورید

شکلات تلخ یک میان وعده بسیار خوشمزه و مفید، سرشار از آهن و منیزیم و پر مخاطب است. شاید تا به امروز درباره فواید شکلات تلخ چیزی نشنیده باشید! دوران پریودی شما بهترین زمان برای خوردن شکلات تلخ است. با این حال بهتر است سراغ شکلات های فرآوری شده با قند مصنوعی نروید. شکلات تلخ از خوراکی هایی است که خون قاعدگی را زیاد می ‌کند و برای جبران خون از دست رفته در این دوران مفید است.

آجیل بخورید

آجیل‌ ها حاوی مقادیر زیادی منیزیم و ویتامین های مختلف اند و از اسید های چرب امگا 3 و منبع عالی پروتئین سرشارند. بهتر است در پریودی مصرف آجیل را هم به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

کلم بروکلی

این ماده غذایی فیبر و آهن فراوانی دارد و با رساندن مواد مغذی به بدن شما موجب کم شدن نفخ شکم و بهبود حرکات روده خواهد شد. احساس خستگی در دوران پریودی یکی از نشانه هایی است که خیلی از زنان تجربه می‌ کنند. با مصرف کلم بروکلی احساس بهتری در این دوران خواهید داشت. شما می ‌توانید کلم بروکلی را به صورت آب پز و یا تفت داده شده مصرف کنید.

تخم مرغ

تخم مرغ به دلیل دارا بودن آهن، اسید های چرب مفید و پروتئین بسیار زیاد در این دوران توصیه می ‌شود. شما برای کاهش دردهای قاعدگی بهتر است هر روز تخم مرغ مصرف کنید البته نه به صورت آب پز! تخم مرغ آب پز باعث نفخ و ناراحتی‌های معده می ‌شود.

غذاهایی که در دوران پریودی توصیه نمی ‌شود؟

به دلیل اینکه تغذیه در این دوران باید به شکلی باشد که مواد مقوی، انواع پروتئین ها، فیبر و آب کافی وارد بدن شود پس داشتن برنامه غذایی صحیح یکی از مهم ترین مواردیست که شما باید برای آن وقت بگذارید. بهتر است از مصرف بعضی از غذاها در این دوران خودداری کنید که به شرح زیر است:

- در دوران پریودی غذاهایی مثل کنسروها، گوشت های فرآوری شده و غیره مصرف نکنید

- خودداری از غذاهای تند

- قطع مصرف بیش از انداره نمک

- مشروبات الکل، اگر در دوران پریودی مشروبات الکلی مصرف کنید خون بیشتری را از دست می دهید.

- مصرف تنقلات و آبنبات د باعث نفخ و ناراحتی های معده خواهند شد.

باید ها و نباید های دوران قاعدگی

1- استحمام

اولین موردی که قصد بررسی آن را داریم استحمام است. یکی از متخصصان در این رابطه می گوید این عبارت که استحمام خانم ها در دوران قاعدگی سبب بروز عفونت رحم، نازایی، سرطان رحم و پستان می شود، یک باور بسیار غلط و غیر علمی است و متاسفانه در بین برخی از خانم ها رایج است و آنها در این دوران از استحمام و شست وشوی محل ترشحات دوران قاعدگی خودداری می کنند. این متخصص در ادامه اضافه کرد که استحمام در دوران قاعدگی هیچ گونه خطری را برای خانم ها به همراه ندارد به گونه ای که تمام پزشکان توصیه می کنند، خانم ها در این دوران روزانه استحمام داشته باشند و نواحی ترشحات را به خوبی شست و شو دهند؛ زیرا اگر ترشحات در ناحیه ای از بدن از جمله کشاله ران تجمع یابد موجب رشد باکتری و قارچ در بدن خواهد شد.

2- رابطه جنسی

از سری توصیه هایی که به خانم ها در این دوران می شود این است که از مصرف داروهای واژینال و برقراری ارتباط جنسی خودداری کنند؛ زیرا دهانه رحم در این دوران بسیار باز است و احتمال بروز عفونت ها افزایش می یابد.

3- تغذیه در دوران قاعدگی

شاید بتوان گفت مهم ترین عامل در دوران پریودی خانم ها رعایت مواد مصرفی و تغذیه ی آن هاست. عادت های غذایی مثل خوردن غذاهای پر کالری و بی تحرکی علاوه بر ایجاد مشکلاتی از قبیل چاقی و دیابت و فشارخون باعث ایجاد اختلال در قاعدگی خواهد شد. تحقیقات نشان داده است که تا 3 سال پس از اولین قاعدگی مشکلات رایج آن مثل دردهای شدید آن، بی نظمی قاعدگی و سندرم پیش از قاعدگی در افراد نمایان می شود. سندرم پیش از قاعدگی شامل علائمی مثل درد شکمی، سردرد، تهوع، تغییرات پوستی، نفخ، ادم، تحریک پذیری، افزایش یا کاهش اشتها و افسردگی است. سندرم پیش از قاعدگی در گروه های زیر به طور عجیبی آمار بالایی دارد:

1- خانم هایی که اضافه وزن و کم تحرک اند.

2- آن دسته از خانم هایی که به طور مداوم تنقلات پرکالری و کم ارزش مصرف می کنند.

3- خانم هایی که وزن کمی دارند.

4- خانم هایی در رژیم کاهش وزن قرار دارند.

مراقبت های دوران قاعدگی

در صورتی که تحمل کردن دردهای زیر شکم در هر ماه، نفخ و احساسات شدید در دوره‌‌ی قاعدگی برای شما بسیار سخت است، این قسمت را حتما مطالعه کنید. در این بخش با راهکارهایی آشنا خواهید شد که به شما کمک می کند این دوران را به راحتی سپری کنید.

مراقبت های دوران قاعدگی

از مصرف غذاهای شور پرهیز کنید

بعضی از بانوان در دوران قاعدگی دچار نفخ می ‌شوند، به همین دلیل به آن ها پیشنهاد می شود که در زمان قاعدگی نمک کمتری استفاده کنند. در حقیقت متخصصان برای جلوگیری از نفخ شکم، پرهیز از غذاهای شور و پر نمک را پیشنهاد می دهند. چرا که نمک آب بدن را جذب کرده و بدن دچار بی آبی می ‌شود. اگر آگاهی کافی نداشته و به دام نمک افتادید و اکنون هم کمی باد دارید کافیست مقدار زیادی آب نوشیده تا نمک اضافی را دفع کرده و بدن را به حالت طبیعی اولیه بازگردانید.

از کافئین دوری کنید

مصرف چای سبزی که کافئین ندارد در این دوران توصیه می شود زیرا گرفتگی عضلات را تسکین می‌ دهد. نوشیدنی‌ هایی که کافئین دارند (مثل قهوه) در دوران قاعدگی موجب افزایش حساسیت پستان نسبت به لمس کردن می شوند.

فراموش نکردن روش ‌های جلوگیری از بارداری

در دوران قاعدگی احتمال خطر مبتلا شدن به بیماری‌ های مقاربتی افزایش می ‌یابد به همین خاطر بهتر است رابطه ی جنسی ایمنی را تجربه کنید. این افزایش خطر از این واقعیت گرفته شده است که در طول رابطه‌ ی جنسی خون وجود دارد به همین دلیل بیماری ‌هایی که از طریق خون منتقل می‌ شوند به راحتی انتقال می‌ یابند. همچنین ممکن است در دوران قاعدگی حامله شوید، پس اگر نمی ‌خواهید بچه دار شوید، روش امن تر را انتخاب کنید.

برای مصرف داروهای مسکن زیاد صبر نکنید

برخی از بانوان مدت زیادی درد قاعدگی را به جان می خرند و بعد مسکن مصرف می‌کنند. اگر در زمان پریود خود گرفتگی ‌های دردناکی دارید، صبر نکنید تا علائم درد خودشان خوب شوند، مسکن مصرف کنید تا آرام بگیرید. این مسکن‌ ها سرعت تولید ماده‌ی درد زا را کم می کنند بنابراین خوردن مسکن‌ ها با مشاهده‌ ی اولین علائم می ‌تواند درد را کاهش دهد.

قاعدگی نامنظم

در صورتی که رمان دقیق قاعدگی شما به هم ریخته باشد شما قاعدگی نامنظم دارید و دلیل آن می تواند موارد زیادی مثل استرس یا بیماری های زمینه ای باشند در ادامه به بررسی اصلی ترین علل پریود نامنظم می پردازیم پس با ما همراه باشید. مواردی مثل استرس و سبک زندگی، قرص های جلوگیری از بارداری، پولیپ یا فیبروم، اندومتریوز، بیماری التهابی لگن یا PID، تخمدان پلی کیستیک، کاهش زودرس ذخیره تخمدان از مواردی هستنذ که موجب اختلال در چرخه منظم قاعدگی می شوند. در حقیقت آن چه اهمیت دارد خونریزی شدیدی است که افراد از در صورت درگیر شدن با پریود نامنظم با آن سر وکار دارند و افزایش خون ریزی منابع آهن کاهش یافته و باعث کم خونی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید