جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

مو را بیشتر بشناسید

author منتشر کننده
نظرات (2) 4 0
مو را بیشتر بشناسید

مو جزئی از وجود پستانداران، یک عضو تاثیرگذار و کارآمد در زیبایی و پرفایده است. یکی از فواید مو عایق بندی گرمایی است. مو از بدو تولد با حالت و حجم­ های مختلفی وجود دارد. البته برخی از نوزادان بدون مو و برخی با موی پرپشت به دنیا می‌­آیند. بطور میانگین بدن انسان 5 میلیون تار مو دارد که مقدار 100 تا 150 هزارتار از آن روی پوست سر قرار گرفته است. موی  انسان می­‌تواند در رنگ­‌های مشکی، بلوند، قرمز، قهوه ای و ... باشد. مو دارای قسمت­ های مختلفی است که هر قسمت از مواد مختلفی تشکیل شده است. برای مثال ساقه مو متشکل از سه قسمت مدولا، کورتکس و کوتیکول است.

مو

چرا مو چرب می‌شود؟

چرب شدن موی سر باعث بی نظمی در ظاهر و پایین آمدن اعتماد به نفس می­‌شود. بعضی از چربی­ ها در واقع از نرفتن حمام حاصل نمی­‌شود، بلکه از مشکلات پایه ­ای در ریشه­ ی مو ها اتفاق می­‌افتد. بعضی از دلایلی که باعث چربی موی سر می‌­شود، بیرونی هستند که شامل استرس، تریکوتیلومانیا،  شستشوی زیاد موها، استفاده از نرم کننده ی مو و ... است. برای رفع چربی مو سر بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید و پس از ریشه یابی این مشکل به حل آن بپردازید. اگر مشکل چربی موهای شما خیلی جدی نیست، می‌­توانید در ابتدا از یک شامپوی مخصوص برای موهای چرب استفاده کنید و تا جایی که ممکن است از خوردن خوراکی ­های چرب مثل انواع روغن­ ها و دانه ­ها بپرهیزید.

بیشتر بخوانید: خوراکی های مفید برای سلامتی پوست و مو چه چیزهایی هستند؟

پوست و مو، عامل مهم در زیبایی

یکی از مهم ­ترین جلوه­ های زیبایی در وجود هرکس وجود موی خوب و سالم و پوست شفاف است. برای دستیابی به این زیبایی ­ها باید نکاتی را دائماً به خودتان یادآوری کنید. تغذیه ناسالم، استفاده دائمی از فست فود و غذاهای چرب، مصرف کم آب، نخوردن سبزیجات و میوه و ... باعث نابود کردن جسم شما می­شود که خیلی زود تاثیرش را روی مو و پوست نشان می­‌دهد. اگر می­‌خواهید پوست و مو خوبی داشته باشید، باید به میزان لازم آب مصرف کنید و از خوردن سبزیجات و میوه ­ی تازه استقبال کنید. برای آنکه موهای محکم و سالمی داشته باشید از استفاده­ ی دائمی از سشوار و اتوی مو دوری کنید و تا جایی که ممکن است از مکمل­ های سالم و ویتامین ­ها استفاده کنید.

چرا باید به مو اهمیت دهیم؟

مو مثل یک نوزاد نیاز به مراقبت دارد. مو بعنوان یک عامل مهم در زیبایی باعث جوان به نظر رسیدن شما می­شود. امروزه تعداد زیادی از افرادی که دچار ریزش مو هستند به مراکز کاشت مو مراجعه می­‌کنند و هزینه گزافی را برای کاشت صرف می‌­کنند. این در حالی است که با رعایت نکات مهم می­‌توانیم موهای پر پشتی داشته باشیم. شست و شوی مداوم مو با استفاده از شوینده ­های غیر استاندارد باعث خشکی و وز شدن موها می­شود و در ادامه می­‌تواند به ریزش منجر شود. برای جلوگیری از این اتفاقات باید مراقب مو باشید و همواره از آن مثل یک شی گرانب ها استفاده کنید.

تفاوت بین مو خشک و مو چرب

با نگاهی دقیق می­‌توانید تفاوت بین موی چرب و موی خشک را متوجه شوید. مو خشک معمولاً در ساقه چند شاخه می­‌شود و حالت وزی به خودش می­‌گیرد. این جنس مو شکننده است و به سختی شکل می­‌گیرد. برای تشخیص خشکی و چربی مو کافی است یک روز پس از شست و شو دستتان را به موهایتان بکشید، اگر دست شما چرب شد، جنس موهایتان چرب است و اگر اثری از چربی روی دستتان پیدا نشد، جنس موی شما خشک است. برای بهبود آسیب مو، استفاده از شامپوهای مخصوص و اصلاح عادات غذایی بهترین راه حل است. از سرم ها و انواع داروهای گیاهی پس از استحمام استفاده کنید تا در طولانی مدت، موی شما به یک جنس مناسبی برسد.

آسیب های مو شامل چه مواردی است؟

موارد متعددی وجود دارند که باعث آسیب به مو می­‌شوند. برای مثال سشوار کشیدن بیش از حد و اتو کشیدن مو باعث خشک شدن مو و در نهایت آسیب به مو می­‌شود. رنگ کردن زیاد مو‌ ئ دکلره کردن باعث شکستگی و سست شدن ساقه مو می­‌شود. موهای زیبا معمولاً دارای میزان مناسبی از چربی هستند و نه خیلی خشک و نه چرب اند. کوتاه کردن موخوره باعث رشد بیشتر و احیای مو می­‌شود. برای رنگ کردن موها از رنگ ­های گیاهی یا بدون آمونیاک استفاده کنید تا کمتر دچار آسیب مو شوید.

رنگ مو باعث چه اتفاقی در مو میشود؟

موادی که در رنگ مو وجود دارند بدلیل ترکیبات شیمیایی برای مو و البته کف سر بسیار مضر هستند. هم­چنین اکسیدان نیز باعث سوختگی مو می­‌شود. اگر غلظت اکسیدان برای رنگ کردن مو زیاد باشد، سوختگی مو بیشتر می­‌شود. سوختگی کف سر که تاثیر رنگ مو و اکسیدان است، اگر شدید باشد، خطرناک است و برای سلامتی ضرر دارد. بنابراین با مشاهده ­ی علائم سوختگی در کف سر بهتر است سریعاً به پزشک متخصص مراجعه شود. اگر فردی هستید که دائماً موهای خود را رنگ می­‌کنید، بهتر است یا از رنگ موهای گیاهی استفاده کنید و یا برای شست و شو مو از شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید.

ضررهای غیر قابل جبران به مو

بی توجهی طولانی مدت به مو باعث خرابی آن می­‌شود. اگر موهای حساسی دارید، بهتر است در انتخاب شامپو توجه کنید. افرادی که هر نوع مواد شوینده ­ای را به سرشان می‌­زنند، از سشوار کشیدن و اتو کردن زیاد مو ترسی ندارند، فست فود زیاد مصرف می­کنند و در کل برای سلامت موهایشان ارزشی قائل نیستند، ضرر غیر قابل جبرانی به موهایشان می­‌زنند. حتی شانه زدن مو اگر با بی احتیاطی همراه باشد، به ریشه و ساقه­ ی مو آسیب وارد می­‌کند. از روغن­ های گیاهی مثل روغن زیتون و نارگیل برای چرب کردن ساقه­‌ی مو استفاده کنید تا تارهای آسیب دیده را احیا کنید.

چرا مو به چربی نیاز دارد؟

چربی مو باید به اندازه باشد. اگر موهایتان بیش از حد چرب باشد، ظاهر نامناسبی پیدا می‌­کند و اگر موی به شدت خشکی دارید، باید برای اصلاح آن تلاش کنید. دلیل اصلی استفاده از سرم­ های مغذی مو و روغن­ های گیاهی، احیای مو است. موهای آسیب دیده با دریافت مواد مغذی که روی تارهای مو زده می­‌شود، تغذیه می­‌شوند و به مرور آسیب­ ها را جبران می‌­کنند. روغن زیتون یا نارگیل سرشار از ویتامین و مواد مغذی است که با استفاده مداوم از آن از وزی و خشکی موها جلوگیری می­‌شود و ظاهر زیبایی به خود می‌گیرند.

طبیعت مو و ویژگی هایش

عوامل زیادی وجود دارد که در شکل و فرم­ موهای شما تاثیر گذار است. برای مثال ژنتیک می­‌تواند در کم پشتی یا پر پشتی موهایتان موثر باشد. عوامل جغرافیایی، محیطی، تغذیه و ... در فرم موهایتان تاثیر گذار است. مو در حال طبیعی باید چربی مناسبی و تارهای سالم و بدون آسیبی داشته باشد. چند شاخه شدن انتهای ساق مو، خشک بودن بیش از حد، موخوره، شکستگی، سوختگی و ریزش آسیب مو هستند که برای هرکدام درمان موثری وجود دارد. با رعایت نکات موثر می­‌توانید موهای آسیب دیده را درمان کنید و از ریزش بیش از حد آن جلوگیری کنید. 

حمام رفتن زیاد چه اتفاقی را در مو رقم میزند؟

اگر زیاد حمام می­‌روید و موهایتان را هر بار با شامپو های شیمیایی می­‌شویید، به دلیل جذب بیش از حد ترکیبات شیمایی توسط مو در معرض خطرهای زیادی قرار می­گیرید. در ابتدا موها چربی خود را از دست می‌­دهند و به شدت خشک می­شوند و سپس مو شکننده و ضعیف می­‌شود. یکی دیگر از نکات منفی حمام رفتن زیاد، ریزش مو بر اثر استفاده از ترکیبات شیمیایی است. اگر عادت به دوش گرفتن روزانه دارید، هر روز سر خود را با شامپو نشویید. شستن سر با صابون سدر یا استفاده از کتیرای آب شده روی سر برای ترمیم موها مفید است، پس بجای استفاده هر روزه از شامپو مواد گیاهی را جایگزین کنید. استفاده از روغن زیتون، نارگیل، انار و سایر روغن­ های مفید را پس از استحمام را فراموش نکنید.

چه کارهایی باعث خرابی مو می‌شود؟

ما انسان ­ها روزانه با عادات غلطی که داریم، دائماً در حال آسیب وارد کردن به بدن خودمان هستیم. اغذیه نا درست و عادات ناسالم غذایی تاثیر مستقیمی در همه­ی بدن می­‌گذارد. استفاده از سبزیجات و آب عادت بسیار مفیدی است که می‌­تواند در مدت طولانی تاثیرش را روی پوست و مو نشان دهد. از مکمل ها و ویتامین ­ها استفاده کنید. از کارهایی که باعث ضربه زدن به مو می­‌شود، جلوگیری کنید. اگر موهایتان را سشوار می­‌کشید، سشوار را با فاصله­ ی مناسبی از مو قرار دهید. از رنگ کردن زیاد موها خودداری کنید. رنگ مو و اکسیدان باعث تخریب بافت مو می­‌شود و در مدت طولانی به شکل شکستگی ساقه­ ی مو، وز شدن و ریزش خودش را نشان می‌­دهد.

به یاد داشته باشید که ترکیبات گیاهی می‌­تواند جایگزین خوبی برای ترکیبات شیمیایی مثل شامپو باشد. اگر دچار ریزش مو هستید و یا موهای به شدت خشک یا خیلی چربی دارید، قبل از انجام هر عملی به دکتر متخصص مراجعه کنید و دلیل آن را پیدا کنید. با انجام آزمایش­ های مختلف، شما بیماری­تان را ریشه یابی می‌­کنید و پس از مطلع شدن از دلیل می­‌توانید براحتی درمان شوید. دلیل بسیاری از مشکلات و آسیب­ های مو عوامل درونی مثل کبد چرب است که خودش را در بدن شخص بیمار به شکل موی چرب نشان می­‌دهد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (2)

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید